AutóAddikt Autóteszt Opel Opel ADAM Rocks 1.0 Turbo ECOTEC Start/Stop – a belevaló, apró...

[TESZT] Opel ADAM Rocks 1.0 Turbo ECOTEC Start/Stop – a belevaló, apró crossover

MEGOSZTÁS

Unalomig ismételt téma autótesztjeinkben (is) a downsizing fogalma. Ám ezen kérdéskör pedzegetésekor alapvetően a motorokra fókuszálunk, kiváltképp a kettő- illetve háromhengeres benzines erőforrásokra; akad azonban olyan eset is, amikor az öngyulladós szféra egy-egy képviselőjére irányulnak a tekintetek.

opel_adam_rocks_1_0_teszt_autoaddikt_001

Mi történik viszont akkor, ha egy – jelen esetben – autógyártó úgy dönt, hogy a már meglévő apró modelljét is downsizingolja? Így persze nem igaz a megközelítés, hiszen az Opel ADAM nyilvánvalóan nem a Corsa kisebbre húzott verziója, sokkal inkább az Opel termékportfóliójának a jelenlegi legkisebb variációja. Korábban talán utópia lett volna azt feltételezni, hogy a Corsa modellnél lehet kisebbet gondolni, s lőn csoda: lehetett. Nem beszélve a további, jövőben érkező koncepcióról az Opel KARL tekintetében – úgy tűnik, nincs megállás. És ez kifejezetten jó így.

opel_adam_rocks_1_0_teszt_autoaddikt_010

Miért is jó mindez? Valószínűleg azért, mert olyan lefedettséget kap minden igény kielégítés téren, hogy szinte már-már bőségzavarral küzd a vásárló, amennyiben választani akar konkrétan a felhozatalból. Maradjunk tehát az Opel palettájánál – ugyanis az Opel ADAM-ra koncentrálunk jelen írásunkban, konkrétan az Opel ADAM Rocks-ra.

Korai találkozások

Korábban, amikor is Magyarországra újdonságként érkezett meg az Opel ADAM, a hazai menetpróbán már megtapasztaltuk testközelből az aprócska városi autó alapvető tulajdonságait, majd rá néhány hónappal a Genfi Autószalonon már meg is tapogathattuk az Opel ADAM Rocks kiállított darabjait. Utóbbi révén sok tágra nyílt szemmel, csodálkozó tekintettel találkoztunk ott, a helyszínen: egyfajta új kategória születését vélték a látogatók felfedezni az Opel ADAM Rocks-ban, egy merőben rendhagyó stílus kialakulását. Egy szó, mint száz: ilyen apró crossover még nem volt.

opel_adam_rocks_1_0_teszt_autoaddikt_004

Minden kétséget kizáróan az Opel ADAM Rocks külleme sokkal maszkulinabb, mint az alapmodelleké, bár mint tudjuk, az autó konfigurálhatósága határtalan (külső és belső egyaránt). Így nyilvánvaló, hogy vásárlás előtt létre tudjuk hozni a leginkább ízlésünknek megfelelő kombót, azonban az átdolgozott hűtőmaszk-felület, a műanyag peremekkel megerősített szélek és kerékjárati ívek, a szolidan emelt hasmagasság egyebek mellett csakis a Rocks variáns kiváltságai.

…pedig ekkora crossover nincs is!

Méretezés tekintetében párhuzamosak a paraméterek, mint a hagyományos értelemben vett Jam, Glam, Slam felszereltségi szintek esetében, a 3747 milliméteres hossz és 1720 milliméteres szélesség hasonló, viszont eltérés a magasságban látszik – jelen esetben 1493 milliméteres.

opel_adam_rocks_1_0_teszt_autoaddikt_002Az igazán markáns jelleg természetéből adódóan oldalról látszik leginkább, itt akár még azt is mondhatnánk, hogy terepjárós jelleget hordoz az Opel ADAM Rocks, hiszen a küszöb- illetve sárvédők kontúrjai hangsúlyos műanyagberakásokat viselnek, mutatva ezzel, hogy igenis strapabíró négykerekűvel van dolgunk. Olyannal, amely túl exhibicionista tálalásán talán még földutak közelébe is bátran engedhető, ha épp úgy kívánja a szituáció.

opel_adam_rocks_1_0_teszt_autoaddikt_00322.5 centiméter széles, 18 col átmérőjű keréktárcsák pompáztak az Opel ADAM Rocks tesztautón, ezek kifejezetten felmagasztalták az amúgy sem háttérbe szorított egyéniséget. Amolyan igazi tekintetmágnesként aposztrofálható az összkép, bájos, üde, kicsit tán agresszív vonulatok jellemzik az autót – s tévedés azt hinni, hogy a far esetében kifogytak a német dizájnerek az ötletekből. Kizártnak tarthatjuk mindezt már akkor is, amikor az Opel ADAM Rocks-ot szemből mustráljuk, valahogy úgy kell éreznünk, hogy a lezárás sem lehet eltérő. Lám, igazunk is lesz, az újragondolt lökhárítórész matt ezüsttel körbevett kiegészítő lámpapárost tartalmaz, diffúzor jellegű alsó panellel, szimpla kipufogócsonkkal a bal oldalon, közvetve a Rocks esetében elmaradhatatlan műanyagozással. Hiába, no: így teljes az összesség.

Szabadidő eltöltéséhez ideális. Visszafogott méretezésével csábít

Vizsgáljuk meg az Opel ADAM Rocks-ot a szabadidőautók irányából az enteriőrt tekintve is! Kezdjük az egyik legsarkalatosabb ponttal, méghozzá a csomagtér méretezésével. 170 liter alaphangon, 663 liter az osztott hátsó ülések előredöntésével. Elegendő ez? Persze, hogy nem! De hát ki beszélt itt teljes értékű, több szegmenssel magasabb helyet becélzó járműről? Senki, az Opel ADAM Rocks-nak nyilván nem a praktikum az erénye száz százalékban. Nyomokban ugyan, de tartalmaz belőle, itt sokkal inkább a stílusról, életérzésről, egyediségről szól a fáma.

opel_adam_rocks_1_0_teszt_autoaddikt_005

Különbözni akar az Opel ADAM, illetve az Opel ADAM Rocks kategóriájának képviselőitől, s ez sikerül is neki. Bár akad több hasonló hobbimodell is egyéb márkák felhozatalában, mégis jelen tesztünk tárgya talán a leginkább megnyerő: elegendő például az utaskabint nézni. Nem másol, nem akar hasonlítani (az alapelképzelés persze nyilván nem innen indult), próbál erőteljes megvalósításokkal domborítani. Mindez máris kitűnik a kormánykerék megálmodásánál, kissé aszimmetrikusba hajló ívelésénél, a keresztküllők kiképzésénél. A központi műszerek elrendezése követi az aktuális Opel trendet, a tesztautóba konfigurált belső díszítőelemek (jelen esetben fehér műanyagok) derék módon alkottak egységet a világos tónusú drapp bőrkárpitozással.

opel_adam_rocks_1_0_teszt_autoaddikt_013

Arányaiban teljesen perfekt méretezésű kijelzőt kapott az IntelliLink alapú információs központ, kicsit szemmagasság alá került, ez talán zavaró lehet vezetés közben, ha navigációt (smartphone-nal párosítva bluetooth-on keresztül) használunk. Egyébiránt minden kézre esik, kezdve a kezelőszervektől egészen a hatfokozatú kéziváltóig.

opel_adam_rocks_1_0_teszt_autoaddikt_014Hozza-e a megfelelő kényelmi szintet utazásnál a háromajtós Opel ADAM Rocks? Két személy részére mindenképpen, a teljes értékű vezető- illetve utasoldali ülés ergonómiája rendben van, tökélyre hangolt az ülő- illetve hátlapok tekintetében egyaránt, s bár a jelenleg elérhető legmagasabb felszereltségi szintet jelenti az Opel ADAM esetében a Rocks, comb- illetve deréktámasz nincsen. Nem meglepő ez ugyanakkor, hiszen ez az opció alapvetően a magasabb kategóriák kiváltsága – szükség nem is nagyon lesz rá, ugyanis a márka legkisebbje tökéletesen hordozza a benn ülőket, akár hosszabb, több száz kilométeres távolságok legyűrésénél is.

opel_adam_rocks_1_0_teszt_autoaddikt_015Hátra a beszállás körülményes. Függ mindez attól, hogy mennyire hajlékony az a kettő, átlagosnál talán kicsit vékonyabb testalkatú delikvens, akik hátra pozícionálják magukat – itt az előny a gyengébbik nemé tagadhatatlanul. Talán az egész Opel ADAM jelenséggel így van ez, bár – mint említettük fentebb – az Opel ADAM Rocks azért hordoz némi férfias jelleget.

Szentgotthárd szíve-lelke

Kellemes meglepetés volt az 1 literes, 115 lóerős, Szentgotthárdon gyártott háromhengeres benzines egység. Mind viselkedésben, mind pedig gazdaságosság tekintetében.

opel_adam_rocks_1_0_teszt_autoaddikt_017

A maximálisan megadott teljesítmény pörgetős, 5000-es percenkénti fordulatszámon érkezik, a 166 Newtonméteres csúcsnyomaték pedig 1800-tól áll rendelkezésre. A gázreakciók szinte késleltetés nélkül hozzák működésbe a dinamikus, erőteljes motort, a gyári száraz tömegű 1041 kilogrammos kasznit pedig 9.4 másodperc alatt katapultálja 100 kilométer/órás sebességre nulláról saját méréseink szerint. A több, mint 1 tonnás önsúly magas, viszont a 115 lóerő bőségesen elegendő így is, hogy remekbeszabott dinamizmussal mozgassa az Opel ADAM Rocks-ot. A beépített Start/Stop automatika részben pontos csak, számos esetben a kigurulásoknál is (piros lámpához érkezés, motorfék elvétele és üresbe helyezés után) hajlamos lekapcsolni az egységet, úgy, hogy az autó még mozgásban van.

Gazdaságosság: az egyik felhasználóbarát pozitívum 

opel_adam_rocks_1_0_teszt_autoaddikt_009Fenntartások mindig akadnak a downsizing-gal kapcsolatosan, ezek a fenntartások pedig nem titkoltan a fogyasztásra korlátozódnak – a teljesítmény évről évre a méretcsökkentéssel párhuzamosan növekszik, mára már alig érezhető a néhány száz köbcentiméternyi különbség a teljesítmény-leadás hatékonyságának kontójára. Tehát az üzemanyag-felhasználás mindig kínos fejezetet nyit ilyen esetekben, ám az Opel ADAM Rocks 999 köbcentis háromhengerese kitűnően brillírozott a fogyasztásteszten: dinamikus közlekedéssel (nem lehet megállni, hogy ne használjuk ki az optimálisan kikanyarított sebességfokozat-tartományokat), vegyes városi-elővárosi használattal kereken 6 literes átlagnál állt meg a fedélzeti computer visszajelzője.

opel_adam_rocks_1_0_teszt_autoaddikt_007

Ugyan ez 0.9 literrel fejelte meg a gyáriak által előirányzott értéket, mégis elmondható, hogy teljesen korrekt érték egy aprócska, 1 literes benzinmotortól, 2, esetenként 3 személlyel autózva. Az országúton mért érték 70-90 kilométer/órás sebességgel 4.1 és 4.6 liter/100 kilométer közt ingadozott, laza átlaggal 4.3-ra jött ki, mely szintén tetszetős.

Árképzés

A tesztben szereplő Opel ADAM Rocks a Rocks opció legdrágábbja, 5 290 000 forintos bruttó listaárral. A belépő szintet az 1.2 literes, 70 lóerős TWINPORT ECOTEC motorral szerelt modell jelenti, itt 3 720 000 forint a bruttó listaár, a legvaskosabb árcédula pedig a S csomagos Opel ADAM-on lengedez, 1.4 literes, 150 lovas ECOTEC motorral szerelve, Start/Stop rendszerrel: 5 000 000 forint kereken a végösszeg.

opel_adam_rocks_1_0_teszt_autoaddikt_008

2015 Opel ADAM Rocks specifikációk

Motor

Motortípus: háromhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 999 cm³

Maximális teljesítmény: 115 LE @ 5000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 166 Nm @ 1800 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3747 mm

Szélesség: 1720 mm

Magasság: 1493 mm

Tengelytáv: 2311 mm

Első gumik mérete: 225/35 R18 W

Hátsó gumik mérete: 225/35 R18 W

Tömeg, üresen: 1041 kg

Megengedett össztömeg: 1465 kg

Csomagtartó mérete: 170 liter, bővíthető 663 literig

Üzemanyagtartály mérete: 38 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 196 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.9 s (gyári), 9.9 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.0 l/100 km

Országúti: 4.3 l/100 km

Vegyes: 5.1 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.3 l/100km

Országúti: 4.4 l/100km

Vegyes: 5.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 119 g/km

Bővebb információ az Opel hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Szóljon hozzá!