AutóAddikt Bemutatók Kia A Kia Stonic sajtóbemutatóján jártunk

A Kia Stonic sajtóbemutatóján jártunk

Kellemes, exkluzív környezetben mutatkozott be a Kia Stonic, a dél-koreai autógyártó apró crossovere.

A sajtótájékoztatón elhangzott: tavaly, azaz 2016-ban) több mint 8 millió autót értékesítettek – újdonság, hogy megnyílt az új gyár Mexikóban, így a termelés még magasabb szinteket érhet el.

A Kia az ötödik legnagyobb autógyártó vállalat a világon, Európában az egyetlen, amely 8 éven keresztül minden évben tudta növelni az eladásait. Magyarországon már 4%-os piacrésük van, 2018-ban el akarják érni az 500 ezres eladást Európában, ehhez járul hozzá a legújabb modell, a Stonic.

Idén bemutatták a Rio-t, a Picanto-t, most a Stonic-ot és idén érkezik még a Stinger is. A Sportage 207 000 db eladásnál jár, most érkezik a Stonic, ami lényegében a Sportage kistestvéreként aposztrófálható – itt jött is a nagytigris-kistigris hasonlat.

Az SUV szegmens értékesítése EU-ban az utóbbi években 60 százalékkal nőtt. Magyarországon ez a szám 2012 és 2016 között 295 százalékos növekedést jelent. 2009-ben megjelent a Soul, ami az egyik első és szebb SUV volt, amit nem értettek: nagyobbnak vagy épp kisebbnek képzelték el, nem tudták hogy mire szánták. Utána az évek folyamán folyamatosan jelentek meg új autók ebben a szegmensben. Az SUV az egyik legdinamikusabban fejlődő szegmens Európában.

  • Honnan jönnek az SUV vásárlók? BMPV szegmentből (például Kia Venga, kis egyterűek), B szegmensből, C szegmensből, hagyományos egyterűből.
  • Miért döntenek SUV mellett? Két okból kifolyólag: a márkahűség és a külső design. 2018-ban 360 db darab autót akarnak itthon értékesíteni (3.8 százalék piacrés).

A vadonatúj Kia Stonic vonzó, igazi európai jelenség. Valódi crossover, amely minden eddigi Kiánál jobban a vevői igényekhez alakítható, kívül és belül egyaránt.

A motorválasztékban többféle, takarékos és alacsony emissziójú benzines és dízel erőforrás szerepel, egyelőre csak kézi kapcsolású sebességváltókkal. A kormányzást és a felfüggesztést az európai vásárlók ízlésének megfelelően hangolták. A padlólemez és a karosszéria nagyarányú nagy szakítószilárdságú acéltartalmának köszönhetően a Stonic minden helyzetben magabiztosan viselkedik.

Az új Kia Stonic kategóriájának egyik „legokosabb” modellje, számos olyan technológiai megoldással, amelyek a kezelhetőség, a biztonság, a menetkomfort és az utazási kényelem fokozását szolgálják. Az előrelátóan megtervezett karosszéria tágas és kiválóan variálható kabint határol.

A dél-koreai Sohari üzemben készülő Stonic dizájnja a Kia Motors európai és dél-koreai formatervező központjainak kooperációs munkája. Az autó minőségét a többi Kia modellhez hasonlóan egyedülálló 7 éves vagy 150 000 km-es garancia támasztja alá. A Stonic még 2017-ben, a harmadik negyedév során megérkezik az európai márkakereskedésekbe, egy olyan szegmensbe, amely várhatóan Európa legdinamikusabban fejlődő piaca lesz a következő években.

A B-SUV szegmens: Európa legnagyobb piaci területe lesz 2020-ra
Az új Stonicot a Kia bevallottan hódító szándékkal küldi a térség legújabb és legdinamikusabb fejlődést mutató piaci szegmensébe. A szuperminikre épülő szabadidő-terepeseket tömörítő B-SUV kategória éves eladásai jelenleg 1,1 millió darabnál tartanak Európában – ez a teljes piac 7%-át teszi ki -, de évről évre intenzív növekedés várható és 2020-ra az értékesítés elérheti a kétmillió autót.

“Eladási mennyiségben a B-SUV szegmens várhatóan 2021-re már hasonló nagyságú lesz, mint az egy kategóriával nagyobb C-SUV-ok piaca: ez a számokban azt jelentheti, hogy tíz Európában eladott új autó közül egy a Stonic szegmenséből talál majd gazdára” – magyarázta Michael Cole, a Kia Motors Europe ügyvezető igazgatója. “A B-SUV szegmens komoly vonzerőt jelenthet a körülötte lévő spektrum vevői számára, így akár 21%-ra is tehető azok száma, akik a B szegmens kisautóiból ilyen nagyobb szabadidő-terepesekbe ülhetnek át, mindemellett 15% pártolhat át a kompakt C szegmensből is, megunva a családi ferdehátút. A Stonic ezen felül azoknak ugyancsak alternatíva lehet, akik kompakt egyterű autójukat cserélnék le.” Hozzátette: “A Stonic lehet a legizgalmasabb új autó ebben a rendkívül gyorsan bővülő osztályban, a Kia Motors egyedülálló garanciális feltételei, a márkához köthető bizalom, a megbízhatóság, a minőség, valamint a tetszetős forma remek ütőkártyának számít. Eme folyamatosan fejlődő szegmensben a Kia Stonic méltán pályázhat a legkelendőbb autó címére.”

Külső megjelenés: látványos forma és minden idők leginkább személyre szabható Kia modellje

A Stonic tervezésekor alapvető célkitűzésnek számított az európai hangulat megjelenítése, ami vonzóvá teszi az autót. A Stonic karosszériáját a Kia Motors németországi, Frankfurti, európai formatervező stúdiójában álmodták meg, de a munkákba szoros együttműködéssel kapcsolódott be a dél-koreai Namyangban működő formatervező központ is.

Kompakt méret és alacsonyan tartott súlypont jellemzi a karosszériát, amelyet mind formájában, mind funkcionalitásában a nagyobb Kia szabadidő-terepesei inspiráltak. Rövid első és hátsó túlnyúlásaival (830 mm és 730 mm), elegánsan hosszú gépháztetejével, valamint alacsony magasságával (1520 mm) a Stonic üdítően sportos jelenség, de ez nem veszélyezteti azt a kedvelt magas üléspozíciót, amit a vásárlók általában elvárnak a SUV-októl. Az autót körbeölelő fekete alsó burkolatok, illetve az első és hátsó védőbetétek szintén jót tesznek a megjelenésnek. A funkcionalitást tetősínek javítják.

A formatervre nagy hatással volt a Kia Motors vezető formatervezőjének, egyben elnökének azon filozófiája, miszerint az egyszerűség gyönyörködtet. Az eredmény a márka legfeltűnőbb autóinak egyike, amely egy sor egyedi elemnek köszönhetően már messziről és azonnal felismerhetően Kia. A márkavédjegynek számító „tigrisorr” hűtőmaszkot itt 3D hatású krómozott betéttel tették hangsúlyosabbá, míg a széles C-oszlopok olyan markáns formajegyek, amelyek a legtöbb Kián felbukkannak a kisautóktól a SUV-okig. Szintén elmondható, hogy a Stonic abban is követi a filozófiát, hogy karosszériája határozott, vízszintes vonalakat ötvöz lágyabb részletekkel. Az autó elején látható párhuzamos vonalak lágyan „omlanak le”, összeköttetésbe hozva ezt a részt az övvonallal. Lágy, szoborszerűen kimunkált részletek keverednek kontrasztosan a hűtőmaszk éles, vízszintes vonalaival, kiemelve az alacsonyan lévő légbeömlőket, a védőbetéteket és a ködfényszórókat. Az 1760 mm-es karosszériaszélességet nagyobbnak éreztetik a fényszórókat körülvevő LED-es nappali menetfények, amelyek kiviteltől függően tartozékai az autónak.

A profilt vizsgálva feltűnő az alacsonyan tartott tetővonal, és a B-SUV modellekre jellemzően hátrahúzott A-oszlopok: mindezek a már említett hosszú gépháztetővel igazán sportos összhatást eredményeznek. A karosszéria teljes hossza 4140 mm, míg a tengelyek közötti távolság 2580 mm, ami nem tekinthető csekélynek. Az ajtókon határozott éllel jelennek meg az oldalvonalak, továbbá különlegesen domborodnak a fényezett lemezfelületek.

Az övvonal és a hátsó kerékjárat az autó végére fókuszáltatja a tekintetet, izmos, erőt sugárzó formával. A hátsó lámpák kialakítása rendkívül innovatív és látványos, mintegy leképezve a fényszórók hasonló megoldását. A kettőség újra szerephez jut: a letisztult vonalú karosszériát markáns vonalú lökhárítók és védőbetétek teszik látványossá.

A B-SUV szegmensben nagyon fontos vásárlói szempont az autók személyre szabhatósága, a Stonic megfelel ennek a kihívásnak. Az autó különleges hatású ’Targa-style’ C-oszlopai természetes, könnyed megoldással kötik össze a tetőt a karosszériával – szinte tálcán kínálkozik a lehetőség a kétszínű fényezésre. A pluszpénzért, opciós lehetőségként választható kettős fényezést a 2013-ban a Genfi Autószalonon bemutatott Kia Provo tanulmányautó inspirálta.

A Kia Stonic vásárlói alaphelyzetben kilencféle fényezés közül választhatnak, a tető ötféle színben kérhető, összesen pedig húszféle kéttónusú kombináció adódik. A választott karosszériaszíntől függően, a tető Aurora fekete, Electric zöld, Signal vörös, Clear fehér vagy Tan narancs lehet. A sztenderd 15 colos lemez keréktárcsák helyett 15 vagy 17 colos könnyűfémek állnak rendelkezésre (extraként vagy kiviteltől függően).

Vezethetőség: agilis, sportos viselkedés, élmény minden utazás

A Kia Stonic a B-SUV szegmens karakteresen izgalmas, dinamikusan vezethető autója, kiemelkedő menettulajdonságokkal, kezes viselkedéssel az európai igények alapján. A fejlesztőcsapat céljai között szerepelt a sportos, precíz vezethetőség és a nagy sebességnél is biztonságos stabilitás.

Elmondható, hogy az eddigi Kia modellekhez képest a mérnökök itt nagyobb hangsúlyt fektettek a nem túlzottan sportos, ám az irányíthatóságnál azonnali reakciókat kiváltó viselkedés megteremtésére. Az első tengelyen lévő hidraulikus egységek csökkentik a felütések okozta kellemetlen csapást, mindemellett nagy sebességgel haladva kevésbé „úszik el” az autó.

A felfüggesztés tervezésekor a fejlesztők arra törekedtek, hogy a karosszériamozgások lineárisak legyenek, a konkurenciát megelőző finom rugózással. A Stonic kormányzásának hangolása is hasonló szemlélettel zajlott, az irányíthatóság precízebb, a reakciók közvetlenebbek, mint a rivális márkáknál, az áttételezés 14,1:1, a két végállás között a kormány 2,52 fordulatot tesz meg. A magára a kormányoszlopra szerelt szervomotor pontosabb irányítást és több visszajelzést ad. A könnyűépítésű erőforrások nem terhelik túlzottan az első tengelyt, így elmarad a kellemtelen orrnehézség, illetve a nehézkes kanyarodás.

A Stonic nagyteljesítményű fékrendszerrel rendelkezik a biztos lassulás érdekében, elöl 280 mm átmérőjű hűtött, hátul 262 mm átmérőjű tömör tárcsákat találni.

Minden Stonic elsőkerék-hajtású, alapfelszereltségének része az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC), és a teljes körű védelmet nyújtó VSM (Vehicle Stability Management) is. A rendelhető vezető-asszisztensek között megtalálható a:

• Torque Vectoring Braking: csökkenti az ívbelső kerékre jutó nyomatékot, csökkentve az alulkormányzottságot, így téve gyorsabbá, stabilabbá a kanyarodást
• Cornering Brake Control: kanyarban szabályozza az ívbelső kerekekre jutó fékerőt, ezzel javítja a stabilitást
• Straight Line Stability: egyedileg fékezi a kerekeket egyenes úton, vészfékezés esetén a leghatékonyabb megállás érdekében
• Hill Start Assist: emelkedőn segíti az autó elindulását, ideális olyan autónál, amit elsősorban városi környezetben használnak

Hajtásláncok: könnyű építésű, hatékony, kis hengerűrtartalmú motorok

A Stonic a Kia modellpalettájának legmodernebb fejlesztésű benzin- és dízelmotorjaival fut, amelyek maximális mechanikai hatékonysággal, nagy teljesítménnyel és kiváló rugalmassággal garantálják a vezetés élményét.

Várhatóan a Stonic eladásainak jelentős részét teszi majd ki a korszerű, csupa könnyfém építésű 1,0 literes T-GDI (Turbo-Gasoline Direct Injection, közvetlen befecskendezéses turbós benzines) erőforrás. Erre a soros háromhengeres turbós benzinmotorra rendkívül élénk gázreakció és nagyon kedvező üzemanyag-fogyasztás jellemző, ugyanakkor kompakt, könnyű építése miatt nem terheli felesleges tömeggel az első tengelyt, s így nem rontja az autó precíz irányíthatóságát. Ennek a hatékony üzemű 1,0 literes T-GDI motornak a legnagyobb teljesítménye 120 LE 6000/percnél, maximális forgatónyomatéka 172 Nm 1500-4000/perc között. Létezik 100 LE-s kivitelben is, de ez csak 2018-ban érkezik.

Az 1.0 literes T-GDI motorral szerelt korábbi Kia modellekhez képest a Stonic erőforrásai új osztott hűtőrendszert tartalmaznak a blokk és a hengerfejek számára, továbbá egy szintén új, kétfokozatú, nagynyomású olajszivattyút. A 120 LE-s változat 10,3 másodperc alatt éri el álló helyzetből a 100 km/h-t, vegyes üzemanyag-fogyasztása 5,0 l/100 km. CO2 kibocsátása 115 g/km (NEDC, vegyes érték).

Elérhető kétféle atmoszférikus (feltöltés nélküli), négyhengeres, szívócső-befecskendezéses MPI (multi-point injection) benzinmotor is: az 1,25 literes változat legnagyobb teljesítménye 84 LE (122 Nm), CO2 kibocsátása 118 g/km (NEDC, vegyes érték), a nagyobb 1,4 literes 100 LE-t (133 Nm) teljesít, CO2 kibocsátása 125 g/km (NEDC, vegyes érték). Mindkét MPI motor új hűtőrendszert kapott módosított záró szeleppel. Ezáltal javult az üzemanyag-hatékonyság, csökkent a motor bemelegedési ideje. A Stonic motorválasztékának leggazdaságosabb erőforrása egyértelműen a Kiánál régóta ismert 1,6 literes CRDi dízel, amely 110 LE-t és 260 Nm-t tud felmutatni, CO2 kibocsátása 109 g/km, hivatalos vegyes fogyasztása 4,2 l/100 (NEDC, vegyes érték). Az olajhűtő bypass szelepe lehetővé teszi, hogy a motor a korábbinál gyorsabban melegedjen be, míg a folyamatosan változó szállítású olajszivattyúval magasabb fordulaton is hatékony a kenés.

A Stonic minden erőforrásához jelenleg kézi kapcsolású, hatfokozatú sebességváltó csatlakozik alapfelszereltségként, ötfokozatú manuálissal egyedül az 1.25 literes MPI változatot szerelik. A Stonic ezen alkatrészei új fejlesztésű egységek, csökkentett súrlódással, így biztosítva nagyobb hatékonyságot és kellemes kapcsolási érzetet. Az új golyós csapágyak súrlódó felülete a korábbinál kisebb, az erőátviteli egységek hatékonyságának 1%-os javulása érdekében.

Az automaták kedvelőitől egyelőre türelmet kér a Kia, hamarosan elkészül a hétsebességes, duplakuplungos robotváltó – az 1.0 literes T-GDI motorhoz – de ennek bevezetése legkorábban csak 2018-ban lesz esedékes.

Utastér: a stílus, a technológia és az egyediség kombinációja

A külsőhöz hasonlóan, a Stonic belső formaterve is az európai stílust követi, a kialakításért a Kia németországi tervezőközpontjának munkatársai feleltek, akik szorosan együttműködtek a vállalat dél-koreai stúdiójának szakembereivel.

A Stonic utastere jóformán tükörképe a karosszériának, azaz egyenes vonalak és letisztult felületek jellemzik. A beltérben meghatározóak a határozott, geometriai formák, a könnyen áttekinthető műszerfalat a külső ihlette. Az első utas előtti festett rész a műszerpulton egyértelműen a „tigrisorr” hűtőmaszkra utal, míg a szélekre került szellőzők formájukkal a fényszórók alakját követik.

Az ergonomikus kialakítású műszerpult széles, vízszintes felülete optikailag növeli, szélesíti a teret, ugyanakkor helyet ad a legmodernebb technológiáknak is. A műszerfal középrésze enyhén a vezető felé fordul, tetején pedig szinte lebeg a HMI (human-machine interface) infotainment rendszer kijelzője. A legjobb leolvashatóság érdekében ezt az érintőképernyőt magasra, az utasok látómezejébe emelték, a rendszer kezelését pedig néhány külön gomb is könnyíti. Fontos, hogy a Stonic hűtését, fűtését, szellőztetését vezérlő nagyméretű panel könnyen elérhető az érintőképernyő alatt, kezelése a forgókapcsolókkal rápillantás nélkül is egyszerű.

A karosszériához hasonlóan, a Stonic utastere is egyedileg színezhető a vásárlók igénye szerint, összesen négyféle látványcsomaggal: szürke, bronz, narancs és zöld elemek rendelhetők. A választott csomagoknak megfelelően, a színekhez igazodik a kabin kárpitozása és dekorációja, a vezető sportos, alul lapított karimájú kormányt forgat. A Stonic ülései alapkivitelben egyszerű feketék, míg a szürke, narancs és zöld csomagok esetén kétszínű sötét- és világosszürke a kárpitozás, műbőr/szövet anyaggal, kontrasztos tűzésekkel a varrásoknál. Bronzszínű csomaggal a Stonic kárpitozása minden esetben fekete műbőr.

Praktikus megoldások: okos térkihasználás, tágas, variálható utastér

A Stonic átgondolt tervezése során különös figyelmet fordítottak a leghatékonyabb belső helykihasználásra. A kabin bőséges helyet kínál mind a vezetőnek, mind az utasoknak: az első lábhely 1070 mm, a hátsó 850 mm, a fejtér elöl 996 mm, hátul 975 mm, míg a vállszélesség az első sorban nagyvonalú 1375 mm, a hátsóban 1355 mm. A magasra emelt műszerfal nem zavarja, az elöl helyet foglaló utasok térdét és érdekes, de annál fontosabb apróság, hogy az alul lapított kormánykarima is javítja a vezető térérzetét. A 45 literes üzemanyagtank a hátsó ülés alá került, így a hátsó utasok kényelmesen alacsony pozícióban ülhetnek és bőven jut hely a lábuknak.

A Stonic fedélzetén számos praktikusan kialakított rakodóhely is található. A tervezők tanulmányozták a konkurens modellek megoldásait, ezért arra törekedtek, hogy a jobb kihasználhatóság érdekében nagyobb tárolókat alakítsanak ki. Például a középkonzol alján található duplatálcás rekeszben elférnek a legnagyobb kijelzőjű okostelefonok is (mint az Apple iPhone 8 Plus, az iPhone X, a Google Pixel XL, vagy a Samsung Galaxy Note8). Minden ajtózseb palacktartós (elöl 1,5, hátul 0,5 literes palackoknak), míg elöl kettős pohártartó kapott helyet. A 7,0 literes kesztyűtartó méretét úgy alakították ki, hogy elférjen benne egy iPad vagy más hasonló tablet. A vezető külön tartóban helyezheti el a napszemüvegét, az előre-hátra 55 mm-t csúsztatható kényelmes kartámasz alatt pedig további 3,3 literes rakodóhely található.

A Stonic variálható, alaphelyzetben 352 literes (VDA) csomagtartójában kétlépcsős álpadló osztja fel a teret. Ez lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy igényeik szerint változtassák a csomagtér méretét, illetve, hogy sík rakodófelületet alakítsanak ki, ha le vannak döntve a hátsó üléstámlák. A felső pozícióban rögzített padló alatt a tulajdonosok rejtett rekeszeket alakíthatnak ki. A vadonatúj Kia Stonic a B-SUV szegmens egyik legszélesebb rakodónyílásával rendelkezik (1022 mm), a vásárlók pedig az alapáron járó defektjavító készlet helyett ideiglenes pótkereket (mankókereket) is vásárolhatnak. A csomagok rögzítésében oldalt elhelyezett kampók segítenek. A hátsó üléstámlák ledöntésével a Stonic maximális raktérkapacitása 1155 liter lehet.

Technológia: fejlett okostelefon integráció és egyéb fedélzeti funkciók

A Stonic számos olyan intuitív technológiát vonultat fel, amivel fokozza a komfortot és az utazási kényelmet. Ez a B-SUV szegmens egyik legmodernebb autója, olyan high-tech infotainment rendszerrel, amely könnyedén és zökkenőmentesen kapcsolódik teljes körűen az okostelefonokkal, továbbá vezérelhető velük az autó számos funkciója.

A nagyméretű, 7,0 colos érintőképernyő a Stonic műszerfalának szó szerinti központi egysége, eleme. A rendszer alaphelyzetben rendelkezik Apple CarPlay (iPhone 5 vagy újabb készülék) és Android Auto (Android 5.0 Lollipop vagy újabb operációs rendszer) szolgáltatással, on-the-go használható az Apple Maps és a Google Maps a navigációhoz, a zenehallgatás (stream), továbbá a hangvezérlés is rendelkezésre áll (Siri vagy OK Google). Lehetséges a „pinch-and-swipe” és a hangvezérlés, opcionális a navigáció és a digitális vételű DAB rádió. Elöl alaptartozék az USB port, amelyről az utasok szükség szerint tölthetik is mobilkészülékeiket. A középső kartámasz megrendelése esetén a hátsó utasok számára is van USB port a fedélzeten.

A műholdas navigációs rendszerrel felszerelt Stonic a TomTom szoftveres támogatására épülő Kia Connected Services technológiát használja. A feláras kapcsolati csomag tartalmazza a hatékony navigáláshoz szükséges élő közlekedési információkat, a traffipax jelzéseket és ezek riasztását, az érdekes pontok (POI) keresését, valamint az időjárás előrejelzést. A Kia Connected Services szolgáltatáshoz ingyenes frissítési lehetőség jár, amelynek időtartama az új autó vásárlásától számított hét év.

A többi Kia modellel megegyezően, a Stonic is számos komfortnövelő tartozékot kínál a tulajdonosoknak. Ezek közé tartozik a három fokozatban fűthető első üléspár, a fűthető kormánykerék, a hat hangszórós audioberendezés, a tempomat, a fényre elsötétedő belső visszapillantó, a komfort kulcskezelés és a nyomógombos motorindítás, a tolatókamera, az automata légkondicionáló, az eső- és fényszenzor, valamint a távfény asszisztens.

Biztonság: könnyű és merev karosszéria, vezetéstámogató asszisztensek

A Stonic karosszériája merev és könnyű padlólemezre épül, amely a maximális biztonság alapja. Az új szabadidő-terepes karosszériájának jelentős része nagy szakítószilárdságú acélokból (AHSS – Advanced, High Strength Steel) áll, úttörő módon pedig 98 méter hosszan tartalmaz ragasztott szerkezeti elemeket, amelyek tovább növelik a váz merevségét és a biztonságot. A karosszéria tervezett deformációval, az utastér alatt és fölött hatékonyan vezeti el az ütközési energiákat és erőhatásokat, ezzel is védve a bennülőket. A Stonic alapból hat légzsákos (front, oldal, és függöny), a gyerekülések biztonságos rögzítésére a hátsó sorban Isofix pontok találhatók.

 

Az aktív biztonság érdekében, az új Kia Stonic a márka legújabb DRiVE WISE
Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) technológiáját is felvonultatja. Az ADAS-t azért hozták létre – és fejlesztik folyamatosan -, hogy segítse a vezetőket a jármű biztonságos irányításában, miközben segítséget is nyújt a felmerülő veszélyek, veszélyhelyzetek elkerülésében. A Stonic esetében az alábbi ADAS technológiák érhetők el: ütközés megelőző Forward Collision-avoidance Assist (FCA)** gyalogosfelismerővel; holttér-figyelő Blind-spot Collision Warning (BCW) hátsó Rear Cross-traffic Collision Warning (RCCW) forgalomfigyelővel kiegészítve; sávelhagyásra figyelmeztető Lane Departure Warning (LDW). A sávtartó Lane Keeping Assist (LKA) 2018 közepétől lesz elérhető az autóhoz.

Újdonságként fáradtságérzékelő Driver Attention Warning (DAW) is elérhető, ez a kimerült, álmos vezetőket próbálja megkímélni a balesetektől. Európában minden negyedik baleset okozója az álmosság, a kimerültség***. A rendszer egyaránt figyeli a járművet és a vezetőt, szükség esetén pedig figyelmeztető hangjelzést ad és a műszerfalon grafikusan is üzen, ha az autó mozgásából arra az elemző következtetésre jut, hogy csökken a vezető koncentrációja.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS