AutóAddikt Autóteszt Kia Kia Soul EV – környezetbarát innováció Dél-Koreából

[TESZT] Kia Soul EV – környezetbarát innováció Dél-Koreából

MEGOSZTÁS

Egyre inkább népszerű irányvonalat képvisel az autómárkák körében a környezetbarát megvalósítás mikéntje – lásd tesztalanyunkat a Kia Soul EV személyében. Legyen szó akár hibridről, vagy száz százalékban elektromos megoldásokról – idejekorán sikerült felismernie a legtöbb gyártónak az ilyen, és effajta területek pozitív jövőképét.

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-001

Persze tévedés azt állítani, hogy nincs semmiféle rizikó vagy hátulütő az ilyesfajta terjeszkedésben, kibővítésben; kifejezetten nagy és magasszintű bátorság kell ahhoz, hogy a gyakorlati megvalósítás megfelelő módon nyerhessen teret.

A Kia nem titkoltan nagy fába vágta a fejszéjét akkor, amikor néhány évvel ezelőtt még koncepcióként került terítékre egy elektromos autó ötlete. Mivel adott volt már a portfólióban egy olyan külső és belső adottságokkal rendelkező modell, mint a Soul jelenléte, talán máris egyértelmű volt a döntés, hogy ezt a már jól bejáratott irányvonalat lenne ildomos követni.

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-004

Igaz, kettő generációt kellett ahhoz megérnie a Kia Soul-nak, hogy megszülethessen az elektromos verzió, a Kia Soul EV. Legfrissebb tesztünkben értelemszerűen ezt a modellt kezdjük kivesézni, jöjjenek is a tapasztalatok.

Már volt ilyen, de ez most mégis más

Tulajdonképpen a külső változott a legkevesebbet a Kia Soul EV esetében a tradicionális megközelítésekhez képest. Már anno, a menetpróbán is megkapónak tűnt a tisztán elektromos verzió, no meg alapjában véve maga a Soul-koncepció is nagyon meggyőző. Valamilyen szinten megosztó is, de általában vagy tetszik valami a vásárlónak, vagy nem.
A Kia Soul EV-nél tehát a külsőre nem lehet panasz.

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-007

Talán olvasóink ismerik azokat a kizárólagosan japán belpiacra gyártott kicsi, dobozforma autócskákat, amelyekből ha nagy ritkán fel-felbukkan az európai utakon elvétve egy, tátott szájjal bámulunk a számunkra nem megszokott Kialakítások láttán. Alaphangon ez a már fentebb említett kockafazon – nos, ezt az érzetet próbálták a Kia dizájnerei megvalósítani a Soul, konkrétan a Kia Soul EV esetében is.

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-002Markáns vonalvezetésével, élces sarkaival téglalapra emlékeztet a Kia Soul EV, kicsit aszimmetrikusan bár, de megmaradnak a fő irányadó idomok. Az orr-rész eltérően a hagyományos értelemben vett Kia Soul-tól tömött, azaz a hűtőmaszk egybefüggő burkolatot kapott, ezt csak a töltőnyílás szinte észrevétlen sziluettje töri meg, ha közelebbről szemlélünk. A kettős, projektoros fényszórók tokozása nyomokban morcos külsőt kölcsönöz a Kia Soul EV-nek, az aprócska, két alsó szegleten megbúvó ködlámpafészkek pedig remekül egészítik ki az összképet.

Egyediség: van belőle bőséggel

Már első blikkre is magasnak hat a Kia Soul EV, az 1593 milliméter talán nem is tűnik olyan vészesnek, viszont az 1800 milliméter szélességhez és a 4140 milliméter hosszhoz kellően túlmutató ahhoz, hogy a már sokat emlehetett kocka (téglalap) fazon meglegyen maradéktalanul. Mindehhez hozzájönnek a légellenállásra optimalizált, 16 col átlós felnik, speciális, minimális tapadású, ellenben optimalizált gördülést eredményező gumiabroncsok, s máris megvan az a plusz, ami a Kia Soul EV-t megkülönbözteti a megszokott modellvariációktól. Ez még ugyanakkor nyilván nem minden, hiszen (még) nem tettünk említést a hajtásláncról ugyebár.

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-003De nem is megyünk ennyire a dolgok elébe, van még nekünk egy farunk, amelyről nem értekeztünk. Talán a Kia Soul EV legjellegzetesebb külső eleme a hátsó részletekben keresendő, bár a komplexitást leginkább az egész egyveleg adja; a 281 literes csomagtér ajtaját előtérbe helyezett fekete keret öleli körül, jól Kiadva a zárófények burkolatának mintázatát, illetve a LED alapú világítótestek Kialakítását. Ráadásként a tesztautó fel volt matricázva mindenféle villásdugó ábrákkal, sok zöld levél szimbólummal, de mellé megkapta a külső még a 100% elektromos Soul EV feliratot is a teljesség kedvéért.

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-019

Így hát borítékolható volt Kia Soul EV teszt során a sok érdeklődő tekintet és visszafordulás – feltéve, ha észrevették időben közeledésünket. Nem egyszerű ez még mindig, óvatosan és körültekintően kell lavírozni például egy nagyáruház parkolójában.

Jót tett a modellfrissítés. Az enteriőr is sokat fejlődött az évek során

Igényesen kidolgozott, mókás megoldásokkal felvértezett belteret kapott a Kia Soul EV. Túl azon, hogy a Kialakítás leginkább fiatalosnak és ennek megfelelően dinamikusnak jellemezhető, az illesztések, anyag-kiképzések mind kifogástalanok, a kezelőszervek jól elérhetőek, a kormánykerék fogása masszív, tenyérbe simuló, a központi infotainment kijelzője szintén jól látható, minden külső fényviszonyban tökély kontraszttal, jó elrendezettséggel.

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-012

Az ülések elöl és hátul is kényelmesek, hátul azért szűkösebben, de két felnőtt, akár megtermettebb utas is jól elfér. Kárpitozás tekintetében az anyagminőség szintén jó, a Kia Soul EV-hez egyetlen enteriőr színt, a szürkét lehet választani egyelőre.

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-013
Már láttuk más gyártónál: igyekeznek teljes egészében (ez ritka még), vagy részben olyan anyagokat felhasználni az utaskabin Kialakításánál, amelyek újrahasznosított vagy környezetbarát megoldásokat támogatnak. A Kia Soul EV esetében cellulóz és cukornád alapanyagokból felépülő műanyagokat sikerült alkalmazni, mind a cockpit és belső burkolatok, mind pedig az üléskárpitok kapcsán, emellett mindenféle káros anyagoktól mentes vízbázisú festékek kerültek bevetésre.

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-014Ahhoz, hogy a Kia Soul EV ténylegesen többet nyújtson a többi hasonszőrű alternatívánál (vagy legalábbis kiszínezze a megszokottat), temérdek opciót alkalmaztak. Olyat, amely ritka esetekben található meg a szegmens képviselőinél, vagy egyáltalán nincs is – ilyen például a hangrendszer színváltós hangszórószetje. A membránok köré került tokozásba épített LED csíkok a lejátszott hanganyag ütemére villannak fel, erőteljesebb vagy visszafogottabb módon (ez függ a hangerőtől is), különböző színtónusokban. Főként sötétedés után illusztris, utazás közben.

Hajtáslánc és a műszaki részletek

No de a leginkább lényeges – legalábbis műszaki szempontból – az, hogy mi is rejlik a motorháztető alatt? Gyorsan meg is válaszoljuk: konkrétan egy permanens mágnesezésű AC szinkronmotor, mely maximálisan 111 lóerő teljesítményt tud kipréselni magából, azonnal, indulástól számítva rendelkezésre álló 285 Newtonméternyi forgatónyomatékkal. Az erőátvitel az első kerekeken át jut el az aszfaltig, kevés „gázadásra” is azon nyomban ugrik, fürgén építve fel a sebességet. A Kia Soul EV dinamizmusára jellemző, hogy a gyári mérésekkel ellentétben mi 10.7 másodperc alatt űztük fel az autót 100 kilométer/órás sebességig, egyenes útszakaszon, két személlyel.

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-018

Az egyfokozatú – vagy inkább kettő, hiszen előre egy, hátra egy – váltómű Kialakítása révén sima, tiszta gyorsulást tesz lehetővé, bármely sebesslégtartományban elegendő nyomaték-tartalékot biztosítva. Tehát a városi közlekedés, annak lendületes kivitelezése nem jelenthet gondot, de autópályatempónál is érezhető, hogy derekasan teljesłt a Kia Soul EV. Igaz, a 145 kilométer/órában meghatározott végsebesség korlátokat szab mondjuk egy németországi pályázós használatnak, de tényként el kell fogadni, hogy a tesztünkben szereplő modellt nem is ilyen profilra tervezték elsősorban.

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-015

Már csak azért sem, mert a hatótáv nem igazán tenné lehetővé hosszabb utak levezetését. Annak ellenére – az osztrák-német régiónál maradva – Ausztriába átutazva, a határtól körülbelül 80 kilométerre, Bécs mellett már találhatunk komoly infrastruktúrával rendelkező elektromos töltőállomást, és mondjuk Münchenig haladva számtalan hasonlóba futhatunk bele.

Hová is való a Kia Soul EV?

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-011Szó ami szó, a Kia Soul EV tényleges hatótávja 212 kilométert jelent – papíron. Ténylegesen teljes, 100 százalékos töltöttség mellett a kijelző legjobb esetben is 168 kilométert mutatott, úgy, hogy a fogyasztók nagy hányadát lekapcsoltuk. Bár tapasztalataink alapján már nem releváns annyira, mint korábban, hogy a fűtést, klímát milyen mértékben használjuk menet közben, viszont ezek felkapcsolásával úgy 20-30 kilométert vesztünk mindig a hátralévő kilométerek számából. Ugyanakkor nem lehetetlen küldetés a 200 kilométeres hatótáv közelébe férkőznünk, de ehhez rengeteg odafigyelés és kompromisszum szükséges, és főként a nyári időszakban kivitelezhető.

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-016

A Kia Soul EV-ben igen fejlett technológiájú, 27 kWh hasznos összkapacitású, 274.5 kilogramm súlyú lítium-polimer akkumulátort találunk. Mindez megbízhatóságot, hatékonyságot és hosszabb élettartamot garantál, valamint nem elhanyagolandó az imént említett 27 kWh teljesítmény sem (az autó esetében 200 Wh/kilogramm).

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-017

Nem kevesebb, mint 18 óra kellett ahhoz, hogy otthoni konnektorból töltsük maximumra a Kia Soul EV akkumulátorát. Persze a ciklus lerövidíthető 6.6 kWh-s fali töltővel, de az utcai szabványok (ELMŰ) is prioritást élvezhetnek, ha Budapest városában autóznánk.
Igen előremutatónak túnt a Kia Soul EV megvalósítás-együttese, az összhatás remekbeszabott autót sejtet. Főként úgy, hogy a jelenlegi elektromosautó-piacon az elérhető hatótávolság igencsak az élen jár, ami nyilvánvalóan nem elhanyagolható szempont.

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-009

1 árcédula, 7 év garancia

Mint minden fejlett, új technológiának, illetve annak képviselőjének – a Kia Soul EV-nek is megkérik az ellenértékét. A tesztben szereplő modell listaáron 9 899 000 forintba kerül. Az ár tartalmazza a 7 év vagy 150 000 kilométeres teljes körű garanciát, valamint a 12 év átrozsdásodás elleni garanciát is.

kia-soul-ev-autoaddikt-teszt-005

2015 Kia Soul EV specifikációk

Motor

Motortípus: permanens mágneses AC szinkronmotor

Lökettérfogat: N/A

Maximális teljesítmény: 111 LE @ 2730-8000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 286 Nm @ 0-2730 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 1+1 fokozatú váltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4140 mm

Szélesség: 1800 mm

Magasság: 1593 mm

Tengelytáv: 2570 mm

Első gumik mérete: 205/60 R16

Hátsó gumik mérete: 205/60 R16

Tömeg, üresen: 1513 kg

Megengedett össztömeg: 1960 kg

Csomagtartó mérete: 281 liter, 981 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: N/A liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 145 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.2 s (gyári), 10.7 s (saját mérés)

Energiafelhasználás

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Hatótáv (vegyes): 177 km

Gyárilag mért eredmények

Hatótáv (vegyes): 212 km

Energiafogyasztás (vegyes): 147 Wh/km

CO2 kibocsátás: 0 g/km

Bővebb információ a Kia hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte