AutóAddikt Autó-motorsport A MotoGP hivatalos biztonsági autójának innovatív BMW M technológiái

A MotoGP hivatalos biztonsági autójának innovatív BMW M technológiái

Március 29-én, azaz kettő nappal ezelőtt a 2015-ös MotoGP világbajnokság szezonnyitó, katari futamán kezdetét vette a BMW M divízió sorozatban tizenhetedik szezonja a világ leggyorsabb kétkerekű versenyszériájának hivatalos partnereként.

bmw_m_motogp_2015

A bajor gyártó 1999 óta a MotoGP-széria aktív résztvevője: amellett, hogy rendre a BMW M divízió biztosítja a legendás sorozat hivatalos biztonságiautó-flottáját, szerepvállalása számos egyéb tevékenységet is felölel, így többek között a hőn áhított BMW M Különdíj odaítélését is.

A MotoGP-szériát szervező Dorna Sports hosszú távú partnereként a BMW M divízió a 2015-ös szezonban ismét számos újdonságot, így egy technológiai innovációt is bemutat: a március 29-i, szezonnyitó futamnak otthont adó katari Losail Nemzetközi Versenypályán gurult ki először a nagyközönség elé az innovatív vízbefecskendező rendszerrel szerelt BMW M4 MotoGP Safety Car. A vadonatúj technológiának köszönhetően a BMW M divízió mérnökei érezhetően nagyobb teljesítményt varázsoltak elő a BMW M4 Coupé erőteljes sorhatos motorjából (431 lóerő / 317 kW teljesítmény a szériagyártású változat esetében, kombinált üzemanyag-fogyasztás: 8.8 – 8.3 liter / 100 km, kombinált károsanyag-kibocsátás: 204 – 194 gramm / km). A vízbefecskendező rendszer beépítése lehetővé teszi az erőforrás felső teljesítmény-határának kitolását, amelynek az innovatív rendszer nélkül a nagyfokú hőképződés szab gátat. A BMW a MotoGP világbajnokság futamain intenzív tesztelésnek veti alá a vízbefecskendező rendszert, amit ezt követően egy BMW M modellbe szerelve sorozatgyártásba is küld a közeljövőben.

„A MotoGP rajongók millióit tartja lázban világszerte, ami kivételes lehetőséget biztosít nekünk arra, hogy egy versenyzésben jártas, motorsport-imádó nemzetközi közönség előtt is bemutassuk márkánkat, technológiáinkat és termékeinket” – mondta Frank van Meel, a BMW M divízió elnöke. „A BMW M mindig is egyet jelentett a technológiai innovációkkal, és mint ilyen, nagy örömünkre szolgál, hogy az előremutató vízbefecskendező rendszerrel idén is egy technológiai nóvumot prezentálhatunk. A több évtizedre visszatekintő versenysportos tapasztalat felhasználása és az innovatív ötletek kiaknázása elengedhetetlen a minden körülmények között biztonságosan kezelhető, nagyteljesítményű verseny-prototípusok megalkotásakor. Pontosan ezért a BMW M a világ legerőteljesebb betűje. A vadonatúj vízbefecskendező rendszer csak egy példa a sok közül. A 2015-ös versenyszezonban immáron tizenhetedik alkalommal adja a BMW M a MotoGP hivatalos biztonsági autóját. Sikeres együttműködésünk a Dorna Sports-szal egyre nőtt az évek során, és tovább folytatódik a jövőben is. 2019-ben ünnepeljük a BMW M huszadik évfordulóját a MotoGP-ben. Rendkívül büszkék vagyunk erre az évtizedeken átnyúló partnerségre, amely módfelett ritka a nemzetközi motorsport-élvonalban” – tette hozzá a BMW M divízió elnöke.

Az innovatív vízbefecskendező rendszerrel a mérnökök a víz elpárolgása során jelentkező hűtő- és oxigénfelszabadító hatást használják fel a teljesítmény fokozására és a gyújtás optimalizálására: a rendszer a szitáló vízpermetet a töltőlevegő gyűjtőkamrájába fecskendezi, a lényegesen hűvösebb levegő pedig az égéstérben is alacsonyabb hőmérsékletet eredményez. Amellett, hogy a vízpermet hűtő hatása csökkenti a motor kopogási hajlamát, a hidegebb levegő magasabb oxigéntartalma nagyobb töltőnyomást és gyorsabb gyújtáspontot biztosít a turbómotorban. Az alacsonyabb működési hőmérséklet a veszélyes anyagok kialakulását is csökkenti, különös tekintettel a nitrogén-oxidra. Az úttörő technológia növeli a teljesítményt és a nyomatékot, miközben kiemelkedő fogyasztási- és emissziós értékeket garantál.

A 2015-ös MotoGP versenyszezon safety car flottájának másik fénypontja a vadonatúj BMW X5 M, amely orvosi autóként debütál a sorozatban. Az új BMW X5 M modellel (575 lóerő, 423 kW teljesítmény, kombinált üzemanyag-fogyasztás: 11,1 liter / 100 km, kombinált károsanyag-kibocsátás: 258 gramm / km) a BMW M divízió ismét mércét állít a nagyteljesítményű Sports Activity Vehicle (SAV) és Sports Activity Coupé (SAC) szegmensekben, hiszen a sikeres BMW X modellcsalád tagjaira jellemző tulajdonságokat – mint az exkluzivitás, a robosztusság, az agilitás és a kiváló terepjáró képesség – a BMW M modellekre jellemző nagyteljesítményű karakterrel egyesíti. Miként a flotta összes járművét, úgy a kiemelt BMW X5 M modellt is a MotoGP speciális igényei szerint készítették fel a BMW M gyárában.

A MotoGP hivatalos biztonságiautó-flottája összességében hat BMW M és M Performance modellből áll. Ahogyan a BMW M4 Coupé, úgy a BMW M3 és a BMW M6 Gran Coupé is teljesítenek szolgálatot. A BMW M5 a biztonsági személyzet kiváltsága, míg az új BMW X5 M és a BMW M550d xDrive Touring orvosi autóként biztosítja a MotoGP-futamokat. A BMW Motorrad két BMW S 1000 RR kétkerekűvel képviselteti magát az exkluzív flottában. A 2015-ös MotoGP versenyszezon hivatalos biztonságiautó-flottájáról további információkat talál a www.bmw-m-safetycar.com weboldalon.

A BMW M divízió MotoGP-szérián belüli szerepvállalását a számos egyéb tevékenység mellett a BMW M Különdíj odaítélése egészíti ki, amelyet 2015-ben immáron tizenharmadik alkalommal nyújt majd át a bajor gyártó. A díjat minden versenyszezon végén az a MotoGP-versenyző nyeri el, aki az adott szezon során a legjobb összesített eredményt érte el az egyes futamok időmérőin. A BMW M Különdíj győztesének jutalma minden évben egy exkluzív BMW M modell. A BMW M MotoGP Experience az egyes versenyhétvégéken nyújt felejthetetlen élményt a BMW M divízió különleges vendégeinek, akik a két BMW M MotoGP szakértő, Loris Capirossi és Alex Hofmann vezetésével nyerhetnek exkluzív betekintést a versenyhétvégék kulisszái mögé. A BMW M divízió mindezeken felül a nagyteljesítményű sportautó-paletta legújabb képviselőit és a BMW Group márkáinak legnépszerűbb modelljeit is kiállítja a MotoGP-futamok helyszínein.