AutóAddikt Magazin Hamarosan minden autóban fellelhető lesz majd a bambusz, mint alkotóelem

Hamarosan minden autóban fellelhető lesz majd a bambusz, mint alkotóelem

Mindannyian ültünk már rajta, esetleg építkeztünk vele, esetleg ettünk is belőle… azt viszont talán még kevesen tudják, hogy a bambusz, a világ egyik legerősebb természetes anyaga hamarosan már az újonnan vásárolt autókban is feltűnhet.

Miközben a kutatók olyan új anyagokat fedeztek fel, mint a szupererős karbon szál vagy a kis tömegű alumínium, a természet igazi csodája, a bambusz eddig szerényen megbújt, és szép csendben növekedett. Nem is akármennyit: naponta akár egy métert is. Most viszont úgy tűnik, hogy ez a fűféle egyre népszerűbbé válik, és az autókban hamarosan olyan burkolatokkal találkozhatunk, amelyek a bambusz és a műanyag szupererős keverékéből készülnek.

„A bambusz egyszerűen lenyűgöző” – vélekedik Janet Yin, a Ford Nanjing Kutató és Tervező Központ anyagkutató részlegének vezetője. „Erős, rugalmas, teljes egészében megújuló, ráadásul bőségesen terem Kínában és Ázsia számos más vidékén.”

A bambusz értékei már több mint egy évszázada ismertek: még Thomas Edison is végzett vele kísérleteket, amikor első izzólámpáján dolgozott. Az építőiparban a szakítószilárdsága miatt kedvelik, mivel jobban ellenáll a húzó erőhatásoknak, mint némelyik fém. Ráadásul kettő-öt éven belül teljes méretűre nő (ami a fáknak évtizedekig tart), és nagyon könnyen regenerálódik.

Az elmúlt néhány évben a Ford több beszállítóval is együttműködött, hogy megvizsgálja, hogyan hasznosíthatná a bambuszt a járművek utasterében, és hogyan alkothat belőle – műanyaggal keverve – extra erős alkatrészeket. A mérnökcsapat azt tapasztalta, hogy a bambusz rengeteg anyagvizsgálat során, például a szakítószilárdsági vagy az ütőszilárdsági teszteken jobban teljesített, mint a mesterséges vagy a természetes anyagok, és az sem károsította a szerkezetét, ha 100 Celsius fok fölötti hőmérsékletre hevítették.

Fenntartható megoldások

A bambusszal végzett tesztek mellett a Ford már jelenleg is széles körben alkalmaz fenntartható és reciklált anyagokat. A vállalat nemrégiben jelentette be együttműködését a Jose Cuervo vállalattal, amelynek során azt vizsgálják, hogyan készíthetnek a Ford-modellekben használható bio-műanyagot a tequila alapanyaga, az agávé melléktermékéből.

A Ford számos további fenntartható anyagot használ: a gyapotfélék családjába tartozó kenafból készül a Ford Escape ajtó paneleinek párnázása.

A reciklált műanyag palackokból készített REPREVE szövet használatával évente 5 millióval kevesebb palack válik hulladékká. A Ford legutóbb az F-150 pickupba épített be REPREVE szövetet.

Az elhasznált farmernadrágok és pólók pamutanyagát a legtöbb Ford-modellben utastéri párnázásként és hangszigetelőként hasznosítják
A használt műszálas ruhákból készített EcoLon anyagból készül a Ford Escape, a Fusion, a Mustang és az F-150 hengerfej-burkolata.

A reciklált műanyag palackokból padlószőnyegek, kerékjárat-burkolatok és műanyag védőelemek készülnek – ezek többek közt a Ford Transit és a C-MAX modellekben is megtalálhatók.

Az elhasznált gumiabroncsok anyagából szigetelések és hengerfej-tömítések készülnek
Rizspelyva erősíti az F-150 elektromos kábelkötegének műanyagát.

A Ford észak-amerikai modelljeiben szója-alapú habból készül az ülőlapok, az üléstámlák és a fejtámlák párnázása.

A Ford Flex tároló dobozainak anyagát búzaszalma teszi szilárdabbá.

A Lincoln MKX kartámaszában fahulladékból származó cellulózszálak találhatók. Az üvegszálak kiváltására használt anyag 10 százalékkal könnyebb, ráadásul 30 százalékkal gyorsabban, és kisebb széndioxid-kibocsátással gyártható.