AutóAddikt Autóteszt Peugeot Peugeot 3008 1.6 BlueHDI 120 Allure – legmerészebb elképzelések

[TESZT] Peugeot 3008 1.6 BlueHDI 120 Allure – legmerészebb elképzelések

Ha esetleg keresnénk a hasonlóságot a Peugeot 3008 korábbi verziója, és a jelenlegi legfrissebb, 2016-ban megjelent kiadás között – el kell szomorítanunk mindenkit, ugyanis ilyesmi nem igazán létezik. Mármint hasonlóság terén, ami a küllemet illeti.

Jelen tesztünkben a Peugeot 3008 Allure felszereltségű variánsát vesézzük ki. BlueHDI aggregáttal, 6 gangos manuálissal – alapvetően ez már majdnem a csúcsfelszereltség, a GT Line, illetve maga a GT van már csak feljebb, illetve a motorverziók különbözhetnek még (130, 150, 165 és 180 lóerős teljesítmények, illetve 2 literesek az 1.6-osok mellett. Tesztmodellünkben a legkisebb, 120 lovas dízelmotor került.

A Peugeot 3008 formaterve zseniális. Ahogy említettük feljebb, a koncepció nyomokban sem emlékeztet az első 3008-ra, maximum annyiban, hogy a SUV-s karakterisztika azért megmaradt; bár inkább hajaz egy megtermettebb kombira a jelenlegi, friss 3008, mintsem crossoverre. Persze ez beállítottság kérdése, no meg amúgy is manapság már szinte minden szegmensbe be lehet kategorizálni bármit.

Minden kétséget kizáróan a Peugeot 3008 fő ismérve, hogy nem túl sok helyen alkalmaztak a tervezőmérnökök szimmetriát a vonalvezetésnél. Nyilván megvannak a párhuzamok, a dupla kialakítások mindkét oldalon, elöl és hátul is, de maguk a szóló leadek egyediek, tört ívelésűek, tulajdonképp csak a stílusirány az, ami egyezik.

Tökéletesen eltalált dizájn- és stíluselemek

Rögvest példaként nézzük a fényszórók tokozását: morcosra húzott felső vonalak, alul pedig a kaszniból, jobban mondva a front lökhártító idomból nyúlik be jelentős szelet az összképbe. Rendkívül egyedi, és látványos, e kialakítás mellett szinte eltörőpül és ezzel együtt háttérbe is szorul a hangsúlyos hűtőmaszk kiképzése, megannyi krómmal és kitüremkedő motorháztér-fedéllel.

Annak érdekében, hogy domináljon a terepes hatás, jelentős arányban foglalja a helyet az alsó traktusban a lökhárító fémes hatású, matt műanyag berakása: itt számítunk arra, hogy a farnál hasonlóan ismétlődik a motívum, de nem, helyette masszív krómberakást kapunk. Mint ahogyan a front szellemiségét követni kell, oldalt is kapunk hasonszőrű díszítőelemeket, de a tetővonal rajzolata is jól alkalmazkodik a tálaláshoz. Sok prémiumhatást keltő részlettel, ugyanakkor jól variálva az egyediséggel.

Hátul sincs mindez másképp a Peugeot 3008 dizájnját vizslatva. Ha különlegesnek éreztük a fényszórók buráinak kialakítását, erős a gyanú, hogy hátul sem csalódunk majd. Ugyanis a zárófények mindössze három fő elemre tagolt együttese mindkét oldalon hordozzák az egyszerű, minimalista vonalak komplexitását, úgy, hogy a tradicionális oroszlánkarom-feeling azért megadja a módját újra meg újra, megspékelve a LED csíkok mintázatával.

Több bekezdésen át lehetne ódákat zengeni a Peugeot 3008 külsejéről, de akkor mi lesz az enteriőr taglalásával? Ha hiszik, ha nem, az utaskabin is remekbeszabottan sikerült, annak ellenére, hogy egy jól eltalált formatervhez nem mindig sikerül passzentos, jól harmonizáló belső kialakítást rittyentenie a tervezőmérnököknek. Hála az égnek, az új Peugeot 3008 esetében minden együtt van e téren is: a formaiság, a hangulat kitűnően simul össze, a már többször hangsúlyozott egyediség itt is folyamatosan virít, hangot ad magáról.

Jók az anyagok az utastérben

Megszokhattuk a jelenlegi Peugeot palettánál (208, 308, 2008 és a 3008 is egyben), hogy a kormánykerék átmérője PC-hez, vagy játékkonzolhoz csatlakoztatható FFB kormányperifériára hajaz, legalábbis a méretezést tekintve. Érthetően: kimondottan aprócska kormánykerekek kerülnek a Peugeot alsó-középkategóriás modelljeibe, optimális állíthatósággal, alapból alul kiegyenesített ívvel – a Peugeot 3008-nál a felső ívelés is inkább egyenes, mintsem félkörív.

Jó ez, hiszen a kormányoszlop fölé gondolt infotainment 1 LCD panele (ami az alapvető kijelzőket, mint a fordulatszámmérő, digitális komplex sebességmérő, üzemanyagszint, és a többit tartalmazza) még kivehetőbben, még komfortosabban és könnyedebben látható, jól feldolgozható információ-közvetítéssel menet közben.

A már megszokott középkonzoli táblagépre emlékeztető infotainment 2 kissé döntött a sofőr irányába, itt már kapacitív érintésérzékeny kijelző került beépítése, számos innen elérhető funkciót felsorakoztatva. Mindezek mellett megmaradt azért egy sornyi klasszikus kezelőgomb, megint csak egyedi megoldásokkal (kedvencünk volt az elakadásjelző használata például).

Mindent az ergonómia jegyében – vagy mégsem? Bár a Peugeot 3008 belső elrendezése, az ülések ülő- és hátlapjainak kialakítása már-már a tökéletességet súrolja, nagyok az első- és hátsó fejterek és alapjában véve minden kellemesen lett kialakítva, a középkonzol első utasülés felé eső része jelentősen elvesz az ottani lábtérből. Nem kell féloldalasan ülni utazás közben, de itt a vezetővel ellentétben azért kell kompromisszumot kötnünk a komfort tekintetében.

Jó minőségű anyaghasználat jellemzi a Peugeot 3008 Allure felszereltségét, a bőrök selymesek, strapabírónak tűnnek, az ülések kárpitozása is rendben volt tapintásra, de megvalósításra és küllemre is. Külön ki kell emelnünk az ajtók burkolatába integrált filcszerű anyagot, amely leginkább az újrahasznosított vonalat idézte, nem mellesleg még jól is mutatott.

Hátul a lábterek visszafogottabbak, főként, ha az első foteleket úgy állítjuk pozícióba, hogy terpeszkedni tudjunk. Ehhez nyilván az kell, hogy az elöl helyet foglalók termetesebbek legyenek, 190 centi feletti testmagassággal – az átlag ugyanakkor nem ez. Összevetve: átlagos férőhelyet kapunk a Peugeot 3008-tól, négy, vagy akár öt felnőttel számolva.

Rendesen brillíroz az 1.6-os BlueHDI

120 lóerős, közös nyomócsöves dízelmotor dolgozik a tesztmodell Peugeot 3008-ban, 120 lóerővel (3500-as percenkénti fordulatszámon), kerek 300 Newtonméter forgatónyomatékot biztosítva, mely 1750-től már el is érhető. A gázolajos erőforrás nem kimondottan dinamikus, legalábbis alsóbb fordulatszám-tartományokban, de nagyjából közelítve a gyári adathoz, úgy 2000 környékén kap erőre, és majd’ 4000-ig elemében is marad.

A hajtásba integrált 6 sebességes kéziváltó fokozatai jól eltaláltak, megfelelő váltásokkal a gyorsítófokozatok hamar elfogynak annak rendje s módja szerint, már 60 körül lehet nyugodt szívvel kapcsolni a hatodikat. Cserébe pluszban aszkéta fogyasztási rátát kapunk, országúton simán hozható a 3.5 literes átlag, és városi környezetben sem sikerült 5.5 liternél többet kicsalogatnunk.

2016 Peugeot 3008 1.6 BlueHDI 120 specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1560 cm³

Maximális teljesítmény: 120 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4447 mm

Szélesség: 1841 mm

Magasság: 1624 mm

Tengelytáv: 2675 mm

Első gumik mérete: 225/55 R18

Hátsó gumik mérete: 225/55 R18

Tömeg, üresen: 1300 kg

Megengedett össztömeg: 1970 kg

Csomagtartó mérete: 170 liter, bővíthető 663 literig

Üzemanyagtartály mérete: 53 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 189 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.9 s (gyári), 10.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.5 l/100 km

Országúti: 3.5 l/100 km

Vegyes: 4.4 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.7 l/100km

Országúti: 3.5 l/100km

Vegyes: 4.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 104 g/km

Bővebb információ a Peugeot hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS