AutóAddikt Újdonságok Lexus RC F: 5 literes V8, 477 lóerő és 530 Nm forgatónyomaték

Lexus RC F: 5 literes V8, 477 lóerő és 530 Nm forgatónyomaték

Aktív hangszabályozás

A megfelelő hangok által izgalmat ébreszteni: ez a Lexus F filozófiájának egyik sarokköve. Ennek érdekében az RC F aktív hangszabályozási (ASC) rendszert kapott, amely feljavítva közvetíti a kipufogó-, szívó- és mechanikus hangokat, zörejeket az utastérbe. Így a vezető messzemenőkig kiélvezheti a fordulatszámkedvelő V8-as szívómotor vezetését.

A kizárólag a Drive Mode Select üzemmódválasztó rendszer Sport S+ állásában (részletes leírás a Menetdinamikai fejezetben) aktiválható ASC rendszer részletekbe menő gondossággal javítja fel a V8-as motor hangjait.

A motorhangot nyolc komponensre osztva a rendszer elekronikus vezérlőegységen (ECU) keresztül felügyeli a motor fordulatszámát, a fojtószelep állását, valamint a jármű sebességét, és bármely adott menethelyzethez kiszámítja az éppen aktuális, optimális hangzást, majd a műszerfal mögött elhelyezett működtető segítségével kiegészítő hangot állít elő.

A működtető az RC F fedélzeti audiorendszerétől teljesen függetlenül működik.

Az utastérben 50:50 arányban oszlik meg az ASC által generált, illetve természetes úton beszűrődött kipufogó-, szívó- és motorzaj. A rendszer tervezői azt a hangzásvilágot szerették volna visszaadni, amelyet az LFA pilótái élvezhettek: általános vélekedés szerint a szupersportkocsik világában az LFA egyedülállóan magával ragadó szívási és kipufogózajjal rendelkezik.

A kiegészítő hang magassága a motor fordulatszámával, illetve a fojtószelep nyitásával egyenes arányban, lineárisan változik. Az alapjárat és 3000/perc között hallható, mély, stabil hangot magasabb fekvésű zaj váltja fel, amely a fordulatszám emelkedésével egybeolvad a motor saját, természetes hangjával, míg végül 6000/perc fölött szabadon harsogó, zabolátlan hangorkán tör elő.

Nyolcfokozatú Sports Direct Shift (SPDS) sebességváltó

Az RC F V8-as motorjához egy továbbfejlesztett, nyolcfokozatú Sports Direct Shift (SPDS) sebességváltó csatlakozik. A sebességváltó vezérlő programját úgy módosítottuk, hogy jobban igazodjon az új Lexus modell által elérhető, magasabb fordulatszámokhoz. A rendszer immár lineárisabb gázreakciókat kínál, ugyanakkor megőrizte a finom kapcsolási érzetet, a minden sebességtartományban tapasztalható, csendes működést, valamint a kimagaslóan takarékos üzemet.A sebességváltó – a menetdinamikai fejezetben részletesen leírt módon – a hatféle, vezető által választható üzemmódban működtethető: ezek az ECO, NORMÁL, SPORT S, SPORT S+, HÓ és Manuális.

Torsen részlegesen önzáró differenciálmű

Az RC F alapfelszerelésének* része a Torsen részlegesen önzáró differenciálmű (LSD). A nagysebességű autóvezetést nagyban támogató (amint ez a Lexus IS F fedélzetén már bebizonyosodott) Torsen LSD rendszer számottevően javítja a tapadást és erőátvitelt, a vezethetőséget és a menetstabilitást.

lexus_rc_f_007

Az LSD rendszer a legkülönfélébb valós menetviszonyok mellett biztosít érezhető előnyöket: egyenesen haladva a bal és jobb oldal közötti sebességkülönbséget szabályozva segít megőrizni a jármű egyenesfutását. Kanyar bejáratánál a motorfékezésből adódó nyomaték nagyobb részt a külső kerékre jut, ami fokozza a stabilitást, míg ívmenetben, illetve a kanyar kijáratánál az egyes kerekekre jutó terhelés függvényében osztja meg a hajtóerőt, amivel maximális tapadást, erőávitelt és ezáltal manőverezhetőséget szavatol.

Menetdinamika

  • A Drive Mode Select sebességváltóvezérlő rendszer ECO, NORMÁL, SPORT S, és SPORT S+ üzemmódokat kínál
  • Az integrált járműdinamikai vezérlő egység (VDIM) a Lexusnál első ízben SPORT és PROFI üzemmódot is tartalmaz
  • Az opcionális Nyomatékvektor szabályozású differenciálmű (TVD) jobb tapadást és irányíthatóságot biztosítva a vezethetőség és a teljesítmény kiemelkedő szintjét szavatolja.
  • Az üzemmódtól függően változó műszeregység az éppen aktuális üzemmódhoz igazítja a megjelenített információkat

Az új Lexus RC F-t úgy terveztük meg, hogy mindenki örömét lelje benne, függetlenül autóvezetői képességeitől.

Ennek érdekében a modellt számos kifinomult, kikapcsolható technológiával vérteztük fel, amelyek révén a vezető egyetlen mozdulattal saját alkalmasságához, illetve az adott menetkörülményekhez igazíthatja a hajtáslánc, a kormánymű és a futómű beállításait, legyen szó napi ingázásról vagy a hétvégi pályanapról.

A nyolcfokozatú Sports Direct Shift (SPDS) sebességváltó négy, vezető által kiválasztható üzemmódot kínál. Ezek egyike az új, gyorsulásérzékelőn alapuló AI-Shift vezérlés, amely a gyorsulási értékeket felügyelve optimalizálja a fokozatválasztást, és támogatja a sportos vezetési stílust. Szintén rendelkezésre áll egy manuális, szekvenciális üzemmód.

Az RC F integrált járműdinamikai szabályozó rendszere (VDIM), a Lexusnál első ízben, kizárólag az F modellek részére fenntartott módon Sport és Profi (Expert) üzemmódot is tartalmaz, amelyek a menetdinamikai támogatás és védelem korábban soha nem tapasztalt, legkevésbé sem tolakodó szintjét kínálják.

Ezen felül az RC F külön kérésre felszerelhető nyomatékvektor szabályozású differenciálművel (TVD). Az orrmotoros, hátsókerék-hajtású autóban most első ízben alkalmazott technológia jelentős mértékben segíti az erőátvitelt és a vezethetőséget, és ezáltal soha nem tapasztalt kezességet és menetteljesítményeket szavatol.

Az LFA-n bemutatkozott átkapcsolható, üzemmódfüggő központi kijelző továbbfejlesztéseként az RC F exkluzív műszeregysége automatikusan alkalmazkodik, és így a Drive Mode Select, TVD és VDIM státuszokat összeveti a jármű adott üzemmódban releváns, dinamikai információival.

Drive Mode Select

A középkonzolon elhelyezett Drive Mode Select kezelőfelületről irányítható, továbbfejlesztett, nyolcfokozatú Sport Direct Shift (SPDS) sebességváltó négyféle üzemmódot kínál: ECO, NORMÁL, SPORT S és SPORT S+.

ECO üzemmód, NORMAL üzemmód, SPORT S üzemmód, SPORT S+ üzemmód

ECO üzemmód : támogatja a környezetbarát közlekedést azáltal, hogy a lehető legcsekélyebb üzemanyag-fogyasztás igényét szem előtt tartva szabályozza a motor teljesítményét, a fojtószelep nyitását, valamint a légkondicionáló működtetését. A szélsőséges mértékű gázpedál-mozdulatokat automatikusan modulálja a rendszer, a klímakompresszor működése, a befúvott levegő mennyisége és a belső levegőkeringetés az üzemanyag-takarékosság követelményét szem előtt tartva változik.

lexus_rc_f_018

ECO üzemmódban a fordulatszámmérő helyén kék öko-műszer jelenik meg, amely annál inkább kimozdul (csökken) az óramutató járásával ellentétes irányban, minél keményebben gyorsítunk az autóval.

NORMAL üzemmód : ez az alapértelmezett DriveMode Select beállítás, amely a jármű indításakor aktiválódik. A fojtószelep állása és a motorteljesítmény közötti relációt automatikusan viszgálva biztosít finom elindulást, zökkenőmentes gyorsítást, és minden körülmények között optimális teljesítményelosztást.

NORMAL üzemmódban a fordulatsszámmérő a műszer 270 fokos tartományát foglalja el; a jobb alsó szegmest meghagyva a menetüzemmód és a TVD pillanatnyi állapotának megjelenítéséhez. A műszer közepén, digitálisan jelenik meg a menetsebesség, valamint a fokozatkijelző.

SPORT S üzemmód : új, gyorsulás-érzékelőn alapuló AI-Shift szabályozási rendszere a gyorsulási erőket felügyelve határozza meg a dinamikus autóvezetéshez optimális fokozatválasztást. A sebességváltó intenzív fékezés esetén automatikusan visszavált, készülve a kanyarra, ívmenetben nem kapcsol fel, így a vezető pontosabban irányíthatja az autót, majd a kanyar kijáratánál kellően alacsony sebességfokozatba vált, hogy a pilóta a lehető legdinamikusabban gyorsíthasson ki .

SPORT S üzemmódban a fordulatszámmérő új kalibrálást kap: a 7000/perc érték az mérőóra tetejére kerül, így sportos vezetés közben egyetlen pillantással leolvasható az aktuális érték. Az optimálisan időzített sebességváltást három fázisban felvillanó váltófény segíti; a kijelzőn helyet cserél a sebességmérő óra és a fokozatkijelző, utalva a második jelentőségére.

SPORT S+ üzemmód : a sportos előnyökre építve még gyorsabban vált vissza, mint a SPORT S üzemmód, és általában magasabb fordulatszámon üzemelteti a motort. Emellett a SPORT S+ üzemmód automatikusan úgy módosítja az elektromos szervokormány (EPS) rásegítségét, hogy az a lehető legtökéletesebben megfeleljen a pályaversenyzés követelményeinek, továbbá az RC F VDIM rendszerében aktiválja az új SPORT üzemmódot.

SPORT S+ üzemmódban sávként jelenik meg a fordulatszámmérő, így a vezető dinamikus vezetés közben egyetlen pillantással értelmezheti az értéket. A jármű sebessége és a sebességfokozat mellett a középső kijelzőben a víz- és olajhőmérséklet is megjelenik.

Az RC F exkluzív műszerparkjának központi, TFT fordulatszám-kijelzője automatikusan alkalmazkodik a Drive Mode Select, TVD és VDIM rendszerek pillanatnyi státuszához, és az adott üzemmódban releváns járműadatokat jeleníti meg a képernyőn.

A vezető ezen kívül számos kiegészítő információt jeleníthet meg a monitoron, a kormányról vezérelhető köridő-számlálótól a TVD nyomatékelosztási kijelzőn át a gyorsulási értéket megjelenítő képernyőig.

Hó üzemmód

A hó üzemmód a DriveMode Select panelen elhelyezett, önálló nyomógombbal aktiválható. Az üzemmód csúszós ütfelülethez (hóhoz, jéghez) optimalizálja a gázadagolást, valamint az elindulási képességet.

Kézi szekvenciális váltó üzemmód

Miután a vezető M üzemmódba mozdítja el a sebességváltót, kézzel kapcsolhat a sebességek között, akár magával a váltókarral, akár a kormánykeréken elhelyezett váltófülekkel. M üzemmódban másodiktól nyolcadik fokozatig teljes a hidrodinamikus nyomatékváltó áthidalása, így a vezető kuplung nélkül, kézzel válthat sebességet. A felfelé váltás mindössze 0,1 másodpercet vesz igénybe, a kiválasztott fokozathoz automatikus gázfröccs igazítja hozzá az optimális fordulatszámot.

Integrált járműdinamikai szabályozó rendszer (VDIM) új Sport és Profi üzemmódokkal

A Lexus integrált járműdinamikai szabályozó rendszere (VDIM) az RC F blokkolásgátló, menetstabilizáló és kipörgésgátló funkcióit összefogva zökkenőmentes, proaktív módon szabályozza a jármű biztonsági és menetstabilizáló rendszereit a teljes menetdinamikai tartományban, egészen a dinamikus vezetés határtartományáig.

lexus_rc_f_012

Az RC F VDIM rendszerének menetdinamikai paramétereit a Lexusnál első ízben alkalmazott Sport üzemmóddal egészítettük ki.

A versenyautókban végzett, teljes körű tesztek során finomított rendszer emellett Profi üzemmódot is kínál. A VDIM rendszer kikapcsolásával, kizárólag SPORT S+ menetdinamikai üzemmódban aktiválható üzemmód esetén a rendszerek csak akkor lépnek működésbe, ha a jármű megpördülni készül.

Az RC F Drive Mode Select és VSC OFF kapcsolóin keresztül vezérelhető, továbbfejlesztett VDIM rendszer négyféle üzemmódot kínál:

NORMAL: kiegyensúlyozott teljesítménykifejtés, magas szintű aktív biztonság normál menetkörülmények között.

KI, amely az ECO, NORMÁL és SPORT üzemmódokba, a VSC kikapcsolásakor teljesen deaktiválja a VDIM rendszert, így a vezető rábízhatja magát saját képességeire.

KI, PROFI üzemmódban, amely SPORT S+ üzemmódban, a VSC kikapcsolásakor a teljes kikapcsoláshoz hasonló szabadságot ad a vezetőnek, ám egyetlen védelmi rendszert megőrizve nem engedi, hogy megpördüljön az autó.

SPORT, amely SPORT S+ üzemmódban nagyobb teret enged a vezető parancsainak.

Ez az üzemmód versenykörülmények között fokozott vezetési élményt, ugyanakkor nagyobb biztonságot is jelent, amennyiben optimális mértékű kipörgésgátló- és menetdinamikai szabályozó vezérlés támogatja a pályaversenyzést.

Ezen túlmenően a Lexus kiterjesztette a VDIM kooperatív vezérő funkcióját, és ezáltal lehetővé teszi, hogy a rendszer két fékfunkcióval (a fékerőelosztással és a perdületszabályozással) kiszolgálja a Nyomatékvektor szabályozású differenciálmű (TVD) vezérlését.

A VDIM rendszer ezáltal a TVD-vel együttműködve szabályozza a nyomatékátvitelt, ami a hajtóerő zökkenőmentes elosztását, finomabb teljesítményleadást, továbbá a határtartományon is kiegyensúlyozottabb viselkedést eredményez.