Site icon AutóAddikt

A Ford 1 literes EcoBoost erőforrása nyerte el az Év Motorja 2016 címet

A Ford parányi, ám annál erőteljes 1 literes EcoBoost aggregátja immár zsinórban ötödik alkalommal nyerte el az Év Motorja díjat. A zsűri szerint mind az erőforrás vezethetősége, mind pedig teljesítménye, üzemanyag-fogyasztása, kifinomultsága és a technológiája továbbra is mércét állít az iparágban.

A 31 ország 65 autós szakírójából összeállított zsűri a takarékos, háromhengeres EcoBoost blokkot találta az 1.0 liter alatti lökettérfogatú motorok legjobbikának. A motor idén 32 vetélytárssal versenyzett a címért, vagyis a mezőny 19 szereplővel bővült 2012 óta. Ez a trend már 2015-ben is megfigyelhető volt, amikor a globális autógyártók nagy számban mutattak be turbótöltésű, közvetlen befecskendezésű motorokat az 1.0 liter alatti lökettérfogatú kategóriában.

Az 1,0 literes EcoBoost 2014-ben a világ első motorja lett, ami zsinórban háromszor is elnyerte az Év Motorja címet, 2012-ben pedig a Legjobb Új Motor titulust is megszerezte.

“Az 1 literes EcoBoost átformálta a kisméretű benzinmotorok szerepét az autóiparban, és bár egyre több vetélytársa akad, büszkék vagyunk arra, hogy immár ötödik éve a kategória legjobbjának számít” – nyilatkozta Joe Bakaj, a Ford Európa termékfejlesztési alelnöke. “E motor megalkotásában hatalmas szerepet játszott a vállalatunkra jellemző újító szellemiség, aminek legújabb eredménye a takarékos, tiszta és erős, kisméretű új dízelmotor-család megjelenése.”

A 100, 125 és 140 lóerős (sőt a Ford Fiesta R2 rallyautóban 180 lóerős) változatban készülő 1.0 literes EcoBoost motorokkal hajtott Ford-modellek ma már a világ 72 piacán kaphatók. A 140 lóerős változat teljesítmény/lökettérfogat aránya felülmúlja a Bugatti Veyront. A közúton is használható Formula Ford versenyautót a motor 205 lóerős változata hajtja, amivel a versenygép 7 perc 22 másodperces köridőt futott a híres Nürburgringen, olyan, 600 lóerőnél is nagyobb teljesítményű szupersportkocsikat utasítva maga mögé, mint a Lamborghini Aventador, a Ferrari Enzo és a Pagani Zonda.

Az európai piacon tizenegy modell (Fiesta, EcoSport, B-MAX, Focus, C-MAX, Grand C‑MAX, Tourneo és Transit Connect, Tourneo és Transit Courier, Mondeo) kínálatában szerepel a sokszoros díjnyertes erőforrás. 2015-ben minden ötödik Ford-vásárló ilyen motort rendelt, és öt Fiestából majdnem kettőt az 1.0 literes EcoBoost hajt.

Az EcoBoost benzinmotorhoz kifejlesztett technológiákat a Ford most a legújabb, szintén a méretcsökkentés jegyében megalkotott új dízelmotorjaiban is felhasználja; e motorcsalád első tagja a Ford Transit kínálatában nemrégiben megjelent 2.0 literes EcoBlue erőforrás. A kis tehetetlenségű turbótöltő, a nagy nyomású közvetlen üzemanyag-befecskendezés, az integrált szívórendszer, az olajfürdő és más súrlódáscsökkentő elemek alkalmazásának köszönhetően az új blokk üzemanyag-fogyasztása 13 százalékkal csökkent, miközben az alacsony fordulatszám-tartományban leadott forgatónyomaték 20 százalékkal nőtt.*

A nagy teljesítményű, mégis üzemanyag-takarékos EcoBoost motorok globális kínálatában számos változat szerepel: a négyhengeresek közt megtalálhatók az 1.5, 1.6, 2.0 és 2.3 literes blokkok, a V6-os kategóriában pedig egy 2.7 és egy 3.5 literes erőforrást találunk. Ez utóbbi a vadonatúj Ford GT szupersportkocsihoz készült, ami június végén a híres Le Mans-i versenypályán képviseli a márkát.

“A Ford 1,0 literes EcoBoost blokkja immár harmadik alkalommal arat általános győzelmet, és kápráztatja el a zsűri tagjait – márpedig ennél jobban semmi sem példázhatná e motor különleges képességeit” – vélekedett Dean Slavnich, a Stuttgartban megrendezett 18. Év Motorja verseny társelnöke, az Engine Technology International magazin szerkesztője. „Ez a motor fényesen bizonyítja, hogy a méretcsökkentés és az üzemanyag-fogyasztás mérséklése nem jár okvetlenül a teljesítmény, a finom működés és a vezethetőség romlásával, sőt akár még javíthatja is e jellemzőket.”

Exit mobile version