AutóAddikt Magazin Íme, a Ford dolgozóinak mobilitási találmányai

Íme, a Ford dolgozóinak mobilitási találmányai

A Ford versenyt hirdetett ki olyan jövőbeli személyi közlekedési megoldásokra, amelyek a városban elviszik felhasználóikat a célig vezető utolsó szakaszon. A megmérettetés döntősei közt egy innovatív eszköz is szerepel, amely pontosan befér egy autó csomagterében a pótkerék helyére.

ford-carre-autoaddikt

A vállalat egyik kölni rendszermérnöke, Kilian Vas által kifejlesztett Carr-E az egyike annak a 633 pályamunkának, amelyekkel a Ford munkatársai beneveztek a legutóbbi Utolsó Mérföld Mobilitási Versenyre. A versenykiírás szerint a Ford olyan mobilitási ötleteket várt, amelyek megkönnyítik a közlekedést az autóval nem, vagy csak nehezen megközelíthető területeken.

A Carr-E teherbírása 120 kg, hatótávolsága 22 km, végsebessége pedig 18 km/óra. Az innovatív közlekedési eszköz bekerült a verseny döntősei közé – akárcsak a TriCiti, az összecsukható elektromos tricikli, amely jól használható bevásárlókocsiként vagy golfautóként, illetve az eChair tanulmány, ez az elektromos hajtású kerekesszék, ami önműködően ‘beteszi magát’ az autóba.

“Újra át kell gondolnunk a kerékben rejlő lehetőségeket, hogy új megoldásokat találhassunk a mobilitásra” – vélekedett Vas. “A Carr-E kifejlesztéséhez az adta az ötletet, hogy a Ford autóipari és mobilitási vállalattá kíván fejlődni, emellett pedig az is szöget ütött a fejembe, milyen gyorsan növekednek a városok, és hogy a nagyvárosi környezetben egyre bonyolultabb a közlekedés. Ezért egy olyan eszközt akartam alkotni, amivel a munkába járás egyszerűbb és vidámabb.”

Vas munkáját egyik kollégája, Daniel Hari és menedzsere, Dr. Uwe Wagner segítette, s a Carr-E megvalósításában a Ford Európa dizájnerei és az RWTH Aachen Egyetem prototípus-specialistái is részt vettek. A négykerekű eszköz az autók kiegészítésére készült, hogy elszállítsa az embereket a leparkolt jármű és a céljuk közti utolsó útszakaszon.

A Carr-E emellett nehéz tárgyak szállítására is alkalmas. A felhasználók egyszerűen rátehetik a rakományt az eszközre, az pedig követni fogja a náluk lévő elektronikus jeladót.

A TriCiti kifejlesztésében a Ford Európa járműfelépítmény részlegén dolgozó James Neugebauer, Torsten Gerhardt és Robert Spahl vett részt. A jármű a rövid távú utazás mellett sokoldalú szállítóeszközként is használható; az összecsukható tricikli vásárláskor is jó szolgálatot tesz, vagy akár golftáskákat is vihet, ugyanakkor a városi közlekedésbe is bekapcsolódhatunk vele, használaton kívül pedig elfér az autóban. A TriCiti hatótávolsága 30 kilométer, legnagyobb sebessége pedig 20 km/óra.

ford-dolgozok-mobilitas-verseny-autoaddikt

A Ford Lommel Próbapályán dolgozó mérnökök, Gunther Cuypers, Robin Celis és David Longin által megalkotott eCair egy könnyű, elektromos hajtású kerekesszék, amely önműködően ‘beteszi magát’ az autóba, így sokkal önállóbb életet kínál a mozgássérültek számára.

“Az innováció és az új utak keresése ugyanolyan mértékben határozza meg mérnökeink szemléletét, mint Henry Ford gondolkodásmódját, amikor átformálta a világ közlekedését” – nyilatkozta Walter Pijls, a Ford Európa mobilitási innováció-menedzsment osztályának vezetője. “A személyi közlekedési eszközök segítségével az emberek gyorsan és könnyen küzdhetik le utazásuk utolsó kilométereit, és súlyos tárgyakat szállíthatnak, amiket eddig nagy fáradsággal kellett cipelniük.”

Tavaly több mint 6000 találmányt jelentettek be a Fordnál, idén pedig ennél is többet, ami várhatóan vállalati rekordot jelent majd a 2016-os évben. Ám nem a találmányok száma az egyetlen javuló mutató a Fordnál; a találmányokat kiötlő dolgozók száma szintén rekordszintet ért el, hiszen 2015 eleje óta több mint 3500-an tették közzé első ötletüket