AutóAddikt Újdonságok 185 lóerős az új Ford Focus ST dízel változata

185 lóerős az új Ford Focus ST dízel változata

Már hozzáférhető a vadonatúj Focus ST: a Ford által globálisan értékesített izomautó továbbfejlesztett menetdinamikát, innovatív technológiákat (páldául a karosszéria mozgásainak mérséklésére, mint amilyen a világelső Fejlett Stabilitás Átvitel) és a benzinmotorok mellett – most első ízben – erőteljes dízelmotort is kínál, de áthangolt futóművet és a kormányművet is, hogy az autó minden eddiginél élvezetesebb, kiegyensúlyozottabb és kifinomultabb vezetési élményt biztosíthasson.

ford_focus_st_dizel_2015

A 250 lóerős EcoBoost benzines változat mellett a Ford az első dízelmotoros Focus ST modellt is bemutatja 185 lóerős teljesítménnyel, 110 g/km CO2-kibocsátással és Auto-Start-Stop rendszerrel, ez utóbbi technológia mindkét erőforráshoz elérhető. Az új, sportos és agresszív ötajtós és kombi modellek látványos külső elemeket kapnak, többek közt egyedi fényszórót, hűtőrácsot és lökhárítót, valamint új, 19 colos könnyűfém keréktárcsákat; emellett nagyobb teljesítményű fékrendszer is választható, mindezt pedig tökéletes kidolgozású utastéri elemek, ergonomikus kezelőszervek, Recaro ülések és sportos kormánykerék egészítik ki. Az új fedélzeti berendezések sorában megtalálható a 8 colos, nagy felbontású színes érintőképernyővel és hangvezérléssel összekapcsolt SYNC 2 csatlakozási rendszer is.

A új Ford Focus ST a híres izomautó eddigi legmodernebb változata, aminek élvezetes, kiegyensúlyozott és kifinomult vezetési élményét még magasabb szintre emelik a karosszéria mozgásait mérséklő új technológiák, az áthangolt futómű és kormánymű, valamint az egyedi gumiabroncs-specifikáció. Ráadásul a modell vásárlói most először választhatnak két erős motor – egy benzines és egy dízel – közül. Az első dízel Focus ST új szintre emeli az eddigi legtakarékosabb és legalacsonyabb károsanyag-kibocsátású Ford izomautó mindennapi használhatóságát és sportosságát: a 185 lóerős, 2,0 literes TDCi motor 8,1 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára, ugyanakkor fogyasztása 4,2 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 110 g/km.*

A benzinmotorok rajongóinak ott a 250 lóerős, 2,0 literes EcoBoost egység, ami 6,5 másodperc alatt gyorsítja százas tempóra az autót, miközben fogyasztása 6,8 l/100 km, és CO₂-emissziója 159 g/km. Mindkét modellváltozatban először tűnik fel az Auto-Start-Stop rendszer, ami 6 százalékkal csökkenti az EcoBoost üzemanyag-fogyasztását, így ez a változat minden idők legtakarékosabb benzinmotoros Focus ST modellje.

“Az új Focus ST a teljesítmény, a menetdinamika, a kifinomult kidolgozás és a stílus élvezetes összhangját kínálja – és pontosan ez a Ford sportos autóinak lényege.” – ígéri Joe Bakaj, a Ford Európa termékfejlesztési alelnöke. “A minden eddiginél élvezetesebben vezethető, és most először dízelmotorral is kapható új Focus ST igazán egyedülálló élményt kínál.”

A Focus ST ugyanazt a modern technológiát és kézműves minőségű kidolgozást nyújtja, mint az új Ford Focus, ami a világ legkelendőbb modellje.** A sportos és agresszív ötajtós és kombi modellek kategóriaelső fedélzeti berendezéseinek sorában a SYNC 2 fedélzeti csatlakozási rendszer is megtalálható.

Továbbfejlesztett menetdinamika

A globális Ford Performance díjnyertes csapata tovább tökéletesítette az új Focus ST menetdinamikáját, ami elsőrendű szempont volt az autó fejlesztése során. A fejlesztések alapjául az új Focus megerősített karosszériaszerkezete szolgált. A Ford mérnökei tovább növelték az új Focus szerkezeti merevségét; ehhez vastagabbra tervezték a motortérben található futómű-rögzítési pontokat, és erősebb ívhegesztést alkalmazva csökkentették a karosszéria ívmeneti torzulását, ami határozottabb kormányreakciókat eredményezett. A sportfutóműben vadonatúj első rugókat alkalmaztak, és elöl-hátul sportosabb hangolású lengéscsillapítókat építettek be. Az előző generációs ST-ből átemelt modellspecifikus stabilizátorrudakkal és hátsó rugókkal együtt mindez még kihegyezettebb dinamikus teljesítményt biztosít. Az Elektromos Szervokormány (EPAS) és az elektronikus járművezérlő rendszerek áthangolásával az új Focus ST immár a kifejezetten sportcélú használatra is megfelel. Az autó legfontosabb technológiai fejlesztései közé tartozik az iparágban elsőként alkalmazott Fejlett Stabilitás Átvitel (ETS), ami a fejlett Elektronikus Stabilitásvezérlés (ESC) rendszer szerves részét képezi. Az ETS az autó sebességéből, a kormánykerék állásából és a kormány elfordításának sebességéből következteti ki a megcsúszás valószínűségét, s még annak bekövetkezte előtt beavatkozik, szükség esetén külön-külön fékezve az egyes kerekeket, hogy még a nagy sebesség mellett végrehajtott gyors irányváltásoknál (például egy sávváltásnál) is megőrizze az autó stabilitását. A Ford Performance mérnökei tökéletesítették az Elektronikus Nyomatékvektor Szabályozás beállításait, tovább optimalizálva a nyomatékelosztást, és ezzel együtt az autó tapadását a gyors kanyarokban, emellett pedig csökkentve a jármű alulkormányzottságát. A Focus ST vezetője az ESC három előre programozott üzemmódjával igazíthatja az autó karakterisztikáját az adott útviszonyokhoz vagy a versenypálya-körülményekhez:

  • Standard üzemmód: az ESC és a kipörgésgátló teljes aktivitással működik
  • Sport üzemmód: az ESC és a kipörgésgátló nem csökkenti a motor forgatónyomatékát; a sportos vezetési élmény érdekében az ESC kevésbé avatkozik be fékezéssel; az ETS kikapcsolva
  • Off üzemmód: az ESC és a kipörgésgátló nem csökkenti a motor forgatónyomatékát; az ESC nem avatkozik be fékezéssel (a Nyomatékvektor Szabályozás aktív marad); az ETS kikapcsolva

A vásárlók számára most egy új, nagy teljesítményű fékopció is rendelkezésre áll, így a standard 320 mm-es első féktárcsa helyett 335 mm átmérőjű tárcsát is választhatnak. Az opcionális 19 colos könnyűfém keréktárcsával együtt megrendelhető nagyobb féktárcsák erőteljesebb megállító hatást biztosítanak, és a fékek kifáradását is mérséklik, ami különösen jól jöhet a keményebb útszakaszokon és a versenypályán. Az erős gyorsítások során alapvető fontosságú a stabil erőátvitel – különösen az első kerekek tapadása és a sima fokozatváltások tekintetében –, ezért a mérnökök tovább tökéletesítették a motor felfüggesztését. Emellett a Ford együttműködött a Michelin márkával egy új, 19 colos gumiabroncs kifejlesztésében, amelynek maximális oldalirányú tapadása kiválóan illik az autó menetdinamikájához.

“A Ford régóta közismert remek menetdinamikájú ferdehátú modelljeiről, az új Focus ST pedig nem csupán tovább öregbíti e hírnevet, hanem túl is szárnyalja az eddigi elvárásokat.” – teszi tette hozzá Bakaj. “A futómű, a kormánymű és az elektronikus vezérlőrendszerek áttervezésével az autó még élénkebben és pontosabban reagál a vezető parancsaira, így magával ragadó vezetési élményt nyújt – bármelyik hajtásláncot választjuk is.”

Kétféle erőforrás

Az új Focus ST modellben mutatkozik be az új, 185 lóerős, 2,0 literes dízelmotor, amit a mérnökök arra optimalizáltak, hogy takarékossága és hétköznapi praktikuma mellett is az ST-hez méltó teljesítményt nyújtson. A 185 lóerős dízelmotor alapjául a Ford új, üzemanyag-takarékos 2,0 literes TDCi erőforrása szolgál. Az átalakított motorblokkban a legújabb generációs közös nyomócsöves közvetlen üzemanyag-befecskendezési rendszer működik 2000 bar (29.000 psi) nyomással, változó geometriájú turbótöltéssel és új hengerfejjel. Az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást számos technológia mérsékli, többek közt az aktív hővezérlő rendszer, a változó lökettérfogatú olajszivattyú, az alacsony súrlódású Gyémánt Jellegű bevonattal ellátott csapágyazás, valamint a Ford új NOX-szűrője. A dízel Focus ST teljesítménye 23 százalékkal szárnyalja túl az új Focus-modellcsalád 2,0 literes blokkjának 150 lóerejét; mindez az egyedi kalibrációnak, az áttervezett szívórendszernek és az új, sporthangolású kipufogónak köszönhető. A nyomatékcsúcs 3.500 1/perc fordulatszámnál áll rendelkezésre, és a motor 2.000-2.750 1/perc fordulatszám-tartományban is 400 Nm forgatónyomatékot ad le, így az dízel Focus ST végsebessége 217 km/óra. A magas nyomaték révén az autó minden sebességfokozatban lendületesen gyorsít, és alacsony fordulatszámon is dinamikus. Hatodik sebességfokozatban 9,7 másodpercig tart a gyorsulás 80-ról 120 km/órára; a rövidebb fokozatkiosztásnak és megnövelt teljesítménynek köszönhetően a Focus ST gyorsulási értéke 2,2 másodperccel jobb, mint a 150 lóerős Focusé. A Ford 2,0 literes EcoBoost benzinmotorjában turbótöltés, Kettős Függetlenül Változó Szelepvezérlés és nagy nyomású közvetlen üzemanyag-befecskendezés gondoskodik a kompromisszumok nélküli teljesítményről. Az egyedi kalibrációjú, különleges szívócsővel és kipufogórendszerrel kiegészített, nagy teljesítményű, 250 lóerős motor kifejezetten a Focus ST számára készült. A teljesítménygörbe 5.500 1/perc fordulatszámnál éri el csúcspontját, a 360 Nm forgatónyomaték 2.000-4.500 1/perc közti fordulatszám-tartományban áll rendelkezésre, a végsebesség pedig 248 km/óra. Mindkét motorhoz hatfokozatú, teljesítményorientált, rövid úton kapcsolható manuális sebességváltó kapcsolódik. A kifejezetten a Focus ST karakteréhez hangolt, és mindkét motorhoz külön-külön megtervezett váltóáttételezés révén az alsó fokozatok heves gyorsulást biztosítanak, a magasabb sebességtartományokban pedig komfortosan autózhatunk az új ST-vel.

Erőteljes fellépés

Mélyebbre ültetett, szélesebb kiállásával, dinamikusabb formavilágú motorháztetejével, keskenyebb fényszóróival és négyszögletű ködlámpáival az új Focus ST sportosabb és agresszívebb látványt nyújt, mint az előző modellgeneráció.

A sportos külső kiegészítők közt megtaláljuk a karosszéria színére fényezett oldalsó légterelő szoknyákat és a kipufogó két oldalán látható diffúzorokat, valamint az aerodinamikai teljesítményt javító tetőlégterelőt. Az új Focus ST középen elhelyezett dupla kipufogó-végződései hatszögletűek. A látványt fekete lámpakeretek, ST-emblémák és új, opcionális 19 colos ST Design könnyűfém keréktárcsák teszik teljessé.

“A Focus ST rendkívül népszerűnek bizonyult a Ford teljesítményorientált vásárlók körében, s az új modell most még izgalmasabb és lenyűgözőbb választási lehetőséget kínál számukra.” – fogalmaz Joel Piaskowski, a Ford Európa formatervezési igazgatója. „Az ST jellegzetes, méhsejtmintás felső hűtőrácsa keskenyebb lett és magasabbra került, új, négyszögletes ködfényszórókat terveztünk, és a lökhárító alsó része még határozottabbá és különlegesebbé varázsolja az autó megjelenését. Hátulnézetből jól látható, hogy a kocsitest teljes szélességében végigfutó grafikai elem milyen hatásosan hangsúlyozza ki az autó szélességét.”

A Stealth nevű új, sötétszürke fényezést kifejezetten a Focus ST számára fejlesztették ki. A Tangerine Scream, a Frozen White, a Moondust Silver, a Panther Black és a Race Red árnyalatokat tartalmazó színskálán új még a Deep Impact Blue fényezés is.

Cockpit-stílusú kabin

A Ford áttervezte a Focus utasterét, hogy az letisztultabb és ösztönösebben használható legyen, jól átlátható vizuális kapcsolatot teremtve a legfontosabb komponensek és a jelentősen kevesebb kezelőszerv között. Az ST védjegyének számító, háromosztatú műszeregységről a turbónyomás, az olajhőmérséklet és az olajnyomás adatai is leolvashatók. Az új, lapos alsó karimájú sport-kormánykereket lágy tapintású bőr borítja, a váltókart selyemfényű krómozás díszíti, és a kabin különleges hangulatát ST-pedálok varázsolják még karakteresebbé. A selymes krómfényű belső kilincsek és a megvilágított alumínium küszöbdíszlécek kifinomultságot sugallnak, s a Ford és a Recaro által közösen kifejlesztett sportülések olyan megtámasztást nyújtanak, ami teljessé teszi az ST vezetési élményét, ám emellett a mindennapos autózás során is kényelmesnek bizonyul. Az új Focus ST háromféle (ST1, ST2 és ST3) kárpitozással rendelhető meg. Az ST1 szinten az üléseket szürke/faszén/antracit színű szövet borítja; az ST2 szinten az ülőlap és a háttámla oldalpárnáinak részleges bőrkárpitozása négy színben (Tangerine Scream, Performance Blue, Smoke Storm vagy Race Red) készülhet; az ST3 csomag faszénfekete, teljes bőrkárpitozást kínál.

Fejlett technológiák

A vezetősegítő, kényelmi és egyéb technológiák listáján első ízben jelenik meg a Ford SYNC 2 csatlakozási rendszer. A SYNC 2 rendszerben az audio, a navigáció, a klímaberendezés és a mobiltelefonok hangvezérléssel, illetve egy nagy felbontású, 8 colos, színes érintőképernyő segítségével kezelhetők. A Focus ST modellhez most először rendelhető meg az Adaptív Fényszórórendszer, ami a jármű sebességének, kormányállásának és a többi autó távolságának megfelelően állítja a Bi-Xenon fényszórók fényerejét és állásszögét. A Keresztirányú Forgalomfigyelés szintén új tétel a Focus ST felszereltségi listáján, a berendezés jelzi, ha egy parkolóhelyről kitolatva az autó útját más járművek kereszteznék. A kis sebességű ütközéseket megelőző, immár 50 km/órás sebességig működő Active City Stop rendszer készenlétbe helyezi a fékeket, ha ütközésveszélyt észlel, és ha a vezető nem reagál, automatikusan lefékezi a járművet. A Sávtartó Asszisztens kormányzási nyomatékkal téríti vissza az autót, ha úgy érzékeli, hogy kisodródik a kijelölt sávból.

Intenzív tesztprogram

A Ford Performance mérnökei mind a benzin-, mind pedig a dízelmotoros Focus ST-változatot intenzív tartós teljesítményteszten tették próbára, megbizonyosodva arról, hogy az autó készen áll a kemény használatra. Négy tesztautót vetettek alá a Ford személyautó-tesztjének a vállalat belgiumi Lommel Próbapályáján – ez a teszt 10 évi, 240.000 kilométeres kíméletlen használatot szimulál, amit közvetlenül ezután 5000 kilométernyi versenypálya-használat követett; a helyszín a legendás Nürburgring Nordschleife pálya volt, valamint a dél-olaszországi Nardo tesztpálya, ahol a hőmérséklet a 40 Celsius fokot is meghaladja. Az immár Európa-szerte megrendelhető új Focus ST 2015 elején jelenik meg a márkakereskedésekben. Az első Focus ST 2002-es bemutatása óta a Ford több mint 140.000 darabot értékesített a modellváltozatból a világ 40 piacán.