A Peugeot közel negyven éve működteti azt a különleges szervezetet, amely veterán típusainak alkatrész-ellátását hivatott biztosítani. Részben erre a páratlan háttérre, részben munkatársainak szakértelmére támaszkodva a márka most egy újabb, különleges szolgáltatást is nyújt azon ügyfeleinek, akiket megbabonáztak az idős járművek.
Akár Armand Peugeot első automobilját, a Léon Serpollet mérnökkel közösen konstruált, háromkerekű gőzautó bemutatását (1889), akár a Société des Automobiles Peugeot vállalat hét évvel későbbi megalapítását tekintjük a kezdetnek, tény, hogy a Peugeot család 210 éve létrehozott ipari birodalma több mint 120 éve foglalkozik autók gyártásával.
Ez több elméleti hagyatéknál: az évek során a márka számtalan olyan típust alkotott, amelyek nélkül talán más irányt vett volna az autóipar fejlődése. Az nyilvánvaló, hogy a Peugeot története elválaszthatatlan az európai mobilitás evolúciójától – az azonban már nem mindenki számára ismert, hogy a család évtizedek óta aktív és kreatív erőfeszítéseket tesz azért, hogy az értékes múlt minél több elemét megőrizze.
Az 1982-ben létrehozott L’Aventure Peugeot a két évszázados múlt minden relikviáját gondozza, a kerékpároktól kezdve a kávé- és borsőrlőkön át a női fűzőkig, fő profilja azonban természetesen az automobil. Téved azonban, aki azt gondolja, a 6000 négyzetméteres gyári múzeummal kimerül a szervezet tevékenysége.
Az Armand Peugeot dédunokája, a vállalat mai képét megformáló Pierre Peugeot által létrehozott intézmény (amelyet jelenleg Pierre fia, Xavier Peugeot gondoz) nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy hozzájáruljon a világszerte fellelhető több millió idős, youngtimer vagy veterán korú Peugeot működőképes állapotban tartásához.
Ennek érdekében korabeli alkatrészek páratlanul gazdag katalógusát hozták létre: az interneten kereshető gyűjteményben jelenleg közel száz évre (a Peugeot 201-esig) visszamenőleg találunk eredeti, vagy azzal megegyező minőségben utángyártott, a szervezet tanúsítványával igazolt alkatrészeket. A katalógus jelenleg 16 ezer cikkszámot tartalmaz, és folyamatosan bővül.
A L’Aventure Peugeot igazi kincsestár tehát azok számára, akik maguk újítják fel öreg Peugeot-jukat. A szervezet vezetői azonban tisztában vannak azzal, hogy nem mindenki rendelkezik az ehhez szükséges idővel vagy szakértelemmel. Az ő kedvükért indítják el restaurátori szolgáltatásukat: 2021-től megkezdik az arra érdemes öreg Peugeot járművek felkutatását és helyreállítását.
Az aprólékos gonddal életre keltett, teljes körű dokumentációval, valamint eredetigazolással ellátott veteránok szabadon megvásárolhatók lesznek, a várakozások szerint a kereslet jóval meghaladja majd a múzeumi műhely kapacitását.
A feladat egyébként nem új a szervezetnél dolgozó szakemberek számára, hiszen a L’Aventure Peugeot régóta vállalja magángyűjtők autóinak részleges vagy teljes felújítását.
A különbség az, hogy az új projektben nem „hozott anyagból” fognak dolgozni, hanem a felújítás alanyát is maguk szerzik meg: az ügyfél kulcsra kész veteránautót kap, természetesen a megfelelő szervizháttérrel együtt.
A projekt referenciamunkája egy igazi közönségkedvenc: egy Peugeot 205 GTI lesz. A 130 lóerős, 1,9 literes motorral szerelt autó kellőképpen megfáradt állapotban érkezett meg a Sochaux-i műhelybe, a projekt bőségesen ad majd munkát a szervezet szerelőinek, karosszéria-lakatosainak, kárpitosainak és egyéb szakértőinek.
Peugeot 205 GTI 1.9 műszaki adatok
| Méretek (m) | 3,70 x 1,59 x 1,35 | 
| Tengelytáv (m) | 2,42 | 
| Ajtók / ülések száma | 3 / 5 | 
| Menetkész tömeg (kg) | 860 | 
| Csomagtartó kapacitása (l) | 216 | 
| Üzemanyagtartály kapacitása (liter) | 50 | 
| Fékrendszer, elöl / hátul | belső hűtésű tárcsa / tárcsa | 
| Kerékméret | 185/55 R15 | 
| Tömeg/teljesítmény arány (kg/LE) | 6,6 | 
| Motor típusa / elrendezése | XU9JA / soros négyhengeres | 
| Lökettérfogat (cm3) | 1905 | 
| Szelepek száma | 8 | 
| Üzemanyag | benzin | 
| Befecskendező rendszer | Bosch LE2-Jetronic | 
| Furat x löket (mm) | 83,0 x 88,0 | 
| Sűrítési viszony | 9,4 | 
| Legnagyobb teljesítmény (LE/kW@1/perc) | 130/96 @ 6000 | 
| Legnagyobb forgatónyomaték (Nm@1/perc) | 161 @ 4750 | 
| Erőátvitel | ötfokozatú kézi, elsőkerék-hajtás | 
| Üzemanyag-fogyasztás, vegyes (l/100km) | 7,8 | 
| CO2-kibocsátás, vegyes (g/km) | 181 | 
| Végsebesség (km/óra) | 206 | 
| Gyorsulás 0-100 km/óra (mp) | 7,8 | 
