AutóAddikt Autóteszt Honda Honda Civic 1.0 VTEC Turbo Elegance – elemében 1 literrel is?

[TESZT] Honda Civic 1.0 VTEC Turbo Elegance – elemében 1 literrel is?

A Honda Civic 1972 óta van jelen folyamatosan a nemzetközi piacon, ám a konkrét áttörést mind műszaki, mind küllembéli tekintetben 2006-ra datálhatjuk. Persze a mindenkori igényeknek nem volt egyszerű sosem megfelelni, viszont az „űrhajós” formavilág minden kétséget kizáróan sokat nyomott a latba. Tavaly, 2016-ban a tizedik generáció debütált, ennek egyik ékes tagját, a Honda Civic 1.0 VTEC Turbo-t fogtuk tesztre.

Előző, kilencedik generációjához képest a laikusabb, vagy ha jobban tetszik: hétköznapibb szemlélődő nem fog túl sok különbséget felfedezni. Vagy mégis? Az új modell, esetünkben a Honda Civic 1.0 VTEC Turbo még sosem volt ennyire karakteres, sportos, és egyben maszkulin, a szamurájkardot idéző hűtőmaszk rajzolata például eleddig sosem látott dinamizmust és erőt sugall. A lámpák burkolatainak ívelése is szemet gyönyörködtető, kellemes harmóniával egészíti ki az összképet, némi morcos kisugárzással megfejelve a hatásvilágot.

Még sportosabb lett, mint az előző generáció

Ködlámpafészkek tekintetében is bő változás figyelhető meg, ugyanis (ál) beömlőként szolgáló modulokba lettek helyezve a világítótestek, szorosan alulra, az alsó skirt domináns részleteként.

A rendszámtába felfüggesztése az alsó tényleges beömlő, valamint a klasszikus értelemben vett hűtőmaszk fölé lett illesztve, a teszten nálunk járt modell konfiguráltságának köszönhető impresszív színcsík-berakás pedig tovább fokozta a helyzetet. Rettentő sokat dobott az autó küllemén, kiváltképp, hogy az egész kasznin találkozhatunk ezzel a motívummal; oldaltükröktől egészen az alsó szoknyákig, vagy a far záróeleménél, a lökhártíóknál.

Oldalnézetből is kifejezetten markáns a Honda Civic 1.0 VTEC Turbo, a feljebb említett díszcsík-kiegészítések itt is vonzzák a kíváncsi tekinteteket természetesen. Az egész összhangot némi plasztikhatás törheti meg, amit fel lehet fogni szőrszálhasogatásnak is, de a Honda koncepciója és maga a dizájn ilyen 2017-ben, és valószínűsíthetően az is marad. Ez így jó egyébként, így szeretjük vagy szoktuk meg: a hatalmas kerékjárati ívek, kidomborodó sárvédősziluettek mind sportosságot és egységet sugallnak, a 235-ös, 17-es felnikre húzott gumiabroncsok szintén masszívan alátámasztják a feelinget. Az oldalajtók felületei nagyok, ezek viszik el tulajdonképp a Honda Civic 1.0 VTEC Turbo fizimiskáját – s annak ellenére, hogy a kompakt jelleg erőteljes, az ötajtós kivitel nem ront semmit az összhatáson.

Akár egy Transformers-szereplő, úgy fest a Honda Civic 1.0 VTEC Turbo: hát persze, hogy hátulnézetből is hasonló a helyzet!

A helyzetjelzők burái magasra kerültek a kaszni kialakításakor és a méretarányokhoz képest, csakúgy, mint az ötödik ajtó ablaküveg-felülete a hozzátartozó légterelő idommal egyetemben. Itt is kapunk a plasztikból, újabb ál-légbeömlők révén, kipufogóvég viszont nincs vizuális kiegészítésként.

Ha olvasóink azt gondolnák, hogy a Honda Civic 1.0 VTEC Turbo esetében a helyes csíkozás véget ér a külső részletezésével, akkor nagyot tévednek. Ugyanis az enteriőr is hordozza ezen motívumokat, méghozzá rendkívül ízlésesen, fiatalos lendülettel. Ez szintén helyénvaló, ugyanis az új Civic nem titkoltan ezt a réteget célozza, nekik pedig ugyebár folyamatos igényeik vannak hasonló megközelítésekre.

Minden átlátható. Megszokhattuk már

Jól elhelyezett és kialakított központi műszeregység köszön vissza a Honda Civic 1.0 VTEC Turbo információs kijelzői tekintetében, minden rendezett, átlátható. Aki megszokta a korábbi kiosztásokat, most sem fog csalódni, bár az egész újszerűbb tálalás valahogy jobban emészthetőbbé vált. A kormánykerék fogása remek, a kormányzás direkt és közvetlen, az infotainment kijelzője pont ideális méretben került kialakításra, a hatgangos manuális kéziváltó karja pedig ideális elhelyezést kapott ergonómia és kényelem szempontjából is.

Sportosság jegyeit lehet felfedezni a Honda Civic 1.0 VTEC Turbo pedálsorán is: mindhárom egység megkapta a lyukacsos fémburkolatot, ezáltal téve még inkább lendületesebbé a hangulatot a beltérben is.

Optimális szögben variálható, jó ülő- és hátfelületű ülések kerültek a Honda Civic 1.0 VTEC Turbo-ba, kellően pozitívan eltalált felületekkel, közepesen kemény töméssel. Az ülések kanyarban is jól fognak, minden irányból remekbeszabottan tartanak – elöl. Hátul már más a helyzet, itt inkább a kényelem és a férőhely dominál, ennek megfelelően kettő felnőtt utas gond nélkül tud utazni, mondjuk egy gyerkőc kíséretében. Érdekes módon a fejtérrel sincs probléma, kompakt 5 ajtós kialakítás ide, vagy oda: 190 centiméterig nincs kompromisszum.

Vajon elegendő-e 3 henger?

988 köbcenti lökettérfogatú, 3 hengeres turbós benzines egység került a tesztelt Honda Civic 1.0 VTEC Turbo orrába. A motor kereken 200 Newtonméter leadására képes 2250-től, a szufla viszonylag hamar, 3500 környékén már kezd fogyatkozni. Hiába, csodák nincsenek: bár 1275 kilogram önsúlyával a Honda Civic 1.0 VTEC Turbo igazán könnyed, a kis hengerűrtartalomból adódó visszafogottabb teljesítménygörbe nem képes csodát varázsolni a menettulajdonságok tekintetében.

129 lóerő, 5500-as percenkénti fordulatszámon: elegendő, a 0-100-as dinamizmust garantálja, ami alapvetően a jól hangolt turbókompressziónak köszönhető. Végsebesség tekintetében nem tudunk konkrét állásfoglalást eszközölni, erre nem volt módunk (mármint a gyakorlati kipróbálásra), gyári adat szerint megfutja a 200 kilométer/órát.
A Honda Civic 1.0 VTEC Turbo háromhengeresének járása néhol kiegyensúlyozatlan, ez főként az alapjáratnál tükröződik.

Erőteljes gyorsítás esetén a karakterisztika felkeményedik, a turbónyomás egyenletessé válik, és szép fokozatosan épül fel a nyomatékgörbe. 100 kilométer/óráig relatíve egységes az összhang, bár a motor hangolása megköveteli a folyamatos váltókezelést, útviszonyoktól függően. Lényege, hogy mindig 3000 körüli tartományban ildomos tartani a fordulatszámot, ha dinamikusan óhajtunk közlekedni.

Fogyasztás 100 kilométerre átlagolva

A dinamikus gázpedálkezelésnek azonban gyakorlati ára is lesz, ugyanis a Honda Civic 1.0 VTEC Turbo nem a takarékosság világbajnoka. A gyárilag előirányzott vegyes 5.1 liter/100 kilométer értéket nem sikerült hoznunk, ehelyett 7.8 literrel zártunk, közepesen visszafogott vezetési stílussal. Országúton, 2 személlyel, 90 kilométer/órás tempót tartva azonban hozható az 5 liter körüli érték.

2017 Honda Civic 1.0 VTEC Turbo Elegance specifikációk

Motor

Motortípus: háromhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 998 cm³

Maximális teljesítmény: 129 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 200 Nm @ 2250 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4518 mm

Szélesség: 1799 mm

Magasság: 1434 mm

Tengelytáv: 2697 mm

Első gumik mérete: 235/45 R17

Hátsó gumik mérete: 235/45 R17

Tömeg, üresen: 1275 kg

Megengedett össztömeg: 1775 kg

Csomagtartó mérete: 478 liter, 1245 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 46 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 203 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.9 s (gyári), 10.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.1 l/100 km

Országúti: 5.1 l/100 km

Vegyes: 7.8 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.4 l/100km

Országúti: 4.4 l/100km

Vegyes: 5.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 117 g/km

Bővebb információ a Honda magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS