AutóAddikt Autóteszt Dacia Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi – nagycsaládosok árbarát megoldása

[TESZT] Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi – nagycsaládosok árbarát megoldása

MEGOSZTÁS

Sarkalatos kérdés minden autóvásárlási procedúra esetében az ár-érték arány, a minőség és a gazdaságos üzemeltetési költségek. Alapvetően hihetnénk azt – jogosan – hogy ilyen kondícióknak megfelelő alternatíva vajmi kevés akad, vagy talán nincs is.

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-001

Olyan autómárka, és annak modellje valóban nincs is, amely a fentieknek teljes mértékben, maradéktalanul megfelel. Viszont akad, ami nagyon közel jár az ilyen jellegű kívánalmakhoz – viszont a Dacia pontosan ilyen jellegű megoldásokra lett predesztinálva.

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-008Mint tudjuk, a Dacia márkanév egybecseng az olcsó árfekvéssel, minőség tekintetében sem annyira szélsőséges a helyzet, a gazdaságos fenntarthatóság pedig ténylegesen garantált. Ha pedig ténylegesen olcsó, családi egyterű beszerzésében gondolkozunk, olyanban, ami ráadásként vadonatúj, nullkilométeres, akkor kifejezetten jó döntés lehet a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi Arctic. Ki hinné, hogy alig négymillióért be is szerezhető a jelenleg elérhető csúcsmodell?

Szinte minden benne van, ami a maximumot jelentheti. Természetesen a Dokker esetében értendő

Valóban, a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi masszív felszereltségi szintet jelent a típus esetében. Úgy, hogy a sima, mezei Dokker kivitelnél az erősített, robosztusabbnak ható, amolyan laza offroados beütést kapott, bár szó sincs valós, akár állandó összkerékhajtásról, vagy bármiféle terepes képességről. Egyszerűen ellenállóbb a körkörösen műanyag berakásokkal díszített, hangsúlyosabb részelemekkel operáló Stepway variáció, így tesztünk főszereplője, a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi Arctic is.

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-003

Hagyományos, a jelenlegi Dacia-portfólióra jellemző stílusjegyek jellemzik a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi-t, tehát az arculat manapság oly divatosan (hasonlóan egyéb márkákhoz) szinte azonos: hangsúlyos, nagy, fordított trapézt mintázó hűtőmaszk, kissé morcosra húzott fényszórók határozzák meg az alapokat elöl, míg a ködlámpafészkek az alsó sarkokra lettek húzva, középtájt pedig  látható a Stepway szellemiség egy mattezüst árnyalattal megspékelt lezárásban.

Klasszikus, családi autós formatervezés, kishaszonjármű-felhanggal

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-002Oldalról nézve a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi-t az első dolog, ami szembeötlik, az a hosszúság, valamint a tekintélyes tengelytávolság. Hiába no, a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi le sem tagadhatná kishaszonjárműves gyökereit, de ez nagyban tükröződik még az oldalvezetés megközelítéseiből, valamint a kétoldali dupla tolóajtók jelenlétéből is. Mindezeknek megfelelően a körüvegezés is tekintélyes felületet vesz el a kategóriájában átlagos magasságú kocsiszekrényből, úgy, hogy a beltéri kilátás is tulajdonképp kifogástalan.

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-007

Hasonlóan a hátsó ülések felosztásához, a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi farának leginkább jellemző elemei az igencsak szélesre tárható raktérajtók, mögöttük tekintélyesen terjedelmes csomagtartóval. No és számos rekesszel, mélyedéssel a hétköznapi kiruccanások, utazások könnyebbé tételéért. S mivel a rakfelület síkban van a hátsó lökhárító határvonalával, így a praktikum adja magát – könnyed táska, bőrönd és egyéb úti dolgok mozgatása tekintetében.

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-005Akad azért némi hiányosság a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi esetében, de pontosan annyi és olyan arányban, ahogyan azt szinte már el is várjuk. Elsősorban az összeszerelési minőség adja tudtunkra, hogy bizony néhány ponton elnagyolták a részleteket: a motorháztető és sárvédőidomok közös ívének aszimmetriája, a többszöri csukásra is csak nehezen záródó (esetenként) hátsó ajtópáros, az erősebb oldalszélnél erősen szelelő jobb utasoldali első ajtóillesztés – hogy csak a legfontosabbakat említsük. Ezek persze az ellenérték tekintetében hamar áthidalható pontok, sőrt, az is lehet, hogy hozzáértő utánállításokkal – ha épp nem bíznánk ilyesmit szakszervizre, és emiatt nem veszik el a garancia – optimalizálhatóak e problémák.

Low budget solutions

Egyszerűség, lényegre törő megoldások és olcsó anyaghasználat folytatja tovább a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi low budget szellemiségét a beltérben.

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-015

Érdekes, hogy sikerült úgy összerakni az utaskabin részleteit, hogy az imént említett spórolás nem érződik sem elsőre, sem másodjára az autóban ülve, főként úgy, hogy az zavaró lenne. Az újdonsült Dacia vásárló ugyanis elfogadja, hogy a megállapított végösszegért pontosan azt kapja a pénztárnál, amire befizetett. Valamilyen szinten még többet is annál, hiszen a visszafogott tálalás mögött azért erőteljesen megbúvik a már többszörösen bizonyított Renault technológia, és alapvetően a milliók nagy hányadát ez teszi ki az ár megállapításakor egyértelműen.

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-012

Kiváló, magas üléspozíció elöl, közepes távra kifejezetten kényelmes székek megfelelő ülő- és hátpadokkal fogadják a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi-be huppanó delikvenseket. Ergonmia szempontjából tulajdonképp nincs is hiba, úgy, mint helyhasználat terén sem, hatalmas fejterek, jó láb- és térdterek fogadják az érdeklődőket.

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-010A központi műszeregység részletekben, jól közli a computer pillanatnyi számításait, az átlagolások gyorsan frissülnek, valamint az általános és egyben fontos információk jól leolvashatóak az analóg kijelzőkről is. Egyébiránt minden kezelőszerv jól kézre esik, kiválóan elérhető az összes olyan funkciópont, amely szükséges a komfortos vezetési élményhez. A kormány fogásra jó, tapintásra már nem, ugyanis sprőd, érdes felülettel bír, és hosszú távon kényelmetlen lehet. Nyilván ez is megszokás kérdése, vagy az idő megoldja alapon elképzelhető, hogy lágyabbá válik a kopások következtében ez a felületi rész.

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-013Hátul szintén visszaköszön a 60:40 arány, igaz, most az üléssor esetében. Ha félbehajtjuk azokat, külön, szólóban is jól használható a negyedes, illetve háromnegyedes ülőalkalmatosság. bővítve ezzel az amúgy sem kicsi csomagteret. Itt is kényelmes egyébként helyet foglalni, a kialakítás és az ülések pozicionálása szintén magas, szinte fellép az ember beszállásnál; a ki- és bejutást pedig jelentősen megkönnyítik a könnyen járó oldalsó tolóajtók, még szűkös helyre parkolva is. Itt három felnőtt átlagos testalkattal is simán megfér egymás mellett, köszönhetően a kedvező szélességnek (válltér), tengelytávnak (térdtér) és magasságnak (fejtér).

A lehető legjobb alternaítvát jelenti: 1.5 dCi

Ha minden egyben van a költséghatékony családi kiruccanáshoz, már csak egyetlen kínos pont lehet: a legjobb hajtáslánc kiválasztása.

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-016

Szempontokként itt alapvetően az alacsony költséggel bíró üzemeltetés, illetve a hatékony teljesítmény szokott vezető szerepet kapni – joggal, hiszen ezek mindegyike kiemelt prioritással rendelkezik. Véleményünk szerint a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi tesztautó konfigurálása a motor megválasztása terén is csillagos ötöst érdemel, ugyanis a már több ízben bemutatkozott 1.5 literes, 90 lóerő leadására és kereken 200 Newtonméter forgatónyomaték leadására képes öngyulladós aggregát egy briliáns megoldást takar a Renault-nál.

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-017

Erőteljes, bőségesen tud erőtartalékaival gazdálkodni, ennek megfelelően szinte minden ésszerű tartományban dinamikus tud maradni, minimális turbólyuk-jelenléttel tud domborítani. A hajtáslánc részét képező ötsebességes manuális kéziváltóhoz társított áttételezések kisteherautós jelleggel bár, de a körülményekhez képest elfogadhatóan gyorsítják a mindössze 1205 kilogramm önsúlyú, 1854 kilogrammig terhelhető kocsiszekrényt 0-ról 100 kilométer/órás sebességre.

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-006

A Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi futóművbe közepesen kemény, meglepően jól kezeli a rosszabb útviszonyokat, a felfüggesztések alapvetően a hátsó traktust töltik meg menetzajjal bizonyos sebességtartományban, így az itt utazók számolhatnak némi decibellel, alapvetően a csomagtér irányából.

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-009

Fogyasztás terén nagyon jól domborított a tesztautó: városban teljesen a gyári adatokkal megegyező, 5.2 literes átlagot sikerült mérnünk, míg országúti körülmények közt 3.8 liter/100 kilométeres érték született, itt alulmúlva a papír szerinti értéket.

A cikkben szereplő modell listaára 4 070 000 forint.

dacia-dokker-stepway-teszt-autoaddikt-004

2015 Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1461 cm³

Maximális teljesítmény: 90 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 200 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 5 fokozatú kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4363 mm

Szélesség: 1751 mm

Magasság: 1852 mm

Tengelytáv: 2810 mm

Első gumik mérete: 195/55 R16

Hátsó gumik mérete: 195/55 R16

Tömeg, üresen: 1205 kg

Megengedett össztömeg: 1854 kg

Csomagtartó mérete: 800 liter, 3000 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 162 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 13.9 s (gyári), 13.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.2 l/100 km

Országúti: 4.1 l/100 km

Vegyes: 4.5 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.2 l/100km

Országúti: 4.1 l/100km

Vegyes: 4.5 l/100km

CO2 kibocsátás: N/A g/km

Bővebb információ a Dacia hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: ASUSAcer, Gigabyte

Szóljon hozzá!