AutóAddikt Újdonságok Lexus RC F: 5 literes V8, 477 lóerő és 530 Nm forgatónyomaték

Lexus RC F: 5 literes V8, 477 lóerő és 530 Nm forgatónyomaték

Nyomatékvektor szabályozású differenciálmű (TVD)

A Lexus Nyomatékvektor szabályozású differenciálmű (TVD) rendszer a világon elsőként alkalmazza a nyomatékátvitellel működő szabályozási techológiát orrmotoros, hátsókerékhajtású sportkupé fedélzetén.

A TVD-t az teszi egyedülállóvá, hogy precízen szabályozott, többtárcsás tengelykapcsoló, valamint a hajtótengelyek végén elhelyezett bolygómű-rendszerek segítségével szabályozza a nyomatékvektor értékeket, nem pedig a jármű fékrendszere segítségével.

Az elektronikus vezérlés, valamint az ezredmásodperces pontossággal működtetett, elektromos működtető motorok szavatolják, hogy mindegyik hátsó kerékhez optimális mértékű forgatónyomaték érkezik.

lexus_rc_f_013

A TVD rendszert úgy terveztük meg, hogy fordulás során optimális mértékben kiaknázza az RC F perdületét. Ezáltal optimális nyomatékátadás történhet a hátsó kerekek között, függetlenül az adott pillanatban rendelkezésre álló összes motornyomatéktól, ami a jármű tömegközéppontja körüli perdületet eredményez.

A TVD három, vezető által szabályozható üzemmóddal rendelkezik. Ezek a sebességváltó Drive Mode Select funkciójától függetlenül aktiválhatók.

NORMÁL, az alapértelmezett beállítás, amely a mozgékonység és a stabilitás optimális egyensúlyát nyújtja.

SZLALOM, amely a mozgékonyságot, a gyors elfordulási képességet, a precíz kormányreakciókat preferálja.

VERSENYPÁLYA, amely nagysebességű pályaversenyzés esetén fokozott stabilitást hivatott biztosítani.

A TVD rendszerrel felszerelt RC F modell egyedi kialakítású véghajtást (FDU), valamint az átadandó nyomaték mennyiségét kiszámító, és a vezérlést más rendszerekkel, így a VDIM-mel közösen végrehajtó TVD vezérlőegységet (ECU) kapott.

A jármű hossztengelyét a haladási iránnyal a kanyar bejáratánál, ívmenetben, valamint kigyorsításnál egyaránt pontosabban összehangoló TVD rendszer számottevően fokozza a tapadást, az erőátvitelt és a szabályozhatóságot, és ezzel a vezethetőség és a menetteljesítmények kiemelkedő szintjét ígéri.

TVD – hogyan  működik?

A Lexus TVD rendszer hajtóerő-szabályozó mechanizmusa két, igen érzékeny és kompakt villanymotor-vezérlő egységből, valamint két többtárcsás tengelykapcsolóból áll. A megoldás hajtótengelyenként egy-egy fordulatszám-növelő bolygómű-rendszert is tartalmaz.

A kefe nélküli villanymotorok új fejlesztésű, beépített, igen nagy pontosságú forgásszög-érzékelővel rendelkeznek. A hibrid járművek villanymotorjának vezérléséhez kifejlesztett technológiát felhasználva a rendszer lehetővé teszi a villanymotor szögének ezredmásodpercenkénti ellenőrzését és szabályozását, ezáltal pedig a nyomatékelosztás pontos szabályozását gyorsítás és lassítás során.

Mindegyik villanymotor egy működtetőn keresztül szabályozza a hozzárendelt többtárcsás tengelykapcsolóra jutó nyomás értékét.

A TVD elektronikus vezérlésének különleges jellemzője az előre- és visszacsatoló vezérlési technológia. Az előre csatolás a vezető által kiadott parancsokból következő vezérlést jelenti, míg a visszacsatolás az optimális járműállapot megteremtésére törekszik, még olyan helyzetekben is, mint a driftelés közben végrehajtott ellenkormányzás, az élvezetesebb orrmotoros, hátsókerék-hajtású vezethetőség érdekében.

Az előre csatoló szabályozási típus tagja a kormányszög előrecsatoló szabályozás, valamint a részlegesen önzáró differenciálmű (LSD) szabályozása ellenkormányzás, illetve lassítás során. A visszacsatoló szabályozások körében találjuk a perdületi ráta visszajelzés szabályozást, az eldifferálást megakadályozó szabályozást, valamint a VDIM együttműködéses szabályozást.

A Lexus Nyomatékvektor szabályozású differenciálmű (TVD) rendszer a világon elsőként alkalmazza a nyomatékátvitellel működő nyomatékvektor szabályozási technológiát orrmotoros, hátsókerékhajtású sportkupé fedélzetén.

Precízen hangolt felfüggesztés

  • Igen merev vázszerkezet, a menetdinamikai potenciált maximalizáló, nagy felfekvő felülettel,
  • Sportos hangolású, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros felfüggesztés
  • Csillapítatlan köztes kormányrúddal szerelt, ezáltal gyorsabb, közvetlenebb kormányreakciókat kínáló, elektromos szervokormány
  • Vadonatúj Brembo fékrendszer tökéletesített hűtéssel, valamint az ABS rendszervezérlésbe integrált függőleges gyorsulásérzékelővel

A Lexus RC F minden jellemzőjét – a tengely- és nyomtávoktól kezdve a karosszéria merevségén át a fékekig, a kormánymű hangolásától a futómű elektronikus vezérléséig – úgy alakítottuk ki, hogy optimális tapadást, erőátvitelt és kezes vezethetőséget nyerjünk, maximálisan kiaknázva a modell orrmotoros, hátsókerék-hajtású konfigurációjában rejlő karakterisztikákat.

lexus_rc_f_004

A fejlesztésben a prototípus fázisától kezdve számos versenypályán, köztük a Fuji Speedway-en és a nürburgringi Nordschleifén is teszteknek vetettük alá az RC F modellt. A futómű fejlesztési programjának keretében résztvettünk a Nürburgringen szervezett VLN hosszúttávú bajnokság futamain, továbbá visszajelzést kértünk és kaptunk japán IS F és CCS-R versenyautó-pilótáktól és csapatoktól.

Kiemelkedő karosszéria-merevség

Noha az autó viszonylag kompakt méretű (4,705 mm hosszú, 1,845 mm széles és 1,390 mm magas), az RC F 2,730 mm tengelytávja, 1,555 mm első és 1,560 mm hátsó nyomtávja a karosszériához képes váratlanul nagy felfekvési területet eredményez, ami lehetővé teszi, hogy messzemenőkig kiaknázzák a modell kiemelkedő menetdinamikai potenciálját.

A GS és IS modellek vázszerkezetén alapuló RC F különösen erős, merev karosszériát kapott, amelyet optimális, nagysebességű stabilitásra hangoltak, és amely minden körülmények között szélsőségesen pontos vezethetőséget és irányíthatóságot eredményez.

Az utascella merevségét és a stabil vezethetőséget egyaránt erősíti, hogy a küszöb keresztmetszete csaknem kétszerese az IS-ének, miközben az első köténylemez vastagságát is megnövelték, a padlót pedig központi betoldás merevíti.

Ide tartozik még, hogy merevítő elemeket építettünk be a motorburkolat oldalánál, az orrésznél, valamint az első küszöbnél – ezeket a korábbinál több bekötési ponttal rögzítettük –, valamint a hátsó tornyoknál, a hátsó küszöbelemnél és a karosszéria hátsó részénél. A padlólemez bal és jobb oldalát összekötő, teljes körű merevítés a karosszéria dőlésszabályozását és a jármű kormányozhatóságát egyaránt javítja.

A karosszériapanelek illesztéseinél alkalmazott ragasztóanyag javítja a szerkezeti szilárdságot, egyben segít csillapítani a rezgéseket. A kiegészítő ponthegesztések még merevebb szerkezetet eredményeztek, míg a hagyományos hegesztésnél szűkebb varratközzel kivitelezett, lézeres csavarhegesztéses eljárás a keresztmetszeti deformációt előzi meg.

Az első és hátsó szélvédőt fokozott merevségű szerkezeti ragasztóval rögzítettük a helyére, így azok a karosszéria torziós szerkezetének szerves elemévé váltak. Végezetül a karosszéria tömegének csökkentése érdekében a karosszéria kritikus pontjain nagy szilárdságú acél lemezeket és alumínium elemeket alkalmaztunk. A motorházfedél külső és belső héja, valamint a lökhárító merevítések alumíniumból készültek. Az opciós szénszálas (CFRP) motorházfedél, tetőlemez és a hátsó kerékdob további 10 kilogrammal csökkenti az autó össztömegét.

Sportos hangolású felfüggesztés

A világ számtalan versenypályáján, kíméletlen körülmények között tökéletesre hangolt RC F elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros felfüggesztést kapott. Mindkét konfigurációban vadonatújak a rugók, valamint módosították a lengéscsillapítókat, a stabilizátorok perselyeit, és a futóműbakokat.

Az első felfüggesztés alsó és felső lengőkarjai kovácsolt alumíniumból készültek, ami könnyebbé, egyben végletekig merevvé teszi őket. A kormánycsuklót és az alsó lengőkart átterveztük, hogy módosíthassuk a kormánygördülési sugarat. Ugyanakkor a nagy kerékdőlési szög és a kerékösszetartási szilárdság még jobb kanyarvételi képességekkel ruházták fel a modellt, kisebb bekormányzási szögek mellett.

lexus_rc_f_008

A hátsó felfüggesztés geometriáját kifejezetten az RC F-hez hangoltuk át. Mind az öt lengőkart átterveztük, így módosult a futóműgeometria. A kettes számú felső lengőkar, valamint az alsó lengőkar vége kovácsolt alumíniumból készült, ami hatékonyan csökkenti a rugózatlan tömeget.

Az első felső lengőkar szerkezeti merevségét optimalizáltuk, míg a többi öt lengőkar módosított perselyeket kapott. Mindezen változtatások együttvéve kiemelkedően kezes vezethetőséget, pontos irányíthatóságot és progresszív, jól kezelhető oldaldőlést eredményeznek, megőrizve azt a finom, komfortos rugózást, amelyet még a legsportosabb Lexus modelltől is elvárunk.

Elektromos szervokormány

Az RC F elektromos szervokormányát (EPS) úgy alakítottuk ki, hogy kimagasló menetdinamikai teljesítményt nyújtson, kiváló kormányérzet mellett. Az intenzív tesztek és a rásegítési görbe pontos kalibrálása révén a kormányérzet minden helyzetben pontosan igazodik a jármű menetdinamikai jellemzőihez, akár versenypályán, intenzív vezetés közben is.

A kormányoszlop csillapítatlan köztes kormányrúdja fokozott szerkezeti merevséget eredményez, egyben javítja a pontos kormányreakciókat.

Az új kormányoszlop teleszkópos mechanizmust elnyeli a vezetés közben fellépő hosszirányú méretváltozásokat, ezzel finomabb kormányérzetet és közvetlenebb kormányzást, ezáltal pedig pontosabb visszajelzést és jobb kormányreakciókat ér el.