Site icon AutóAddikt

Elektromossá alakítottak egy Toyota Land Cruisert Ausztráliában

Egy ausztrál vállalat a klasszikus, 79-es sorozatú modellbe tett bivalyerős villanymotort és nagy akkumulátort.

A technológia fejlődésével az elektromos átalakítások egyre olcsóbbak, kompaktabbak és megvalósíthatóbbak lesznek. Ausztráliában az Australian EVs nevű cég is egyedi, utólag beszerelhető elektromos konverziókra specializálódott; nemrég egy 79-es Toyota Land Cruiser 205 lóerős, 430 Nm nyomatékú 4,5 literes V8-as dízelmotorját és automata váltóját cserélték le tisztán elektromos hajtásra. Edwin Higginson, a cég igazgatója a Drive.com.au-nak nyilatkozva azt mondta, hogy a japán terepjáró ideális alapot jelentett az átalakításnak. „A 70-es sorozatú Land Cruiser kultikus rajongótáborral rendelkezik, főleg, mióta a Toyota bejelentette, hogy a 2025-ös modellévtől kezdve leállítja a turbódízel V8-as motorral felszerelt változatának gyártását. Az Australian EVs azért választotta ezt a Land Cruisert, hogy bebizonyítsa, hogy lehetséges egy átalakítás, amely talán még a dupla fülkés változatot is jobbá teheti. Ausztráliában mindenki rendelkezik Land Cruiser-alkatrészekkel és komponensekkel. Mi csak arról gondoskodunk, hogy az elektromos változat még jobban vezethető és még szórakoztatóbb legyen” – mondta Higginson. „Ez az elektromos modell háromszor nagyobb teljesítményű, mint az eleve erős V8-as dízel, és a fenntartási költsége körülbelül a negyede annak, ráadásul sokkal szórakoztatóbb is vezetni.”

Mivel a 70-es sorozatú Land Cruiser már a 80-as évek közepe óta kapható Ausztráliában, rengeteg alkatrész van hozzá készletről; az Australian EVs ezért csak a motort cserélte ki, a létravázat és az összkerékhajtást megtartotta. „Mivel ez egy becsavarozható készlet, az eredeti hajtásláncot és az eredeti jármű összes alkatrészét felhasználjuk. Megmaradt a felező, a differenciálzár és négykerék-meghajtás; még mindig tud a kocsi 3,5 tonnát vontatni, és egy tonna a hasznos terhelése” – folytatta Higginson. „Annyira sokoldalú és olyan nagy teljesítményű a villanymotor, hogy a Land Cruiser átmegy vele árkon-bokron, mivel megőrizte a híres robusztusságát.”

Körülbelül 600 kilométert tud megtenni egy töltéssel az elektromosra átalakított Land Cruiser 79, attól függően, hogy hogyan vezetik, vontat-e valamit, és mennyi regeneratív fékezést használnak benne. Type 2-es töltővel rendelkezik, ami Ausztráliában is elterjedt szabvány. Két 40 voltos aljzatot is kialakítottak a jármű két oldalán. Kempingezés közben a vadonban ezek segítségével teljesen függetlenedni lehet az áramhálózattól. „Sok olyan mezőgazdasági ügyfelünk van, akik áramhálózattól függetlenül élnek, sőt, bányászattal foglalkozó ügyfeleink is vannak. Számos alkalmazás létezik, amely jól passzol az átalakításunkhoz” – tette hozzá Higginson.

Az Australian EVs az összes hajtásláncalkatrészt nemzetközi forrásokból szerzi be, majd Új-Dél-Walesben szereli össze a készleteket. Az Egyesült Államokból importálják a villanymotort és az erőátvitelt, Kínából az akkumulátorokat, majd egy felkészült mérnökcsapat a gyárban maga állítja össze a készletet. Ezt az ügyfelek megvásárolhatják a beépíthető kitként, vagy felár ellenében a vállalat is beszerelheti nekik az autójukba. Egy készlet beépítése körülbelül 80 munkaórát vesz igénybe. Természetesen az átalakítandó autót egy mérnöknek előbb kell átvizsgálnia, és módosítási engedélyt kell rá szerezni a hatóságoktól. Lehet, hogy olyan alkatrészeket is kell cserélni, mint a fékek és a felfüggesztés, hogy az autó teljesítményét növelni lehessen, lényegében úgy, mintha egy nagy teljesítményű belső égésű motort szerelne be valaki. Az elektromos járművek nagy előnye azonban az, hogy míg a belső égésű motorok cseréjére számos kibocsátási szabályozás vonatkozik, őket ezek nem érintik. 

Az Australian EVs-nél az elektromos átalakító készletek ára 40 ezer ausztrál dollár (8,9 millió forint) körül kezdődik, és több mint 100 ezer dollár (22,3 millió forint) körül végződik attól függően, hogy milyen átalakítást szeretne valaki, és milyen típusú az autója. „Sok tényezőtől függ a végső ár. Az elmúlt néhány évben hatalmas árcsökkenést tapasztaltunk. Minden gyártó új technológiákat, új kémiájú akkumulátorokat fejleszt, azt keresik, hogyan lehetne javítani a hatótávolságot, csökkenteni a súlyt és a költségeket” – tette hozzá Higginson.

Exit mobile version