AutóAddikt Magazin Nyolcvan évvel ezelőtt is bizonyított a Škoda Rapid

Nyolcvan évvel ezelőtt is bizonyított a Škoda Rapid

Nem kevesebb, mint 80 év telt el azóta, hogy a Škoda Rapid utasaival nekivágott és körbeautózta a Földet.

skoda-rapid-type-914-autoaddikt

A 97 nap hosszú kaland során Břetislav Jan Procházka és Jindřich Kubias a 44 vezetéssel töltött nap során 630 kilométert autózott átlagosan naponta, ezzel is bizonyítva a Škoda modell kiemelkedő strapabírását. A Škoda Rapid és Škoda Popular modellek 52 000 kilométert is meghaladó hosszútávú útjai pedig az egész világ figyelmét a márkára irányították.

„Břetislav Jan Procházka és Jindřich Kubias világkörüli útja igen kemény próbája volt embernek és gépnek egyaránt” – nyilatkozta Andrea Frydlová, a Škoda Múzeum vezetője. „Az út sikere nagyszerűen mutatja azt a kiemelkedő teljesítményt és gyártási minőséget, amelyet a Škoda modellek már abban az időben is képviseltek. Procházka és Kubias Föld körüli útja az 1930-as években jelentősen hozzájárult a márka világszintű ismertségéhez és népszerűségéhez.”

A világjáró túra 1936. április 25-én kezdődött Prágában. A Škoda Rapid 27 700 kilométer hosszú felfedezőútja a prágai vállalkozó, Břetislav Jan Procházka (1897-1971) vezetésével indult útjára. Társa és másodpilótája pedig Jindřich Kubias (1909-1967) volt. Kalandos útjuk során a páros egy minimálisan átalakított Škoda Rapid modellre számíthatott, a négyhengeres, 23 kW (31 LE) teljesítményű 1.4l motorral és központi vázszerkezettel szerelt jármű pedig meghálálta a bizalmat.

A modellt független első és hátsó kerékfelfüggesztéssel és hidraulikus fékrendszerrel szerelték fel. Ezek jó választásnak bizonyultak az utaktól távol is, hiszen akkoriban az úthálózat nagy része kaviccsal, murvával borított nyomvonalakat takart. A világkörüli út végül 97 nap hosszúra nyúlt, amelyből 53 napot a hajón való utazás illetve vámkezeléssel kapcsolatos teendők tettek ki.
A csehszlovákiai indulás után Procházka és Kubias Németország felé vette az irányt, majd Lengyelországon, Litvánián és Lettországon keresztül a korábbi Szovjetunió felé folytatta útját. Miután megérkeztek Moszkvába, az azerbajdzsáni Baku irányába indultak, majd az oroszországi Kaluga városában kapott egy napos pihenőt a Škoda Rapid. Napjainkban az új Škoda Rapid, a világjáró modell unokája az itteni Škoda üzem gyártósoráról gördül le.

Miután áthajóztak a Kaszpi-tengeren, átszelték Iránt, ahol a két világjáró útját egy homokvihar akadályozta. A vihar okozta időveszteség miatt Procházka és Kubias arra kényszerültek, hogy a pakisztáni Kvetta városából három nap alatt tegyék meg az utat Mumbaiba, így volt csak esélyük elérni az Indiából Sri Lankára induló kompjáratot. Malajziát és Szingapúrt átszelve hajóra szálltak, majd Hongkong és Sanghaj érintésével Japánban, Kóbe városánál szálltak partra. Ezután Honolulun keresztül a páros San Francisco városába érkezett. 5 300 kilométer, 100 óra és 55 perc utazás után végre meghódították a Nagy Almát, vagyis New York városát, több, mint 9 órát javítva a korábban felállított időrekordon. Az utolsó szakasz a francia Cherbourg városából Párizs és Nürnberg érintésével egyenesen Prágába vezetett.

A legfontosabb tények és adatok a Škoda Rapid földkörüli útjáról, 1936-ból:

Modell neve Škoda Rapid 1.4 SV
Az út időtartama 97 nap
Ebből kizárólag vezetéssel töltött idő 44 nap
Érintett országok száma 15
Érintett kontinensek Európa, Ázsia, Észak-Amerika
A Škoda Rapid által teljesített kilométerek száma 27 700 kilométer
Egy nap alatt teljesített leghosszabb szakasz kb. 1000 kilométer
Egy nap alatt teljesített legrövidebb szakasz 50 kilométer
Összes üzemanyag-fogyasztás 2 820 liter
Átlagos üzemanyag-fogyasztás 10,2 liter/100 km
Összes olajfogyasztás 54 liter
Utazási költségek több, mint 89 600 korona (1936-ban)

52 000 kilométer Afrikán keresztül egy Škoda Rapid modellel

1934-ben a Škoda Popular teljesítette a Prágából Kalkuttába vezető 15 000 kilométeres távolságot. A modell mellett az utasok, František Alexander Elstner (1902-1974) és felesége Éva is legendás szereplők voltak. Nekik sikerült ugyanis 1936. február és május között saját 16 kW (21 LE) teljesítményű, 1.0l SV motorral szerelt Škoda Popular modelljükkel átszelni az Egyesült Államokat, Mexikót és Spanyolországot, összesen 25 000 kilométert autózva a cseh modellel. Két évvel később a páros egy 22 kW (30 LE) teljesítményű Škoda Popular 1100 OHV modellel teljesített közel 6 000 kilométert Argentínán keresztül Buenos Airesbe mindössze tizenkét nap alatt.

1936. júniusában Stanislav Škulina (1908-1961) és felesége, Maria, Škoda Rapid autójuk fedélzetén indult egy két éves útra Afrikába, amely összesen 52 000 kilométer hosszúra nyúlt, miközben Dakarból az Egyenlítőn át haladtak a dél-afrikai Johannesburg felé. A helyi Škoda márkakereskedésben tett szervizlátogatás után folytatták útjukat a Jóreménység fok irányába, majd Egyiptomon és a mediterrán térségen áthaladva a Škoda Rapid és utasai 1938. május 18-án érkeztek vissza Prágába.

Az új Škoda Rapid folytatja az elődök sikersorozatát

Az új Škoda Rapid legújabb generációját a cseh autógyártó 2012-ben mutatta be a nagyközönségnek. A modell elsőként testesítette meg a Škoda márka új formanyelvét, a lépcsőshátú kivitelt pedig hamarosan a ferdehátú változat a Škoda Rapid Spaceback követte 2013-ban. Mindkét változat óriási népszerűségnek örvend világszerte, 2016. első felében több, mint 102 600 Škoda Rapid modellt vehettek át új tulajdonosaik.
A Mladá Boleslavban található központi üzemen kívül a Rapid a kínai Yizheng, az orosz Kaluga és az indiai Pune gyáraiban készül.