AutóAddikt Újdonságok Genfi Autószalon 2016: friss módon közelíti a crossover kategóriát a Toyota C-HR

Genfi Autószalon 2016: friss módon közelíti a crossover kategóriát a Toyota C-HR

A 2016-os, 86. Genfi Autószalonon bemutatkozó Toyota C-HR erőteljesen kihangsúlyozza a Toyota jelenlétét a crossover kategóriában.

toyota-ch-r-2016-genf-autoaddikt-4

A Toyota modellpalettájából és saját kategóriájából is kiemelkedő jármű meggyőzően reprezentálja Akio Toyoda elkötelezettségét a szabadabb stílus irányába, miközben bemutatja a mérnöki kreativitás, a lenyűgöző formaterv és a továbbfejlesztett vezetési élmény együttesét.

A Toyota CH-R különleges karaktere jó példa arra, hogy a Toyota új globális stratégiája (TNGA/Toyota New Global Architecture) milyen nagy szabadságot enged a fejlesztőknek olyan kulcsfontosságú területeken, mint a dizájn, a hajtáslánc és a menetdinamika. Ezáltal pedig új megközelítést tesz lehetővé számukra a növekvő mértékben uniformizálódó crossover kategóriában.

Ennek eredményeképpen a Toyota C-HR figyelemreméltóan hű marad a 2014-ben Párizsban és 2015-ben Frankfurtban nagy figyelmet keltett tanulmányautó alapkoncepciójához.  Kupészerű vonalvezetése tanúsítja tervezői elkötelezettségét aziránt, hogy egyedi stílusa kitűnjön a Toyoták sorából és új irányt mutasson a közepes méretű crossoverek között.

A Toyota C-HR hibrid hajtáslánca innovatívnak számít kategóriájában.  A Toyota legfrissebb, 1,8-as hibrid rendszere a C-HR-t tökéletesen alkalmassá teszi a modern városi életre, miközben üzemi hatásfoka olyan magas szintű, ami korábban ismeretlennek számított ebben a szegmensben.

Végül szót kell ejteni Hiroyuki Koba főmérnök jövőképéről, mely három szóban fogalmazható meg: „visszajelzés, linearitás és konzisztencia”. Ezek szellemében a menetdinamika viszonyítási alapja egy modern C kategóriás ferdehátú pontossága és kontrollálhatósága volt, amit a Toyota legújabb platformjának legapróbb részletekbe menő finomításával és alacsony tömegközéppont kialakításával értek el. Az volt a cél, hogy a C-HR sebessége ne csökkenjen le a kanyarokban, a karosszéria kontrollálható, a kormányzás pedig kiegyensúlyozott legyen.  Így a vezetés nem csak zsúfolt városi körülmények közt, hanem nyílt úton is élvezetes lesz, függetlenül a burkolat minőségétől, ami egy crossover esetén alapfeltétel.

toyota-ch-r-2016-genf-autoaddikt-1

Szenvedéllyel tűnik ki

A fejlesztő csapat tudatában volt annak, hogy a crossover szegmens igen zsúfolt, ezért kezdettől fogva nagyon célzott megközelítést alkalmaztak, egy igen konkrét és egyedi felhasználótípust feltételezve.

A feltételezett ügyfél elsődlegesen emocionális döntéseket hoz. Ki akar tűnni és elsőként szeretne új élményeket, új termékeket kipróbálni.  Számára a stílus fontosabb, mint a praktikusság, és autóját személyisége kiterjesztésének tekinti. Bármit vesz, annak fontos a minősége és szeret átszellemülten vezetni. Mivel városban él, autójának képesnek kell lennie a zsúfolt városi közlekedésben helyt állni.

Kupészerű formaterv

A célcsoport igényeinek és ízlésének megfelelően a Toyota C-HR stílusa egyedi, miközben újszerű dinamizmust és érzékiséget hoz a kategóriába. A szériaautó figyelemre méltóan hű maradt a 2014-ben, Párizsban bemutatott tanulmányautóhoz, melyet nagyon jól fogadott a megcélzott vásárlóréteg.

toyota-ch-r-2016-genf-autoaddikt-5

A karosszéria gyémántszerű felépítésével tűnik fel. A kocsi sarkaiban elhelyezkedő kerékjáratok erőt és robusztusságot sugároznak. A C-HR modulált felépítésű, az erőteljes alsó rész és megemelt hasmagasság karcsú, kupészerű kabinnal lett kombinálva.

Bármilyen szögből is nézzük, a C-HR drágakőszerű formái, az egymásba folyó felületek és az elegáns részletek finom egyensúlyt alkotnak, mellyel a karosszéria precíz és érzéki hatást kelt.

A kocsi első része a Toyota „Under Priority” és „Keen Look” elnevezésű formai identitásának továbbfejlesztése. A nyúlánk felső hűtőmaszk a Toyota jelvény irányából szinte átfolyik a karcsú, agresszív sárvédőszélek és az első lámpák irányába, a kocsi sarkait teljesen körülölelve.

A lámpaüvegek alatt LED fények világítanak fényterelőkkel és szekvenciális irányjelzőkkel, melyek együttese egyedi vizuális kézjeggyel látja el a kocsit.

Lejjebb a kerékjáratokkal és a trapéz alakú alsó maszkkal összevont lökhárító térbelisége ad szélesen terpesztő, biztosan álló megjelenést a C-HR-nek.

toyota-ch-r-2016-genf-autoaddikt-2

A sötétített küszöbrész első és hátsó kerekek felé mutató íve, valamint a kocsi oldalán vállszerűen körbefutó él optikailag mind a karcsú felépítmény emeltségét hangsúlyozzák. A kupészerű megjelenést erősítik a C oszlopba bújtatott, láthatatlan hátsó kilincsek és a nagyméretű, vázszerű hátsó légterelőbe átlendülő tetővonal.

Hátul az erősen kúpos kabinrész magába foglalja a csomagteret fedő ajtót. Ennek kialakítása erős kontrasztban áll a kifejezetten feltűnő kialakítású kerékjáratokkal, és együtt extrém széles és erőteljes kiállást kölcsönöznek az új crossovernek.  A kúpos kialakítású karosszériának feltűnő elemei a hátsó lámpák, melyek szintén lehetnek LED-es technológiájúak és kifejező vizuális karaktert adnak a kocsi hátsó részének.

Ez a modell három kontinens három formatervező központjának együttműködésével jött létre, amelyeket Kazuhiko Isawa, a projektért felelős formatervező irányított a Toyota központjából. Az eredeti külső formaterv a Toyota kaliforniai stúdiójában, a Caltyban készült.

Készséges és takarékos hajtásláncok

A Toyota C-HR motorpalettája olyan erőforrásokból áll, melyeket a vásárlói igényeknek megfelelően könnyed, gördülékeny menetélményt adnak. Ez a hibrid változat volánja mögött csúcsosodik ki, ahol tökéletesen érzékelhető a kocsi lágy, zökkenőmentes utazást biztosító belső karaktere.  A C-HR legújabb generációs erőforrásának CO2 kibocsátása vetélytárs nélküli: kevesebb, mint 90 gramm kilométerenként.

toyota-ch-r-2016-genf-autoaddikt-6

122 lóerős teljesítményével az új hibrid jobb hatásfokú, könnyebb és élénkebb teljesítményleadású, mint elődje.  A motor részletekbe menő módosítása révén a termikus hatásfok eléri a 40 százalékot, ami világcsúcs a benzinmotorok között.  A hibrid rendszer komponensei könnyebbek és kisebbek lettek, miközben áthelyezték őket a tömegközéppont további csökkentése érdekében.

A hibrid mellett a Toyota C-HR az Aurisban bemutatkozott 115 lóerős (85kW) 1,2 literes turbómotorral is kapható. Hatsebességes manuális vagy fokozatmentes (CVT) automata váltóval párosítható és mindkettő az európai vásárlók igényeinek figyelembe vételével készült, akiknek különlegesen fontos a váltó visszajelzése és a közvetlen kapcsolási érzet. A CVT változat első- és összkerékhajtással is rendelhető.

Bizonyos piacok számára készül majd egy 2 literes CVT változat is.

Crossovert meghazudtoló dinamika

A Toyota C-HR futóművének fejlesztése és tervezése Hiroyuki Koba főmérnök felügyelete alatt zajlott, aki maga is lelkes pilóta. A projekt legelső pillanatától kezdve több ezer kilométert vezetett európai utakon, hogy megtapasztalja, milyen az úthálózat és megértse, hogyan vezetnek az európaiak.

toyota-ch-r-2016-genf-autoaddikt-7

„Megfigyeltem, hogy az európaiak sokkal gördülékenyebben vezetnek, mert jobban figyelnek a forgalomra. Az akadályokat úgy kerülik ki, hogy módosítják ugyan a nyomvonalukat és a sebességüket, de csak annyira lassítanak le, hogy hatékonyan tovább tudjanak haladni. A világ más vidékein az emberek ilyenkor hajlamosak egyszerűen megállni. Ez arra késztetett bennünket, hogy európai csapatunkkal minden szempontból fokozzuk a jármű irányíthatóságának pontosságát. Azt akartuk, hogy egy jó alsó-középkategóriás ferdehátúval legyen azonos szinten a C-HR  viselkedése” – mesélte el élményeit Koba.

Alacsony tömegközéppontjának és több lengőkaros hátsó futóművének köszönhetően az új TNGA alapú platform ideális kiindulási alap volt. Ennek köszönhetően a futómű tervezésekor mindent úgy alakíthattak ki, hogy azonnali és pontos visszajelzést adjon a vezető minden műveletére. Hiroyuki Koba főmérnök minden kulcsfontosságú értékelésben és döntésben részt vett, biztosítva, hogy víziója, a „visszajelzés, linearitás és konzisztencia” teljes mértékben megvalósuljon.

Különös figyelmet fordítottak a tökéletesen lineáris karakterű kormányzásra és az optimálisra csökkentett karosszériadőlésre, aminek köszönhetően a Toyota C-HR irányíthatósága figyelemre méltóan pontos egy crossoverhez képest.  A magas kocsikra különösen jellemző karosszériamozgások kordában tartása is közvetlen hatással van a komfortérzetre. Még a gyakran viharvert európai utakon is figyelemre méltóan kiegyensúlyozott és precíz a kocsi viselkedése, ami jelentős mértékben hozzájárul a biztonságérzethez és az élvezetes vezethetőséghez.

toyota-ch-r-2016-genf-autoaddikt-3

Fejlett biztonsági rendszerek alapfelszerelésként

A Toyota stratégiája a fejlett biztonsági rendszerek „demokratizálása”. Ezzel összhangban a C-HR olyan biztonságtechnikai megoldásokkal készül, melyek korábban a magasabb kategóriák számára voltak foglaltak. Ilyen a Toyota Safety Sense rendszer, mely olyan berendezéseket foglal magába, mint az ütközésre figyelmeztető rendszer, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a jelzőtábla felismerő rendszer, az automatikus távolsági világítás, a gyalogosérzékelő vagy az adaptív sebességtartó automatika.

Gyártás

A Toyota C-HR-t Törökországban, Sakaryában, a Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) üzemeiben fogják gyártani, melyek a Toyota Motor Europe Greater Europe gyártó és értékesítő részlegének fennhatósága alá tartoznak.  Ez az első hibrid jármű, melyet Törökországban gyártanak.

A török gyár a TME harmadik európai hibrid gyártóegysége. Ezen kívül még Franciaországban, a Toyota Motor Manufacturing France-nál (Yaris Hybrid) és Angliában, a Toyota Motor Manufacturing UK-nál, Burnaston, Derbyshire (Auris Hybrid és Auris Hybrid Touring Sport) készülnek hibrid járművek Európában.  A hibrid motor a Toyota Motor Manufacturing UK walesi motorgyárában, Deesideban készül.