Site icon AutóAddikt

Detroiti Autószalon 2016: bemutatkozik a Lexus LC 500

Amikor a Lexus LF-LC Concept 2012-ben feltűnt az Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon, a sajtó képviselői és a márka rajongói egyaránt azt találgatták, hogy a tanulmányautó lenyűgöző stílusa és drámai megjelenése vajon megvalósulhat-e egy sorozatgyártású 2+2 üléses kupéban is. Négy év telt el az emlékezetes nap óta, s a Lexus bemutatta a híres tanulmányautó ötlete alapján megalkotott LC 500 luxuskupét. Ez a provokatív és atletikus modell egyértelműen jelzi, milyen irányba halad majd a márka a jövőben.

 

 

A luxusmárka globális szervezete, a Lexus International megalapítása óta a Lexus az elmúlt öt év alatt látványos gyorsasággal fejlődött. Az érzelmeket ébresztő formatervet és a menetdinamikai jellemzőket egyaránt magasabb szintre emelő termékkínálatban olyan izgalmas, új modellek jelentek meg, mint az NX vagy az RC, és az IS is komoly szerepet játszott abban, hogy a márka új vásárlói rétegeket szólít meg.

A Lexus globális megerősödésének vezéralakja Akio Toyoda volt, aki személyesen is sokat tett azért, hogy szorosabbra fűzze a formatervezők, a mérnökök és a marketingszakemberek közti együttműködést – olyan luxusmárkát építve, amely jobban igazodik a vásárlók új generációjának igényeihez. “Az LC 500 fontos termék a Lexus számára, és személyesen nekem is” – mondta Akio Toyoda, a Lexus márkaigazgatója és mesterpilótája. “Néhány évvel ezelőtt úgy döntöttünk, hogy a márka jövőjét olyan termékekre alapozzuk, amelyek az emberek szenvedélyét felélesztve kitűnnek a luxuspiac kínálatából. Legújabb kupé-zászlóshajónk formavilága, teljesítménye és arányai érzékletesen hangsúlyozzák márkánk ‘érzelmi’ irányultságát, és világszerte tovább erősítik majd a Lexus népszerűségét.”

Közösen dolgozó formatervezők és mérnökök

A stílusos és lenyűgöző teljesítményű új LC 500 egy szimbólum is: az autó fejlesztése során a Lexus formatervezői és mérnökei minden eddiginél szorosabban együttműködtek, hogy segítsenek egymásnak az akadályok leküzdésében. Amikor Akio Toyoda megbízta a fejlesztőcsapatokat e különleges autó megtervezésével, egyértelművé tette, hogy közösen kell túllépniük azokon a gyártási, formatervezési, anyagfelhasználási vagy menetdinamikai problémákon, amelyek miatt gyakran kompromisszumos megoldások születnek.

Az LC 500 formai fejlesztésének irányát egy erőteljes és vonzó példakép (az LF-LC) határozta meg, a mérnökök fáradhatatlanul dolgoztak azon, hogy a sorozatgyártású modell új megoldásai révén a lehető legtöbbet őrizzék meg a tanulmányautóból. Hasonlóképpen a formatervezők is már a menetdinamikai fejlesztések legkorábbi fázisától kezdve részt vettek a tervezési folyamatban, hogy jobban megértsék a mérnökök célkitűzéseit. Az LC 500 prototípusának elkészítése során tehát mindkét csapat tagjai jobban átlátták a formai és műszaki megoldásokat, így hatékonyabban finomíthatták az autó legfontosabb elemeit.

A Lexus márka számára az LC 500 projektje messze túlmutatott egy újabb kupé kifejlesztésén. Az LC 500 megváltoztatta a mérnökök módszereit és a formatervezők szemléletmódját – vagyis az autó a Lexus új korszakának kezdetét jelenti. “Formatervezőink és mérnökeink közös munkával, egymás után küzdötték le a felmerülő nehézségeket és akadályokat. Úgy érzem, hogy amit elértünk, az jóval nagyobb dolog, mint a tanulmányautó formatervének sikeres megőrzése,” nyilatkozta Koji Sato főmérnök.

Külső

Már első pillantásra is egyértelmű, hogy a mérnökök és formatervezők együttműködése eredményes volt, hiszen az új LC 500-ba sikeresen átültették az LF-LC formatervezési ideológiáját. Az új, sorozatgyártású modell megőrizte a tanulmányautó legfontosabb formai elemeit, arányait és vizuális dinamikáját. Az LC 500 vonzerejét a karosszéria atlétikus, áramvonalas kialakítása, érzéki vonalai, érzelmeket ébresztő formái, opcionális karbonszálas tetőszerkezete (alapáron üvegtető jár az autóhoz) adja, és az, ahogyan mindez lenyűgözően alacsony és széles felépítményt, ugyanakkor rendkívül funkcionális, szenvedélyes hangulatot kölcsönöz a járműnek.

Az LC 500 orr-részének legjellemzőbb motívuma a Lexus “orsó formájú” hűtőrácsának erőteljes kialakítása, amit három oldalról krómkeret ölel körül, ezen belül pedig egy radikálisan újszerű, háromdimenziós hatású háló látható. Az L alakú nappali menetfények az új tripla LED fényszórók alatt kaptak helyett; különleges formatervének köszönhetően a fényszórókba az iparág egyik legkeskenyebb vetítőlencséje kerülhetett, így a motorháztető a rövid első túlnyúlás ellenére is alacsonyabban húzódhat.

Az LC 500 külső formatervének kidolgozásában fontos szerepet játszott a légbeömlők funkcionális kialakítása, amelyek egyaránt javítják az autó légellenállását és a hűtés hatékonyságát. Az autó atletikus profiljának meghatározó elemei a meredeken ereszkedő tetővonal, a levegőt szinte hasító karosszéria, az alacsonyan húzódó motorháztető és a hosszú, 2.870 mm-es tengelytávolság, amelyhez kompakt (elöl 920 mm-es, hátul 970 mm-es) túlnyúlás társul. Az izgalmas ívek és áramló vonalak folyamatos feszültséget teremtenek a lemezfelületeken az autó orrától egészen a hátsó részig, ahol a keskeny, többrétegű hátsó lámpatestek egyedi fényeffektusaiból ugyancsak az L motívum áll össze. Amikor az autó nagy sebességgel halad, a légáramlást a hátsó diffúzor és az opcionális aktív hátsó légterelő javítja. Az LC 500 20 colos öntött alumínium keréktárcsákon gördül, de a vásárlók 21 colos, kovácsolt alumínium keréktárcsákat is rendelhetnek.

Utastér

Az LC 500 utasterének formaterve a dinamikus luxus témájára épít: a kabin kialakítása egyszerre vezetőközpontú és elegáns. A kupé vezetői üléspozíciója lendületes, sportos autózásra csábít, s az ösztönösen megtalálható kezelőszervek magabiztosságot kölcsönöznek a vezetőnek. A mérnökök úgy tervezték meg a vezető csípőpontjának helyzetét, hogy az a lehető legközelebb essen a jármű tömegközéppontjához, mivel az autó így ‘kommunikál’ leghatékonyabban irányítójával. A remek megtámasztást nyújtó első ülések a hosszú utazások során is kényelmesek, a választható sportülések határozottabb oldalpárnázása pedig még hatékonyabb támasztást ad a húzós kanyarokban.

A Lexus mérnökei sokat dolgoztak azon, hogy a vezető környezete egyszerre sugalljon lelkesítő és megnyugtató hangulatot; ennek érdekében fokozottan ügyeltek az olyan részletekre, mint a kormánykerék mérete és dőlésszöge, a magnéziumból készült váltófülek elhelyezése és a mozgatásukhoz szükséges erő, vagy az opcionális bőr és Alcantara üléskárpitok rugalmassága. Az LC 500 ajtópaneljeinek, középkonzoljának és műszerfalának tökéletes kidolgozását a Lexus világhírű, minden részletre ügyelő Takumi mesteremberei garantálják, akik az autó összeszerelését felügyelik.

“A formatervezők már a munka kezdeti szakaszában is együttműködtek a mérnökökkel, hogy megértsék, milyen menetdinamikát álmodtak meg a szakemberek az LC 500 számára, majd mindezt a formatervezésben is megvalósították” – mesélte Tadao Mori, az LC 500 vezető formatervezője. “Például részletesen tanulmányoztuk, hová fókuszál a vezető tekintete, és úgy terveztük meg ezeket a felületeket, hogy oda pillantva mindig a lényegre figyelhessen. Ez volt az egyik legelső projekt, amelyben a formatervezőket ilyen mélyen bevonták az autó dinamikai tervezésébe is, így sokkal jobban megértettük a fejlesztések célját, és a formatervezés területén segíthettünk ezek megvalósításában.”

Karosszéria és futómű

Annak érdekében, hogy új dimenziókat nyisson meg a Lexus márka számára, az LC 500-nak minden eddigi Lexus-modellénél lenyűgözőbb menetdinamikát és karaktert kellett kínálnia. A közvetlen, ugyanakkor még kifinomultabb vezetési élmény megalkotása izgalmas kihívást jelentett a mérnökcsapat számára – már csak azért is, mert mindemellett meg kellett őrizniük a Lexus páratlan rugózási kényelmét is, hiszen ez illik egy élvonalbeli luxus sportkupéhoz.

Az LC 500 az első olyan Lexus, amely a márka vadonatúj, prémium hátsókerékhajtású luxus padlólemezére épül; a luxusutók számára tervezett új globális GL-A platform egyelőre egyetlen más Lexus modellben sem található meg. Az új kupé építési módja előrevetíti a vállalat jövőbeli orrmotoros-hátsókerékhajtású járműveinek alapjait. Az autó közvetlenebb irányíthatóságának érdekében az LC 500 mérnökei arra összpontosítottak, hogy a tömeg túlnyomó részét – így a motor és az utasok tömegközéppontját is – minél mélyebbre helyezzék, optimalizálva ezzel a jármű tömegközéppontját.

A tömeg elrendezésének problémakörét a Lexus mérnökei egymás közt csak így emlegették: “a tehetetlenségi tényező”. A vezető csípő- és sarokpontját mélyebbre helyezték, a kerekeket kitolták a rövid túlnyúlású karosszéria sarkaihoz, a hajtáslánc tömegközéppontját pedig az első tengely vonala mögé összpontosították, így ez az autó közepe felé tolódott. Az LC 500 felszereltségét egyszerűsíti és a tömeget csökkenti a defekttűrő abroncsok alkalmazása (így nincs szükség pótkerékre), ráadásul ezzel tovább csökkent a túlnyúlás, ami javítja az autó menetdinamikáját. A kedvezőbb tömegelosztás érdekében a 12 voltos akkumulátort is áthelyezték a csomagtérbe.

Ugyancsak a tömegcsökkentést szolgálta a választható karbonszálas tető és a kompozit csomagtartófedél alkalmazása, akárcsak az, hogy az ajtók belső szerkezete karbonszálból készül, s erre kerül az ajtók külső alumíniumborítása. A Lexus az LC 500 szerkezetében használja a legtöbb nagy szakítószilárdságú acélt. Ez az anyag fokozott merevséget biztosít, miközben csökkenti – és ideálisan pozícionálja – a tömeget, javítva ezzel az autó dinamizmusát. Mindezek eredményeképpen az LC 500 kiválóan kiegyensúlyozott jármű: az első és a hátsó tengelyek közti súlyelosztás aránya 52/48.

Annak érdekében, hogy az új kupé megfeleljen a célkitűzéseknek, a Lexus a vállalat történetének legmerevebb önhordó karosszériáját alkotta meg. A kis tömegű, nagy szakítószilárdságú acél átgondolt felhasználásával sikerült magas szintre fejleszteni a karosszéria torziós szilárdságát, így a szerkezet még a nagy mennyiségű karbonszál alkalmazásával épített LFA szupersportkocsinál is jobban ellenáll a csavaró erőhatásoknak. Kialakításának köszönhetően a padlólemez szívósan ellenáll a hajlító erőhatásoknak, s a jármű teljes tengelytávolságán tapasztalható merevség folyamatosan kiszámítható viselkedést és gyorsabb kormányreakciókat eredményez. Más autók karosszériájában általában a motortér hajlamos leginkább a csavarodásra, ám az új kupéban különleges motortéri merevítők, merev alumínium rugótornyok, valamint a hátsó sárvédők közelében beépített gyűrű alakú szerkezet erősítik a karosszériaszerkezetet.

A mérnökök kiemelt figyelmet fordítottak az LC 500 multilink rendszerű futóművére. A felső és alsó lengőkar kettős gömbcsuklója révén a legcsekélyebb kormánymozdulatok is pontosan átvihetők az aszfaltra, illetve a legapróbb visszajelzések is eljutnak a vezetőhöz. A kettős gömbcsukló nem csupán a terhelés megosztásában játszik szerepet: ezzel a konfigurációval optimalizálható a felfüggesztés geometriája, ezáltal pontosabban kontrollálható a kerék mozgása, valamint precízebb a kormányzás, és a kimozdítási erőszükséglet is csökken. A lehető legalacsonyabb rugózatlan tömeg, valamint a kezesebb futóműreakciók érdekében egy kivételével az összes lengőkar könnyű, kovácsolt alumíniumból készült. A kiállított prototípus Michelin Sport (az első kerekeken 245/40 RF21, a hátsó kerekeken 275/35 RF21 méretű) gumiabroncsokkal van felszerelve. Mindezek együttes eredményeként az LC 500 világszínvonalú luxus sportkupévá vált, amely pengeéles, mégis kiegyensúlyozott reakciókat és sziklaszilárd stabilitást kínál. A vadonatúj platformot a Lexus mérnökei a modell teljes életciklusa során folyamatosan fejlesztik és tökéletesítik majd.

Sato elmondta: “A szokásosnál háromszor több időt fordítottunk a lineáris kormányzás és az úttestről érkező minél tökéletesebb visszajelzések kutatására és fejlesztésére. A futómű merevségének és geometriájának tökéletesítésére is erősen összpontosítottunk. A terméktervezési folyamat továbbfejlesztésének köszönhetően a futómű merevsége világszínvonalú, akárcsak az oldalirányú gyorsulás idején tapasztalható teljesítménye.”

Hajtáslánc

A hajtóerő az LC 500 hátsó kerekeire egy új, kiválóan összehangolt hajtásláncon keresztül jut el, amely maximalizálja a felhasználható teljesítményt. Az új LC 500 erőforrásának alapja az RC F és GS F modellekből már jól ismert és bevált, magas fordulatszámú 5,0 literes V8-as blokk. A V8-as szívómotorra a sima, egyenletes gázreakciók és a borzongató hang miatt esett a választás. A teljes egészében alumíniumból készített, 32 szelepes V8-as tervezett teljesítménye 467 LE, forgatónyomatéka pedig 527 Nm. Az új motor tartósságát tovább növelik a kis tömegű, szilárd, kovácsolt hajtókarok, valamint a titánból készült szelepek, amelyek még magas fordulatszám mellett is biztosítják a biztonságos gázáramlást. Az LC 500 erőforrása kettős légbevezetésű szívórendszert alkalmaz, ami a szabadabb légbeáramlás mellett a fantasztikus motorhanghoz is hozzájárul. Ez a szívómotor ideális erőforrás egy kiegyensúlyozott sportkupé számára, hiszen egyenletes teljesítmény-leadásának köszönhetően az autó könnyen és élvezetesen uralható.

Az LC 500 különleges kipufogóhang-szabályozó szelepei a motor beindításakor aktiválódnak, így az erőforrás robusztus morajjal kel életre. Gyorsításkor egy hanggenerátor izgalmas mennydörgéssé erősíti a motor rekedtes dallamát; ez lesz az LC 500 egyik különleges ismertető jegye.

A hajtóerő hátsó kerekekhez juttatásában fontos szerepet játszik az új fejlesztésű, 10 fokozatú automata sebességváltó is (a legelső ilyen egység egy luxusautóban), amelynek fokozatváltási ideje a duplakuplungos váltókéval vetekedik. A szerkezet kisebb és könnyebb a jelenlegi 8 fokozatú sebességváltóknál. A 10, egymáshoz közel elhelyezett fogaskerék széles fokozatkiosztásának köszönhetően a sebességváltó minden vezetési stílushoz ideális, és bármilyen körülmények közt az éppen megfelelő fokozatot kapcsolja. A szerkezethez egy új elektronikus vezérlőrendszer kapcsolódik, amelynek szoftvere folyamatosan figyeli a gyorsításokat, a fékezéseket és az oldalirányú gyorsulásokat, s ezek alapján segít előre jelezni a vezető legközelebbi parancsát.

Az új sebességváltó csak egyike azoknak a kulcsfontosságú dinamikai vezérlő elemeknek, amelyeket a mérnökök egytől egyig – a teljesítménykifejtéstől a fékrendszeren át a kormányműig – úgy hangoltak, hogy sportos vezetési körülmények között ritmusosan, egymással összhangban működjenek. Az autó vezetője érezni fogja a gyors és sima fokozatváltások kiegyensúlyozottságát, a motor teljesítményének egyenletes áradását, és a hatdugattyús féknyergek meggyőző lassító erejét.

A padlólemez és a hajtáslánc gondos tervezésének köszönhetően az LC 500 olyan teljesítményt és agilitást nyújt, ami igazán szokatlan a négyszemélyes kupék világában: a tervek szerint a jármű kevesebb mint 4,5 másodperc alatt gyorsul 0-96 km/órás sebességre.

Fedélzeti elektronikák

Ebben a kupé-zászlóshajóban mutatkozik majd be 2017-ben a Lexus Multimédia csomag, amelynek frissebb, gyorsabb és sokoldalúbb szoftvere számos jövőbeli fejlesztés és egy grafikus felhasználó kezelőfelület alapjául szolgál majd. Az autó utasai kivételes hangzást élvezhetnek; az audiofil Mark Levinson csomag opcióként rendelhető, az alapfelszereltség listáján pedig egy új, prémium Pioneer audiorendszer szerepel. A Pioneer hangmérnökei az LC 500 karosszériáját és utasterét tervező formatervezőkkel együttműködve tanulmányozták az autó akusztikáját és a vezetés közben fellépő hangzásdinamikai változásokat, hogy a kabin a lehető legjobb hangteljesítményt nyújtsa.

Az LC 500 felszereltségében természetesen megjelenik a Lexus jól ismert biztonsági technológiája, a Lexus Safety System + is, amely számos aktív biztonsági berendezést tartalmaz: az ütközés előtti biztonsági rendszert (PCS), amely segít megelőzni az ütközéseket vagy mérsékelni hatásukat; a sávtartó asszisztenst (LKA), ami megakadályozza, hogy az autó kilépjen a sávjából; az automatikus távfény-vezérlést (AHB), ami éjszaka optimális látási viszonyokat teremt; valamint a minden sebességtartományban működő, dinamikus radaralapú sebességtartó automatikát (All-speed DRCC).

Az aktív biztonságot több területen megvalósító Lexus Safety System + csomag a milliméteres hullámhosszon működő radar, valamint a radarral összhangban működő kamera segítségével rendkívül megbízhatóan, kiváló teljesítménnyel működik.

MŰSZAKI ADATOK  LC 500
Teljesítmény  467 LE / 7.100 1/perc
Forgatónyomaték  527 Nm / 4.800 1/perc
Sebességváltó  10 fokozatú automata
Ülések száma  4
Teljes hosszúság  4.760 mm
Szélesség  1.920 mm
Magasság  1.345 mm
Tengelytávolság  2.870 mm
Hajtás módja  Hátsókerékhajtás
Túlnyúlás  Első: 920 mm – Hátsó: 970 mm
Keréktárcsa mérete (elöl és hátul)  1. 21 col

2. 20 col

3. 20 col

Gumiabroncs mérete  1. E: 245/40 RF21, H: 275/35RF 21

2. E: 245/45 RF20, H: 275/40RF 20

3. E: 245/45 RF20, H:275/40 RF20

Gyorsulás 0 – 96 km/órára  4,5 másodpercen belül
Exit mobile version