AutóAddikt Hírek A világ legnyereségesebb autógyártója a Toyota

A világ legnyereségesebb autógyártója a Toyota

A Forbes által közzétett, a világ 2000 legnagyobb vállalatát számba vevő lista adatait a Visual Capitalist elemezte, a tanulmányból pedig kiderül, hogy a világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott, emellett a világ vezető prémium hibrid autómárkájaként ismert Lexust is jegyző Toyota a világ legnyereségesebb autógyártója. Mindez egybecseng azzal, hogy idén a környezetbarát hibrid technológiát jegyző, és annak rohamosan növekvő népszerűségének köszönhetően minden korábbinál sikeresebb Toyota brandet idén a Millward Brown, a Forbes és az Interbrand is a világ legértékesebb autómárkájának nevezte.

A prémium márkájával, a Lexusszal együtt az autóipari innovációk és a megbízhatósági statisztikák tekintetében is élen járó, a környezetbarát hibrid technológia révén pedig valóságos iparági forradalmat levezénylő Toyotát idén a Millward Brown mellett az Interbrand és a Forbes is a világ legértékesebb autómárkájaként aposztrofálta. Ha ez nem volna elég, a Forbes által összeállított, a világ kétezer legnagyobb vállalatát számba vevő listán a Toyota, messze a legnagyobb autógyártóként, a tízedik helyen szerepel. Érdekességként érdemes kiemelni, hogy a listán a Toyotát megelőző vállalatok közül az első nyolc bank vagy pénzügyi intézmény, a kilencedik pedig az Apple. A listán szereplő következő autógyártó a Daimler, amelyet a 28. helyen jegyez a Forbes. A mértékadó magazin kétezer vállalatot számba vevő listája alapján Ishtyaq Habib nemzetközi elemző elkészített egy a világ száz legnyereségesebb vállalatát bemutató interaktív ábrát, ahol a nagy körök az egyes vállalatok éves bevételét, a bennük lévő középső színes körök pedig az elért éves profitot mutatják, amelynek segítségével jól vizualizálható az egyes iparágakra jellemző profitráta is.

A világ száz legnyereségesebb vállalata közé mindössze tíz autógyártó jutott be, közülük magasan a Toyota érte el a legnagyobb profitot, mintegy 17 milliárd dollárt 2016-ban, ezzel a környezetbarát modelljeiről és autóinak legendás megbízhatóságáról ismert japán autógyártó tavaly a világ 11. legnagyobb profitját termelő vállalatnak bizonyult. A TOP 10 legnyereségesebb autógyártó egyébiránt együttesen 1552 milliárd dollár bevétel mellett 69 milliárd dollár profitot ért el, azaz az iparági profitabilitás elég alacsony, átlagosan 4,4%. A Toyota amely a TOP10 autógyártó összbevételének 16%-át, és megtermelt profitjának 25%-át érte el egymaga, ennél magasabb, 6,8%-os profitabilitással dolgozik, ennél hatékonyabb csak a BMW csoport volt 7,7%-al, az ő összesített profitjuk ugyanakkor mindössze 8 milliárd dollár, azaz kevesebb, mint fele a Toyota által elértnek. A Toyota teljes vagyonát a Forbes 412 milliárd dollárra teszi, ezzel második a 459 milliárd dollár összvagyonú Volkswagen mögött, utóbbi ugyanakkor tavaly mindössze 6 milliárd dollár nyereséget termelt 240 milliárd bevétel (azaz 2,5%-os profitabilitás mellett). A Toyota ugyanakkor nem csupán a világ legnyereségesebb autógyártója, a Forbes a piaci értékét is messze a legnagyobbra, 172 milliárd dollárra becsüli, ami azt jelenti, hogy a második legértékesebb Daimler, a harmadik legértékesebb GM és a negyedik legértékesebb BMW együtt ér nagyságrendileg annyit, mint a hibrid technológiát jegyző japán autógyártó. Beszédes az is, hogy a második legnyereségesebb Daimler és harmadik legnyereségesebb GM együtt termel annyi profitot, mint a Toyota egymaga, ha pedig a tízes lista aljáról indulunk, a Fiat Chrysler, a Honda, a Nissan Motor, a Ford Motor és a SAIC Motor együttes profitja kell ahhoz, hogy megfogják a Toyotát. Utóbbi egyébiránt a tízes lista egyetlen kínai tagja, mára már a világ hatodik legnyereségesebb autógyártója.

„A világ magasan legnyereségesebb autógyártójaként a Toyota minden más autógyártónál több erőforrást fordít a jövőbemutató, forradalmi technológiák és aktív biztonsági rendszerek, a környezetbarát full hibrid, plug-in hibrid, elektromos és hidrogén üzemanyagcellás hajtásláncok, valamint a jövő autonóm autóinak fejlesztéséhez is elengedhetetlenül szükséges robotika és a mesterséges intelligencia területén végzet kutatási és fejlesztési tevékenység finanszírozására” – avat be Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

„Mindez lehetőséget teremt számunkra, hogy továbbra is vezető szerepet töltsünk be az abszolút zöld, felelős mobilitási megoldások fejlesztésének területén, és a jövőben is olyan autókat és szolgáltatásokat kínálhassunk ügyfeleinknek, amelyek túlszárnyalják elvárásaikat, hozzájárulva egy élhető, fenntartható társadalom megteremtéséhez” – teszi hozzá a szakember.

Ishtyaq Habib elemző egyébiránt elemzéséhez tovább szűkítette a listát, és a világ 50 legnyereségesebb vállalatának vizsgálatakor további érdekességekre figyelhetünk fel. A világ 50 legnyereségesebb vállalata tavaly összesen 724 milliárd dollár profitot termelt 5089 milliárd dolláros összbevétel mellett, azaz az átlagos profitabilitás 14,2%-os, ami több, mint háromszorosa az autóipar átlagos profitabilitásának. Az összprofit 44,3%-t a pénzügyi szektor termelte, amelynek átlagos profitabilitása 19%. A második legnagyobb szereplő a szintén 19%-os átlagos profitabilitással működő IT szektor, amely az össznyereség 22,1%-t vitte el. A harmadik a 8,1%-ot vivő telekommunikációs szektor, amely 11%-os átlagos profitabilitással működik, míg a negyedik helyen az összprofit 5,4%-át jegyző gyógyszeripar áll, ahol kiugróan magas, 41%-os a profitráta. Az autóipar a teljes nyereség mindössze 4,8%-ával csupán az ötödik helyre fért be. A pénzügyi szektor egyébiránt 19, az IT szektor 10, a telekommunikációs szektor 5, a gyógyszer- és autóipar pedig 3-3 vállalattal képviselteti magát az ötvenes listán.
A legmagasabb profitrátával, 74%-al egyébiránt a listán csupán egyetlen vállalattal szereplő dohányipar büszkélkedhet. Ugyan nem ennyire kimagasló, de 16%-ot elérő filmipar és a 15%-os profitabilitást felmutató fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok sem panaszkodhatnak. Az autóiparnál alacsonyabb megtérülést, 4%-os profitrátát csupán a kiskereskedelem hoz a TOP50 legnyereségesebb vállalat vizsgálata során (a TOP50-ben egyébiránt az autóipar nem 4,4%-al, hanem 6%-al szerepel, nem rontják le az eredményét ugyanis a TOP100-ba már beférő kevésbé hatékony szereplők.) úgy, hogy a Toyotán kívül csupán két másik autógyártó, a 34. helyen végző Daimler fért bele a TOP50-be. Mindeközben az 50-es listán 19 szereplővel képviseli magát az említett pénzügyi, 10 szereplővel az IT szektor, 3 szereplővel pedig a gyógyszeripar.

További érdekesség, hogy a világ TOP50 legnagyobb nyereséget termelő vállalata között immáron 11 kínai szereplő is megjelenik, akik az összbevétel 21%-át (1011 milliárd dollár), ugyanakkor az összprofit 30%-át (214 milliárd dollár) jegyzik, átlagos profitabilitásuk pedig 21%.

Abban, hogy ilyen nagy arányban részesednek a profitból, meghatározó szerepe van annak, hogy jellemzően a legprofitábilisabb szektorok közé tartozó pénzügyi és telekommunikációs szektort képviselik.