Site icon AutóAddikt

A japán autógyártók lehetőséget látnak az amerikai vámháborúban

Az Egyesült Államok által bevezetett új vámok első pillantásra komoly kihívást jelentenek a japán autóipari beszállítók számára, ám a helyzet akár kedvező fordulatot is hozhat a szigetország cégeinek. A múlt tapasztalatai azt mutatják, hogy a japán vállalatok képesek alkalmazkodni a kereskedelmi akadályokhoz, sőt, ezekből előnyt is kovácsolhatnak.

Történelmi párhuzamok és alkalmazkodás

A nyolcvanas években Japán volt az Egyesült Államok fő gazdasági riválisa, akárcsak napjainkban Kína. Akkor Ronald Reagan elnök is szigorú intézkedésekkel próbálta visszaszorítani a japán exportot. Egy kis japán autóalkatrész-gyártó, a Kyowa Industrial példája jól szemlélteti, hogyan reagáltak a japán cégek: a vállalat a magasabb technológiai színvonalú, speciális alkatrészek gyártására állt át, amelyek iránt továbbra is volt kereslet az amerikai piacon. A Kyowa ma már Forma-1-es csapatokat is ellát alkatrészekkel.

Új kihívások, új válaszok

Az elmúlt évtizedekben Japán elvesztette vezető szerepét a szórakoztatóelektronikai és mikroprocesszor-piacon, helyét Dél-Korea és Kína vette át. Az ország gazdasága így egyre inkább az autóalkatrész-gyártásra támaszkodik. Az elektromos autók térnyerése azonban újabb kihívást jelent, hiszen ezekhez kevesebb és más típusú alkatrész szükséges.

A Kyowa vezetője, aki maga is tanult az Egyesült Államokban, a diverzifikációban látja a jövőt: 2016-ban elindította az agysebészeti eszközök gyártását, amelyeket tavaly óta exportálnak Amerikába. Azonban az egészségügyi eszközökre is kiterjednek az új amerikai vámok, így a cég ismét alkalmazkodásra kényszerül.

Az autógyártók és beszállítóik közös terhei

Bár a Kyowa közvetlenül nem exportál autóalkatrészeket az USA-ba, a cégvezető attól tart, hogy az autógyártók a beszállítói árak leszorításával próbálják majd ellensúlyozni a vámok miatti többletköltségeket. A japán autógyártók mindenesetre együttműködést ígérnek partnereiknek, és közösen viselik a terheket. Emellett várható, hogy az amerikai piacon emelkedni fognak az autóárak, de igyekeznek elkerülni, hogy a teljes, akár 25 százalékos vámot a fogyasztókra hárítsák.

Modernizációs kényszer és új piacok

Szakértők szerint a jelenlegi helyzet lehetőséget adhat arra, hogy a japán autóipar felzárkózzon az elektromos autózás terén Kínához. A beszállítói lánc alsóbb szintjein működő kisvállalatok számára a helyi bankok is kínálnak forrásokat a termelés modernizálására. A Kyowa eredetileg az amerikai export bővítését tervezte, de most azt fontolgatják, hogy termelésük egy részét az USA-ba helyezik át – még ha ez drágább is –, illetve Ázsia felé is nyitnának szingapúri és hongkongi partnerekkel. Az amerikai vásárlóknak pedig minden bizonnyal mélyebben a zsebükbe kell majd nyúlniuk, akárhogyan is alakul a helyzet.

Összességében a japán cégek a nehézségek ellenére is igyekeznek profitálni az új helyzetből: alkalmazkodással, innovációval és piacbővítéssel keresik a kiutat az amerikai vámháború labirintusából.

Exit mobile version