Site icon AutóAddikt

A fantázia nem ismer határokat – ez is egy Lexus, még akkor is, ha felismerhetetlen

Egy örült észak-amerikai műhely sportos személygépkocsikból épít csupasz csővázas, extrém örömjárműveket. Legutóbbi munkájuk egy Lexus IS 350, minden idők tagadhatatlanul legbrutálisabb Lexus átalakítása.

Az Alabama állambeli Krowrx burkolat nélküli, csővázas közúti szörnyeivel szerzett magának nevet és ügyfeleket – no meg persze ellenségeket is. Értelmezhetetlen megjelenésük miatt sokan pálya-versenyautónak hiszik ezeket a teremtményeket, és megfelelő aerodinamikai burkolatokkal (ezek külön rendelhetők) felszerelve bizonyára remekül teljesítenének zárt pályán is a szélsőséges tömegcsökkentésen átesett autók, ám alkotójuk, JD Durham egyszerű utcai örömautónak építi őket.

Pontosan ez járt annak a Connor Keough nevű férfinak is a fejében, aki egy napon felhívta a Krowrx műhelyét. „Évek óta járok az autómmal, pontosan ismerem, és ha eredeti állapotában szeretnénk még többet kihozni belőle, egy vagyont kellene ráköltenem. Mit tudnak ajánlani?” – szólt a megkeresés, és ezzel kezdetét vette a világ legextrémebb Lexus modelljének megszületése.

A 2006-os Lexus IS 350 elegánsan agresszív idomaitól végleg elbúcsúztak; a pontosan illesztett lemezek és lendületesen megformált oszlopok helyett ultra erős acélrudakból hegesztett térváz biztosítja a szükséges szerkezeti merevséget és borulásvédelmet. Ezzel elvileg minden márkajellegét el kellett volna, hogy veszítse az autó, ám a projekt gazdái addig ügyeskedtek a vázszerkezettel, amíg a csövek elöl kirajzolták a Lexus jellegzetes orsó alakú hűtőmaszkjának kontúrját – apró csalafintaság ez, hiszen az építés alapjául szolgáló, második generációs IS orrát még nem ez díszítette.

Az átalakítás során több mint 450 kilogrammtól szabadították meg az autót; a végső mérlegelésnél 1035 kilót, azaz alig több mint egy tonnát nyomott a kétüléses fenevad. Ezek után szükségtelen volt a gyárilag 306 lóerős, 3.5 literes, V6-os szívómotorhoz érdemben hozzányúlni. Sőt, még az automata váltót is meghagyták.

„Nem építettem még ennél dinamikusabb autót, pedig BMW 540i-től a Mazda RX-8-ig terjedtek a projektek. Aki azt mondja, az automata lomhává teszi a kocsit, próbálja ki – 110-nél túlpörögnek a hátsó kerekek, és keresztbe áll az autó! A légellenállás 210 km/h-ig nem jelent problémát; ha annál gyorsabban megyünk, egyre küzdelmesebb lesz a móka” – emelte ki Durham.

Persze nem valószínű, hogy az IS Exo (a név az exoskeleton, azaz külső vázszerkezet elnevezés rövidítése) a tulajdonoson kívül bárkinek sok élményt nyújtana, a száguldó csontvázat ugyanis pontosan az ügyfél testalkatára, üléspozíciójára szabva építették meg.

„Mivel az autókat a felhőtlen örömszerzés céljából építjük, a biztonság az egyik legfontosabb szempont. Általában masszívan túlméretezzük a vázat, így az még akkor is helyt áll, ha az ügyfél később a motortuning mellett dönt. Emellett funkcionális maradt a kipörgésgátló is. Egyébként szintén nem szereltük ki a gyári riasztót és a katalizátort sem, és még a kormány is az eredeti, légzsákos darab. Légkondicionáló azonban nincs – minek is kellene egy ilyen autóba?” – hangsúlyozta a műhely tulajdonosa.

Ahhoz képest, hogy mennyire eredeti és különleges, egy lecsupaszított autó valójában nem is kerül olyan sokba – kiviteltől függően 4-6000 dollárt, azaz egy-másfél millió forintot kell kifizetni a munkáért, és persze be kell áldoznunk egy jó műszaki állapotú Lexust. Cserébe viszont olyan földöntúli élményben lehet részünk, amelyet egyetlen szériaautóban sem élhetünk át.

Exit mobile version