Site icon AutóAddikt

Lexus V8 kerül a Toyota GR Supra modellbe

Bár pályafutása utolsó évét kezdi, 2026-ban félelmetesen erős nyolchengeres motorral szerelik a Toyota sportautóját. Túl szép, hogy igaz legyen? Részben sajnos tényleg erről van szó…

Decemberben az év egyik legfontosabb autós hírével rukkolt elő a Toyota: bemutatta a V8-as turbómotorral szerelt GR GT szupersportautót és annak tervezett versenyváltozatát, a GR GT3-ast. Arról már kevesebb szó esett Európában, hogy a Gazoo Racing egy másik típusába is beépített idén egy nyolchengeres benzinmotort: abba a GR Suprába, amelynek elvileg 2026 márciusában fogják legyártani az utolsó példányát. Vajon van még értelme ekkora változtatásnak az utolsó pillanatban? 

Nos, a döntés nem most, az utolsó pillanatban született meg, hanem 2024 szeptemberében, ráadásul nem érint többet fél tucat autónál, és azokat sem vezethetik földi halandók.

Ha ennyiből nem derült volna ki: természetesen versenyautókról van szó, amelyekkel a Toyota az ausztrál Supercars bajnokság 2026-os szezonjában fog versenyezni. Ez sok szempontból hatalmas dolog. 

Egyrészt, miután a mezőny a Ford Mustangra és a Chevrolet Camaróra szűkült, sokan a széria unalmassá válásától tartottak, a Toyota GR Supra megjelenése tehát mindenképpen színesebbé, értékesebbé teszi a bajnokságot. Másrészt a Supercars specifikációk kifejezetten nyolchengeres motorokat írnak elő, a Toyota Gazoo Racing döntése tehát, hogy részt vesz a sorozatban, jelzés értékkel bír a márka globális közönsége felé: a Toyota nem mond le a nagy lökettérfogatú benzinmotorokról. Harmadrészt a márka tartozott magának annyival, hogy visszatér az ausztrál motorsport világába, hiszen itt, ebben a hatalmas országban kezdődött meg a márka nemzetközi motorsportkarrierje. A helyi importőr 1957-ben benevezett a 19 napon át tartó Mobilgas-ralira. A 35 szakaszra osztott versenyen az indulók 40 százaléka nem ért célba, a Toyopet Crown Model RS Deluxe azonban sikeresen teljesítette a 14480 kilométeres távot.

Visszatérve a jelenbe, a GR GT vadonatúj fejlesztésű, négyliteres turbómotorja helyett egy kiforrott, ezerszer bizonyított konstrukció: a Toyota történetének egyik kiválóbb motorja kerül a versenyautó orrába. A kifejezetten sportmotornak fejlesztett, ugyanakkor szélsőségesen megbízható 2UR-GSE blokk a Lexus IS F, RC F és GS F sportmodellekben futott be hatalmas karriert, nem is szólva a Dakar-győztes Toyota Hilux versenyautóról, amelyben szintén ez a motor dolgozik.

A szériaállapotában 5,0 literes blokk a GR Supra versenyautóban hosszabb löketet kap, amely így megegyezik a furattal (94 x 94 mm), a lökettérfogat pedig 5,2 literre nő. A további műszaki paraméterekről egyelőre óvatosan nyilatkozik a Toyota: mivel a 2026-os Supercars-szezon csak február végén veszi kezdetét, addig minden kínálkozó alkalmat kihasználnak arra, hogy finomhangolják a konstrukciót. December első napjaiban kezdődtek meg például a versenyautó szélcsatornatesztjei, amelyeket 12 hónapnyi számítógépes szimulációt követően most élesben is ellenőrizhetik a számítások helyességét a mérnökök. 

A 2026-os szezonban két csapattal kötött szerződést a Toyota, az egyik négy, a másik két autót kap a Gazoo Racingtől. A fejlesztés az egyes csapatokkal szorosan együttműködve zajlik. A végleges specifikációk várhatóan január végén, február elején lesznek elérhetők, beleértve a motorteljesítményt is – egyes források 600 lóerő körüli teljesítményt előlegeznek meg a konstrukciónak.

Exit mobile version