AutóAddikt Autóteszt BMW BMW 530d xDrive Touring – a hétköznapok kifinomultsága

[TESZT] BMW 530d xDrive Touring – a hétköznapok kifinomultsága

Hatodik generációját tapossa a BMW 5-ös szériája, s úgy érezzük: szinte repül az idő. Igaz, 1972 nem mostanság volt, de mindenképp érdekes tény, hogy több, mint 40 éve töretlen a népszerűsége a bajor gyártó felső-középkategóriás modelljének.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_001

Ahogyan mondani szokták, azóta azért sok víz lefolyt már a Dunán, az igények mikéntje átértékelődött – manapság, 2015-ben nyilvánvalóan már mások a fogalmak, az elvárások a luxuskategória irányába. Annyi azért bizonyos, hogy annak idején az E12 kódjellel ellátott BMW 5 felhozatala 1.8 literestől 3.5 literesig kitolt motorpalettája bőségzavart is okozhatott akár, viszont leginkább a benzines erőforrások voltak preferáltak az érában, így szinte teljesen lefedte az igényeket a modellkínálat.

Mára kétségkívül klasszikusnak számít az első szériás 5-ös, viszont a mai napig nagy ritkán összetalálkozhatunk az utakon ezekkel a remekekkel, nem beszélve a gyakoribb E28 sorozattal (gyártás: 1982-1988), illetve az E34 klasszikusaival (gyártásban 1989-1996).

Múlt a jelenben

No de kanyarodjunk vissza a jelenbe, és nézzük, mivel domborít jelenleg a BMW a felső-középben! Cikkünkben az 5-ös család leginkább praktikus tagját, az 560 literes csomagtérrel rendelkező BMW 530d Touring-ot vesézzük ki, xDrive hajtással, Luxury felszereltséggel.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_002

Tulajdonképp számottevő faceliftre ne számítsunk a 2015-ös modellévű BMW 5 kapcsán, a 2010-es gyártás indulása óta (6. generáció) néhány finomítás történt csak. Ugyanakkor a mérnöki precizitásnak köszönhetően számos innovatív formula nyert teret, melyek elsősorban az utasbiztonságot és menetkomfortot hívatottak volt erősíteni, tökéletesíteni, a mindenkori vásárlói igények instant térnyerése végett.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_003Megvan-e minden ahhoz, hogy belevaló luxuskombi legyen/maradjon a BMW 530d Touring? Túlzások nélkül: igen. Ha példának okáért a 4907 milliméteres hosszt vesszük alapul, máris megvannak az alapok, ugyanis az 5 méter közelítő paraméterek ezen esetben kötelező jellegűek; a szélesség 1860 millimétere szintén tekintélyt parancsoló, vaskossá és markánssá segíti a jellegzetes BMW-veséket, ezáltal kiemelt hangsúlyt kap az orr-rész kialakítása.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_004A bajorok nem szeretnek változtatni, biztosra mennek a küllemet illetően, csak semmi formabontó és rendhagyó változtatás, marad a tradicionális recept a fazont illetően. Ennek megfelelően a mellső, adaptív fényszórókkal felvértezett lámpatestek vékonyra húzottak, a kettős felosztás megmaradt a kiépítésénél, érkezik a nappali LED menetfény-karima is, valamint a BMW vesék sziluettje attraktív krómcsíkozást kapott. A ködlámpafészkek hozzák a BMW 5 arculatának részleteit, az ezüstös árnyalatú határvonalak azért megvannak, jól elkülönítve az alsó traktust.

Marad úgy, ahogyan az a bajorok nagykönyvében meg van írva

Az oldalvezetés is a klasszikus elgondolások szülötte: kombi forma, nagybetűvel, úgy, ahogyan azt behunyt szemmel is elképzeljük, látjuk magunk előtt felsejleni. Kissé hátrafelé, a C oszlop lezárásáig ívelő övvonallal, elegáns sziluettel. Az oldalajtók felületei termetesek, a prémium érzetet növelik a nyitókilincsek kialakítása, enyhe süllyesztése, valamint a fénytöréssel játszó szinteltérések is megdobják az összhatást.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_009Közel három méteres (2968 milliméter) tengelytávja mellett a BMW 530d-nek teljesen átlagos méretarányúnak tűnnek a 18-as papucsai, a hossz érzetét növeli jelentősen, úgy érezhető, hogy az első és a hátsó tengely a kocsiszekrény két végpontjára lett helyezve. Érdekes egyébként, hogy a tekintélyes tengelytávolság ellenére nincs gigantikus térérzetünk a hátsó utasüléseken, sokkal inkább tűnik átlagosnak a férőhely, persze azért kompromisszumok nélkül.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_010Rendszámtáblahely irányába meredek felső ívelésű zárófény-burák, elmaradhatatlan ezüstcsík a csomagtérajtó alján (mely egyébként kettős módon nyitható-zárható, BMW-s szokás szerint megkönnyíthetjük, vagy inkább gyorsíthatjuk a ki- és bepakolást azzal, ha instant üveget nyitunk, zárunk). A bal oldalra helyezett dupla kipufogóvég emeli a sportosság érzetét, esztétikailag is, de ez elvárt tényező a BMW 530d sportosságának kihangsúlyozása tekintetében.

Nagyszerűsége egyszerűségében rejlik

Hiába a felső-középkategória, hiába a luxus, mégis a BMW 530d rendkívül egyszerű önmagában. Ez nem azt jelenti, hogy összecsapott koncepció alapján készültek a skiccek anno a tervezőasztalon, hanem sokkal inkább azt mutatja, hogy a magas, prémium szint kivitelezhető úgy is, hogy az mindenki számára emészthető maradhasson. Tehát nem szükségesek az ízléstelenségig tornázott felesleges, „semmi szükségét nem látja senki” kiegészítők, fals felhangú sallangok, csakis a puszta használhatóságra kihegyezett részletek dominálnak. No és persze a praktikum, amely elengedhetetlen egy kombi tekintetében. Még akkor is, ha BMW-ről szól a fáma, s akkor is, ha az egész megjelenés és aspektus inkább a tükörsima műutak, konkrétabban a sportpályák aszfaltcsíkja felé kacsingat, némi túlzással persze.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_006

Igényes és tökéletes minőséggel dolgozó enteriőrt kapunk a BMW 530d esetében is, a nagytestvér 7-es sorozatához rendkívül hasonló kiszerelésben. Persze a BMW modellek – 3-as, 5-ös, 6-os, 7-es – mind szinte ugyanazt a sémát követik, aprócska eltérésekkel, kiegészítők alkalmazásával, ügyelvén az arculat tradícióinak alkalmazására.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_014

Fentieknek megfelelően a kormánykerék kialakítása remek fogást és kezelhetőséget biztosít, vastag ívekkel, bársonyos felülettel, a vezetési komfort alappilléreként. A központi grafikus kijelző analóg modellezésű műszercsoportja pontos értékeket közvetít a sofőr irányába, beugratós mellé, ugyanis többekben előjött a pszeudo-hatás: igazinak vélték a mutatókat és a hozzájuk tartozó számlapokat.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_008Az infotainment megjelenítő panele remekül adja át az információt az utastérben helyet foglalóknak, itt minden megtalálható, ami a BMW 530d működéséről, viselkedéséről kell, hogy tájékoztasson (pillanatnyi és átlagfogyasztás, tervezett útvonalak, gazdaságosabb irányok, az ECO üzemmódok kiértékelése, összehasonlítása, az Efficient Dynamics energia-visszatermelés hatékonyságának alkalmazása a megtett kilométerek tekintetében egyebek mellett). A középkonzol pár fokban a vezetőállás felé döntött a már jól megszokott módon, a keringetés és klíma felülete alatta, míg a pohártartók a 8 sebességes automataváltó karja, illetve a kartól balra elhelyezkedő módválasztó multifunkciós tárcsa (iDrive Touch) elé kerültek.

Bőséges információáramlás

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_015Vessünk egy pillantást a BMW 530d vezetést segítő funkciói közül néhány fontosabbra! A Torlódásasszisztens például az autópályákon hirtelen érkező dugók kapcsán lép működésbe, megfelelően adagolva a fékerőt lassításnál, valamint megtartja az előttünk haladókhoz alkalmazkodó leginkább optimális sebességet, mindezt 40 kilométer/órás sebességig. Tetszetős és kimagaslóan hasznos a BMW Night Vision (Dynamic Light Spot funkcióval), mely segítségével éjszaka tompított vagy távolsági fény alkalmazásánál is akár 300 méteres távolságból is képes bemérni a BMW 530d hűtőmaszkban elhelyezett kamerája az álló, vagy mozgó emberek és állatok pozícióját, ezek képeit pedig az infotainment kijelzője jeleníti meg.

Egyszerű parkolást ígér a BMW 530d Surround View 3D-s lefedettségű kamerarendszere, gyakorlatban is: tiszta, tűéles képvisszaadás még esős időben és éjszakai megvilágításban is, az útkereszteződésekbe érve közvetít az autó körül történő eseményekről, az esetleges holttereket feltérképezve. Előre, illetve hátulra is került parkolássegítő rendszer (PDC), optikai és akusztikus jelzésekkel ellátva a járművezetőt, pontosan azért, hogy a parkolás és manőverezés ténylegesen gyerekjátéknak tűnhessen. S az is, nincsen apelláta.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_016

Olyannyira, hogy a BMW 530d vezetése már-már annyira szimpla, mintha nem is mi vezetnénk az autót; az út-autó kapcsolat közvetítése statikus, s bár a hangszigetelés minősége nem üti meg az 6-os, vagy a 7-es sorozat normáját, a sebességérzet elveszik úgy 60 kilométer/óra magasságában, s azon kapjuk magunkat autópályán, hogy épp elértük a 130-at, de még mindig olybá tűnik, mint ha 80-nal haladnánk… Ez persze nem feltétlenül probléma, sőt, kellemes a zsigereknek, de mindenféleképp odafigyelést igényel vezetés közben. Ugyanakkor a számtalan vezetés-asszisztens gondoskodik arról, hogy biztonságban, a betartandó keretek közt közlekedjünk az autóval.

Kényelem, komfort

Akárhogy is nézzük, a BMW 530d családi autó kell, hogy legyen. Tegyük félre most a sportosságot, vagy az arra ösztönző menettulajdonságokat (lejjebb részletezve), vagy az 1462 milliméteres magasságot, a 18-as kerekeket. Praktikum tekintetében találunk oldalzsebeket, palack- és pohártárolókat, két irányban nyitható és kulccsal zárható könyöklőt, benne USB csatlakozóval. Ezek szinte minden hasonló felszereltségű és kategóriájú autóban megtalálhatóak, növelik az utazás kellemes kivitelét, csakúgy, mint a derék kvalitású bőrbevonattal készült első és hátsó ülések is.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_020

Az elsők ülőlapjai átlagos hosszt kaptak, az elektromosan mozgatható combtámasszal bővíthetünk, csakúgy, mint a szintén motoros fejtámlákkal – itt az optimális méretezésű háttámlák szabhatóak testre. A BMW 530d ülései ergonómiailag is rendben vannak, kánikulában javallott a keringetés, főként, ha rövidnadrágban, vagy szoknyában foglalunk helyet az autóban.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_007Itt és most nincs helye az aranyszabálynak, miszerint a hátsó szekcióban két ember férne el kényelmesen – nyilván kettő kevesebb, mint három, de jelen esetben az átlagos testalkatú felnőtt trió kényelme garantált. Igaz, lehetne kicsit bőségesebb a hátsó láb, illetve térdtér, de pont a határon mozog, a tesztautó ilyen téren is jól teljesített 4 személy és némi csomag szállításakor.

Jól simítja az úthibákat BMW 530d, bár a hátul ülők kapnak a keresztbordázott felületeken áthaladva a pattogásból. Mindez nem zavaró, csak lehetne kifinomultabb, viszont kárpótol az intelligens xDrive hajtás, amely a nyomatékot mindig megfelelően osztja el a négy kerék közt út- és terepviszonyok függvényében. Így tehát elfelejthető minden aggodalom, amikor mondjuk leesik az első hó, vagy poros, zúzalékos útszakaszon kellene nagyobb tempóval bevennünk egy szélsőségesnek tűnő kanyart. A BMW 530d kormányzása direktnek mondható, hirtelen bevitt kormánymozdulatokra azonnal érkezik a reakció, belső ívet tartó, intenzív kanyarodásnál tapasztalható orrtolásos alulkormányzás, de az elektronika remekül korrigál.

Szinte sportautóvá is alakítható a BMW 530d xDrive Touring

Sorhatos, 2993 köbcentiméter hengerűrtartalmú turbódízel erőforrás dolgozott a BMW 530d orrában, 258 lóerő maximális teljesítménnyel 4000-es percenkénti fordulatszámon. Az elérhető legmagasabb forgatónyomaték 560 Newtonméter, mely már 2000-től rendelkezésre is áll, az egyenletesen felépülő töltésnek köszönhetően minimális turbólag érzettel, szinte a gázpedál lenyomása után rendelkezésre áll.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_019

A gázreakciók közvetlenek, a nyolcgangos ZF automataváltó még mindig párját ritkítja, a fel- és visszaváltások mindig időben érkeznek. Akkor is, ha a kormánykerékre applikált fülekkel intézzük, alapvetően bármikor beleavatkozhatunk a hajtáslánc működésébe. Előny, ha sportos módban használjuk ezt a lehetőséget, ugyanis így ténylegesen kiautózható a 30d motor minden tartaléka is, ráadásként gyönyörű hangahatások is érkeznek a motortérből. Hat másodperc alatt hozható a százas sprint nulláról, ami mutatja, hogy a BMW 530d – még a gyengébbik dízellel is – könnyedén alakítható át sportos tulajdonságokat felvonultató járművé. Úgy, hogy közben azért megtartja elegáns, arisztokratikus mivoltát.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_012

Városi körülmények közt 7.9 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást rögzítettünk a computer adatai alapján, míg országúti tempónál sikerült kereken 5 litert elérnünk. Mindkét eredmény jónak számít, főként, ha figyelembe vesszük a közel 2 tonnás száraz tömeget, az xDrive hajtást, valamint a kategóriát, amelybe beletartozik a tesztelt BMW 530d is.

bmw_530d_xdrive_touring_teszt_autoaddikt_005

2015 BMW 530d xDrive Touring specifikációk

Motor

Motortípus: hathengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 2993 cm³

Maximális teljesítmény: 258 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 560 Nm @ 1500 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4907 mm

Szélesség: 1860 mm

Magasság: 1462 mm

Tengelytáv: 2968 mm

Első gumik mérete: 245/45 R18

Hátsó gumik mérete: 245/45 R18

Tömeg, üresen: 1880 kg

Megengedett össztömeg: 2535 kg

Csomagtartó mérete: 560 liter, bővíthető 1670 literig

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 248 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.9 s (gyári), 5.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.9 l/100 km

Országúti: 5.0 l/100 km

Vegyes: 6.5 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.7 l/100km

Országúti: 5.1 l/100km

Vegyes: 5.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 149 g/km

Bővebb információ a BMW hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS