AutóAddikt Magazin 70 éves Volkswagen Beetle, a legendás Bogár

70 éves Volkswagen Beetle, a legendás Bogár

Nem sokkal a II. világháború lezárását követő első, 1945-ös karácsony után gördült le a gyártószalagról az első Volkswagen Type 1, amelyből később Beetle néven több, mint 21 millió darab talált gazdára. 1945 végéig azonban mindössze 55 jármű készült el. A sorozatgyártás elindítása egy igencsak spontán vállalkozás volt, a következő hónapok működését pedig az alapanyag hiánya hátráltatta. Az első járművek azonban így is a remény szimbólumai voltak, egy brit irányítás alatt működő járműgyártó új kezdetének jelképei.

volkswagen-beetle-bogar-1945-autoaddikt-1

A II. világháború 1945-ös lezárásáig mindössze 630 darab készült a ’KdF-Wagen’ néven ismert népautóból. A mai Wolfsburg területén kialakított modern üzemet beolvasztották a német hadiiparba, amely így többségében hadianyaggyártásra állt át. Az üzemet 1945. április 11-én foglalták el az amerikai csapatok, a 6000 dolgozót foglalkoztató gyár felügyeletét a brit katonai kormány vette át.

1945 augusztus 22-én egy frissen kinevezett főtiszt, a 29 éves Ivan Hirst őrnagy vette át az üzem vezetését és rögtön 20 000 járműre kapott megbízást, ezzel is biztosítva a gyár és munkatársak jövőjét, elkerülve az üzem leszerelését és felszámolását. A járművek többségében a szövetséges hatalmak számára készültek illetve a vidéki területek egészségügyi ellátásának biztosítását szolgálták. Az 1946-47-es években a gyártás maradt a havi 1000 darabos szinten. Ez a szám csak az 1948-as valutareform után kezdett emelkedni, köszönhetően a magánszemélyek egyre növekvő keresletének.

A Volkswagen brit gyökerei mind a mai napig érezhetőek maradtak. A britek vezetésével vált az üzem polgári járműgyártóvá és kezdett az autók minőségére fókuszálni. Kiemelt figyelmet kaptak az ügyféligények továbbá az ő nevükhöz fűződik a kereskedői hálózat létrehozása is, amely 1948-ra lefedte Németország mindhárom nyugati zónáját. Az 1947 októberében elindult export a nemzetközi porondra lépés első mozzanata volt. Alig hat hónappal a háború lezárása után, 1945 novemberében megtartották az üzemi tanács első választását, amellyel a gyáron belül megjelent a munkavállalók képviseletének demokratikus intézménye.

Amikor a Volkswagenwerk GmbH vállalat 1949 októberében német kézbe került, vezető pozícióból vághatott neki a német gazdasági csodaként emlegetett útnak.

volkswagen-beetle-bogar-1945-autoaddikt-2

„A Volkswagen igen szerencsés helyzetben volt, hogy a strapabíró limuzin segítségére volt a brit katonai kormánynak adminisztratív feladatainak ellátásában illetve hogy Ivan Hirst személyében a megfelelő ember került a vállalat élére. Az éles eszű pragmatista egy eszmét teremtett a vállalat és annak dolgozói számára, ahol a brit katonai személyzet és a német munkások egyaránt motiváltan dolgoztak, hogy a romokban heverő vállalatot sikeres piacorientált szervezetté fejlesszék” – nyilatkozta Dr. Manfred Grieger, a Volkswagen AG vállalattörténeti kommunikációért felelős vezetője. „Ő tudta, milyen minőséget képvisel egy Volkswagen limuzin és képes volt azt megalkotni.”

A Beetle kulcsfontosságú szerepet töltött be a háború utáni Németországban a demokrácia és a mobilitás fejlődésében, ezt követően pedig számos más országban is otthonra talált, mint Németország pozitív megítélését segítő, meghatározó nagykövet. A Beetle utolsó gyártási helyén, a mexikói Pueblában 2003 júliusában fejeződött be a termelés. Több, mint 21 millió legyártott darabbal a Beetle autóipari ikonná vált. Milliók rajonganak érte, egyedi formáját bárhol a világon felismerik.