Site icon AutóAddikt

A BMW Group lipcsei gyárának fényezőüzemei innovatív égéstechnológiát tesztelnek

A BMW Group lipcsei gyára az első autógyár a világon, amely egy olyan, újonnan kifejlesztett égéstechnológiát tesztel, amely lehetővé teszi, hogy fényezőüzemei a földgáz mellett zöld hidrogénnel is üzemeljenek. Az új technológia maradéktalanul megfelel a fosszilis tüzelőanyagnak számító földgáz intenzív használata során keletkező károsanyag-kibocsátás módszeres csökkentését célzó megvalósítási követelményeknek.

„Ez a technológiai áttörés innovációs erősségünket nyomatékosítja és azon elköteleződésünket hangsúlyozza, amely mentén sorozatgyártási technológiáinkat egyre inkább fenntarthatóvá tesszük” – fogalmazott Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja.

A BMW Group lipcsei gyára tegnap beindította a fényezőüzemekben dolgozó festékszárító rendszerek első, üzemanyag-flexibilis hidrogénnel működő égéstechnológiáját. A rendszer különlegessége, hogy hidrogénnel (H2), metánnal (CH4), és a kettő keverékével is képes üzemelni, ráadásul működés közben is képes váltani az üzemanyagok között. A technológia kezdetben tesztüzemben működik. Eme innovatív égéstechnológiát a brémai Saacke céggel együttműködve fejlesztették ki, a biztonsági koncepció integrálásában pedig a magdeburgi IFF Fraunhofer Intézet segített.

A fenntarthatóság a BMW iFACTORY gyártási stratégia egyik alapvető célja

HATÉKONY, ZÖLD és DIGITÁLIS alappilléreire építkezve a BMW iFACTORY gyártási stratégia egyik alapvető célja a károsanyag-kibocsátás csökkentése. Miközben ZÖLD pillérének középpontjában a fenntarthatóság, az erőforrások optimális felhasználása és a körforgásos gazdaság áll, addig a stratégia HATÉKONY pillére a hatékony, precíz és rendkívül rugalmas gyártási megoldásokra törekszik. A DIGITÁLIS pillér az adattudomány, a mesterséges intelligencia és a virtualizáció területein hasznosítja a digitalizációban rejlő lehetőségeket.

Annak érdekében, hogy minden korábbinál fenntarthatóbb autógyártóvá váljon, a BMW Group olyan létesítmény-specifikus megoldásokat dolgoz ki a károsanyag-kibocsátás módszeres csökkentésére, mint például a geotermikus energia, a fotovoltaikus rendszerek és a hidrogén alkalmazása. Minden egyes megoldást az adott létesítmény adottságaihoz leginkább illeszkedő módon fogják alkalmazni.

A folyamatos hidrogén-ellátáshoz csővezetékre lesz szükség, amely biztosítja, hogy minden esetben elegendő mennyiségű zöld hidrogén álljon az adott létesítmény rendelkezésére. A BMW Group lipcsei gyárának azonban arra is lehetősége van, hogy a régióban erre a célra létrehozott hidrogénhálózatot használja.

Hidrogénenergia az üzemi és a szállítmányozási logisztikában egyaránt

A hidrogén hosszú évek óta alapvető üzemanyag az üzemi logisztikában. Németországban 2013-ban állították rendszerbe az első üzemi hidrogéntöltő állomást, amely a belső logisztikában dolgozó targoncák és vontatójárművek hidrogén üzemanyaggal történő gyors utántöltését teszi lehetővé. Közel tíz évvel később, ma már a BMW Group lipcsei gyára rendelkezik Németország legnagyobb ilyen flottájával, amelyben több mint 130, üzemanyagcellával szerelt targonca dolgozik. Az üzem területén öt hidrogéntöltő állomás is található, amelyek közül a legújabb ráadásul automatizált utántöltési lehetőséget is kínál.

Partnereivel együttműködve a BMW Group módszeresen dolgozik azon is, hogy a szállítmányozási logisztika széndioxid-mentesítését létesítményei falain kívülre is kiterjessze és népszerűsítse. A müncheni központú vállalatcsoport aktív szerepet vállal a hidrogénüzemű megoldások tesztelésében és jelenleg az H2HAUL és a HyCET kutatási projekteknek is részese. A hidrogén rendkívül ígéretes üzemanyag a szállítmányozási logisztika területén, hiszen gyors utántöltést, rugalmas felhasználhatóságot és nagy hatótávolságot garantál. A zöld hidrogén – amelyet megújuló erőforrásokból származó energia hasznosításával állítanak elő – pedig a jövőben a minden korábbinál alacsonyabb károsanyag-kibocsátású, hosszú távú logisztika előtt is megnyitja az utat.

Belgiumban, Németországban, Franciaországban és Svájcban az H2HAUL projekt 16 darab, hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt teherautó kifejlesztésén és tesztelésén dolgozik, sőt mi több, a megbízható üzemanyag-ellátás érdekében új, nagy kapacitású töltőállomásokat is telepít. A 2019-ben indult H2HAUL projekt öt évig tart, ennek égisze alatt pedig Németország két üzemanyagcellás teherautót is tesztel a lipcsei és nürnbergi üzemek közötti szállítmányozás során.

HyCET kutatási projektben a BMW Group konzorciumvezetőként vesz részt, a szállítmányozási logisztikában a hidrogénüzemű belsőégésű erőforrással hajtott teherautók kifejlesztését és tesztelését segítve elő. A Federal Ministry for Digital and Transport idén szeptemberben jóváhagyott, 11,3 millió eurós támogatását élvező projekt célja, hogy bemutassa a szállítmányozási logisztikában a hidrogénüzemű belsőégésű erőforrással hajtott teherautókban rejlő lehetőségeket, miközben a lakosság számára két hidrogéntöltő állomást is kiépít.

A BMW Group lipcsei gyára – a kezdetektől fenntarthatóságra tervezve

„A fenntarthatóság mindig is a lipcsei üzem génjeibe volt kódolva” – mondta a gyár igazgatója, Petra Peterhänsel. „A hatékony és fenntartható folyamatok már a létesítmény tervezésekor kiemelt jelentőséggel bírtak. Az egyik leglátványosabb ilyen a négy szélerőmű, amelyek villamos energiával látják el üzemünket” – tette hozzá. A 2013-ban rendszerbe állított erőművek 10 MW teljesítményt szolgáltatnak (körülbelül 26 GWh/év termeléssel). 2017-ben a létesítmény újabb mérföldkővel gazdagodott, amikor a BMW i3 modellekben elhasználódott 700 darab nagyfeszültségű akkumulátor egy közös akkumulátortelepként kezdett itt második életet. Ezek az akkumulátorok a szélerőművek által megtermelt energia tárolóegységeiként teljesítenek szolgálatot Lipcsében. Az energia helyi tárolásának köszönhetően a régió energiagazdálkodása és elektromos hálózatának stabilitása is optimalizálható.

Exit mobile version