AutóAddikt Magazin A Toyota repülő autó projektet támogat

A Toyota repülő autó projektet támogat

Tőkéjével és szaktudásával járul hozzá egy japán start-up cég ambiciózus terveinek megvalósításához a Toyota. Az elképzelés, bármennyire is a földtől elrugaszkodott, egybevág az autógyártó általános innovációs filozófiájával.

Amióta létezik autó, és feltalálták a repülőgépet, az ember arra vágyik, hogy a kettőt egyesítve megtalálja a tökéletes szabadságot, az univerzális közlekedési eszközt, a mobilitás Szent Grálját. Nem véletlen azonban, hogy a legtöbb „komoly” autógyártó csak nagyon óvatosan (leginkább sehogy sem) foglalkozik a kérdéssel, hiszen megfelelő személyi és tárgyi előkészítés (azaz pilótaképzés, forgalomszabályozás, fel- és leszállásra alkalmas területek, stb.) nélkül soha nem kerülhetnek forgalomba ezek a járművek és akkor még nem szóltunk a törvényi szabályozás útvesztőiről, a tanúsítványok kiállításának elképesztő költségeiről és időigényéről.

A Toyota idén mégis úgy döntött, anyagi és szakmai erőforrásaival támogatja a japán egyetemistákból álló Cartivator csapatát, akik fejükbe vették, hogy a 2020-as Tokiói Olimpiai Játékokon már az ő alkotásukból: a 10 méter magasra elemelkedni képes SkyDrive repülő autóból (gyakorlatilag egy óriási, ember vezette drónból) gyújtják meg az olimpiai lángot. Az autógyártó 40 millió japán jennel (körülbelül 100millió forint) és egy csapatnyi gépészmérnökkel járul hozzá a projekt remélt sikeréhez.

Hogy tényleg megvalósul-e a mindössze 2,9 méteres, 100 km/óra végsebességre tervezett SkyDrive, ma még nem tudni. A lényeg azonban nem is ez, hanem az innovatív szellem, a teremtő szemlélet meghonosítása, a kreativitás lángjának életben tartása: a Toyota meggyőződéssel támogat minden olyan kezdeményezést, amely gondolkodásra, együttműködésre sarkall.

Kiváló példája volt ennek a Lexus ’Amazing in Motion (Lenyűgöző mozgásban) projektsorozata, amelynek keretében 2015-ben egy működőképes lebegő gördeszkát építettek. Ezzel egy időben hozták létre azt az alapot, amellyel pontosan a Cartivatorhoz hasonló start-up vállalkozások munkáját szeretnék támogatni.

2016-ban tudományos központot alapított a Toyota az Egyesült Államokban, amelynek célja és feladata a mesterséges intelligencia kutatása és fejlesztése. A SAIL névre keresztelt központban a vizuális számítástechnika, a gépi tanulás, a robotika, a döntéshozatal, a természetes nyelvfeldolgozás és számos hasonló határterületi tudomány legjobb szakértői dolgoznak egyetlen, bár meglehetősen szerteágazó közös cél érdekében. Az itt végzett munka legkézenfekvőbb autóipari felhasználása az autonóm mobilitás.

Mindez azonban csak a jéghegy csúcsa: a Toyota nem korlátozza egymástól elszigetelt kihívásokra új technológiák iránti elhivatottságát. A cég vezetősége május elején bejelentette: a soron következő, 2018. áprilisáig tartó pénzügyi évben nem kevesebb mint 1,05 billió japán jent, azaz 2600 milliárd forintot (!) fordít ezeken a területek kutatásra és fejlesztésre.

„Nem várhatjuk el, hogy bekövetkezzen a fejlődés, ha hátra dőlünk, és csupán akkor nyúlunk a zsebünkbe, amikor egy technológia már készen áll a bevezetésre” – nyilatkozta a japán Nikkei Asian Review folyóiratnak Ucsijamada Takesi, a Toyota elnöke.