AutóAddikt Autóteszt Infiniti Infiniti Q50S Hybrid AWD – rendkívül dinamikus hibrid hajtás, luxussal

[TESZT] Infiniti Q50S Hybrid AWD – rendkívül dinamikus hibrid hajtás, luxussal

MEGOSZTÁS

Pont annyi, amennyinek látszania kell. Az Infinti Q50S esetében az S betűjelzés a sportos mivoltra próbál rámutatni, sikerrel: a Nissan luxusmárkája tényszerűen olyan felső-középkategóriás limuzint alkotott, amely ténylegesen teljesíti a sportosság fogalmát. Vagy inkább kimeríti, mivel az Infiniti Q50S Hybrid-del egy tényleges sportautót kapunk, klasszikus szedán vonalvezetéssel, majd’ 2 tonna önsúllyal, közel 5 méter hosszal. Mi lehet a titok?

infiniti_q50s_hybrid_awd_001

Ismerjük a konkurencia képviselőit a szegmensben, a más gyártók (a szigetországi lokációból is) szintén domborítanak prémiummárkájukkal hasonló modellek forgalmazásával. Talán itt-ott elvétve találkozunk a Sport kiegészítő táblácskával, mégsem ragad el ilyen mértékben a hév, a lendület, szó szerint.

Vérében a versenypályák szelleme

Persze nem véletlen a dinamizmusra hajazó aspektus, ugyanis az Infinti Q50 debütálása előtt, amiko az autó még nagyjából tervezési stádiumban volt, Sébastien Vettel hathatósan közreműködött a végeredmény kivitelezésében. Akkor ugyebár alapvetően a formavilágba, a dizájn mikéntjébe szólt bele – meg kell jegyeznünk: nem nyúlt mellé; majd a későbbiekben színre lépő Infiniti Q50S Hybrid kapcsán is az ő általa megálmodott koncepciók nagy része került bele az autó összes porcikájába.

infiniti_q50s_hybrid_awd_005

Mindez nyilván a hajtásláncot érinti alapvetően, de ebbe majd a cikk vége fele megyünk bele ismét részletesebben. Most nézzük a valójában lenyűgöző, lendületet sugalló formai megvalósítást, amely az Infiniti Q50S Hybrid-et jellemzi: kecses vonalak, kihangsúlyozott, ugyanakkor lapított orr-rész, felismerhetően klasszikus Infiniti stílusjegyekkel, sportos hűtőmaszk beömlővel, morcosra húzott lámpatestekkel, szembetűnő spoilerek alkalmazásával.

infiniti_q50s_hybrid_awd_009

Az 1445 milliméteres magasságnak és az 1820 milliméteres szélességnek köszönhetően az Infiniti Q50S Hybrid ténylegesen meríti ki a kecses sportautókra jellemző összes mutatót, úgy, hogy közben a hivatalos, már-már konzervatívba hajló limuzin fazon is sikeresen megmaradhatott. A hossz is megvan mindehhez, 4800 milliméter kereken – ezzel talán kicsit túl is mutat kategóriáján az autó.

Klasszikus értelemben vett szedán formavilág

Ha már szót ejtettünk a klasszikusba hajló megközelítésekről, nyilván a legjobban az Infiniti Q50S Hybrid oldalvezetésénél tűnik mindez szembe: kissé ívelt tetővonalával, csapott és rövidre húzott far részével minden tekintetben optimális az összkép, a prémium jelleget tovább szilárdítják az egyébként önjavító fényezésben alkalmazott számos fénytöréssel operáló sík.

infiniti_q50s_hybrid_awd_002Még a tesztelt modell világos színárnyalatát is rendkívül jól emészthetővé és szerethetővé tette ez a megoldás, a 19 colos papucsok pedig mind csak erősbítik az autó előmenetelét. Az övvonalak szintén optimálisra lettek húzva, az elmaradhatatlan krómberakások pedig még inkább feldobják a vizualitást.
Jó látni, hogy az autógyártók többsége valójában törekszik arra, hogy termékeik ne a rétegmodellek sokaságát gazdagítsák. Főként, ha prémium irányról van szó, mint jelen esetben is; az Infiniti Q50S Hybrid farának kialakítása – bár nem hordoz korszakalkotó újításokat – szintén a tradíciókra építkezik. Nem túlzó, nem hivalkodó, csak pontosan annyira, amennyire szükséges. Például a kettős ezüst árnyalattal megspékelt kipufogócsonk sokat lendít az amúgy is fellegekben járó megjelenésen, ez szükséges is, hiszen csak egy sportszedánról van szó. Meglepő, de mégis igaz: a hangorkán sem marad el, na jó, ez túlzás, ilyen formában, de az biztos, hogy a V6-os egység masszívabb gázadásoknál azért hallat magáról rendesen.

infiniti_q50s_hybrid_awd_016

Ha szedán, akkor csomagtér, ami nem variálható túl hathatósan. Persze nem is ezért szeretjük az ilyen kategorizáltságú autókat, ezzel együtt az Infiniti Q50S Hybrid kereken 400 literes pakolótérrel rendelkezik, ami nem rossz érték, főleg, ha figyelembe vesszük a hibrid kialakítás végett jelen lévő korlátokat.

Kifinomult, minőségi. A beltér is kápráztat

Igazi prémium-megodások az enteriőrben is: az Infinti Q50S Hybrid makultálan anyagminősége a beltérben is tiszteletét teszi, optimális matériák választása köszön vissza mindenütt, igényes és precíz összeszerelésről tesznek a részletek tanúbizonyságot. Azt leszámítva, hogy számos Nissan-elem köszön vissza a szakavatott szemek számára (információs kijelző a központi műszeregységen, kormánykerék egyes elemei, indítókulcs többek közt), minden klappol és hozza az elvárásokat.

infiniti_q50s_hybrid_awd_010

A központi műszeregység elrendezése remek, tükröződésmentesen közvetít a sofőr irányába, csakúgy, mint a minimálisan a bal traktus felé döntött középkonzol is, az érintésérzékeny kapacitív LCD kijelzőt, valamint a többi touch-os gombsort beleértve. Összességében tehát összesen kettő, egymástól teljesen elkülönülő kijelzőt kapunk, a felső értelemszerűen az infotainment-é (itt az automataváltó karja mellett elhelyezkedő vezérlőtárcsával is navigálhatunk).

infiniti_q50s_hybrid_awd_011Első nekifutásra érződik, hogy az Infiniti Q50S Hybrid beltere nem túl tágas, mégis, ha végigpróbáljuk az első üléseket, továbbá a hátsó hármas felosztású ülőpadot, talán egy kicsit elreppennek máris az ellenérzések. Természetesen van tágasabb a kategóriában, ezzel együtt minimálisak a kompromisszumok, legfőképp elöl, ahol a kellően szellős láb- és térdtérbe visszafogottan kúszik bele a középkonzol, illetve a kardánalagút szélessége. Az első ülésekben derék- és combtámasz egyaránt jelen van, ezek mindegyike tág spektrumban állítható, ezáltal jó a testreszabhatóság (ebben a memorizálható üléspozícionálás is hathatós segítséget nyújt).

infiniti_q50s_hybrid_awd_012Hátul azért már jócskán spórolós a hely, ez leginkább a csomagtérfedél irányába nyúló, csapott tetővonalnak köszönhető. A válltér sem gigantikus, viszont a 2850 milliméteres tengelytáv mint mindig, most is kifejti áldásos hatását a lábtér tekintetében.
Természetesen az Infinti Q50S Hybrid is számos innovatív technológiával lett felvértezve. Kapunk tehát a felszereltségi listát böngészve holttérfigyelő rendszert, sávelhagyásra figyelmeztető asszisztenciát, 360 fokban közvetítő kamerarendszert, ráfutásgátlót, távolságtartó tempomatot egyebek mellett. A LED alapú frontfények adaptívak, kiválóan teljesítenek sötétedés után, jól megvilágítják a kisebb kanyarok belső ívét is.

Ha már sportos a hangolás, legyen a futómű is ennek megfelelően kemény

infiniti_q50s_hybrid_awd_003Feszesre hangolt futőmű került az Infiniti Q50S Hybrid alá, mely bár a sportos habitust hívatott alátámasztani, mégis sokkal inkább a komfortos megoldások felé hajlik. A pattogó, kevés úthibát elnyelő rugózás inkább pályára lenne való, viszont ez leginkább erőteljesen vett kanyarodásnál érezhető, autópályán például teljesen statikus és inkább lágy a viselkedés. Megvan mindennek az előnye is, hiszen az autó lengéscsillapításának keménysége alapvetően meghozza az egyébként direkt kormányzással összepárosított tökéletesnek ható irányíthatóságot. Mindehhez hozzájárul az összkerékhajtás jelenléte is, a hajtáslánc levetkőzi sterilitását, és a vezetés élménye szinte száz százalékban megmarad, rendelkezésre áll.

Forradalmi és egyben világelső: steer-by-wire kormányzás

Kétségkívül egyedi újításnak könyvelhetjük el a teljesen elektromos, steer-by-wire elnevezésű kormányzás-technológiát. A világelső megvalósítás lényege, hogy a kormánykerék fizikailag nincsen összeköttetésben az első futóművel, tehát az útról közvetített információ feljavítva, vagy teljesen átalakított formában érkezik a vezetőhöz.

infiniti_q50s_hybrid_awd_013

Egy példával élve tehát: ha rossz, köves-kavicsos úton közlekedünk, nincsenek kormányrángatások, egyéb berezonálások, hanem egy teljesen fix, sima platformot kapunk úgy, hogy a tényleges korrekciókat a rendszer végzi, szinte észrevétlenül. Ráadásul – ahogyan azt már egyes force feedback technológiára épülő PC-s, illetve konzolos kormány játékeszközöknél érzékelhettük, a kormányzás áttételezését, ellenállásának mértékét is állíthatjuk.

infiniti_q50s_hybrid_awd_006

Így előidézhető mesterségesen a kormányzási ciklus keménysége, sportossága, vagy épp lágysága. Mindez nagyon hangzatos, gyakorlatban is remek, azonban előfordulhat, hogy egyes autóaddiktok furcsán értelmezik majd ezt a megoldást, valamint lesz, akinél hosszabb távú megszokást igényel majd ez az egyébként forradalmi újítás.

364 lóerős összteljesítménnyel igazán nincs ok a panaszra

Ahogyan a kormányzás, irányítás viselkedésébe is bele tudunk szólni, úgy természetesen tudjuk állítani a hibrid rendszer karakterisztikáját is. Mondanunk sem kell, szinte végig Sport módozatban használtuk a szerkesztőségünkhöz érkezett tesztautót, melynek hajtásáért egy 3.5 literes V6 elrendezésű, 306 lóerős (@7000 RPM), valamint egy 58 lóerős elektromos egység szolgáltatta a hátteret. Az összteljesítmény így 364 lóerőre hízik, a benzines 350, míg a villanymotor 270 Newtonméter forgatónyomatékot állít csatasorba, így összesen 620 Newtonméter (!) préseli az ülésbe az Infinti Q50S Hybrid-ben utazókat.

infiniti_q50s_hybrid_awd_014

A párhuzamos hibrid hajtásnak köszönhetően már alacsony fordulatszámon is rendelkezésünkre áll a kellő nyomaték, a 0-100 kilométer/órás sprintet 5.5 másodperc alatt tudtuk le, így mindössze 1 tizeddel múltuk alul a gyárilag megállapított értéket. Sport fokozatba kapcsolva az autó nyugodtnak definiálható arculata megváltozik gyökeresen, a szóló elektromotor-használatot el is felejthetjük, rögvest a V6 duruzsolása veszi át a szerepet, mely aztán a jó áttételezésű 7 sebességes automataváltónak köszönhetően hamar visszafogott zenebonába kezd; ez épp elég ahhoz, hogy mosolyra szaladjon a szánk. Meglepően jó gyorsulási- és nyomatékgörbével viseltetik az Infiniti Q50S Hybrid, ez főként ár-érték viszonylatban hozza meg gyakorlati értelmét. A sebességfokozatokat egyébként precízen kapcsolgathatjuk a kormányoszlopra helyezett fülekkel is, nagyjából mindig abban a tartományban engedélyezi a rendszer a felváltásokat, amikor mi szeretnénk.

infiniti_q50s_hybrid_awd_008

Persze normál módban közlekedve visszafogottságra int az autó viselkedése, így tisztán elektromos hajtással 4-5 kilométert is meg tudunk tenni egyhuzamban – ez persze az akkumulátor töltöttségi szintjétől függ nagyban. A fékerő-visszatáplálás hatékonynak tűnt, bár a beépített akku egyszer sem ért el maximális töltöttségi szintet a teszt folyamán.

Hibrid, meg nem is

Tévedés azt gondolni, hogy az Infiniti Q50S Hybrid kevés üzemanyaggal is beéri. Hiába a hibrid hajtáslánc, hiába a jól hangolt technológia, a párhuzamos aggregátoknak 1.9 kilogrammot kell mozgatni üresen, ami ugyebár nem kis feladat.

infiniti_q50s_hybrid_awd_007Ennek ellenére normál hajtással, sok villanymotoros közlekedéssel, városban araszolgatva 7.2 liter/100 kilométer rögzítettünk átlagolva 100 kilométerre városi környezetben (17 kilométeres távon), ez ment volna lejjebb is nagy valószínűséggel. A gyárilag megadott vonatkozó adat itt 9.6 liter, mi persze ECO módban prezentáltuk a fenti értéket. Sport módozatban már kicsit megváltozott az arány, erőteljes gyorsításokkal, nem kifejezetten kímélő üzemmel 12.9 liter/100 kilométerre tornáztuk az értéket, igaz, ez 55 kilométer és előváros-autóút távlatában értendő. Átlagos használattal viszont országúton teljesíthető a 5.1 liter/100 kilométeres átlag is, ez 2 tizeddel szárnyalja túl a gyári értéket.

Árképzés

A tesztben szereplő Infinti Q50S Hybrid AWD modell (Hybrid Sport Tech) ajánlott bruttó fogyasztói ára 17 140 000 forint (2015. január 1-étől érvényben lévő árlista adatai alapján).

infiniti_q50s_hybrid_awd_004

2014 Infiniti Q50S Hybrid AWD specifikációk

Motor

Motortípus: 6 hengeres, V elrendezésű benzinmotor + elektromos motor (párhuzamos hibrid hajtás)

Lökettérfogat: 3498 cm³

Maximális teljesítmény: 306 LE @ 7000 ford./perc (összteljesítmény: 364 LE)

Maximális forgatónyomaték: 350 Nm (benzinmotor), 270 Nm (villanymotor), össznyomaték: 620 Nm

Erőátvitel: összkerékhajtás, hétfokozatú automata kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4800 mm

Szélesség: 1820 mm

Magasság: 1445 mm

Tengelytáv: 2700 mm

Első gumik mérete: 245/40 R19

Hátsó gumik mérete: 245/40 R19

Tömeg, üresen: 1901 kg

Megengedett össztömeg: 2411 kg

Csomagtartó mérete: 400 liter

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.4 s (gyári), 5.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.2 l/100 km

Országúti: 5.1 l/100 km

Vegyes: 6.2 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 9.6 l/100km

Országúti: 5.3 l/100km

Vegyes: 6.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 159 g/km

Bővebb információ az Infiniti magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS