AutóAddikt Újdonságok Bemutatjuk az új, 2015-ös Honda Civic Type R modellt

Bemutatjuk az új, 2015-ös Honda Civic Type R modellt

MEGOSZTÁS

Öt év után megérkezett a világ különösen várt ferdehátú sportkocsija, a vadonatúj Honda Civic Type R. A közúti versenyautóként aposztrofált új generáció különleges képességeiből fakadóan új mércét állít fel a nagy teljesítményű, elsőkerék-hajtású hot hatch-ek szegmensében.

honda_civic_type_r_2015_autoaddikt_020

A Honda mérnökei az úgynevezett Buttigiri filozófiát követték a fejlesztés során. A japán kifejezés arra utal, hogy a szakemberek komoly áttörést értek el a műszaki alapokat illetően, egyúttal maguk mögött hagyták a már túlhaladott technikai megoldásokat. Ennek köszönhető, hogy az új Type R nem csak holmi felelevenítése a piros embléma jelentette értékeknek, hanem egy teljesen új, minden eddiginél ütősebb koncepció. Az új Civic Type R megalkotásakor arra törekedtek, hogy kategóriaelső teljesítménye gyors egyenesekben, kanyargós utakon és versenypályákon egyaránt kiaknázható legyen, ugyanakkor könnyű kezelhetőség és praktikus kialakítás jellemezze a modellt.

A világon elsőként alkalmazott Honda VTEC TURBO motor, a hátborzongató kipufogóhang, az agresszív, funkcionális, fénydiódás világítás és a különleges, vadonatúj futómű-konstrukció oly’ magával ragadó, páratlan vezetési élménnyel ajándékozza meg a vezetőt, amire talán egyetlen másik autó sem képes, függetlenül attól, hogy melyik kategóriába tartozik. A Civic Type R közúton és versenypályán egyaránt otthon érzi magát, a maximális teljesítmény előcsalogatásához csupán a +R gombot kell megnyomnia a pilótának.

A 2015-ös Civic Type R érkezése egy új, teljesítményorientált korszak kezdetét jelzi a Hondánál, ezt bizonyítja, hogy különleges képességei a Civic-paletta többi tagjánál is felfedezhetők.

Az új Civic Type R a Honda következő generációs modelljeinek első hullámával érkezik, egyértelműen mutatva, hogy a márka továbbra is élen jár a technikai fejlesztésekben, s legfőbb célja, hogy könnyebbé, jobbá tegye a vásárlók életét. Az ötajtós, két felszereltségi szinttel választható Civic Type R 2015 júliusában érkezik a márkakereskedésekbe, és a kétkerékhajtású ferdehátúak alkotta mezőny élére katapultálja a Hondát.

A Civic Type R mozgatásáról vadonatúj, kétliteres, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltéses VTEC TURBO motor gondoskodik. A benzines erőforrás teljesítmény és forgatónyomaték terén egyaránt kategóriaelső a sportos, elsőkerék-hajtású ferdehátúak (hot hatch-ek) táborában, csúcsteljesítménye 310 lóerő* (6500 f./percnél), legnagyobb nyomatéka pedig 400 Nm (2500 f./percnél). Ezek az értékek minden korábbi Honda Type R modellét meghaladják.

honda_civic_type_r_2015_autoaddikt_003

Ráadásként a szelepfedél piros festést kapott, a szívócső pedig alumíniumból készül, ezzel is utalva a Túraautó-világbajnokságban szereplő Civic WTCC versenyautóra, ami a Type R változat alapjait adja.

Az Earth Dreams Technology motorcsaládhoz tartozó erőforrás képességeiről sokat elárul, hogy a fordulatszámmérő piros tartománya hétezertől indul, ugyanakkor az alsó tartományban is rendkívül gyorsan reagál az egység. Mindez a vadonatúj, fejlett feltöltőrendszernek köszönhető, ami a Honda legendás változó szelepvezérlésével (Variable Timing and Lift Electronic Control – VTEC) és a változó vezérlésszabályozással (Dual-Variable Timing Control – VTC) dolgozik karöltve.

A turbó, valamint a Honda VTEC és Dual-VTC kombinációja nagyobb csúcsteljesítményt, hatékonyabb működést és kompaktabb konstrukciót eredményezett. A VTC a teljes fordulatszám-tartományban folyamatosan figyeli és szabályozza a szívószelepeket mozgató vezérműtengely állását, ezáltal a szelepösszenyitás ideje mindig az aktuális terhelésnek megfelelően változhat. Ezzel szemben a VTEC a kipufogószelepek nyitásának mértékét változtatja, hogy a turbólyuk minél kisebb legyen alacsony fordulatszámon és magasabb fordulaton a lehető legmagasabb csúcsteljesítményt produkálja az erőforrás. Ezek az innovatív technikai megoldások hatékonyabbá varázsolják a hajtóművet, egyszersmind lehetővé teszik, hogy egycsatornás (mono scroll) turbófeltöltőt alkalmazzanak a mérnökök, ami dinamikusabbá teszi a motort az alsó fordulatszám-régióban, s  nagyobb, jelen esetben kategóriaelső csúcsteljesítményt garantál a felső tartományban. Hogy a Civic Type R még közvetlenebbé váljon, a feltöltőrendszert elektronikus szabályozású megkerülőszeleppel egészítették ki a Honda mérnökei, így még szabadabban módosítható a töltőnyomás, mint egy hagyományos turbó esetében.

Az egycsatornás turbófeltöltő nem az egyetlen kifinomult alkatrész, a könnyű főtengely, az öntött alumíniumdugattyúk, a szintén alumíniumból készülő VTEC szelephimbák és a kovácsolt hajtókarok szintén hozzájárulnak a kedvező tömeghez és mérethez, valamint a forgótömeg csökkentéséhez.

Komoly jelentősége van a precízen szabályozott égésnek is, hiszen a csúcsteljesítmény növelése mellett segít csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Rendkívül fontos szerep hárul a közvetlen befecskendezésű üzemanyagellátó-rendszerre is, melynek egyik legfőbb jellemzője, hogy – a folyamatosságot biztosítandó – nem a szívócsatornába juttatja a benzint, hanem egyenesen a hengerekbe, így a szívóoldalról csak az égéshez szükséges levegő érkezik. A Honda által fejlesztett, többpontos injektorszabályozás 20 MPa nyomással fecskendezi be az üzemanyagot, azaz még hatékonyabb a porlasztás, s tökéletesebb a benzin-levegő keverék aránya. Ez a módszer 85 százalékkal növelte az áramlást és 45 százalékkal nagyobb befecskendezési nyomást biztosít a hagyományos elektronikus üzemanyagbefecskendező-rendszerekhez viszonyítva.

honda_civic_type_r_2015_autoaddikt_001

A Honda mérnökei fáradtságot nem ismerve dolgoztak azon, hogy az erősen megdöntött szívócsatornákból érkező levegő a lehető legideálisabb arányban keveredjen az üzemanyaggal az égéstérben. A szívócsatornákat és a dugattyúk felületét számítógépes tervezéssel (Computer Aided Engineering) alakították ki, arra fókuszálva, hogy erős, hatékony levegőáramlást hozzanak létre. Ez optimalizálja a levegő-üzemanyag keverék arányát, s természetesen magát az égési folyamatot is. Az alacsony károsanyag-kibocsátás és üzemanyag-fogyasztás érdekében a Civic Type R is megkapta a +R módban automatikusan kikapcsoló Alapjárat-leállító Rendszert (start&stop). Ennek vezérlőelektronikáját úgy programozták a fejlesztők, hogy a lehető leggyorsabban újraindítsa az autót, s maximális legyen a gyorsulás.

Az új Civic Type R teljesítménye páratlan az elsőkerék-hajtású hot hatch-ek körében, a százas sprinthez mindössze 5,7 másodpercre van szüksége, végsebessége pedig eléri a 270 km/órát. Kiemelkedő képességei dacára a modell szén-dioxid-kibocsátása csupán 170 g/km, és az EURO 6 környezetvédelmi előírásoknak is megfelel. További előnye, hogy nagy tempónál is kifejezetten takarékos, így sportos használatnál sem szökik egekbe a fogyasztás.

Az új Civic Type R motorjának sűrítési viszonya meglehetősen magas (1:9,8), ráadásul turbófeltöltő segíti működését, ezért az erőforrás hőháztartása kardinális kérdés. Hogy a hajtómű ne melegedjen túl, a mérnökök számos technikát dolgoztak ki, külön hűtést kapott például a hengerfej és minden henger, valamint szódiummal töltött kipufogószelepeket és nagy kapacitású, „levegő a levegővel” rendszerű intercoolert alkalmaztak. A hengerfejet két részre osztott vízfüggöny veszi körbe, ez csökkenti a kipufogógáz és az égéstér hőmérsékletét. Emellett külön csatorna jutott minden dugattyúnak, hogy meglegyenek a fokozott olajáramlás feltételei. Hála a különféle hűtési módoknak, a motor teljesítménye hosszas, erőteljes terhelés során sem csökken, tehát versenypályán is megállja helyét.

Mindegy, hogy a köridők lefaragásáról, országúti örömautózásról vagy napi ingázásról van szó, egy kivételes motorhoz kivételes váltó dukál. A könnyen kapcsolható, precízen megvezetett, hatfokozatú kéziváltó intim és közvetlen kapcsolatot termet a pilóta és a hajtáslánc között, ugyanakkor hozzájárul a nagy teljesítményhez és forgatónyomatékhoz, valamint a magas fordulatszámhoz.

Mindemellett kényesen ügyeltek rá, hogy a kapcsolások nyújtotta érzet a legjobb legyen Type R-ek történetében, elvégre minél rövidebb a váltás ideje, annál jobb köridők érhetők el, s persze a vezetési élmény is annál kiemelkedőbb. Hasonlóan a 2002-es NSX-R-hez, a váltóút mindössze 40 milliméter, így elképesztően gyorsan kapcsolhat a pilóta, ehhez azonban elengedhetetlen a váltásokhoz szükséges erő mérséklése. Ezt a mechanikai ellenállás csökkentésével, illetve nagy kapacitású, szinkronizált váltóval érték el a Honda szakemberei, amellett, hogy – a vibráció elkerülése érdekében – kettős tömegű lendkereket alkalmaztak. Kiegészítésként merevebb, tartósabb anyagok jutottak szerephez, így még jobban megvezetett lett a váltókar, főként a hosszirányú kapcsolásoknál, azaz kettesből hármasba és négyesből ötösbe.

Hosszú, átgondolt tervezési folyamat részeként dőlt el a fokozatok áttételezése is, természetesen a motor teljesítményéhez és forgatónyomatékához igazodva. Ennek köszönhetően a fordulatszám mindig passzol az aktuális viszonyokhoz, a 270 km/órás végsebességet például a csúcsteljesítmény leadásakor, 6500-as percenkénti főtengelyfordulatnál éri el az autó.

Minderre a rendkívül fejlett, részlegesen önzáró differenciálmű teszi fel a koronát, ami csúszáshatáron autózva, az igazán gyorsan vett kanyarokban is biztos úttartást és maximális tapadást garantál. Jótékony hatásáról sokat elárul, hogy a Civic Type R három másodperccel gyorsabban ér körbe Nürburgring Nordschleifén, ha ezzel a szerkezettel szerelik fel a hagyományos differenciálmű helyett.

honda_civic_type_r_2015_autoaddikt_018

Tekintettel a pályahasznált során fellépő rendkívüli terhelésre, az új Civic Type R váltója saját olajhűtőt kapott. Ezt az erőátviteli egység alsó részéhez rögzítették, s maga az uszony formájú váltóház tereli rá a – motor alsó burkolata által ide irányított – menetszelet. Annak dacára, hogy saját hűtővel szerelték fel, háza pedig nagy merevségű ötvözetből készül, a Civic Type R váltója a kategória legkönnyebbje.

Az új Civic Type R nem titkolja, hogy mire született, a négy kipufogóból áradó hangorkán már a motor beindításakor jelzi, hogy valami igazán különlegessel állunk szemben. A teljesítményre hangolt rendszer első részéből – szemben a hagyományos megoldással – hiányzik a hangtompító, helyette egyenes cső továbbítja a gázokat, aminek gyorsabb áramlás és sportosabb hangzás az eredménye. Hogy a zaj ne váljon tolakodóvá, hátra speciális dob került, mely kialakításából fakadóan képes az előírt hangerőre halkítani a Civic Type R dübörgését, egyszersmind kiszűri a kellemetlen frekvenciákat. A kipufogórendszer felfüggesztőgumijait úgy tervezték, hogy a kipufogóhangba egy másodlagos zaj is bekerüljön, s gondoskodtak róla, hogy a hangerő a nyomatékleadás növekedésével párhuzamosan emelkedjen.

A stílusbéli változások agresszívvá és céltudatossá tették az új Civic Type R-t, ugyanakkor az autó menetteljesítményére is komoly hatással voltak. A légbeömlő rácsát például úgy formálták, hogy a levegő minimális ellenállással juthasson el a hűtőradiátorig. Ez csak egy az aerodinamikailag hatékony karosszéria speciális elemei közül, de jól mutatja, hogy milyen mélyreható fejlesztéseket végeztek a Honda munkatársai. Először megalkották magát az autót, majd olyan formavilágot terveztek, amivel a maximumot hozhatták ki a műszaki alapokból. A szabályozott levegőáramlásnak köszönhetően nincs felhajtóerő, a légellenállás pedig minimális, nem csoda, hogy aerodinamikai teljesítmény terén is a kategória legjobbja a Civic Type R.

Hatékonyságát többek között speciális, leszorítóerőt generáló karosszériaelemek garantálják, melyek negatív felhajtóerőt gerjesztenek. Ez szokatlan megoldás a személyautóknál, ebben a kategóriában pedig teljesen egyedi. Nem csak az autó körül áramló, hanem a légbeömlőkön bejutó levegő is közrejátszik a negatív felhajtóerő (vagy légáram, ami a földhöz szorítja autót) keletkezésében. A hatás az első és hátsó tengelynél egyaránt jelentkezik, s minimális légellenállással egészül ki. A speciális – főként az első traktusra jellemző – formai megoldások nélkül elképzelhetetlen lenne, hogy a Civic Type R a 270 km/órás végsebességnél is stabil maradjon.

honda_civic_type_r_2015_autoaddikt_008

Hogy ezt elérjék, hosszú és alapos aerodinamikai analízisnek, tesztnek, illetve fejlesztésnek vetették alá a kocsitestet. A tervezőcsapat éjt nappallá téve dolgozott a részegységeken, olyan technológiai megoldásokat hívva segítségül, mint a számítógép-alapú CFD-modellezés vagy a szélcsatornás vizsgálat. Utóbbit a Honda sakurai motorsportközpontjában végezték, ahol anno a Formula 1-es motort is létrehozták.

Miután összeállt a koncepció, jöhetett a próba, méghozzá a legváltozatosabb körülmények között. Az új Civic Type R-t közúton és versenypályán is a végsőkig nyüstölték, megjárta egyebek mellett a legendás Suzukai aszfaltcsíkot, a Nürburgring Nordschleifét és a márka takasui tesztlétesítményét is.

A rendkívüli tempó speciális technikai megoldásokkal vált elérhetővé, ilyen például a teljesen sík borítás a kocsi alján, ami a hátsó diffúzorral együttműködve úgy szabályozza a levegő áramlását, hogy optimális legyen a leszorítóerő, és a Civic Type R szinte hozzátapadjon az úthoz. Széles első koptatói és mélyre engedett küszöbszpoilerei úgy irányítják a levegőt, hogy leszorítóerő keletkezzen az első tengelyen, de ne rontsa felhajtóerő az úttartást. Az első lökhárító megformálásakor az volt a legfőbb cél, hogy megakadályozzák a légörvények kialakulását az első kerekek körül, ezzel is hozzájárulva a nagy sebességnél fontos stabilitáshoz, valamint a felhajtóerő csökkentéséhez.

A hátsó szárny felépítése, beleértve a szögeket, a magasságot, a formát és a függőleges lapokat, azt a célt szolgálja, hogy a lehető legnagyobb leszorítóerő hasson a hátsó tengelyre, mindazonáltal minimális legyen a légellenállás. Ez még biztosabb úttartást tesz lehetővé, különösképpen a nagy sebességgel vett kanyarokban.

A Honda mérnökei nagy hangsúlyt fektettek a motor hőháztartásának szabályozására is, és olyan külső módosításokat hajtottak végre a karosszérián, amelyek segítenek a levegőcserében. Az első lökhárító megnövelt méretű alsó és felső légbeömlői nagyobb mennyiségű levegőt engednek a motortérbe áramlani – a felület immáron 4000 mm2. Miután a levegő elérte a motorteret, a kerekek feletti nyílásokon hagyja el a karosszériát, és a kiszélesített sárvédők élén szalad végig, hatékony hűtéssel és szellőzéssel kényeztetve az erőforrást.

Az új Civic Type R első és hátsó kerékjáratait kiszélesítették, hogy ne okozzon gondot a megnövelt tengelytáv. A toldások alumíniumból készülnek, így 42 százalékkal alacsonyabb a sárvédők súlya, mintha hagyományos acél lenne az alapanyag. A kerékjárati íveken kialakított levegőzőnyílások a fékek hűtésében is szerepet vállalnak, míg az első és hátsó, pianófeketébe öltöztetett szpoilerekkel az alacsony és széles megjelenést kívánták hangsúlyozni a tervezők. Hátul két dupla kipufogó vonja magára a tekintetet, ezek fogják közre a látványos diffúzort. A kipufogóvégek és a diffúzor közötti távolság mindössze 20 milliméter, így még agresszívebben tűnik az autó hátulja.

Elöl a kombinált fényszórók alján végigfutó, fénydiódás nappali menetfény fokozza a látványt. Éles, „feltörekvő” formáját két LED-es fényforrás emeli ki, s nem mással büszkélkedhet, minthogy ez a Honda által gyártott legszélesebb lámpatest. A hátsó kombinált lámpatestekben szintén fénydiódák világítanak, egyszerre varázsolva látványossá és láthatóvá az autót.

Ha már a látványosságnál tartunk, a nagy merevségű, 19 colos, típusspecifikus, könnyűfém felnik mellett sem mehetünk el szó nélkül, hiszen oroszlánszerepük van a hatáskeltésben. A kerékjáratokat kitöltő, tekintélyt parancsolóan széles, 235/35 R19 méretű abroncsok kifejezetten a Civic Type R-hez készültek, fejlesztésükben a Continental is részt vett.

honda_civic_type_r_2015_autoaddikt_015

Az új Civic Type R öt feltűnő színben lesz elérhető, melyek nem csak illenek a formavilághoz, hanem még látványosabbá teszik azt. A Championship White, azaz „bajnokfehér” a korábbi Type R modelleknél is sikeres volt, és komoly népszerűségre tarthat számot a Crystal Black (gyöngyház), a Polished Metal (metál), a Brilliant Sporty Blue (metál) és a Milano Red is.

Belül számos esztétikus és praktikus részletet találni, amelyek kifejezetten a Civic Type R-hez készültek. A kabin nem csak a versenypályás csapatáshoz passzol, hanem a hétköznapokra is tökéletes – kényelmes, funkcionális és sportos. Az ülésgarnitúra, a kormány és a váltó teljesen egyedi, a vezetői pozíciót pedig úgy alakították, hogy a pilóta minden információt könnyedén leolvashasson a műszerfalról, a kezelőszervek pedig kézre essenek.

Az exkluzív, magas háttámlákkal büszkélkedő sportülések szarvasbőrhatású, dupla, piros öltésekkel varrt kárpitot kaptak, s úgy körülölelik a vezetőt, valamint az első utast, hogy a forszírozott kanyarokban sem dülöngélnek. A tervezés során fontos tényező volt, hogy milyen magasra kerüljön a sofőr ülőlapja, ez ugyanis döntően befolyásolja a vezetési pozíciót. Hogy a lehető legkényelmesebb, mindennapokon is kompromisszumok nélkül használható hely várja a pilótát, változtattak a párnázat keménységén és vastagságán, 20 százalékkal vékonyabb ülést dolgozva ki. A tömörebb struktúra révén a csípőmagasság 20 milliméterrel alacsonyabb, mint a Civic alapváltozatában. Ezt megfejelendő, a padlólemez is lejjebb került tíz millivel, ami annyit teszi, hogy a vezető 30 milliméterrel közelebb ül az úthoz, mint a belépőmodell esetében.

Az átdolgozott hátsó ülésen két utas foglalhat helyet, s bár az ülőlapok nem felhajthatók, megmaradt a 60/40 arányban dönthető támla, valamint a síkpadlós formában bővíthető csomagtér. A módosítások eredményeként a menetkész tömeg 17 százalékkal alacsonyabb, mint az ötajtós alapváltozat esetében, ugyanakkor a hasznos terhelhetőség nem változott.

Mivel a vezetőülés csípőpontja közelebb került a talajhoz, a kormánykerék is lejjebb költözött, nehogy kitakarja a műszeregységet. További érdekesség, hogy a volán alsó része nem kerek, hanem egyenes, bőven jut tehát hely a térdnek. Az irányíthatóság érzetét vékonyabb kormányküllőkkel fokozták a tervezők, így kényelmes, megszokott kéztartásban róhatók a kilométerek. A kormánykerék tetejére helyezett piros középállásjelzőt figyelve a vezető láthatja, hogy mekkora az aktuális kormányelfordítás az adott kanyarban.

Ráadásként dupla, piros öltésekkel varrt, fekete bőrbevonatot kapott a volán, illetve a váltógomb, és fekete a tetőkárpit, hogy még hangulatosabb legyen a kabin. Akárcsak a korábbi Type R modellek esetében, a váltógomb mart alumíniumból készül.

Az Intelligens Multiinformációs Kijelző (i-MID) a szokásos adatok mellett számos speciális értéket is megjelenít. Ezek az információk külön aloldalt kaptak, amit a vezető választhat ki, ha szükségét érzi. Amennyiben ide kapcsol, az alábbiakat olvashatja le:

  • Nehézségi gyorsulás (g) és fékerő/gázpedálállás
  • Turbónyomás, hűtőfolyadék-hőmérséklet, valamint olajnyomás és –hőmérséklet
  • Köridő
  • Gyorsulás ideje (0-100 km/h vagy 0-60 mérföld/óra)
  • Gyorsulás ideje (0-100 méter vagy 0-1/4 mérföld)

A sebességmérő alatt elhelyezett, váltások esedékességére figyelmeztető lámpa időben jelzi a vezetőnek, ha eljött a kapcsolás ideje. Ha a motor fordulatszáma emelkedik, a fények elkezdenek közeledni egymáshoz a jelzősor két széléről, így a vezető perifériás látását kihasználva akkor is láthatja a figyelmezetést, ha nem veszi le tekintetét az útról. A visszajelző az aktuális sebességfokozatot is megjeleníti, reagálási ideje csupán 0,2 másodperc.

A Honda számos olyan fejlesztést dolgozott ki a Civic Type R futóművéhez, melyek még könnyebbé és magabiztosabbá teszik az irányítást, s maximalizálják az erőátvitelt az útra.

A vadonatúj, négypontos Adaptív Lengéscsillapító Rendszer például kifejezetten a Type R-hez készült, s képes arra, hogy az aktuális terhelési és útviszonyoknak megfelelően, egymástól függetlenül szabályozza a csillapítást. Kifinomult működésének megannyi pozitív hatása van, többek között segít a súly ideális elosztásában erős gyorsításnál és lassításnál, illetve a kanyarokban, kiemelkedően jó úttartással ruházva fel a modellt. További előnye, hogy komfortosabbá teszi az utazást, így a hétköznapokon, rossz minőségű útburkolaton is kényelmes a Civic Type R.

honda_civic_type_r_2015_autoaddikt_013

Az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer több szenzor adatait elemzi, fontos információhoz juttatva az ezredmásodpercekéntfrissülő vezérlőelektronikát. A gyakorlatban mindez annyit tesz, hogy a lengéscsillapítókba integrált elektromágneses tekercseket vezéreli a rendszer, ezek szabályozzák a hidraulikafolyadék-csatornák keresztmetszetét, ezáltal a csillapítás erejét. Hála a kerekenként független szabályozásnak és a típusspecifikus abroncsoknak, a tapadás még rossz útfelületen és/vagy nagy tempónál is mindig kiváló, s mivel a karosszériacsavarodást is ellensúlyozza, az igazán forszírozott kanyarokban is kiemelkedő a kezelhetőség és az úttartás.

Az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer előnyei gyorsításnál (nem emelkedik fel az autó orra) és fékezésnél (nem bólint és kóvályog az autó) is érezhetők, így indulásnál és lassításnál sincs indokolatlan tapadásvesztés, azaz mindig a maximum hozható ki a Civic Type R-ből. Hasonlóképpen hasznos, hogy a gidres-gödrös szakaszhoz is alkalmazkodik a rendszer, sőt az oldalirányú behatásokat is kiszűri, így kevésbé szélérzékeny a típus.

A fejlett, dupla-függőcsapszeges első felfüggesztés nagy sebességnél és csúszáshatáron vett kanyarokban egyaránt stabillá teszi a modellt. Szemben a hagyományos első felfüggesztéssel, ennél a konstrukciónál két csapszeget alkalmaztak a mérnökök. Emellett a csonkállvány nem közvetlenül kapcsolódik a rugóstaghoz, mint egy klasszikus felfüggesztés esetében, így elkülöníthetők a feladatkörök – a csonkállvány a kormányzásért, a lengéscsillapító pedig az útegyenetlenségek kisimításáért felel. A független csonkállvány és a kisebb csapterpesztés egyik legfőbb előnye, hogy kisebb mélységű felni alkalmazható (alacsonyabb az ET-szám), ami 55 százalékkal csökkenti a hajtási befolyást a hagyományos Civic felfüggesztéséhez viszonyítva. Szintén a hajtási befolyás csökkentését szolgálja, hogy a féltengelyeket – a merevség érdekében – precízen kiegyensúlyozzák.

Az első felfüggesztésrendszer további sajátossága a nagyobb utánfutási szög, amely kiváló egyenesfutást biztosít még igazán nagy sebességnél is. Mindemellett – a finoman hangolt kerékdőlésnek hála – a tapadás is maximális, többek között ennek köszönhető a Civic Type R kiemelkedő kanyarvételi képessége. A nagyobb merevség, a súlycsökkentés és persze az irányíthatóság érdekében az alsó lengőkarok, valamint a gólyalábak villái alumíniumból készülnek, a szilentblokkok pedig extrém terhelésnél sem engedik megcsavarodni a futóművet.

A hagyományosnál kissé nehezebben forgatható, dupla-fogaskerekes elektronikus szervokormány (Dual Pinion Electric Power Steering – EPS) az alapváltozatban alkalmazott egység továbbfejlesztett változata, karakterisztikája a gyors és precíz visszajelzéseket támogatja. Azon fogaskerekek, amelyek az elfordított kormányt visszaállítják egyenes helyzetbe két helyre kerültek. Egyik azért felelős, hogy a kormányműtől és az abroncsoktól érkező visszajelzések eljussanak a vezetőhöz, míg a másik az elektronikus rásegítés erejét továbbítja a kormányra. A szervokormány működését irányító szoftver megírásánál arra törekedtek a programozók, hogy középállásban keménynek tűnjön a kormányzás, ugyanakkor kiváló visszajelzést nyújtson kanyarodás közben. A kormánycsapágy körüli rész megerősítése, valamint az alumíniumból készülő ház és felfogatókonzol még precízebbé teszi a visszajelzéseket s közvetlenebbé a kormányzást.

honda_civic_type_r_2015_autoaddikt_005

A Civic Type R nagy merevségű, H-alakú, csatoltlengőkaros hátsó futóműve nagy sebességű egyenesekben és kanyarokban egyaránt tökéletes útfekvést nyújt. Szemben az alap-Civic szintén H-alakú, csatoltlengőkaros hátsó futóművével, itt nem tömör elemeket, hanem speciálisan formázott csöveket használtak. Ez a megoldás nem igényel stabilizátorrudat, 177 százalékkal merevebb, mint a klasszikus kivitel, és súlya is sokkal alacsonyabb. A merevségben és biztos úttartásban a rendkívül nagy ellenállású szilentblokkoknak is kiemelkedő szerepe van.

Ahelyett, hogy további acélelemeket építettek volna a karosszériaszerkezetbe, speciális ragasztási eljárással fokozták merevségét. Ez 18 százalékkal tette ellenállóbbá a konstrukciót a csavarodással szemben.

Az Agilis Vezetési Segédlet (Agile Handling Assist) egy újabb példa azon innovatív technikai megoldások közül, melyek páratlanná teszik a modellt. Használatával tovább növelhető az autó stabilitása, főként – a vészhelyzetekben és hirtelen irányváltásoknál – szükséges gyors kormánymozdulatoknál, valamint az erős kanyarokban. Az Agilis Vezetési Segédlet a menetstabilizáló (Vehicle Stability Assist – VSA) rendszerre épül, és szinte észrevétlenül avatkozik be. Ha a pilóta elfordítja a kormányt, a belső íven futó kerekekre enyhe fékerőt juttat. Hatása fenomenális: az autó elképesztően stabil, azonnal reagál a sofőr utasításaira és páratlan vezetési élményt nyújt.

Mivel a gyártók kínálatában nem találtak a tervezők olyan abroncsot, ami tökéletesen passzolt volna az új Civic Type R karakteréhez és viselkedéséhez, úgy határoztak, hogy együttműködésbe kezdenek a Continental tapasztalt szakembereivel, és kifejlesztenek egy olyan gumit, ami minden szempontból igazodik a modellhez.

Nem elégedtek meg félmegoldásokkal a féket illetően sem, ezért a Brembo munkatársaival vállvetve típusspecifikus rendszert építettek a Civic Type R-hez. Ennek részeként négydugattyús nyergek és 350 milliméter átmérőjű, furatokkal ellátott, hűtött tárcsák bújnak meg az első felnik alatt, kimagasló fékerővel és terhelhetőséggel megörvendeztetve a vezetőt.

A hátsó tárcsák átmérőjét és vastagságát 20 milliméterrel növelték a jobb hőkapacitás és a nagyobb teljesítmény érdekében.
Az új Civic Type R-ben debütál az ún. +R üzemmód, amivel még gyorsabbá tehetők a futómű és hajtáslánc reakciói. Ez még intenzívebbé teszi a vezetési élményt, különösképp versenypályán, illetve a sportos beállítottságú pilóták számára.

A +R gomb a balkormányos autóknál a kormánykerék bal oldalán helyezkedik el, a jobbkormányosoknál pedig a jobbon. Ha a vezető aktiválja a +R üzemmódot, számos változás történik. A műszeregységet körülölelő fénysáv például fehérről pirosra vált, egyúttal a fordulatszámmérő bal oldalán megjelenik a +R logó és kikapcsol az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop).

Ezzel párhuzamosan a hajtáslánc és a futómű viselkedése is módosul:

a motorreakciók gyorsabbá válnak, a nyomatékgörbe pedig úgy változik, hogy még agresszívebb és erősebb legyen az autó, a maximális forgatónyomatékot hatékonyabban kihasználva az alsó fordulatszám-tartományban. Az elektronikus szervokormány szintén másik arcát mutatja, áttételezése rövidebbé válik, rásegítése csökken, ezáltal nehezebb és pontosabb a kormányzás.

Nem marad alaphelyzetben a futómű sem, hiszen a +R gomb megnyomásakor az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer 30 százalékkal keményebbre hangolja a rugózást, elősegítve a jobb úttartást és a könnyebb kezelhetőséget. Ráadásként a menetstabilizáló is engedékenyebb lesz, azaz engedi csúszáshatáron autózni a vezetőt, s csak nagyobb mértékű tapadásvesztés, illetve farolás esetén szól közbe.

honda_civic_type_r_2015_autoaddikt_004

+R üzemmódban speciális menetadatok is megjeleníthetők az i-MID kijelzőjén, méghozzá több formában. Ha a vezető úgy kívánja, plusz rétegként ráhelyezheti az értékeket a négy alapoldal bármelyikére, vagy átkapcsolhat a Type R logóval fémjelzett aloldalra, ahol csak a különleges információk láthatók. További figyelmesség a tervezők részéről, hogy a menetadatok akkor is megjeleníthetők, ha a stopperóra éppen fut.

A vadonatúj Honda Connect szórakoztatóelektronikai és információs rendszer szériatartozékként jár az új Civic Type R-hez, magabiztos és kényelmes utat biztosítva mindenki számára. A könnyen, ösztönösen használható készülék alapját a világ legkedveltebb okostelefon operációs rendszere adja (Android), kezelése pedig pont olyan, mint egy érintőképernyős mobilkészüléké: tapintással és simítással tudunk navigálni a menürendszerben.

A Honda Connectnek köszönhetően az első sorban utazók gyorsan megtekinthetik a menetadatokat, valamint a tolatókamera képét, sőt zenét is lejátszhatnak és Bluetooth-kapcsolatot is kiépíthetnek. Az új, kormánykerékről is kezelhető rendszer internetelérésre, AM, FM, DAB és internetrádió vételére, valamint Bluetooth-os telefonkapcsolatra és telefon kezelésére egyaránt alkalmas, ugyanakkor megjeleníti a tolatókamera – dinamikus útmutatóvonalakkal érthetőbbé tett – képét, és számos előre telepített alkalmazással, illetve Honda App Centre-eléréssel kényezteti az utasokat. Az átütő zenei élményről hathangszórós, 180 wattos hifi gondoskodik.

Az új Honda Connect szórakoztatóelektronikai és információs rendszer az új CR-V-ben debütált 2015 elején. Segítségével a menetbiztonság veszélyeztetése nélkül maradhat kapcsolatban a külvilággal a vezető. A Honda Connect szolgáltatásai között ott találjuk a folyamatos, akadásmentes kapcsolatot biztosító MirrorLinket is, így a maximumot hozhatjuk ki a kompatibilis okostelefonokból. Működésének lényege, hogy a készülék kijelzőjét „tükrözi” a Honda Connect képernyőjére, ezáltal egyszerűbb kezelni a telefont, illetve a telepített alkalmazásokat.

Persze itt nem ér véget a Honda Connect tudása, az intelligens eszköz segítségével akár a neten is szörfözhet, feltéve, hogy mobiltelefonja vagy mobiladaptere képes internetkapcsolatot szolgáltatni és az autó áll. Ezzel a hasznos kiegészítővel könnyen megtalálhatja a helyi szórakozási lehetőséget és látványosságokat.

A rendszer előre telepített alkalmazások teljes garmadáját sorakoztatja fel, ugyanakkor a Honda App Centeren keresztül további programok letöltésére is lehetőséget ad.

A Honda Connect előre telepített szoftverei között az „Aha” is szerepel. Ez az alkalmazás rendkívüli mennyiségű tartalmat tesz elérhetővé, méghozzá úgy, hogy a vezetőnek le sem kell vennie szemét az útról. Az Aha hasznos, érdekes helyszínek (POI – Point of Interest) keresésére is alkalmas, gyorsan megtalálhatók tehát a közeli éttermek, hotelek stb. Elképesztő tudása mellett kezelhetősége is elismerést érdemel, az integrált kezelőfelületen a Twittertől az időjárás-jelentésig bármi könnyedén, a menetbiztonság kockáztatása nélkül elérhető. Az Aha POI-adatbázisokat is tartalmaz, így a felhasználók könnyedén megtalálhatják a kívánt célpontot.

Mindemellett automatikus szabályozású légkondicionáló és sebességhatárolóval kiegészített tempomat is rendelhető a modellhez, semmi nem hiányzik tehát, ami a kényelmes, biztonságos autózáshoz szükséges.

Az új Civic Type R éppúgy ötcsillagos Euro NCAP minősítésre lehet büszke, mint az ötajtós Civic alapváltozata. Nem csoda, hiszen mindkét modell alapját fejlett kompatibilitású karosszériaszerkezet (Advanced Compatibility Engineering™ – ACE) adja, s alapfelszereltség többek között a légzsákrendszer (vezető- és utasoldali, valamint függönylégzsákok), az ostorcsapás jellegű nyaksérülés kockázatát csökkentő első fejtámla és számos aktív, elektronikus menetbiztonsági eszköz.

A fejlett kompatibilitású karosszériaszerkezet (Advanced Compatibility Engineering – ACE™) a Honda egyik legfontosabb ütközésbiztonsági megoldása, fejlesztését Japánban, a márka Tochigiban található töréstesztlaborjában végezték. Az ACE™ karosszéria jelentősen növeli az utasok biztonságát a valós baleseti szituációkban. Az autó frontrészén elhelyezett sokszögű vázszerkezet az ütközés energiáját a karosszéria meghatározott, nagy teherbírású részei felé vezeti, ezzel mérsékelve az utascella deformációját. Emellett az ACE™ csökkenti az aláfutásos balesetek esélyét is, ami különösen fontos, ha eltérő magasságú, tömegű vagy karosszériaszerkezetű járművek ütköznek egymással frontálisan.

honda_civic_type_r_2015_autoaddikt_011

A radartechnológián alapuló Aktív Városi Fékrendszer (City-Brake Active – CTBA) folyamatosan figyeli a jármű előtti területet, és automatikusan fékez, ha veszélyhelyzet érzékel. Az Aktív Városi Fékrendszert úgy tervezték, hogy csak 32 km/órás sebesség alatt működjön, és a személyautók mellett a tehergépkocsikat is érzékelje.

A Civic Type R vásárlói számára lehetőség nyílik, hogy megrendeljék a vadonatúj GT felszereltségi csomagot, mely számos olyan összetevőt tartalmaz, ami még stílusosabbá, kényelmesebbé és biztonságosabbá teszi a modellt, amellett hogy különleges szórakoztatóelektronikai és információs rendszert is magában foglal.

A pakk részeként feltűnő, piros színű első lökhárítótoldat és diffúzor kerül az autóra, és olyan kiegészítők segítik a vezetőt, mint az első és hátsó parkolóradar, az alkonyérzékelős fényszóró, az automatikus ablaktörlő, a motoros mozgatású külső tükör vagy az Adaptív Sebességrögzítő (Cruise Control – ACC), aminél nem csak a tempót, hanem a követési távolságot a pilóta határozhatja meg.

A GT csomagban – a Honda Connect szórakoztatóelektronikai és információs rendszerbe integrált – Garmin műholdas navigációs rendszer is benne foglaltatik, méghozzá négyévnyi ingyenes térképfrissítéssel. Nem lehet panasza a zene megszállottjainak sem, hiszen CD-lejátszó és nyolchangszórós, 320 wattos, prémium audiorendszer jár ehhez a modellváltozathoz.

A kényelem jegyében automatikus klímaszabályozású, kétzónás légkondicionáló kerül az autóba, és piros lábtérvilágítás teszi hangulatosabbá az utasteret.

Bár a felsorolás már eddig is igen hosszú, még korántsem ér véget, sőt! A GT felszereltségi csomagban ott találjuk a szenzoralapú Fejlett Vezetéstámogató Rendszert, s benne az alábbi eszközöket: Frontális Ütközésre Figyelmeztető Rendszer, Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer, Automatikus Távolsági Fényszóró, Holttérfigyelő Rendszer, Kitolatást Segítő Rendszer, Közúti Jelzőtábla Felismerő Rendszer és Intelligens Sebességhatároló.

A Frontális Ütközésre Figyelmeztető Rendszer a többcélú kamerát használja, feladata, hogy érzékelje a frontális ütközés veszélyét. A személy- és teherautók felismerésére egyaránt alkalmas kiegészítő 15 km/óránál lép működésbe, veszélyes helyzetekben vizuális és hangjelekkel figyelmeztetve a vezetőt. A veszélyesnek ítélt távolságot a sofőr állíthatja be, és akár ki is kapcsolhatja a rendszert, ha nem tart igényt szolgálataira.

A Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer a többcélú kamerával pásztázza az utat. Ha úgy érzékeli, hogy a vezető irányjelzés nélkül készül elhagyni az aktuális sávot, vizuális és hangjelekkel figyelmezteti. Ez a kiegészítő bármikor kikapcsolható.

A fényszórók 40 km/órától használhatók automatikus üzemmódban. Ilyenkor a rendszer érzékeli az ellentétes irányú forgalmat (személy- és teherautó, motorkerékpár, bicikli), valamint az utolért járműveket, s önműködően le- és felkapcsolja a távolsági fényszórókat annak érdekében, hogy ne zavarja a többi közlekedőt. Ez a kiegészítő bármikor kikapcsolható.

honda_civic_type_r_2015_autoaddikt_009

A Holttérfigyelő Rendszer radarokkal pásztázza a jármű környezetét, és 20 km/óra felett azonnal szól, ha egy másik közlekedő „bújik meg” a nem látható részeken. Ez a rendszer személy- és teherautókat egyaránt felismer, s főként akkor jelent nagy segítséget, ha a Civic vezetője előz vagy sávot vált.

Ha a holttérbe jármű érkezik, a külső tükrökön fényjelzés kezd világítani, és egészen addig látható, míg a holttér szabaddá nem válik. Ha a vezető bekapcsolja az – adott oldali – irányjelzőt, miközben a holttérben valaki közlekedik, a fényjelzés villogni kezd, és figyelmeztető hang szólal meg, hogy a sofőr időben értesüljön a veszélyhelyzetről.

A Honda által fejlesztett Kitolatást Segítő Rendszer az autó hátuljába integrált radarszenzorok adatait elemzi, és figyelmezteti a pilótát, ha tolatás közben valamelyik irányból másik közlekedő érkezik. Hogy melyik irányból jönnek, a tolatókamera képén megjelenő nyilak mutatják az Intelligens Multiinformációs Kijelzőn, és hangjelzéseket is ad a rendszer. A CTM személy- és teherautókat egyaránt felismer, s 25 km/óráig működik.

A Közúti Jelzőtábla Felismerő Rendszer a többcélú kamera felvételeit elemzi, s ha menet közben táblát érzékel, automatikusan felismeri és megjeleníti az i-MID kijelzőjén, mihelyst az autó elhalad mellette.A rendszer a kör alakú, sebességkorlátozó és behajtani tilos táblákat ismeri fel, és két táblát képes a kijelzőre rajzolni egy időben. A jobb oldali a sebességhatárokat, a bal a behajtani tilos jelzéseket is mutatja, és adott esetben a plusz információkat is megjeleníti, beleértve többek között az időjárási viszonyokra vonatkozó jelzéseket.

Az új Civic Type R-hez felszereltségi csomagok és különálló extrák széles választékából szemezgethetnek a vásárlók, még egyedibbé és testhezállóbbá varázsolva az autót.

A Red külső felszereltségi csomag még egyedibbé teszi a Civic Type R-t, ugyanakkor kiemeli a modell sportos mivoltát. Aki megrendeli, Rally Red fényezésű első hűtőrácskeretet, külső tükröket, diffúzordíszítést és tetőszpoilert kap autójához, azaz még izgalmasabb és dinamikusabb formavilággal nyűgözheti le környezetét.

E csomag részeként olyan piros elemeket kínálunk az autóhoz, melyek a belsőt is sportosabbá varázsolják – így válik feltűnővé a levegőzőnyílások kerete, a kormány és a küszöbborítás. Az összhatást a piros első lábtérvilágítás teszi teljessé.

Miként neve is mutatja, a Carbon külső felszereltségi csomag a motorsport egyik legkedveltebb anyagát helyezi középpontba. A pakkban karbonszálas ködfényszórókeretet, csomagtérajtó-borítást és hátsó szárnyat találunk, utóbbihoz fényes fekete vagy Rally Red zárólap kérhető.

Mi szimbolizálhatná jobban a modell versenysporthoz fűződő szoros viszonyát, mint a karbonszálas anyagok használata? Ezért hozták létre a Carbon belső felszereltségi csomagot, ami egyebek mellett karbonszálas szellőzőrostély-kereteket, középkonzolt és kesztyűtartófedelet tartogat a vásárlók számára.

A különféle csomagok mellett különálló extrákat is kínál a Honda, s bizony oly’ ínyencségek szerepelnek a palettán, mint a Honda 3D Sound. A rendszer legfőbb eleme a digitális jelfeldogozó (digital signal processing – DSP), ami az autó utasterének akusztikájához igazítja a hangszórók működését, ezáltal tökéletesen élethű hangzást nyújt, a pilóta pedig úgy érezheti, mintha a koncert kellős közepén állna.Hogy a vásárlók teljes szabadságot élvezhessenek, nem muszáj feltétlenül megvásárolniuk a felszereltségi csomagokat, ha úgy tartja kedvük, külön is megrendelhetik az elemeket. A karbonszálas ködfényszórókeret például társítható a szintén karbonszálas hátsó szárnnyal, amihez fényes fekete és Rally Red fényezésű oldallap egyaránt kérhető.Hogy hab is jusson a tortára, esztétikus tetőszpoiler is rendelhető, ennek színe egyezhet a karosszériájéval vagy megkaphatja Rally Red tónust. A Rally Red fényezés a hűtőrácskerethez is elérhető, sőt krómbevonatot is kérhetnek a vevők. Ha mindez nem volna elegendő, Rally Red színű diffúzordekoráció és cserélhető külsőtükör-borítás, valamint fényes fekete tanksapkafedél is szerepelhet a specifikációban, így mindenki saját ízlése szerint alakíthatja át autóját, s hívhatja életre a Civic Type R-ben lakozó versenyszellemet.

A belsőtérben piros első lábtérvilágítás gondoskodik a sportos, mindazonáltal szofisztikált megjelenésről. Az apró fényforrások a világítás felkapcsolásakor és az ajtók nyitásakor kapcsolódnak be, az összhatásról pedig „Elegance” fekete színben pompázó, piros varrásokkal és fém Type R-emblémával díszített szőnyegek gondoskodnak.

Ezzel nem érnek véget a lehetőségek, az extralistán ott találni még a karbonszálas kesztyűtartófedelet és középkonzolt, valamint a karbonszálas, Rally Red vagy fényes fekete bevonattal választható szellőzőrostélyokat. Utóbbi két szín a kormánykerékre is felvihető, így a legapróbb részletek is harmóniában állhatnak egymással.

honda_civic_type_r_2015_autoaddikt_010

A kiegészítők teljes listája júliustól tekinthető meg a Honda Genuine Accessories alkalmazás segítségével. A program az App Store-ból és a Google Play webáruházból tölthető le.

Számokban kifejezve ez annyit tesz, hogy 7 perc 50,63 másodperc alatt ért körbe a 20,8 kilométer német versenypályán, s helyenként elérte a 270 km/órás sebességet is. Ez minden idők legjobb időeredménye ebben a szegmensben.

A köridőt a sorozatgyártást megelőző utolsó fejlesztési szakaszban, 2014 májusában sikerült teljesíteni a tesztelés alatt álló Civic Type R-rel. Ennél a változatnál a motor, a futómű, az erőátvitel, a kipufogó- és fékrendszer, valamint a karosszéria már elnyerte végső formáját, tehát azt ahogy a szériagyártású modellbe kerülnek.

Még súlykülönbség sem adódott, ugyanis a kiszerelt légkondicionáló, audiorendszer és első ülés tömegét ellensúlyozta a biztonsági (nem merevítési!) céllal beszerelt bukókeret.

A kiváló eredmény eléréshez még csak speciális kerekekre sem volt szükség, a tesztelt modell közútra is alkalmas, szabványos, nagy merevségű, 19 collos, könnyűfém ötvözetből készülő felniken gördült, melyeken 235/35 R19 méretű, utcai gumik feszültek. Ezeket a Continentallal együttműködve fejlesztette a Honda, a 7 perc 50,63 másodperces kör pedig a gumi tesztelési folyamatának szerves része volt.

honda_civic_type_r_2015_autoaddikt_014

2.0 VTEC TURBO (benzines)
Típus Hengerenként négyszelepes
Összlökettérfogat 1996
Furat x löket 86,0 x 85,9
Sűrítési viszony 1:9,8
Csúcsteljesítmény 310 LE/ 6500 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték 400 Nm/2500-4500 f./perc

 

Váltó

Motorizáltság 2.0 VTEC TURBO
Kézi – fokozatok száma 6

 

Váltófokozatok áttételei

2.0 VTEC TURBOHatfokozatú manuális váltó részlegesen önzáró differenciálművel (LSD)
1. 3,625
2. 2,115
3. 1,529
4. 1,125
5. 0,911
6. 0,734
Tolatófokozat 3,757
Végáttétel 3,842

 

Felfüggesztés és csillapítás

Elöl Dupla-függőcsapszeges, a csonkállvány két ponton kapcsolódik a felfüggesztéshez
Hátul H-alakú, torziós, csatoltlengőkaros

 

 

Kormányzás

Típus Duplafogaskerekes, elektronikus rásegítéssel
Kormányfordulatok száma (végállástól végállásig) 2,25
Fordulókör átmérője (a karosszéria szélső pontjain mérve) 12,594 méter

 

Fékrendszer

Elöl Hűtött, furatokkal ellátott, 350 mm átmérőjű tárcsák, négydugattyús féknyergek
Hátul Tömör, 296 mm átmérőjű tárcsák

 

Kerekek és abroncsok

Kerékméret Abroncsok elöl Abroncsok hátul
19 colos 235/35 R19

 

Méretek (mm)

Karosszéria (mm)
Hosszúság 4390
Szélesség 1878
Szélesség 2065 (külső tükrökkel együtt)
Magasság 1466 (terheletlenül)
Tengelytáv 2594
Nyomtáv elöl 1605
Nyomtáv hátul 1528
Szabad hasmagasság 118 (vezetővel)

 

Befogadóképesség (liter)

Csomagtér 498 (alaphelyzetben, VDA)/1214 (ledöntött hátsó támlákkal, ablakszintig mérve, VDA)
Üzemanyagtartály 50

 

Tömegadatok (kg)

 

Motorizáltság 2.0 VTEC TURBOHatfokozatú manuális váltó
Menetkész tömeg 1382 (teli üzemanyagtartállyal)

 

Teljesítmény és üzemanyag-fogyasztás

Motorizáltság 2.0 VTEC TURBOHatfokozatú manuális váltó
Végsebesség (km/h) 270
0-100 km/h (másodperc) 5,7
Üzemanyag-fogyasztás városban (l/100 km) 9,4
Üzemanyag-fogyasztás városon kívül (l/100 km) 6,1
Kombinált üzemanyag-fogyasztás (l/100 km) 7,3
Kombinált szén-dioxid-kibocsátás (g/km) 170