AutóAddikt Autóteszt Maserati Maserati Quattroporte Diesel – nem veszett el az olasz eredetiség

[TESZT] Maserati Quattroporte Diesel – nem veszett el az olasz eredetiség

Ha bárkiben is kételyek támadnának a Maserati Quattroporte dízelével kapcsolatosan, sietünk megjegyezni, hogy nincs ok aggodalomra: bár haloványabb az a szó szoros értelmében vett tradicionális nagybetűs Maserati érzet, de sok különbséget teljesítmény vagy komfort tekintetében nem érzünk.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_001

Kiváltképp, ha egy, az olasz gyártó különlegesen adagolt, arányaiban remekül elosztott luxuslimuzin-sportautó karakterisztikájú Quattroporte modelljéről van szó. Majdnem Ferrari, hiszen több kötődése is van a márkának Maranello-hoz, a sportautólegenda 1947-es alapítású fellegvárához, annak ellenére, hogy ez most a gázolajos motorral szerelt verzió.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_011

Quattroporte: négyajtós. Nemes egyszerűséggel ennyi, bár tudjuk régóta, hogy az olaszok nem szokták túlbonyolítani autóik típusmegjelöléseit, gondoljunk csak a Fiat-ra (Linea – vonal, Punto – pont, és a többi). No persze itt vajmi kevés az áthallás, a bolognai székhelyű, 1914-ben alapított gyár kifejezetten ügyelt arra mindig is, hogy termékei a magas szintű exkluzivitást, sportosságot és luxust sugallják folyamatos piaci jelenlétükkel. Igaz, voltak kisebb-nagyobb hullámvölgyek a kronológiában, ám a szigonyos márka folyamatosan tör előre, s ad arra is, hogy a manapság oly divatos innováció fogalmának is megfeleljen.

Egy kevés kronológia

A Maserati Quattroporte története 1963-ban kezdődött. A gyártó felismerte azt a tényt, hogy igenis van kereslet az olyan járművekre, amelyek egy minden (akkori) luxussal felszerelt autó érzetét adják, sportos habitussal megspékelve. Már itt, ebben az esetben is 256 lóerős V8-as 4.1 literes motorokról, 5 sebességes manuális váltókról, és 230 kilométer/órás végsebességekről beszélünk!

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_005

Szinte hihetetlen, de mára már a hatodik generációját tapossa a Quattroporte, az idei, 2013-as modellév főszereplőjét már bemutattuk korábban egy Maserati menetpróba alkalmával készített írásunkban. Most pedig – a Maserati Wallis-nak köszönhetően – tesztre fogtuk a jelenlegi típuskínálat Quattroporte Diesel-ét, megvizsgáltuk szerény, alapvetően országúti és városi körülmények közt az autó teljesítményét, komfortját, és pedzegettük: valóban helytáll-e az a presztízs és pátosz, ami körbelengi a brand-et.

A jelen: Quattroporte hatodik szériája

5262 milliméter hosszával, 1948 milliméter szélességével valódi limuzun, felsőkategóriás csúcsmodell, az 1481 milliméteres magasság viszont szembetűnően kevés, így a Quattroporte Diesel leginkább sportautós profilt mutat a külvilágnak.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_002Furcsa elegy ez, mivel szemből vizsgálódva a front kialakítása teljes mértékben konzervatív irányt mutat, ugyanakkor a jellegzetes, hatalmasra rajzolt hűtőmaszk, illetve az azt körülölelő beömlők sokasága viszont azonnal felhívja a figyelmet arra, hogy ott bizony nem kevés lóerő lapul a motorházfedél alatt. Szám szerint 275, ez nyilván eltörpül a benzines GTS modell 530 lóerejétől, de a 600 Newtonméter feledtet mindent. Nem rossz érték ez, persze van ennél több, az irrealitás határait pedzegetve, de az más kategória. Ne menjünk ismételten a dolgok elébe, igaz, már másodszor sikerült elkalandoznunk – maradjunk a cikkely fő témájánál, a külsőnél. Folytassuk tehát a mellső lámpatestekkel: némileg aszimmetrikus vonulattal emelik ki a sárvédő részek elejének karakterisztikáját, a kaszni méreteihez képest kicsiknek mondhatók, ám rendkívül dinamikus vonalvezetést kap tőlük a megjelnés.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_003Az oldalforma követi a klasszikus szedán profilt, az első és a hátsó tengely leginkább a karosszéria két végére lettek elhelyezve, ezzel is kihangsúlyozva a nagy, 3171 milliméteres tengelytávot. A tesztelt modell 19 colos felnijei szinte eltörpülnek a hatalmas, egyébként 1885 kilogrammos önsúlyú kaszni méretei mellett, a keréktárcsák kifejezetten egyedi, a Maserati-ra jellemző mintázatot kapták. Számos díszítőelem – szigorúan krómozott megközelítésben – színesíti a Quattroporte Diesel oldalfelületeit, az első sárvédő A oszlop alatti része például apró, de elegáns három részre osztott beömlőnyílásokat kapott, de az elmaradhatatlan C oszlopra gondolt Maserati logó is szerves részét képezi az autónak.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_007

Far tekintetében a jellegzetes részelemek megmaradtak, bár véleményünk szerint az orr kifejezőbbre sikerült. Van itt is persze miből csemegézni, hiszen az ejtett vonalú csomagtér ajtó íve, a vékonyra kanyarított helyzetjelzők, és nem utolsósorban a dupla páros kipufogóvégek mind-mind a hamisítatlan életérzést hívatottak növelni. Ne feledkezzünk el a kiemelt Maserati feliratról sem, klasszikusan a maga félreismerhetetlen karaktereivel pompázik a lámpatestek felett, alatta szolid krómcsík berakással.

Csúcsminőségű anyaghasználat jellemzi az utasteret

Egy szóval jellemezhető az enteriőr: pazar. Vagy inkább mégsem, rakjuk még hozzá a luxust, a prémiumot, a kifinomultat, és… Sorolhatnánk napestig.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_014

Tény, hogy kategóriához méltó belső kialakítást kapunk a Quattroporte Diesel esetében, több fajta bőr kombinációja váltakozik, a cockpit varrott felületeinek sötét színe tökéletesen harmonizál a műszerfal középtáján futó lakkhatású faberakással, illetve az ülések vajszínű megjelenésével.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_013

A központi műszeregység tökéletesen látható át, a krómdíszítésekre itt is kényesen ügyeltek a tervezők: a jobb oldali sebességmérő, illetve a bal oldalon helyt kapott fordulatszámmérő is megkapta az ilyenkor elengedhetetlen tálalást, de hasonló motívumokkal találkozhatunk a középkonzol csúcsára helyezett analóg óra esetében is. A kormánykerék átmérője megfelelő, nem eltúlzott, a fogás maradéktalanul kellemes, a fémből készült bal- és jobboldali váltófülek kézre (vagy inkább ujjra) esnek. A szokásos funkciók itt is elérhetők a kormány küllőiről, ezek kiosztása is ergonomikus, könnyen elsajátítható a kezelés.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_016

Középen egy 8.2 colos érintőképernyős infotainment szolgálja ki az igényeket, az autó viselkedése több pontban befolyásolható innen is, továbbá a megszokott feladatok, például a Bowers & Wilkins márkájú csúcskategóriás, 15 utas, 1280 Wattos audiorendszer kezelése is innen történik.

Nem jelent gondot, ha sportosra hangoljuk a vezetési élményt

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_019Kényelem tekintetében nincs hiány, ahogyan az a nagykönyvben meg van írva. Az első fotelek sportüléseket megszégyenítően tartanak minden irányból, közben kimagaslóan kényelmesek, egyszerre lágyak és masszívak. A felületek nem csúszósak (hátul sem), a deréktámasz kifinomult skálán állítható, az ülésbeállítás variációi szinte határtalanok. Az ergonómiailag szintén hibátlan hátsó traktus két személyre van kihegyezve, középen lehajtható vaskos könyöklővel, de nyilvánvaló, hogy a paraméterekből adódóan játszi könnyedséggel elfér itt három átlagos termetű felnőtt is. Kupés kialakítása ellenére a fejtér optimális marad, a 3 méter feletti tengelytávnak köszönhetően pedig a lábtérrel sem adódnak különösebb gondok.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_015Nem tudni, egy ilyen kategóriás autó esetében kinek mennyire fontos a csomagok elhelyezhetősége, de ha épp kirándulni támad kedve a tulajdonosnak, nem okozhat gondot a poggyászok, egyéb kisebb-nagyobb holmik elhelyezése.

Ugyanis a Maserati Quattroporte Diesel csomagtere 530 literes, könnyedén pakolható és hozzáférhető, ezen érték növelhető is lehet a 60:40 arányban osztott hátsó ülések előrehajtásával. Bár vajmi kevés eshetőséget látunk arra, hogy a büszke Quattroporte tulaj még az utastér hátsó üléseit is szállítmányozásra vesse be, bár, ki tudja.

V6 dízellel is masszív erő

Nézzük a Maserati Quattroporte Diesel szívét-lelkét, a hőn áhított és izgatottan várt hajtáslánc origóját, a motort, annak ellenére, hogy formabontónak tűnhet az összkép. A hajtáslánc kiindulópontja tehát V6 elrendezéssel (60 fok), 2987 köbcentiméterrel örvendezteti utasait, 275 lóerőt szabadítva a kerekekre 4000-es percenkénti fordulatszámon.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_021

A csúcsnyomaték tekintélyes 600 Newtonméterben mutatja magát, már 2000-től, ahonnan egységesen építkezik a görbe 2600-ig, bár felette sem éreztünk megtorpanást, vagy azt, hogy kifogyna a tartalékokból. A végsebesség 250 kilométer/órában lett meghatározva, erre vonatkozóan nincsenek személyes infóink, viszont a 0-ról 100 kilométer/órára történő sprint 2 tizeddel jobb lett, mint a gyárilag meghatározott 6.4 másodperc. A tekintélyes önsúly ellenére a 3 literes öngyulladós aggregát remekül mozgatja a kasznit, a szigetelések nem engednek át túl sokat a külső zajokból, a váltások precízek a 8 sebességes ZF automata közbenjárásával.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_008Amennyiben sportos viselkedést szeretnénk kipréselni a Maserati Quattroporte Diesel-ből, nyugodt szívvel kapcsoljunk Sport módozatba, hiszen a teljesítmény megmutatkozik jelen esetben is, nyersen, célratörően. Ekkor mutatja meg igazi énjét az itáliai beállítottság, hasonlóan a benzines verziókhoz, itt is megnyílik az a bizonyos szelepsor a kipufogók leömlőinél, hogy telítettebb kipufogógáz-áramlás jöjjön létre a hangerő növelése végett. Persze a sebességfokozatok is rövidebbekké válnak, élénkebb gázreakciókkal, keményebb kormányzással és felfüggesztésekkel.

Barátságos fenntartási költségek

Tévedés azt hinni, hogy egy ilyen, erőre és teljesítményre hangolt autó a hétköznapi normatívákon jelentősen túlmutató fogyasztási értékekkel rendelkezik.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_009

Visszafogott, konzervatívabb vezetési stílussal 8.1 liter/100 kilométerre jött ki a városi érték, majd folyamatos 90 kilométer/órára hangolódva országúton meglepő 5.0 literes számadat született. Nyilvánvalóan ha dinamikusabban kezeljük a gázpedált, úgy 10 liter fölé szökken könnyedén a ráta, de gondoljunk csak bele: egy Maserati-tól még a dupla ekkora mennyiség is elfogadható.

Masszív menetstabiltás, körülményektől függetlenül

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_010Igen jól brillírozott az autó futóműve is, az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul ötlengőkaros multilink rendszerek mindkét esetben állíthatóak, normál és sport fokozatok állnak rendelkezésre. Normálban is tetszetős az úttartás, nem beszélve a Sport gomb lenyomása után azonnal érezhető keményedő aspektusból, tökéletesen kivitelezhető, minimális dőlést jelentő szélsőséges kanyarbevételekkel, a menetstabilitást 85-90 százalékban megtartó útfekvéssel, minimális felülkormányozottsággal.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_017

A stabilitás egyetlen hátulütője pontosan itt látszik meg leginkább: ez pedig a hátsókerékhajtás jelenléte, mely az egyébként zseniális tapadási rátából jelentősen visszavesz.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_020

Összegzés

Mindenki, aki elhívatott prémiummárka-addikt, valamint fontos, hogy a szigonyos márka családi protokoll modellje legyen a garázsába állítva, bátran voksoljon a Maserati Quattroporte Diesel mellett. A pénztárnál kifizetett végösszeg fejében egészen biztos, hogy olyan autót kap az ügyfél, amelyet megálmodott magának: ízig-vérig olasz aspektusú, sportossá tehető, ám alapvetően konzervatívan visszafogott luxuslimuzint.

maserati_quattroporte_diesel_teszt_autoaddikt_004

2015 Maserati Quattroporte Diesel specifikációk

Motor

Motortípus: V elrendezésű (90 fokos) 6 hengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 2987 cm3

Maximális teljesítmény: 275 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 600 Nm @ 2000-2600 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, nyolcsebességes ZF automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 5262 mm

Szélesség: 1948 mm

Magasság: 1481 mm

Tengelytáv: 3171 mm

Első gumik mérete: 245/45 R19

Hátsó gumik mérete: 275/40 R219

Tömeg, üresen: 1900 kg

Csomagtartó mérete: 530 liter, bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.4 s (saját, mért eredmény: 6.2 s)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.1 l/100 km

Országúti: 5.0 l/100 km

Vegyes: 6.5 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.8 l/100km

Országúti: 5.2 l/100km

Vegyes: 6.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 163 g/km

Bővebb információ: a hazai importőr honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., NikeUtómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte