AutóAddikt Autóteszt Peugeot Peugeot 3008 2.0 HDi 150 Allure teszt

Peugeot 3008 2.0 HDi 150 Allure teszt

Mint tudjuk, se szeri, se száma az autógyártók palettáján fellelhető, alapvetően családcentrikusságot előtérbe helyező megoldásoknak. Persze a ténylegesen familiáris alternatívák SUV, MPV rövidítéseket használnak, azonban nem szabad elfeledkeznünk a crossoverek által kínálta lehetőségekről sem.

peugeot_3008_2_0_hdi_teszt_001

Ez a kategória tulajdonképpen átmenetet képez a személyautók és a terepjáró jellegű kialakítású karosszériaforma közt, ebből adódóan viszont sikerült létrejönnie egy merőben újszerű, önmagában is életképes szegmensnek. S ennek tudatában bátran állíthatjuk, hogy a Peugeot éllovasa az újításoknak, főként, ha a 2008-as első debütálását nézzük a 3008-as modellnek; akkoriban kezdett kibontakozni ez az egyébként még hasznosnak is nevezhető irányvonal – ha nem vesszük egy kalap alá a kombikkal, vagy a kisbuszokkal akár ezt a kategóriát.

Tavaly, azaz 2013-ban megkapta első jelentős faceliftjét a Peugeot 3008 (korábban voltak kisebb és nagyobb változtatások már, de a konkrét egységet nem érintette), így a francia gyártó crossovere is felzárkózott külsejével a jelenleg futó márka-arculathoz. Ennek megfelelően a hűtőmaszk teljesen átrajzolásra került, hangsúlyosabb lett, nemes egyszerűséggel kettő krómcsík szeli keresztbe a fordított trapézalakzatot, alatta a rendszámtáblahely kialakításával. A Peugeot logó is feljebb kúszott a motorháztető alsó határvonala felé, kissé süllyesztett beágyazással, míg az imént már taglalt hűtőmaszk krómfelületeibe (keret) került integrálásra a Peugeot felirat. A ködlámpák kialakítása is elnyújtottabb lett, a két alsó sarkon helyezkedik el, a prémium jelleget idéző krómozást ezek a részelemek is megkapták szigorúan. Futurisztikus körítésből nincs hiány: a mellső lámpatestek tokozása felfelé ívelt, szinte az A oszlop kezdetéig kihúzott vonalakkal, aprócska szinteltéréssel az alsó vonalvezetésnél, kihangsúlyozva a bi-xenon projektoros felépítés jellegét.

Minden marad a jól megszokottak szerint. Vagy mégsem teljesen?

Oldalról szemlélve is hasonló a helyzet stílus téren, ugyanis a prémium jelleg megmarad, méghozzá finom ívelések váltakozásával, fénytöréssel játszó színárnyalatok felsorakoztatásával, kihangsúlyozottan vastag krómberakások alkalmazásával a tetővonal lezárásaként. Ha pedig nem lenne elegendő a jelentősen domináló csillogás, a küszöb alsó peremére is került egy-egy díszléc, követve a 17 col átmérőjű alumínium keréktárcsák mattezüst karakterisztikáját. A sárvédőívek megfelelő arányúak, a választott kerékméret optimális, az egész autó egységességét erősíti.

Kifogástalan tehát a formavilág, mely a Peugeot 3008 kialakítását jellemzi, s nincsen ez másként a far jellegzetes pontjait mustrálva sem. Sőt, megkockáztatjuk a kijelentést: a franciák talán itt találták el a legjobban a kissé formabontóba hajló, ám cseppet sem zavaró, ugyanakkor néhol eltúlzott dizájnkörnyezetet, hiszen a háromszögalakzatra hajazó, oroszlánkarmolás-mintára emlékeztető LED csíkokkal felvértezett helyzetjelzők különösen feltűnőek már messziről is. Remek tehát a látvány, hozza az igazi Peugeot-érzést – viszont a tervezőmérnökök láthatóan érezték, elég is ennyi a szélsőségesebbnek tűnő megjelenés alkalmazásából, s a lökhárító kiképzése, alatta a minimalista diffúzoros jelleg is visszafogott.

Prémiumos jelleg a beltérben is

Kényelem, komfort az elsődleges: lehetne ez egyfajta szlogen is, ha a Peugeot 3008 enteriőrjéről esik szó. Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy a Napimagazinnál járt tesztautó magas felszereltségű Allure csomaggal érkezett, bőr-szövetkárpit kombinációjú első és hátsó fotelekkel, lágy vajbőr belső bevonatokkal.

Az ülések ergonómiailag kifogástalannak tűntek, bár comb- és deréktámaszt nem tartalmazott a konfiguráció, viszont hosszában és széltében is remekbeszabottan tartó ülő, illetve hátlapok tekintetében nem volt panasz. A hátsó, 60:40 arányban dönthető hátsó hármas üléssor befogad ennyi felnőttet is gond nélkül, feltéve, ha átlagos testalkatról van szó, s az utazók magassága sem több úgy 185 centiméternél. Igaz, a fejtér itt az átlagosnál kicsit szellősebb, viszont ha az elöl utazók a megszokottnál hátrébb tolják az üléseket, bizony a lecsökkent térdtér hatásaképp feljebb kell tornásznunk magunkat (megnyújtott fejtámlák is, hosszirányban kellemes intervallumon belül állíthatóak), viszont így már sanszos, hogy kisebb-nagyobb bukkanóknál fejünkkel súroljuk a tetőkárpitot.

Mint ahogyan azt az oroszlános márka többi képviselőjénél is megszokhattuk, a kormánykerék fogása kifejezetten kellemes, tenyérbe simuló, ám nem követi a jelenlegi trendet, azaz például a 208-ban, 2008-ban, vagy akár a 308-ban jelen lévő redukált átmérőjű kormány megoldásokat. Ez nem jelent problémát, mindkettő változat használata megszokás kérdése. A vezetőálláshoz tartozó központi műszeregység viszonylag jól olvasható, az adatok visszajelzése jó, viszont tükröződésre és fals csillogásra való hajlam észlelhető menet közben.

Ergonómia

Hatsebességes manuális kéziváltóval próbáltuk a Peugeot 3008 modellt, a fokozatok jól kapcsolhatóak, viszont maga a sebességváltó elhelyezése túl magasra került, nyújtózva lehet csak elérni, továbbá ha a vezető melletti ülésen helyet foglaló utas menet közben mondjuk a klíma állításával babrál, könnyedén beleütközhet az épp sebességet váltó sofőr ténykedésébe. Ez nem kifejezetten szerencsés, mint ahogyan a középkonzoli könyöktámasz elhelyezkedése sem, a cockpit irányú végállás rövid, így az autót vezető pihentetett karral nehézkesen éri el a túlzottan előre helyezett váltókart.

Megszokást igényel a középkonzoli légbeömlők alá helyezett gombsor kezelése is, ez könnyen elvonhatja a figyelmet a vezetés közben. Az infotainment, a 240 Watt összteljesítményű JBL audio és WIP Com 3D videorendszer, s egyben navigációs rendszer kijelzője a középkonzol felett lett elhelyezve, indításkor autmatikusan felnyílik, ez illusztris látvány; a megjelenítő részletes, jól közvetíti az információkat.

Tesztelt Peugeot 3008 crossoverünkbe head-up displayt is kapott a még komfortosabb és biztonságosabb vezetési élmény érdekében. Az áttetsző polikarbonát lapkára alapvető információk kivetítését lehet beállítani, mint például a pillanatnyi sebesség, vagy az optimális követési távolság tekintetében.

Helykihasználás: szinte elsődleges szempont egy családi egyterűnél

Unalomig ismételjük minden olyan autótesztünkben, amely révén a családi autó-megoldások kerülnek előtérbe, hogy az egyik legsarkalatosabb pont ilyen esetekben a pakolhatóság, helykihasználás. A Peugeot 3008 alaphangon 432 literes csomagtérrel rendelkezik, ez az érték egészen 1604 literig srófolható.

Mindhárom hátsó ülés (akár egyenként is) szimpla gombnyomással síkba dönthető, így pillanatok alatt megtalálhatjuk a leginkább ideális rakfelület kialakítást. Ráadásként pedig jelen van a lehajtható, akár 200 kilogrammal terhelhető csomagtér-perem is, mely révén játszi könnyedséggel rámolhatunk ki és be az autóból, nem beszélve a három fokozatban állítható magasságú csomagtérpadlóról. Pluszban még 12 voltos csatlakozót, számos rekeszt, tárolóhelyet és felszereltségi elemet is kapunk, no meg egy önálló zseblámpa is rendelkezésre. Kellhet-e ennél több?

Profilváltót is találhatunk a Peugeot 3008 utaskabinjában. Ez a Grip Control csúszásgátló rendszer, állításával a hajtáslánc optimalizáltan alkalmazkodik esős, sáros, havas útviszonyokhoz is, akár könnyedebb offroad környezetekben is.

A Peugeot 3008 jelenleg legfrissebb változata, annak Allure felszereltségű verziója természetesen fel lett vértezve a jelenkori legfontosabb biztonsági kiegészítőkkel. Így hát nem meglepő az első parkoló- és tolatóradar, a tolatókamera, az ESP illetve a szériafelszereltséghez tartozó hat légzsák jelenléte. A karosszéria jelentős megerősítést kapott, az esetleges ütközés energiái nagy mértékben elnyelésre kerülnek, frontális ütközés esetén a biztonsági kormányoszlop csak csekély mértékben mozdul el az utastér felé, valamint csökkenti a motor és/vagy váltómű utastérbe behatolásának kockázatát.

Nem hazudtolja meg önmagát most sem a 2 literes PSA gázolajos egység

Szeretjük a PSA dízeleit. Ez tény, legyen akár 1.6, vagy 2 literes erőforrásokról szó. Jelen esetben a próbára tett Peugeot 3008 az utóbbit, tehát a konkrétan 1997 köbcentiméteres, 4 hengeres soros turbótöltött gázolajossal lett szerelve. Az aggregát 150 lóerőt képes mozgósítani 3750 percenkénti fordulatszámon, a maximális forgatónyomaték pedig 340 Newtonméter, 2000-es RPM-en. A motor karakterisztikája fenti adatok tükrében kellően dinamikus, combos, alacsony fordulatszám-tartományokban is remekül kiautózhatók az egyébként hosszúra nyújtott sebességfokozatok, turbólyuk minimálisan érzékelhető 2000 alatt. Fulladásra is hajlamos ugyanakkor az egység, indulásnál hirtelen gázadással esik a fordulatszám, de utána hamar magára talál a hajtáslánc.

Fogyasztás tekintetében átlagosak a tapasztalatok: városi használattal 7.8 liter/100 kilométeres értéket rögzítettünk, mely 0.7 literrel felülértékeli a gyárilag megállapított értéket; országúti környezetben viszont kellőképpen takarékos a Peugeot 3008 2 literes HDi dízele, ugyanis 4.5 literes üzemanyag-felhasználást mértünk 100 kilométerre (115 kilométer megtett út, folyamatos, 90 kilométer/órás sebességgel, váltakozó emelkedők, lejtők, egyenes szakaszok mellett). Itt mindössze 0.2 literes visszafogottság mutatkozott a gyári adathoz képest.

Kedvező feltételekkel, az árképzés és a kedvezmény mértéke is optimális

A Peugeot 3008 alapból 5 év, vagy 100 000 kilométer kiterjesztett garanciával vásárolható meg, felszereltségtől függetlenül. A belépő szintet az Access csomagos, 120 lóerős, 1.6 literes VTi benzinmotorral szerelt verzió jelenti, 5 165 000 forintos kedvezményes listaáron (az alap listaár 5 915 000 forint, az igénybevehető kedvezmény mértéke 750 000 forint. Kereken 8 000 000 forintos kedvezményes listaáron vihető haza a Peugeot 3008 csúcsfelszereltségű (Allure) verziója, itt 2 literes, 163 lovas HDi dízellel szerelt autóról van szó, 6 fokozatú automataváltóval megspékelve. A tesztben szereplő modell szintén az Allure felszereltséget kapta, 2 literes 150 lóerős Hdi gázolajossal, 6 sebességes manuális váltóval jelenleg 7 600 000 forint a végösszeg (750 000 forint kedvezménnyel), amit a kasszánál kell hagynunk.

2014 Peugeot 3008 2.0 HDi specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1997 cm³

Maximális teljesítmény: 150 LE @ 3750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 340 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4365 mm

Szélesség: 1837 mm

Magasság: 1639 mm

Tengelytáv: 2613 mm

Első gumik mérete: 235/40 R19

Hátsó gumik mérete: 235/40R19

Tömeg, üresen: 1504 kg

Össztömeg: 2080 kg

Csomagtartó mérete: 432 liter, 1604 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 195 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.7 másodperc (gyári), 9.6 másodperc (saját, mért eredmény)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.8 l/100 km

Országúti: 4.5 l/100 km

Vegyes: 6.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.1 l/100km

Országúti: 4.7 l/100km

Vegyes: 5.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 146 g/km

Még több információ a Peugeot magyarországi képviseletének honlapján olvasható.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI