AutóAddikt Autóteszt Ford Ford Transit 2.2 TDCi L4H3 Jumbo Trend teszt

Ford Transit 2.2 TDCi L4H3 Jumbo Trend teszt

Mára feleslegessé vált vitatni, hogy a magyarországi (és mellé a nemzetközi irányokban is) kishaszonjármű-értékesítések oroszlánrészéhez a Ford járul hozzá jelentősen.

ford_transit_l4h3_jumbo_001

Kiváltképp amióta önálló almárkaként funkcionál a Transit, a becélzott vásárlórétegnek talán könnyebb választási lehetősége nyílik a ténylegesen kihasználható funkciók felsorakoztatása mellett dönteni. Igaz, a számtalan típusjelzés (Connect, Custom, stb.) némelyekben akár kisebbfajta kavarodást is előidézhet, de el kell fogadnunk, hogy a felhozatal és kínálat annyira komplex, hogy egész egyszerűen szükség volt az elkülönítő jelölésekre.

ford_transit_l4h3_jumbo_003

Tesztünk főszereplője jelen esetben a Ford Transit jelenleg elérhető legnagyobb rakfelületével, nem kevesebb, mint 15.1 m3 tiszta pakolhatósággal rendelkező versenyzője. Közel 7 méteres hossza (6704 milliméter) ellenére egybehangzóan állítjuk: nem ördöngösség a kezelhetősége, manőverezhetősége, bár sokakban ellenérzést keltenek a szélsőséges paraméterek.

Külsőség, belsőség

Mivel a Ford Transit ágazata korábban már egyöntetűen megkapta a jelenleg a márkára jellemző arculatot, ezért nem meglepő, hogy a tesztautó is ilyen köntösben érkezett: hatalmasnak ható, hangsúlyos hűtőmaszkkal, elhúzott vonalvezetésű fényszórókkal, modern formaiságot sugalló tálalásban. A Ford Transit egyike azon kevés kishaszonjárműveknek, melyek révén a szemlélődőnek nem a rakodás, a nyers munkavégzés jut eszébe elsősorban (persze ez nyilván beállítottság kérdése is lehet), hanem az esztétikum, a dizájn. Némi túlzással persze, hiszen a Ford Transit elsődleges célja nem a szemkápráztatás a szó szoros értelmében véve, hanem a kihasználhatóság, praktikum. Amolyan elsődleges célszerszámként legyen jelen tehát a vállalkozásban.

ford_transit_l4h3_jumbo_002Az oldalvezetés lényegre törő, a gigantikus méretek itt ötlenek szembe először, a dupla, kétoldali tolóajtó a munkabarát környezetre enged következtetni, ráadásul hatalmas méretűek, jelentős a szélességük, vagy ha jobban tetszik: hosszuk. A magasság 2746 milliméter, tehát a Ford Transit ezen verziójával aligha fogunk tudni átlagos, legfeljebb valamivel 2 méter feletti magasságkorlátozott parkolóházakba beállni, itt már a teherporta lesz a nyerő; de hát ugyebár valamit valamiért.

Hátulról a szokásos Transit-látvány fogad, a C oszlopokra húzott, szintén méretes helyzetjelző lámpatestek adják meg a fő hangsúlyt, a sima, egyszínű felületek harmóniáját mindössze az erősített, ellenálló műanyagból kialakított fellépős lökhárító töri meg.

Mi lenne a lényeg? Természetesen az, hogy mennyire céleszköz

ford_transit_l4h3_jumbo_004Nézzük a Ford Transit Jumbo verziójának origóját, azaz a pakolhatóságot! A hátsó dupla ajtók teljesen kihajthatóak, így ugyan eltakarják a helyzetjelzőket, viszont felirat figyelmeztet arra, hogy az elakadásjelző háromszöget helyezzük ki megfelelően látható helyre. A belső burkolat a padlót tekintve csúszásgátlós műanyag, ez a felület hajlamos ugyan a fokozott szennyeződésre (lábnyomok sáros időben), de hatásosan és könnyedén tisztítható. A gyártó a beltér falaira vékony faburkolatot illesztett, ezek patentosak, darabokból állnak, így konkrétan testre szabható a karcok, belső horpadások elleni védelem. A Ford Transit tesztautó esetében viszont biztosra mentek, a plafon és a választófal kivételével minden rész megkapta a védelmet.

ford_transit_l4h3_jumbo_008

15.1 köbméter hatalmas tér, ennek megfelelően szinte mindent képes elnyelni a Ford Transit Jumbo. Alapvetően itt térnénk ki arra, hogy a Jumbo elnevezés nem a nagyságot, vagy a rakodótér méretét hívatott kifejezni, hanem a felépítményre utal. A kettős oldalajtó kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy szűk helyre beparkolva is könnyed maradhasson az áruk mozgatása, de akkor is hathatós segítséget nyújt, amikor mondjuk a beltér már annyira ki van aknázva, hogy néhány, a pakolásból kimaradt dobozt már csak oldalt tudunk behelyezni.

ford_transit_l4h3_jumbo_007

Mindezek mellé nagyszerű megoldásokkal is találkozhatunk még pluszban, mint például az ajtók közelébe applikált kapaszkodók, így a viszonylag magasra pozícionált padlólemezre, akár csúszós időben is – remekbeszabott a fellépés. A 2746 milliméteres szélesség egyébként szintén jelzi, hogy a Ford Transit gyomra ténylegesen a legkülönfélébb profilú csomagot, rekeszt, ládát, raklapot, egyebet képes elnyelni, mindenféle különösebb kompromisszum nélkül. Bár csekély mennyiségű és méretű árút szállítottunk az autóban, a benyomások mégis mindvégig pozitívak maradtak e téren is.

Több, mint 1 tonna tiszta terhelhetőséggel

Egészen biztos, hogy a Ford Transit Jumbo kivitele akkor érzi jól magát leginkább, ha a valamivel több, mint 1 tonnás teherbírás ki van aknázva teljesen. Nyilván ilyenkor a stabilitás és az útfekvés még inkább optimalizált lesz, bár erre sem volt igazán panasz, főként, hogy jeges-szeles útviszonyok közt autóztunk Szentendre lankái közt.

ford_transit_l4h3_jumbo_009Az előző Ford Transit hasonló méretekkel-paraméterekkel bírt, viszont a felszereltség eléggé puritánnak tűnt a cikkben szereplő Trend felszereltségű modellhez képest: az enteriőr a már megszokottak mellett tartalmazott tolatóradart, tolatókamerát (utóbbi a belső tükörbe integrálva), valamint navigációs rendszer is. Érdekes egyébként, hogy ezeket a manapság elengedhetetlen kiegészítőket – főként ekkora méretekkel, és hatalmas holtterekkel felruházott kisteherautók esetében – csakis extra opciós kiegészítőkként lehet beszerezni a Ford Transit modellekhez, így mindenképp javasoljuk, hogy kizárólagos választás tárgyát képezzék ezek.

A paraméterek tekintetében kifejezetten takarékosnak számít

ford_transit_l4h3_jumbo_0062198 cm3 összlökettérfogatú gázolajos egység dolgozott a tesztelt Ford Transit orrában, 155 lóerős maximális teljesítménnyel (3500 percenkénti fordulatszám), 385 Newtonméteres csúcsnyomatékkal (1600-2300 percenkénti fordulatszám). Az imént közölt adatokból is jól látszik, hogy a Ford Transit ezzel a hajtáslánccal szerelve fürgének is titulálható, az alacsonyra tett, alsó nyomatékküszöb jól kihasználja a hatsebességes váltó sebességfokozatainak áttételezését, melyek megfelelően hosszúak magasabb tartományokban; ugyanakkor az egyes és kettes fokozatok kifejezetten rövidek, így sikerült a gyártónak optimalizálni a nagyobb terhelés által létrejövő gátló tényezőket. Mint minden Ford kishaszonjárműnél, itt is könnyedek az indulások, a kuplungpedál felengedésével automatikusan nő a fordulatszám, így elkerülhető a nem kívánt lefulladások nagy része gázadás nélkül is.

ford_transit_l4h3_jumbo_010

Mivel – ahogyan említettük is feljebb – csekélyke terheléssel fogtuk próbára a Ford Transit-ot, tényleges adataink nincsenek annak tekintetében, hogy mondjuk 1 tonna hasznos terheléssel hogyan veszi az akadályokat az autó. Vegyes, úgy 60 százalékban városi, 40 százalékban országúti felhasználási profil mellett 7.3 literes átlagot mért a fedélzeti számítógép, ami nem rossz arány; ez az érték tisztán 90 kilométer/órás tartott sebesség mellett 5.8 literig volt redukálható folyamatos haladás mellett. Úgy gondoljuk, hogy teljes terheléssel plusz 3-3.5 liter lehet a reális, tehát átlagolva 10 liter körül kell számolnunk vegyes üzemanyag-fogyasztás tekintetében, ami teljesen korrekt megközelítést jelent.

ford_transit_l4h3_jumbo_005

A Ford Transit árazása, felszereltségi szintjei, egyéb részletek IDE kattintva érhetőek el.

2014 Ford Transit 2.2 TDCi L4H3 Jumbo specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 2198 cm³

Maximális teljesítmény: 155 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 385 Nm @ 1600-2300 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 6704 mm

Szélesség: 2025 mm

Magasság: 2746 mm

Tengelytáv: 3750 mm

Első gumik mérete: 235/40 R19

Hátsó gumik mérete: 235/40 R19

Tömeg, üresen: 2306 kg

Megengedett össztömeg: 3410 kg

Raktér mérete: 15100 liter / 15.1 m³

Üzemanyagtartály mérete: 72 liter

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 9.3 l/100 km

Országúti: 5.8 l/100 km

Vegyes: 7.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 9.2 l/100km

Országúti: 7.3/100km

Vegyes: 8.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 212 g/km

Bővebb információ a Ford hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston TechnologyCanon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI