Site icon AutóAddikt

Nem elég a Lexus UX gyári kivitelben? Akkor építsük át!

Egy amerikai tuning-folyóirat szerkesztői érdekes kísérletbe fogtak: kizárólag a tartozékpiacon szabadon elérhető kiegészítőkből válogatva akarták megépíteni álmaik városi crossoverét. Az eredmény jobbra sikerült, mint gondolták. 

Super Street magazin nyomtatott vagy digitális oldalait lapozgatva szebbnél szebb, izgalmasnál izgalmasabb építésekkel találkozhatunk. Rendszerint egyedi gyártású alkatrészek felhasználásával, rengeteg utánajárás, tervezés és frusztráció nyomán születnek újjá a gyakran tizenéves, szebb időket megélt modellek. Ők viszont a piac egyik legfrissebb ajánlatát szerették volna a maguk képére formálni, méghozzá kizárólag katalógusból összeválogatott tartozékokból.

A szerkesztőség tartósteszt-parkjából végül a Lexus UX-et választották ki erre a projektre, és a változatosság kedvéért letértek az ültetés, szélesítés és motortuning felé vezető, igen gyakran járt ösvényről (korábban több Toyota és Lexus crossoverből is építettek már kvázi sportautót), és inkább felfelé szerettek volna terjeszkedni – minél egyszerűbben, átláthatóbban, mégis látványosan.

A feladatokat három pontban határozták meg: megemelni a futóművet, kiválasztani a műfajjal harmonizáló optikai kiegészítőket, majd végül praktikus tartozékokkal felszerelni az autót – méghozzá úgy, hogy azzal ne csorbítsák elsődleges szerepkörét, azaz a városi és elővárosi ingázást, illetve a rövidebb utazásokat.

Ezért tehát nem kőkemény offroad futóművet szereltek az autó alá: megtartották a gyári rugóstagokat, de hosszabb rugókat szereltek be. Elöl 25, hátul 30 mm-rel nőtt meg a szabad hasmagasság, ami szerénynek hangzik ugyan, de a gyakorlatban tekintélyt parancsolónak bizonyult. Ami a módosítás praktikus oldalát illeti, az emelt padlónak még városban is hasznát látja az ember, ugyanakkor országúton sem válik tőle billegőssé a jármű…
…kivéve persze, ha kisebb keréktárcsákat és ballonos terepabroncsokat szerel fel az ember. A Super Street stábja azonban nem tudott ellenállni a csábításnak, és 17×7 colos beadlock keréktárcsákat, valamint a gyárinál keskenyebb, de agresszív mintázatú, 225/65 R17 méretű 4×4 abroncsokat tettek az autóra. Ezek pont elfértek anélkül, hogy módosítani kellett volna a kerékíveket – ez nem csak a költségek és a gyors megvalósítás szempontjából fontos, de azt is lehetővé teszi, hogy később nyom nélkül visszaalakíthassák gyári állapotára az autót.

Miután az első két feladatkör szerencsésen és frappánsan megoldották, a projekt harmadik fázisa bizonyult a legnagyobb kihívásnak. Az UX ugyanis túlságosan új modell még a piacon, így viszonylag szűk a hozzá kínált tartozékok és kiegészítők választéka. Szerencsére a legnagyobb alkatrészpiaci gyártók kínálatában találtak olyan, univerzális csomagtartó keretet, gallytörő rácsot és kartervédő lemezt, amelyek módosítás nélkül vagy minimális átalakítás után tökéletesen illeszkedtek az UX-re.

Az i-re közismerten robusztus, vízálló, elpusztíthatatlan csomagtartó dobozokkal, valamint egy hűtődobozzal tették fel a pontot: ezek úgy illeszkedtek a tetőcsomagtartóra, mintha kifejezetten oda gyártották volna őket, és látványos, hiteles ellenpontjául szolgáltak a bütykös abroncsoknak.

Az átépítést ugyan Észak-Amerikában követték el, ezért a felhasznált kiegészítők többsége helyi specialisták polcairól került le. Ugyanakkor az öreg kontinens is hozzájárult a projekthez, a hosszabb rugókat egy európai, pontosabban német műhely szállította.
Ez jelképes jelentőséggel bír: semmi akadálya nincs ugyanis annak, hogy akár Magyarországon is elkészüljön egy hasonlóan igényes, teljes egészében szabadon megvásárolható tartozékokra épülő Lexus UX.

AlkatrészGyártóModell
   
RugókH&R SpezialfedernGmbH Adventure Raising
KeréktárcsákRAYS JapanTeam Daytona M9
AbroncsokYokohamaGeolandar M/T G003
TetőcsomagtartóArmordilloVX
Gallytörőrács és kartervédőArmordilloAR
Dobozok és hűtőtáskákPelicanAir Case, Elite Cooler

Exit mobile version