Site icon AutóAddikt

Íme, a jövő: bemutatjuk a BMW VISION NEXT 100 tanulmányt

BMW VISION NEXT 100 koncepció: belelátni a jövőbe, elképzelni az életünket és a minket körülvevő világot legalább annyira körülményes próbálkozás, mint amennyire magával ragadó. Miként változnak társadalmi-, gazdasági- és életkörülményeink az idő múlásával? És mi minden befolyásolja majd a személyes mobilitást? A vadonatúj technológiák miféle izgalmas, új lehetőségeket teremtenek majd? Egyáltalán milyen hatással lesz a digitalizáció és az interaktív kapcsolatrendszer az autóipar fejlődésére?

A BMW Group 2016-ban ünnepli fennállásának 100. évfordulóját, egy sor jubileumi, a személyes mobilitás jövőjének igényei szerint megálmodott és életre hívott tanulmányautó világpremierjével pedig megkísérel a megszokottnál jóval előrébb tekinteni a jövőben. Az elkövetkező években a mobilitás egyre változatosabbá válik. A nem túl távoli jövőben a minket körülvevő járművek minden bizonnyal teljesen önállóan, balesetmentesen közlekednek majd – az emberek mobilitási igényeit kerekeken guruló robotok szolgálják majd ki. Figyelembe véve ezen fejlődési előrejelzéseket, mi ad létjogosultságot a BMW járműveinek és a gyártónak, akit a négykerekű egyéniség és a színtiszta vezetési élmény szimbólumaként ismerünk? S miként idomulnak majd a BMW értékei a jövő követelményeihez?

A BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó megvalósításakor a tervezők elsődleges célja az volt, hogy ne egy rideg, lélektelen járművet álmodjanak meg, hanem egy olyan modellt, amely minden tekintetben személyre szabható és tökéletesen kielégíti a bajor gyártó ügyfeleinek igényeit – hiszen a BMW és a vezető közötti érzelmi kötelékből a jövőben sem kívánunk engedni. A BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó megalkotásakor a tervezők külön számításba vették azokat a trendeket és technológiafejlődési irányzatokat, amelyek várhatóan a leglényegesebbek lesznek a BMW előtt álló évtizedekben. A dizájnerek mindeközben nagy számmal merítettek a múltban alkalmazott innovációkból is. A jubileumi modell középpontjában egy olyan átfogó eszme áll, amely mindig is a BMW modelljeinek sajátja volt: a technológia innovációira és az ügyféligényekre összpontosító, kompromisszumoktól mentes vezetési élmény ígérete.

„Ha tervezőként lehetőséget kapsz arra, hogy elképzelj valamit, jó esély van rá, hogy egy napon valósággá válik” – mondta Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője. „A BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó megtervezésekor az elsődleges célunk az volt, hogy egy olyan jövőképet alkossunk, amellyel az emberek azonosulni tudnak. A technológia fejlődése elképesztő előnyökkel ruházza fel a modellt, olyan új lehetőségek előtt nyitva meg az utat, amelyek lehetővé teszik, hogy a koncepció még átfogóbb vezetési támogatást, és mint ilyen, minden korábbinál intenzívebb vezetési élményt nyújtson. Személyes véleményem szerint a jövő járműtechnológiájának működtetése olyannyira intuitív kell, hogy legyen, amennyire csak lehetséges, zökkenőmentessé és minden körülmények között természetessé téve az ember, a gép és a környezet közötti tökéletes interakciót. A BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó megmutatja, hogy miként képzeljük el a jövőt” – fogalmazott Adrian van Hooydonk.

Négy érv a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó mellett:

Egy vérbeli BMW mindig a vezetőre összpontosít.

Az utóbbi hónapok és évek során egy vadonatúj, jövőbe tekintő irányzat terjedt el az autóipar széles körében, amely már nem a megvalósítás tényét, hanem csupán annak időpontját firtatja: az önmagát vezető autók korszaka. A BMW Group vallja, hogy a BMW vezetői már a közeljövőben átengedhetik a volánt a technológiának – de csak akkor, ha ezt ők is így akarják. A BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó egy vérbeli BMW modell maradt, amely a technológiai innovációk ellenére is a vezetés vérpezsdítő, színtiszta élményét kínálja.

A mesterséges intelligencia és az intuitív technológiák egybeolvadása.

A jövő felé haladva a jármű, a vezető és a környezet egyre szorosabb kapcsolatban áll majd egymással, a digitális technológia pedig életünk legapróbb területén is meghatározóvá válik. Az egyre növekvő digitalizáció a fizikai és a digitális valóság egyre mélyebb összeolvadását eredményezi majd.

A mesterséges intelligencia az embert helyezi a középpontba, önmagát fejleszti és tanul tőlünk, előre látja a kívánságainkat és minden olyan teendőt elvégez helyettünk a háttérben, amellyel megbízzuk. Az ember és a technológia közötti kapcsolat gyökeres átalakuláson megy keresztül: a kijelzőket és az érintőképernyőket az ember-gép kommunikáció és az interaktív kapcsolat minden korábbinál intuitívabb formái váltják fel. Az idő múlásával a technológia egyre emberközelibbé válik.

Az új anyagok lélegzetelállító lehetőségek előtt nyitják meg az utat.

Vajon hogyan készülnek majd a jövő járművei? A présüzemek, amelyek több százezer acél alkatrészt dolgoznak össze egyetlen szilárd egységgé, hamarosan idejétmúltak lesznek – a szénszál alkalmazása lehet az autóiparban használt anyagok és gyártási technológiák küszöbön álló, átfogó átalakulásának első hírnöke. Az olyan kiforrott technológiák, mint az összetett, felgyorsított gyártás és a négydimenziós nyomtatás nem egyszerű alkatrészeket, hanem intelligens, hálózatba kapcsolt anyagokat állítanak majd elő, amelyek a hagyományos eszközök helyettesítésével a járműtervezés és a mérnöki megoldások területén egyaránt elképzelhetetlen lehetőségeket nyitnak meg a szakemberek előtt.

A mobilitás mindig is érzelmi döntés marad.

A BMW járművei soha nem csupán hétköznapi, négy kerékre szerelt tárgyak voltak, amelyekkel el lehet jutni egyik helyről a másikra. Sokkalta több ennél: a BMW volánjánál ülve minden kanyarvétel egy őszinte élmény, a motor ereje és a sebesség érzése elvarázsol, az adrenalin pedig már a gondolattól is letaglóz; a BMW vezetése érzelmi döntés, amely már az utazás kezdetének meghitt pillanatában magával ragadja az embert, élje át akár egyedül, akár barátai vagy szerettei oldalán a vezetés élményét. A jövő felé haladva pedig mindez mit sem változik majd – hiszen a mobilitás érzelmi döntése a BMW kollektív vállalati énjének egyik megingathatatlan alapja. A BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó éppen ezért ismét a vezetőt helyezi a középpontba, ahol eme érzelmi döntés soha nem látott magasságokba emelkedik.

A BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó: a jövő mobilitásának megtestesítője.

Sofőrből Abszolút Vezető – a mesterséges intelligenciának köszönhetően.

A BMW vezetői a jövőben is a volán mögött kívánják majd eltölteni az autózás idejének nagy részét. A BMW VISION NEXT 100 tanulmányautóban éppen ezért továbbra is az ember kerül a vezetés középpontjába, állandó interaktív kapcsolatban, a mesterséges intelligencia és a csúcstechnológiás szolgáltatások átfogó támogatását élvezve. De ez még nem minden: a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó volánja mögött a sofőrből Abszolút Vezető válik, így annak ellenére, hogy a világ megváltozik, a vezetés színtiszta élménye megmarad – és intenzívebb lesz, mint korábban bármikor.

 

 

A BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó megtervezésekor az utastér volt a mérnökök kiindulópontja. Az elkövetkező években a volán mögött ülő vezető közérzete egyre fontosabb tényezővé válik, aki nem elégszik meg csupán azzal, hogy az autó képes elvezetni önmagát. A vezetőnek a jármű minden részletében éreznie kell, hogy a gépet kifejezetten az ő igényei szerint váltották valóra. Mint ilyen, a tervezők egy olyan utasteret hoztak létre, amely a koncepció külső méreteihez képest kiváltképp tágas helyet kínál, miközben a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó a BMW modelljeire jellemző külső vonalvezetést is megőrizte. A kupolás utastér ellenére a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó már első ránézésre azonnal felismerhető, a BMW limuzinokat idéző atletikus sziluettnek köszönhetően.

Az utastér kialakítása többféle utazási módot tesz lehetővé: Boost módban a vezető uralja a jármű minden részletét, Ease módban pedig a pihenésé a főszerep, miközben az autó vezeti önmagát. Ease módban a pihenést bőséges helykínálat, kellemes belső világítás és kényelmes környezet segíti elő. Boost módban a vezető a színtiszta vezetési élmény pillanatait éli át, amelyet a jármű intuitív segédberendezések apró beavatkozásaival támogat. Az autó mindeközben folyamatosan tanul az embertől és a vezető egyre több sajátosságát ismeri fel, köszönhetően a különleges szenzorok és a mesterséges intelligencia párosának, amelyet a BMW Group mérnökei Társnak (Companion) neveztek el. A Társ minden együtt töltött percben figyeli a vezető mozdulatait és igényeit, az ember és gép közötti interakció ezáltal egyre ösztönösebbé és természetesebbé válik, a sofőrt a jármű Abszolút Vezetőjévé emelve.

A jubileumi BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó másik kulcsfontosságú innovációja az Élő Szisztéma (Alive Geometry) elnevezésű járműstruktúra, amelyhez fogható még nem készült a járműgyártás történetében. Az Élő Szisztéma a jármű háromdimenziós vázának intelligens struktúráját jelöli, amely az utastérben és a karosszéria egyes részein egyaránt jelen van.

Élő Szisztéma szerinti járműfelépítés az ember és gép közötti természetes harmóniáért.

Az Élő Szisztéma (Alive Geometry) mintegy 800 darab apró, mozgó háromszögből áll, amelyek a műszerfal mellett a karosszéria egyes elemeire is kiterjednek. A háromdimenziós felületeken mozgó háromszögek rendkívül közvetlenül, intuitív módon kommunikálnak a vezetővel, aki az Élő Szisztémát a mozgásaival, a BMW Gesztusvezérléshez hasonlóan vezérli, azzal az alapvető különbséggel, hogy a funkciók itt nem a kétdimenziós kijelzőn, hanem három dimenzióban jelennek meg. Az Élő Szisztéma a vezető legapróbb mozzanatát is érzékeli, szükség esetén pedig reagál rá. A BMW Head-Up kijelző és az Élő Szisztéma együttese az analóg és a digitális megoldások egyedülálló fúzióját kelti életre.

A háromdimenziós felületeken mozgó háromszögek egy repülő madárraj szabályos, összehangolt mozgását imitálják, jelzéseik pedig azonnal, könnyedén értelmezhetők az utasok számára. A technológia a BMW Head-Up kijelzővel együttműködve az előrelátó kommunikáció középpontjába helyezi a vezetőt, a valós időben várható forgalmi szituációkról ugyanis az Élő Szisztéma már jóval azelőtt intuitív jelzéseket küld, hogy a vezető szabad szemmel is érzékelné az előtte álló akadályt.

A technológia megvalósítására számos különböző elméleti megoldás napvilágot látott már, az azonban biztos, hogy az átfogó, összetett fejlesztéseket követő felgyorsított termelés a jövőben egyre lényegesebb tényezővé válik, és ez mit sem változik majd ez elkövetkező körülbelül 30 évben. Noha egyelőre nem könnyű elképzelni, hogyan működhet a valóságban a több száz apró háromszöggel dolgozó Élő Szisztéma szerinti járműfelépítés, a járműgyártási eljárások gyökeres átalakulásával az elkövetkező évtizedekben mindez lehetővé válik. A jövőben sokkal összetettebb és rugalmasabb formák legyártására lesz lehetőség, és a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó éppen ezt vetíti előre. A négydimenziós nyomtatás az alkatrészek negyedik szintjét kelti életre: a háromdimenziós struktúrán túli digitális funkcionalitást. Az elkövetkező évtizedekben a négydimenziós gyártási eljárás szerint elkészített alkatrészek már önmagukban hordozzák majd mindazokat a funkciókat, amelyekhez jelenleg kijelzőkre és külön előállított intelligens eszközökre van szükség.

Napjainkban a digitális világ még nagymértékben függ a kijelzőktől, a következő lépés azonban az organikus LED-technológia megjelenése – más szóval, a jövőben a kijelzők bármilyen formában és méretben alakot ölthetnek majd. A BMW jubileumi járműtanulmányai azonban egy olyan jövőképet vetítenek előre, amelyben az Élő Szisztémának köszönhetően már nem lesz szükség különálló kijelzőkre sem. Ehelyett a teljes szélvédő egy óriási kijelzőként funkcionál majd, közvetlenül a vezető előterében. A jövőben a fizikai és a digitális valóság egyre mélyebben összeolvad majd, amelyre az Élő Szisztéma koncepciója a tökéletes példa, amely az analóg műszerfal és a digitális BMW Head-Up kijelző közös képét a szélvédőn megjelenítve láttatja.

A BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó Boost és Ease utazási módjai.

A vezetés legintenzívebb élményét és a pihentető utazást elősegítő elemek, illetve járműtechnológiák a Boost és az Ease utazási módban egyaránt az utasok igényei szerint aktiválódnak és működnek. A két mód közötti váltás rendkívül látványos és összehangolt, miközben az Élő Szisztéma (Alive Geometry) e téren is kimagasló szerepet tölt be. Boost módban, amikor a vezető maximálisan az előtte álló útra koncentrál, az Élő Szisztéma az ideális ívet, a lehetséges fordulópontokat és a közelben tartózkodó járműveket is kivétel nélkül valós időben mutatja. A technológia elsődleges célja, hogy a mesterséges intelligencia támogatását élvező vezető ne gyorsabban, hanem észrevehetően jobban vezessen. Mindezt azonnali, intuitív fizikai visszajelzések segítik elő, amelyek sokkalta közvetlenebbek és hatásosabbak, mint a mesterséges hangok és a szélvédőn felvillanó jelzések. Ease módban mindeközben az Élő Szisztéma sokkal diszkrétebb a fizikai jelzések tekintetében, hiszen ilyenkor csupán az utazás legfontosabb információiról tájékoztatja az utasokat, így például a közelgő gyorsításokról és lassításokról.

Boost módban a jármű teljes technológiájával a vezetőre és a vezetés élményére összpontosít, amelyet az intelligens segédberendezések emelnek a lehető legmagasabb szintre. Az ülés és a kormány a legintenzívebb élmény aspektusai szerinti pozícióba áll be, a középkonzol pedig a vezető felé fordul. Vezetés közben a BMW ügyfele intuitív gesztusvezérlésekkel kommunikálhat a járművel.

A jövőben a BMW Head-Up kijelző a szélvédő teljes felületén kommunikál a vezetővel, Boost módban kizárólag a vezetéshez leginkább szükséges információkat tárva a vezető elé, mutatva az ideális ívet, a lehetséges fordulópontokat és az aktuális sebességet. A jármű és a környezet közötti állandó, teljes körű interaktív kapcsolatnak köszönhetően a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó intelligens szenzorjai folyamatosan figyelik és elemzik a jármű környezetét, a BMW Head-Up kijelző pedig a jármű körülötti világ valós idejű, minden részletre kiterjedő digitális képet jeleníti meg a szélvédőn. Ködös időben mindez például azt jelenti, hogy a vezető már jóval azelőtt értesül az előtte haladó és átkelő járművekről, hogy a valóságban ténylegesen meglátná őket. A BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó mesterséges intelligenciája ráadásul szüntelenül figyeli és elemzi a vezető mozdulatait, folyamatosan tanul az embertől, hogy minden szituációban a vezetés lehető legátfogóbb, személyre szabott élményét kínálja.

Az Ease módra való átállással a jármű teljes utastere megváltozik. A kormány és a középkonzol visszahúzódik, a fejtámlák pedig egy oldalra kerülnek a minél pihentetőbb és kényelmesebb atmoszféra megteremtése érdekében. Az ülések és az ajtópanelek egyetlen közös egységgé fonódnak össze, hogy a vezető és az utasok minél kényelmesebben utazhassanak. A pihentető környezetben a BMW ügyfelei egymás felé fordulhatnak, a kommunikációt pedig kényelmes ülőpozíció segíti elő. A BMW Head-Up kijelző mindeközben személyre szabott tartalmakkal kényezteti az utasokat, teljes körű információszolgáltató és szórakoztató rendszerrel.

A jármű az éppen aktív utazási mód szerint állítja be, hogy a vezetés élményét vagy a pihentető utazást helyezi a középpontba. Boost módban az intenzív élményé a főszerep, míg Ease módban a kellemes hangulat megteremtése és a jármű környezetének figyelése a legfontosabb szempont. Utóbbi esetben a jármű kérésre például külön figyelmezteti az utasokat, ha lenyűgözően szép tájra érkezik vagy érdekes épület mellett halad el.

Arról pedig, hogy éppen melyik utazási mód aktív, a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó egyértelműen megkülönböztethető fényjelzésekkel tájékoztatja a forgalom többi résztvevőjét. Legyen szó akár Boost, akár Ease módról, a vese alakú hűtőrács, a dupla első fényszóró és az „L” alakú hátsó lámpa látványosan eltérő fényekkel jelzi, hogy éppen melyik utazási mód szerint működik a jármű.

Társ: az intelligens digitális partner, amely megteremti a vezető és a jármű közötti tökéletes összhangot.

A különleges szenzorok és a mesterséges intelligencia párosát a BMW Group mérnökei Társnak (Companion) nevezték el, amely a vezető mozdulatait és igényeit folyamatosan figyelve, megállás nélkül tanul az embertől, egyre ösztönösebbé és természetesebbé téve az ember és gép közötti interakciót. A Társat egy kicsi, faragott drágakőre emlékeztető szobormű jelképezi a műszerfal közepén, a szélvédő alatt, a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó intelligenciáját, interaktivitását, valamint az ember és gép közötti állandó, tökéletes kapcsolatot szimbolizálva. Az apró műalkotás ugyanakkor a jármű szüntelen adatelemzési folyamatát is hűen tükrözi: minél több időt tölt a vezető a járműben, a Társ annál többet tanul tőle, ezáltal minden perccel egyre intelligensebbé válik. Egy idő után a Társ már kellően jól kiismeri a vezetőt ahhoz, hogy egyes feladatokat automatikusan, rutinszerűen hajtson végre, alkalomadtán pedig tökéletesen személyre szabott tanácsokkal lássa el a BMW ügyfelét. A Társ az idő múlásával egyre okosabbá, egyre intelligensebbé, és mint ilyen, a vezető számára egyre értékesebb hétköznapi partnerré válik.

A Társ a vezető és a jármű közötti interaktív kommunikációban is kimagasló szerepet játszik, például a Boost és Ease utazási módok közötti átalakuláskor. Amikor Boost módban a vezető maximálisan az útra koncentrál, a Társ a műszerfalba húzódva segít átélni a vezetés minden korábbinál intenzívebb élményét. Amikor azonban Ease módban a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó átveszi az irányítást, az apró szobormű elegánsan kiemelkedik a műszerfalból és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, hogy a jármű készen áll a teljesen automatizált vezetésre. A jármű hűtőrácsa és fényszórói mellett a Társ szoborműve is fényjelzéssel figyelmezteti a forgalom résztvevőit a teljesen automatizált vezetésre. Az apró műalkotás ráadásul egyes forgalmi szituációkban képes vizuális kapcsolatot teremteni a forgalom többi résztvevőjével, a gyalogosokat például egy, a jármű elé vetített zöld fénnyel informálja arról, hogy megáll és átengedi őket az úttesten.

Hamisítatlan BMW-karosszéria.

A BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó külső kialakítását a kupé modellekben rejlő sportosság és a limuzinos elegancia keveréke jellemzi. 4,90 méteres hosszával és 1,37 méteres magasságával a BMW jubileumi koncepciója kompakt külső méreteket ölt, amelyet az ajtók mögött a BMW luxuslimuzinjainak tágas utastere egészít ki.

A hatalmas keréktárcsákat a karosszéria sarkaiba tolták a tervezők, a BMW négykerekűire jellemző dinamikus kiállással ruházva fel a modellt. Aerodinamikai szempontból az Élő Szisztéma (Alive Geometry) a karosszéria egyes külső elemein is kimagasló hatékonyságról tesz tanúbizonyságot: kanyarodás közben az elforduló kerekeket a karosszéria egyfajta rugalmas, folyamatosan alkalmazkodó külső bőrként mindvégig takarásban tartja, amellyel a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó extrém alacsony, 0,18-as légellenállási együtthatót produkál.

A tanulmányautó technológiai innovációinak és a BMW jövőbe mutató direktívájának kinyilatkoztatásaként a karosszéria réz árnyalatú fényezést visel, amely egyúttal az innovációkban rejlő melegséget, valamint a vezető és a jármű közötti állandó, interaktív szimbiózist érzékelteti.

Eme különleges kapcsolat azonnal életre kel, amint a vezető a jármű közelébe érkezik: az intelligens szenzorok automatikusan felnyitják a tanulmányautó szárnyként emelkedő ajtajait. A be- és kiszállás megkönnyítése érdekében a kormány a műszerfal síkjába lapul, az ülésben helyet foglalva pedig elegendő csupán megérinteni a műszerfal közepén ragyogó BMW emblémát, és a jármű technológiai arzenálja máris aktiválódik. Az ajtók lezárulnak, a kormány közelebb jön, és kezdetét veszi a vezetés élménye.

Környezetbarát anyagok a jövő járműveiben.

A tervezők a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó megalkotásakor elsősorban újrahasznosított és megújuló anyagokból készített szöveteket alkalmaztak, a látható és láthatatlan helyeken felhasznált szénszálas alkatrészeket pedig egyaránt a normál szénszál-gyártás ipari maradékaiból állították elő. A jövőben a járműtervezési és –gyártási folyamatok során egyre nagyobb jelentőséggel bír majd a felhasznált anyagok kiválasztása.

Idővel újabb és újabb anyagok csatlakoznak majd a különböző folyamatokhoz, vadonatúj járműformák létrejöttét segítve ezzel elő. Erőforrásaink megóvása és a hosszú távon fenntartható gyártás támogatása érdekében egyre inkább háttérbe szorul majd a fa és a bőr alkalmazása, helyüket a tervezés és a gyártás területén is innovatív anyagok és következetesen előállított új lehetőségek veszik át. Eme környezetbarát autógyártói hozzáállásnak állítanak életnagyságú példát a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó prémium minőségű textíliái és könnyedén újrahasznosítható egyszerű anyagai, valamint a teljesen mellőzött bőrözés.

Exit mobile version