AutóAddikt Autóteszt Kia Kia Optima SW GT – optimálisan manipulálja az érzékeket

[TESZT] Kia Optima SW GT – optimálisan manipulálja az érzékeket

MEGOSZTÁS

A Kia Optima SW-t rettentően jól eltalálta a tervezőgárda, és ami a legfontosabb: a koncepció alaptervezetei elkészülte után, a hivatalos piacra dobással sem szűntek meg azok az egyedi jellemvonások, amelyek egyedivé teszik a modellt. Most a sportosra hangolt verzió járt szerkesztőségünknél: Kia Optima SW GT teszt.

SW, mint SportWagon: a Kia Optima modellcsalád kombiverziója talán a legmutatósabb a palettán, no persze mi személy szerint különös rajongással viseltetünk a kombi-irány iránt (még rímel is). Az SW GT alapjaiban hasonlatos a “sima” SW-hez, ugyanakkor számos kiegészítő, csinosító részlet pluszban megtalálható rajta-benne. Nézzük sorjában!

Félreismerhetetlen, jellegzetes hűtőmaszkfelület jellemzi a Kia Optima SW GT-t, divatos szamurájkard hasonlattal élni (igaz, az egy másik márka kedvenc szójátéka). Legyen inkább bumeráng, vagy a World of Warcraft faneknek ismerősül csengő Warglaive of Azzinoth. Mindegy, kinek mi, a lényeg, hogy jól néz ki, egyszerre mutatós és jelen esetünkben igen sportos az összhatás.

Lámpaburák, a maszk vonalába integrálva? A Kia Optima SW GT esetében (is) erről van szó, tökéletes harmóniát alkot a komplex kialakítás, a lökhárítómodul alsó részeire helyezett jobb- és baloldali beömlőpáros szintén a dinamizmust hívatott sugallni. Króm is van persze, a prémiumjelleg elsődleges – nem is lehetne ez másképp egy márka zászlóshajójánál. Pláne, ha az még GT csomagot is kapott.

Belevaló, hamisítatlan sportkombi

Oldalnézetből is markáns a Kia Optima SW GT megjelenése: a fokozatosan hátrafelé csökkenő tetőív remek látvány, főként, ahogy a C oszlop zárása előtt az övvonal is felfelé kúszik; mindezt nagy, harmados oldalablak-felületekkel, ezüst berakásos ajtókilincsekkel, GT-hez járó oldalszoknyákkal a küszöbök alatt.

Hátulnézetből leginkább a diffúzorhatás jön át azonnal, annak rendje s módja szerint két oldalra helyezett krómkipufogóvégekkel, letisztult helyzetjelző-kialakításokkal. A csomagtérajtó felső részén elhelyezett légterelő sokat dob az összképen, persze pozitív értelemben: az egységesség tökéletes, tehát az egész formaterv koncepciója kiérdemli az ötöst.

Beltér tekintetében nem sok változást lehet felfedezni a Kia Optima SW GT esetében. Többször taglaltuk már az Optima-ba kanyarított első és hátsó ülések komfortját, a műszeregységek átláthatóságát, a kezelőszervek kézre esését, vagy épp az üdvözlő-búcsúzó zenebonát, amit be- és kiszálláskor produkál a rendszer. A Kia Optima SW GT esetében a leginkább kiemelendő a kiegyenesített alsó ívű sportos kormánykerék, hamisítatlan GT bilétával, illetve a sportos, fémburkolatos pedálsor. Kettő darab, hiszen a tesztelt Kia Optima SW GT automataváltóval bírt domborítani.

Kényelem, ha nem is mesterfokon

Ahhoz képest, hogy a Kia Optima SW GT a nagyautós szegmenst képviseli, a férőhely átlagos. Elöl ülve is érezhető a fej- illetve lábtér szűkössége: 180 centis átlag testalkattal is néhol már jönnek a kompromisszumok, cserébe a kilátás minden szögben remek. Csakúgy, mint az utaskomfort a hátsó üléseken: a csökkentett fejtér probléma itt is visszaköszön, ami betudható a kombi kaszni kialakításából adódó sajátosságoknak. Feljebb emlegettük már az illusztrisan hátrafelé lecsapott tetőívet – nos, ez itt fejti ki negatív hatását.

Hiába, no: ergonómia és kényelem, valamint tetszetős küllem ugyan megfér egymás mellett, de tény, hogy hol innen, hol onnan kell lecsippenteni az optimális végeredmény meglétéhez.

Ami viszont kifejezetten új a Kia Optima SW GT esetében, az a 2 literes turbótöltött sornégyes erőforrás. Az 1998 köbcentiméteres benzinmotor maximális teljesítménye 245 lóerő, mely pörgős, 6000-es percenkénti fordulatszámon érkezik. Mindehhez combos, 353 Newtonméteres forgatónyomatékcsúcs társul, ami a jól hangolt turbónyomásnak köszönhetően már 1350-től rendelkezésre áll.

V8? V6? Á, dehogy. Turbós sornégy, 2 literes

Ha nem kapcsolunk Sport módba, a Kia Optima SW GT audiorendszerének hangszóróiból érkezik a mesterséges motorhang-szimuláció, aminek hatására úgy érezzük, hogy egy komoly V8-as aggregáttal felszerelt erőgépben ülünk. Ha sportosra vesszük a figurát, a V8 hangzás erősödik, néha már-már kellemetlenül fülbemászóan, kikapcsolni nem lehet, viszont folyamatosan a háttérben (vagy inkább előtérben) csücsül.

Ugyanakkor valamennyire reálisnak is értelmezhető a gerjesztett hangulathatás, hiszen a Kia Optima SW GT kirobbanóan lendületes, a nulla-százas sprintet nekünk 7 másodperc alatt megfutotta (6.8), szemben a gyári 7.6 másodperces adattal. Hagyományos módban valamivel lomhább a sportkombi, úgy 8.2 másodperc sikeredett.

Az újonnan fejlesztett benzinmotorhoz remekül passzol a hatfokozatú automataváltó, teszi is a dolgát sebesen. Ha gyorsítani akarunk mondjuk egy előzésnél, nincs megtorpanás vagy gondolkodás, azon nyomban visszakapcsol akár két-három fokozatot is, függően a pillanatnyi RPM-től és sebességtől.

Fogyasztás

Nem voltunk kibékülve a Kia Optima SW GT fogyasztásával. Barátságos vezetési stílussal, sok országúttal, kevés várossal sem sikerült az átlagot 7 liter alá szorítani 100 kilométeren (7.2 l/100 km), masszívabb vezetéssel, sportmódban könnyedén megfutható a 13 liter körüli átlag is. Ebben város és  autópálya is benne foglaltatott.

2017 Kia Optima SW GT specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres benzinmotor turbóval

Lökettérfogat: 1998 cm³

Maximális teljesítmény: 245 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 353 Nm @ 1350 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4855 mm

Szélesség: 1860 mm

Magasság: 1460 mm

Tengelytáv: 2805 mm

Első gumik mérete: 235/45 R18

Hátsó gumik mérete: 235/45 R18

Tömeg, üresen: 1605 kg

Megengedett össztömeg: 2190 kg

Csomagtartó mérete: 552 liter, 1686 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 232 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.6 s (gyári), 6.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 10.1 l/100 km

Országúti: 5.9 l/100 km

Vegyes: 8.8 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 11.8 l/100km

Országúti: 6.1 l/100km

Vegyes: 8.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 191 g/km

Bővebb információ a Kia magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS