AutóAddikt Hírek Toyota: mobilitási ökoszisztémában a jövő autózása

Toyota: mobilitási ökoszisztémában a jövő autózása

MEGOSZTÁS

Olyan új mobilitási ökoszisztéma kialakításán dolgozik a forradalmi, jövőbemutató technológiáiról ismert Lexus prémium márkát is jegyző Toyota, amely felgyorsíthatná az autonóm vezetési technológiák fejlesztését.

A világ leginnovatívabbnak tartott autógyártója az MIT Media laboratóriummal (MIT ML) és egyéb iparági partnerekkel együttműködve igyekszik elősegíteni egy olyan digitális környezet kialakulását, amelyben a felhasználók – a vállalkozások és fogyasztók egyaránt – biztonságosan megoszthatják vezetési és autonóm járműteszt-adataikat, kezelhetik az autómegosztó és telekocsi tranzakciókat, valamint tárolhatják azokat a járműhasználati információkat, amelyek a biztosítási díjak meghatározásának alapjául szolgálhatnak.

A környezetbarát hibrid technológiájáról és az iparágat forradalmasító innovációiról ismert Toyota és Lexus a blockchain és elosztott főkönyv (BC/DL) technológiák felhasználhatóságát vizsgálja egy olyan új mobilitási ökoszisztéma kialakításában, amely felgyorsíthatná az autonóm vezetési technológiák fejlesztését: a blockchain technológia egy független számítógépekből álló, kifinomult hálózaton – úgynevezett elosztott főkönyvön – keresztül továbbítja az információkat, felügyelve a tranzakciók biztonságát, valamint az adatok / vagyontárgyak tulajdonosai jogainak védelmét. A Toyota és a Lexus meggyőződése szerint a blockchain technológia átláthatóságot és kölcsönös bizalmat eredményezhet, csökkentheti a visszaélések és csalások számát, és csökkentheti vagy megszüntetheti a tranzakciós költségeket, például a külső felek és intézmények által kirótt díjakat.

Az együttműködés támogatja a nyílt forráskódú eszközök alkalmazását, a blockchain révén pedig segít a menetadatok és az autonóm tesztadatok biztonságos megosztásában, az autómegosztó / telekocsi tranzakciók kezelésében, és a járműhasználati információk tárolásában.

„Akár több százmilliárd kilométernyi, valós menetadatra is szükség lehet ahhoz, hogy létrehozzuk a biztonságos és megbízható autonóm gépkocsit. A blockchain és az elosztott főkönyv lehetővé teheti, hogy a járműtulajdonosok, flottakezelők és gyártók adataikat megosztva felgyorsítsák a végső cél elérését, és kiaknázhassuk az autonóm mobilitási technológiák biztonságos, gazdaságos és kényelmes előnyeit” – mutat rá Chris Ballinger, a Toyota Kutatóintézet mobilitási ügyekért felelős igazgatója és gazdasági igazgatója.

A szoftvereszközök nyílt forráskódú kialakításának köszönhetően a Toyota és a Lexus egyfajta felhasználói konzorciumot hoz létre, és reméli, hogy sikerül más, autonóm járművek fejlesztésével és mobilitási szolgáltatások biztosításával foglalkozó vállalkozások körében elősegíteni a blockchain gyors bevezetését. A Toyota és a Lexus jelenlegi és jövőbeli partnereit arra biztatja, hogy működjenek együtt a BC/DL technológiák járműadat és – szolgáltatások területén történő alkalmazásának további fejlesztésében. A Toyota és a Lexus az MIT Media laboratóriumon kívül számos iparági partnerrel is együttműködik, hogy alkalmazásokat és működőképességi igazolásokat fejlesszenek az új mobilitási ökoszisztéma három területére: a menet- és tesztadatok megosztására, az autómegosztó / telekocsi tranzakciókra, valamint a felhasználási alapú biztosításra.

Menet- és tesztadatok megosztása: A blockchain technológia felhasználásával a vállalatok és magánemberek egy virtuális piactéren keresztül biztonságosan megoszthatnák és pénzzé tehetnék saját vezetési statisztikáikat, illetve hozzáférhetnének mások által beküldött adatokhoz. Ez a hozzáállás egy hasonló blockchain kezdeményezésre építve hoz létre digitális tulajdonjogokat a zeneiparban: ez a Nyílt zene kezdeményezés (Open Music Initiative) A modern járművek fedélzeti érzékelőik révén egyre inkább tudatában vannak környezetüknek, és egyre sűrűbben kapcsolódnak a felhőhöz, a közúti infrastruktúrához, valamint egyéb járművekhez, ami egytől egyig hatalmas mennyiségű értékes adatot hoz létre. A BC/DL lehetőséget teremthet arra, hogy a vezetési és autonóm tesztadatokat olyan környezetben osszák meg, amelyben az adat létrehozója megőrzi az adatra vonatkozó tulajdonjogát.

Autómegosztó / telekocsi tranzakciók: A BC/DL alapú eszközök lehetővé tehetik a járműtulajdonosok számára, hogy férőhelyeket, csomagtér-kapacitást vagy akár a jármű használatát értékesítve pénzhez jussanak. A blockchain alkalmas a jármű használatára, valamint a jármű tulajdonosaira, sofőrjeire és utasaira vonatkozó adatok tárolására. A profil információ felhasználható egy „intelligens kapcsolat” igazolására két fél között, vagy a szolgáltatások díjfizetésének kezelésére, mégpedig pénzügyi közvetítő nélkül, ami lehetővé teszi a tranzakciós költségek megtakarítását. A rendszer emellett online kapcsolatot biztosíthat olyan járműfunkciók távoli elérésére, mint az ajtózárak oldása/reteszelése, vagy a motor beindítása/leállítása.

Felhasználás alapú biztosítás: A blockchain emellett arra is alkalmas, hogy a felhasználók kedvezőbb biztosítási költségekben részesüljenek. Azzal, hogy járművük szenzorainak engedélyezik a környezetre vonatkozó és menetadatok gyűjtését, illetve blockchainben való tárolását, a járműtulajdonosok akár a biztosítási díj további mérséklését is elérhetik, hiszen a biztosító társaságok az átláthatóság révén csökkenthetik a csalások előfordulását, illetve mérhetik a biztonságos vezetési szokásokat.

„Izgalmasnak találom, hogy a Toyota élen jár annak a kezdeményezésnek a megvalósításában, amely a blockchain technológiát felhasználva hoz létre egy olyan, nyílt platformot, amelyen a felhasználók kontrollálhatják saját menetadataikat. Bízunk benne, hogy más iparági érdekeltek is részt vállalnak ebben a kezdeményezésben, hogy a biztonságos és megbízható autonóm járművek álma egy lépéssel közelebb kerülhessen a megvalósuláshoz” – fogalmaz Neha Narula, az MIT Media laboratóriumának digitális valuta kezdeményezésért felelős igazgatója.

A Toyota Kutatóintézetének partnerei a berlini központtal működő BigchainDB, amely a menetadatok és autonóm járműtesztek adatainak adatcsere-platformját fejleszti, a Dallasban és Torontóban dolgozó Oaken Innovations, amely P2P autómegosztó, autó hozzáférést nyújtó és fizető alkalmazást fejleszt egy újfajta mobilitási eszközzel, az izraeli Commuterz startup, amely egy P2P autómegosztó megoldáson dolgozik a Toyota Kutatóintézettel közösen, valamint a Gem (Los Angeles), amely a Toyota telematikai autóbiztosító társaságával (Toyota Insurance Management Solutions, TIMS), valamint az Aioi Nissay Dowa biztosítási szolgálattal közösen dolgozik egy felhasználás alapú biztosítási platform kifejlesztésén. Minden egyes projektpartner komoly tapasztalattal rendelkezik saját szakterületén.

A Toyota Kutatóintézet emellett az egyesült államokbeli Toyota Financial Services (TFS) szolgáltatással is együttműködik a kapcsolt pénzügyi eszközök fejlesztésén.

Szóljon hozzá!