A Ford tisztán elektromos hajtású modellje, a Mustang Mach-E immár háromszoros Guinness világcsúcstartó, miután két új feltöltési rekordot is begyűjtött az idén nyáron megszerzett trófeája mellé, amit ultra-takarékos működéért kapott.
A Guinness World Records™ hivatalosan is hitelesítette, hogy Nagy-Britannia leghosszabb útvonalát az autó az eddigi legrövidebb, 43 perc 13 másodperces feltöltési megállóval teljesítette, mintegy 30 percet verve az eddigi csúcstartóra. A rekordot beállító hátsókerékhajtású, nagyobbik kapacitású akkumulátorral felszerelt Mustang Mach-E hatótávolsága 10 percnyi (150 kWh-s) gyorstöltéssel mintegy 117 kilométerrel hosszabbítható meg.
A csapat mindössze az északnyugat-angliai Wiganban kényszerült egyetlen töltésre, ami azt jelenti, hogy a legkevesebb töltési megálló rekordját örökre a Ford Mustang Mach-E fogja tartani – hacsak nem akad a jövőben egy olyan autó, ami rátöltés nélkül is képes lesz megtenni a több mint 1350 kilométer hosszú útszakaszt. Európában egyébként összesen 200.000 feltöltő pont létezik, amelyek közül a FordPass alkalmazás 15.000 töltőállomást megmutat és oda is navigálja az autóst, hogy az app segítségével fizethesse ki a feltöltés árát.
Júliusban a Mach-E már felállított egy ultra-hatékonysági rekordot ugyanezen az útvonalon, a legtakarékosabb elektromos autóként 10,5 kilométert téve meg egyetlen kilowattóra energiával; ez több mint 800 kilométeres hatótávolságnak felel meg, noha a modell hivatalosan 609 kilométert teljesít egyetlen feltöltéssel.
Tim Nicklin, a Ford elektrifikácós igazgatója szerint “Ahogy egyre több Mach-E kerül ki a tulajdonosokhoz, az emberek rájönnek, mennyire praktikusan használható ez az autó a mindennapokban – ahogy azt a három világcsúcs is igazolja.”
“A Ford saját Go Electric felmérése szerint az emberek tudatában még mindig az él, hogy egy elektromos hajtású autó hatótávolsága kevesebb, mint 250 kilométer. A Mustang Mach-E a profi sofőrökkel ennek több mint a háromszorosát teljesítette, ráadásul a feltöltése is 45 percnél kevesebb időbe telt, így biztosan kijelenthetjük, hogy megfelel a vásárlók hétköznapi igényeinek.”
A világrekorder csapat tagjai Paul Clifton, a BBC autós szakírója mellett Fergal McGrath, Kevin Booker és Adam Wood voltak, akik korábban már benzin- és dízelmotoros járművekkel is több fogyasztási rekordot állítottak fel. Az autó energiafelhasználását Adam munkaadója, az Intrepid távoli adatrögzítési technológiájával ellenőrizték, a Guinness World Records™ szigorú előírásainak megfelelően.
A Ford a csúcsdöntő Ford Mustang Mach-E modellt is kiállította a múlt hét végén a Fully Charged Live című rendezvényen, a Go Electric roadshow részeként, amelynek célja, hogy megválaszolja az emberek kérdéseit az elektromos közlekedéssel kapcsolatban. A roadshow keretében a márka bemutatta, milyen autókkal oldja majd meg teljes modellpalettájának átalakítását tisztán elektromos és plug-in hibrid hajtásra, még mielőtt az Egyesült Királyság 2030-ban átáll az elektromos hajtású új autókra.
Amolyan igazi békebeli barn find ez a 2006-os Corsa C. Azért alapvetően, mert bár nem mondhatni, hogy elhanyagolták, de az biztos, hogy az utóbbi jó pár évben nem törődtek nagyon vele.
Fentiek tudatában nem volt meglepő, hogy a motorolaj például enyhén szólva cseréért kiáltott, révén erős benzinszaga, és a nívón jól látható hígsága erőteljes tanúbizonyságként volt jelen.
Nem beszélve a szűrőkről: az utaskabinban konkrétan kellemetlen, dohos szag uralkodott, bár penészt nem találtunk, de minden egyéb nyilván jelen volt benne. Épp ezért legelőször a pollen/utaskabin szűrőt cserélte ki Szerdai Gábor, a Zöld Autószerviz tulaja saját kezűleg. Ráfért a csere: a szűrő koromfekete volt, és mindenféle lerakódások, szennyeződések díszelegtek rajta.
Máris értelmezhetőbb lett az utaskabin levegőminősége, de azért a biztonság kedvéért többször ózongenerátoroztunk, illetve a Henkel Loctite klímatisztítóját is bevetettük. Ami viszont biztos, hogy lesz még pár ózongenerátoros nekifutás, nem beszélve a komplett kárpittisztításról, műanyag elemek fertőtlenítéséről.
Mielőtt a gyertyák (Bosch) cseréje megtörtént volna, értelemszerűen leengedtük az olajat; bejött a jóslatunk, mint a víz, olyan híg volt mind, ami kifolyt. Színre jó mély tónusú fekete, na meg az idült benzinszag. Kellemes élmény volt átélni.
Miután mindezekkel végeztünk, felkerült a helyére az új olajszűrő, valamint a levegőszűrő is. Jöhettek a gyertyák: a régiek elektródái olyan szinten el voltak használódva, hogy szinte nem is látszottak ki a szennyeződés alól (tiszta fémfelület), a csoda az volt, hogy a fogyasztás 6-7 literig ugrott fel. Meg az is, hogy a főtengely nem lett csapágyas, de nagy valószínűséggel már nagyon keveset mentek az autóval, amikor ennyire esedékes lett volna maga az olajcsere a gyertyák cseréjével egyetemben.
A fogyasztás is stabilizálódott, közelít a gyári 5-6 literes értékhez. A motor nyomatéka érezhetően javult, 140 km/h autópályatempónál is teljesen csendes, és ötödikben még bőven van benne kraft.
Következő etapként az első futómű toronycsapágyait fogjuk kicserélni a Zöld Autószervizben.
Igen, újra megcsinálják! Jeff Koons és Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke ma bejelentette, hogy a művész elkészíti a BMW M850i xDrive Gran Coupé egy különleges kiadását.
A luxus színvonalú műalkotás 2022 februárjában, a Frieze Los Angeles művészeti kiállításon ünnepli majd világpremierjét, amelyet követően rendkívül limitált, gyűjtői kiadásként lesz megvásárolható. A tengerentúli művész 2010-ben már dolgozott együtt a bajor prémiummárkával: akkor az egyedülálló BMW M3 GT2 Art Car modellt alkotta meg, amely a Le Mans-i 24-órás versenyen is rajthoz állt. Bono, a U2 együttes frontembere még abban az évben azt írta a New York Times hasábjain megjelenő vezércikkében, hogy Jeff Koons-nak a jövő autójának megtervezésében is részt kellene vennie. A BMW és a művész tovább folytatta az eszmecserét és Angelika Nollert, a müncheni Neue Sammlung dizájnmúzeum igazgatójának meghívására most a Pinakothek der Moderne modern művészeti múzeumban büszkén jelentik be legújabb együttműködésüket.
„Rendkívül izgatott vagyok és nagyra értékelem a lehetőséget, hogy újra együtt dolgozhatok a BMW-vel és elkészíthetek egy különleges kiadást. Nagyon intenzív gondolatok fogalmazódtak meg bennem ezzel kapcsolatban: Mi is a BMW 8-as Gran Coupé esszenciája? Mennyit számít az erő? Hogyan lehet olyasmit alkotni, amely a BMW 8-as sorozat minden energiáját magában hordozza, ugyanakkor képes megérinteni az emberi elmét is? Csak ismételni tudom saját magam: fantasztikus lehetőség, hogy ismét a BMW családjának tagjaként dolgozhatok” – fogalmazott Jeff Koons.
„Büszkén jelentem be legújabb együttműködésünket Jeff Koons oldalán” – vette át a szót Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke. „Imádom, amit kitalált! A BMW 8-as Gran Coupé mindannyiunk szívéhez közel áll, Jeff munkásságát pedig az öröm és a szenvedély járja át. Amióta felélesztettük együttműködésünket, Jeff többször is említette, hogy mennyire büszke arra, hogy visszatér a BMW családjába. Mérnökeink és tervezőink tucatjai ünneplik velünk együtt újabb partnerségünket, közösen dolgozva azon, hogy a Jeff által megálmodott vízió valósággá váljon. Üdvözlünk itthon, Jeff Koons!” – mondta Oliver Zipse.
„2021-ben világszerte ünnepeljük a BMW Group kultúra iránti elkötelezettségének ötvenedik évfordulóját. Imádjuk a művészeteket és napjaink merész kinyilatkozásait. Az érzelem a szenvedélyünkké vált, az pedig, hogy ismét szorosan együtt dolgozhatunk Jeff Koons oldalán, mérhetetlen inspirációforrás. Kivel is lehetne jobb együtt dolgozni a BMW 8-as Gran Coupé-n? Az autók megtervezése során a művészet és a tudomány találkozásából merítünk ihletet, amelyet érzelmekben gazdag élményekké formálunk. Hatalmas megtiszteltetés, hogy ismét együtt dolgozhatunk Jeff Koons-szal. Ő napjaink egyik legnagyobb művésze és az egyik leginspirálóbb, leginkább magával ragadó ember, akivel együtt dolgozhatunk” – nyilatkozta Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője.
Jeff Koons különleges kiadásának példányai titokban készülnek a BMW Group dingolfingi gyárában. A Müncheni Nemzetközi Autószalon megnyitása előtt Jeff Koons és Oliver Zipse a Pinakothek der Moderne modern művészeti múzeumban megrendezendő gálaesten rántja le a leplet a művész által megálmodott BMW 8-as Gran Coupé első részleteiről.
A „THE 8 X JEFF KOONS” projektnév alatt futó különleges kiadás a tervezőmérnöki precizitás, a részletekbe menő finomhangolás és a technológiai szaktudás megtestesülése, egy olyan többrétegű karosszériafényezésbe csomagolva, amelyet autónként 285 órányi munkával visznek fel a kiválasztott modellekre. A végtelenül kifejező, magával ragadó karosszériafényezésben tizenegy különböző árnyalat egyesül a kéktől az ezüstig, a citromsárgától a feketéig. Hetente mindössze két autó lát majd napvilágot. A többszínű utastér csúcsminőségű anyaghasználatot, rendkívül kifinomult bőrözést és a különleges kiadás emblémájával, valamint a művész gravírozott aláírásával díszített pohártartó-fedelet tartogatja. Az üléseken a vállalatcsoport nagyteljesítményű részlege, a BMW M divízió legendás piros és kék árnyalatai köszönnek vissza. A különleges kiadás energikus, erőteljes dizájnja a pop-art képzőművészeti irányzat stílusjegyeit látványos geometriai mintákkal egyesíti, előtérbe helyezve a BMW 8-as Gran Coupé sportos formavilágát és összetett vonalvezetését.
1990-ben a legendás BMW 8-as sorozat a BMW 850i modellel ünnepelte világpremierjét, a modernkori autógyártás fejlődési ütemének merőben új perspektíváját gurítva az utakra. Az elvarázsolt műértők egy emberként ismerték el a modellt az elegancia és a teljesítmény abszolút szimbólumaként. 2022 februárjában a BMW bemutatja a Jeff Koons által megálmodott különleges kiadást. A bejelentés apropóján ismét reflektorfénybe gurul Münchenben a művész saját guruló műalkotása, Alexander Calder, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg, John Baldessari és Esther Mahlangu négy kerékre tervezett különleges alkotásainak társaságában. A Pinakothek der Moderne modern művészeti múzeumban kiállított autók a BMW kultúra iránti elkötelezettségének világméretű, félévszázados örökségét éltetik.
A közelmúltban parázs vitákat keltett az interneten a Toyota egy szabadalmi bejegyzése. A dokumentáció elméletileg egy újszerű kenési rendszert vázolt, a mellékelt illusztrációk nyomán azonban valami sokkal izgalmasabb bontakozik ki.
A Toyota egy évvel ezelőtt nyújtotta be azt a bejegyzési kérelmet az Egyesült Államok szabadalmi hivatalához, amelyet aztán idén nyáron tett közzé az intézmény. A szabadalom a kartergáz elvezetésére, a PCV szeparátor kialakítására vonatkozik, így különösebben nem hozta lázba a benzinvérű rajongókat. Annál inkább a bejegyzést kísérő illusztrációk: ezek ugyanis egy olyan erőforrást ábrázolnak, amely jelenleg nem létezik sem a Toyota, sem a Lexus palettáján.
A szóban forgó motor ugyanis egy ikerturbós V8-as, a hengersorok közé illesztett feltöltőkkel. Noha a hosszú szabadalmi kérelem egyetlen pontján sem említik, hogy ilyen motor építését terveznék, már a műszaki rajzzal olajat öntöttek a tűzre a Toyota mérnökei.
Az autós társadalom évek óta várja ugyanis egy ilyen konfigurációjú erőforrás bevezetését: a megalapozott feltételezések szerint ez a négyliteres, akár 650 lóerős blokk léphetne annak a nagy hagyományokkal rendelkező 5,0 V8-as szívómotornak a helyébe, amely jelenleg a Lexus RC F nagyteljesítményű sportkupéban, illetve a Lexus LC 500 és a Lexus IS 500 túramodellekben dolgozik.
A motor a várakozások szerint nem csak az emissziós szabályoknak felelne meg jobban, de akár hibrid komponenssel is társítható volna – a takarékosság helyett a teljesítménynövelést tartva szem előtt.
Ennél is érdekesebb azonban, ahogy a szabadalmi bejegyzés a Toyota által kidolgozott technika univerzális kompatibilitása kapcsán további lehetséges erőforrásokat említ: szó esik szimpla turbós V8-as és V6-os motorokról, valamint soros négy- és hathengeres erőforrásokról is.
Noha ezek felsorolása a legkevésbé sem tekinthető ígéretnek a Toyota részéről, puszta említésük is izgalmas: az egyturbós V-motorok az új generációs TNGA-F platformra épülő szabadidőjárművekben, illetve platós teherjárművekben juthatnak fontos szerephez – ezek első képviselője az új generációs Toyota Land Cruiser 300, de a világpremier küszöbén álló Toyota Tundra pickup is ugyanezt a modern architektúrát alkalmazza.
A hathengeres turbómotor hibrid konfigurációkban a Toyota és a Lexus összes közép- és felsőkategóriás típusában szerephez juthatna, míg elektromos támogatás nélkül Észak-Amerikában és Délkelet-Ázsiában találhatna hívekre.
Egészen más területen kerülhetne reflektorfénybe a soros hathengeres motor, amely a márka legszebb hagyományai kelthetné ismét életre. A Toyota Supra több szériáján végigvonuló, de számos sportos limuzinban, így az első generációs Lexus IS 300-ban is alkalmazott elrendezés ugyanúgy hozzátartozik a Toyota DNS-éhez, mint mára a hibrid hajtástechnológia, vagy legújabban a hidrogén üzemanyagcella.
A nagy presztízsű blokk visszatérését ráadásul még valószínűbbé teszi a Toyota és a Mazda 2018-ban útjára indított, azóta egyre szorosabbra fonódó együttműködése a fejlesztés és a gyártás területén: ennek keretében ugyanis már körvonalazódtak egy soros hathengeres erőforrás tervei, melyről jövő év elején tudhatunk meg többet.
A megújulás első állomásaként a Zöld Autószervizt irányoztuk be. Szerdai Gábort, a Zöld Autószerviz tulajdonosát arra kértük, vizsgálja át A-tól Z-ig a 2006-os Corsa C-t, és minden – kisebb és nagyobb – hibát jelöljön meg.
Első, és legfontosabb: a műszaki vizsgára való felkészítés. Gábor átvizsgálta az autót, és megállapította, hogy rutinfeladatként olaj- és szűrőcserék, gyertyacserék, valamint toronycsapágy, illetve pár szilentcsere lesz esedékes.
Mindezeken felül hamarosan fékbetét- és féktárcsa cserék is esedékesek lehetnek, valamint a stabilizátorrudakat, azok gumiharangjait is ildomos lesz újítani. A lengéscsillapítók ugyan jók, de vélhetően cserére szorulnak majd, hiszen a rengeteg állás nem vált előnyére a felfüggesztésnek – a spirálrugók ugyanakkor rendben vannak, nem ül az autó egyáltalán.
Esztétikai hibák vannak: karcok, ajtórányítás, horzsolások. A 13 colos alufelni ép, a gumik viszont nem újak, viszont az állapotuk teljesen újszerű; cserélni kell majd ezeket is.
Az utastér rendben, bár vannak amortizációs nyomok, mint például a váltószoknya és a kézifékkar kopása. Ezek pótlásra kerülnek szintén.
Fent felsoroltak a teljesség igényét figyelmen kívül hagyva kerültek összesítésre, cikksorozatunkban részletről részletre megyünk majd.
Következő szervizelés az olaj- és szűrőcserák, valamint a gyertyacserék lesznek, valamint az utastér fertőtlenítése, kitakarítása is prioritást élvez.
Sosem fogyunk ki a szuflából: fő projektünk, az 1997-es Mercedes-Benz S420 W140 mellett párhuzamosan több vonalon ügyködünk e téren. Legfrissebb használtautó-alternatívánk nem más, mint egy Opel Corsa C 2006-ból.
Az autó egy kedves baráttól/kollégától került hozzánk, és a feladat, hogy teljes mértékben visszaállítsuk az eredetit megközelítő állapotába. Túl nehéz dolgunk nem lesz, ugyanis az autó rendkívül megkímélt, mindössze 50 ezer kilométer van az órájában, egyetlen magyar tulajdonosa volt, és a kezdetektől fogva garázsban állt.
Állt, túl sokat: közel 8 évet. Ez nyilvánvalóan meg is látszik néhány részleten, amelyek elsősorban mechanikus, műszaki kisebb problémák. Ezek hamarosan orvoslásra kerülnek, és a folyamatokról természetesen beszámolunk az Autóaddikt.hu dedikált rovatában.
A 2006-os Opel Corsa C 1.2 Twinport megújulását a Zöld Autószerviz végzi, Szerdai Gábor vezényletével.
A Kia Europe bemutatta az új Sportage európai változatát, mely arra született, hogy mércét állítson a teljes európai SUV szegmensben. Kifinomult és izmos vonalakba burkolt csúcstechnológiás utastere (benne a nagyméretű íves kijelzővel) a legmodernebb technológiákat és konnektivitási szolgáltatásokat vonultatja fel.
Az új szerkezeti alapokra épülő európai Sportage a Kia európai központú fejlesztési programjának eredményeként született meg, tengelytávját és valamennyi méretét kifejezetten a helyi vásárlók igényei, és a helyi közlekedési körülmények támasztotta követelmények alapján tervezték. E megközelítési mód alapján olyan SUV született, amely praktikumával és használati értékével tökéletesen illik az európai közegbe. A fejlesztések eredményeként a csomagtartó mérete jelentősen nagyobb, a fejtér és a lábtér pedig tágasabb a kifutó sorozaténál. A hátsó utasok lábhelye tágasságban kategóriaelső.
Az európai Sportage csúcstechnikás, alacsony károsanyag kibocsátású és takarékos hibrid hajtásláncokat is kínál, az akár a teljes napi közlekedési igény tisztán elektromos hajtású és így emissziómentes teljesítésére is képes plug-in hibrid modellváltozat (PHEV) pedig valódi újdonság az európai piacon. A legmodernebb műszaki tartalommal megszerkesztett, tiszta üzemű benzin- és dízelmotorok többféle teljesítményváltozatban szintén elérhetők, így valóban minden igényre és feladatra található megfelelő Sportage Európában.
A dinamikus, és kifejezetten az európai környezetbe illő vezetési élmény érdekében az új Sportage számos technológiai újdonságot is hordoz. Az elektronikus szabályozású felfüggesztés (ECS) új generációja a lengéscsillapítási karakterisztika valós idejű szabályozásával optimális komfortot és tökéletes biztonságot kínál minden forgalmi helyzetben, az új Terrain Mode pedig a menetképességeket fokozva garantálja a gyors és biztonságos előrejutást akár mély hóban, sárban, vagy homokban is, így a terepes kalandoknak sincs akadálya.
Az új Sportage aktív és passzív biztonság, valamint aktív vezetői asszisztens rendszerek terén is vezető szerepre tör, mindezeket a felszereléseket – a Kia elismert átfogó vezetéstámogató rendszereit összefogó ADAS-t is beleértve – a DriveWise foglalja keretbe.
Az új európai Sportage a még júliusban, egyik hosszú tengelytávú változatával bemutatott ötödik generáció modellcsaládjának integráns része.
“Ez az új Soprtage kifejezetten az európai igények alapján született. Fejlesztése során nem csak feszegettük a határokat, de új mércét is alkottunk az SUV kategóriában.” – mondta Jason Jeong, a Kia Europe elnöke. “Jövőbe mutató megjelenésével és utasterével az új Sportage egyszerre dinamikus és példamutatóan vezetőcentrikus, utasterében a legmodernebb technológiákat vonultatja fel.”
“Az újdonság elektromos hajtások terén szintén jól áll, hiszen gazdaságos és környezettudatos hibridként is elérhető. Hosszú, tisztán elektromos – és így teljesen emissziómentes – hatótávjával a Sportage plug-in hibrid kivitele is kiválóan példázza a Kia fenntartható mobilitás terjesztése iránti elkötelezettségét.”
Azonnali formai hatás Az új formaidentitás bátor és határozott formafilozófiai alapokra épül Az új Sportage hatásos megjelenése új formai határokat szab. A kifinomult karosszéria felületeit éles vonalak törik meg, ami kiegyenlíti a forma feszültségeit. Az izmos felületek a grafikai formákkal összekapcsolódva dinamikus és összeszedett megjelenést adnak az új modellnek.
A Kia idén bevezetett új formanyelve, az ‘Egyesült ellentétek’ képezi az új Sportage formavilágának alapját is, meghatározva megjelenésének és karakterének valamennyi aspektusát.
A gondolatébresztő és bátor filozófia öt alappillérre épül, ezek: az ‘Okkal élvezetes’, a ‘Fejlődés ereje’, az ‘Életteli technológia’, a ‘Boldogság feszültsége’, valamint a ’Természetesen bátor’. A felsorolás utolsó eleme alapvetően befolyásolta az új Sportage formai fejlesztési folyamatát. A tervezők természeti alapokon alkottak modern, bátor, érzelemmel teli és organikus formákat.
Elölnézetben a Sportage megjelenését a különösen részletgazdag fekete hűtőmaszk vonalai uralják, amelyek a teljes orron keresztülhúzódva vizuálisan is szélesítik a formát. A formák különleges hatást keltve rendezik össze az autó fő első látványelemeit. Az új maszk összeköti a jellegzetes tigrisorr vonalait az egyedi és feltűnő, bumeráng formájú, és az intelligens világítási rendszer részét képező mátrix LED fényszórókat is körülölelő futurisztikus, LED-es nappali menetfényekkel.
Az oldalvonalak a Sportage hagyományaihoz híven sportosak és feszesek, a kontrasztos formákat összefogó felületek pedig kifinomultak és tiszták.
Az új európai Sportage újdonsága, hogy karosszériája a sportos profilt kiemelő, és a dinamikus C-oszlopok formai hatását is fokozó kontrasztos, fekete tetőfényezéssel is megrendelhető. Mindez az övvonal hátrafelé emelkedő krómozott elemeivel kiegészítve tökéletes formai összhangot képez a hátsó légterelővel, amivel tovább fokozza a sportos hatást.
A megjelenés határozottságához komolyan hozzájárul az izmos formákból összeállított ferdehátú hátsó kialakítás is. A formáknak a hátsó világítótestek is részét képezik, olyan vizuális hatást keltve, minta finoman belekarcolták volna őket a lemezfelületbe. A keskeny hátsó fényeket vékony él köti össze, ami önmagában is szélesíti a hátsó megjelenést.
Felszereltségtől és kiviteltől függően az új Sportage 17, 18, vagy 19 colos könnyűfém keréktárcsákon gurul, amelyekhez hatféle forma, szín és felületi kialakítás válaszható.
High-tech utastér Finoman kidolgozott beltér, ahol a stílus és a technológia találkozik Az új Sportage utastere kifejezetten bátor és karakteres, ugyanakkor anyagai puhák, magas minőségűek és magas technológiai színvonalúak. A vezetőközpontú környezet a mai csúcsszintet képviseli, luxuskiegészítőkkel, kifinomult anyaghasználattal, és modern stílussal.
Az utastér központi eleme a látványos, részletgazdag kialakítású integrált, és az utastéren keresztülhúzódó íves kijelző érintőképernyővel, valamint a finoman kidolgozott szellőzőkkel.
A 12.3 colos érintőképernyő, és a fejlett, integrált kontroller a vezető és az utasok konnektivitásának, valamint a fedélzeti elektronikák működtetésének központja. A használat egyszerű, intuitív, a szintén 12.3 colos műszeregység a legmodernebb filmtranzisztoros, folyadékkristályos technológiát használja, így grafikája mindig pontos és éles. A tökéletes konnektivitás érdekében az új Sportage fedélzeti szoftverei és navigációs térképe online is frissíthető. Az európai Sportage használói a Kia Connect nevű applikáción keresztül távolról is elérhetik autójukat, s ezzel olyan fontos fedélzeti funkciókhoz is hozzáférhetnek, mint a Kia Live Services szolgáltatások, az online navigáció, a hangfelismerés, vagy a naptárszinkronizálás. Az applikáción keresztül az autó helyén kívül az is lekérdezhető, hogy a Sportage ajtajai és ablakai éppen zárva, vagy nyitva vannak-e.
A középkonzol kialakítása olyan, hogy mind az első utas, mind pedig a vezető egyszerűen elérhet valamennyi kezelőszervet és funkciót. A finom tapintású külön érintőgombok a sebességváltó mechanikus kapcsolat nélküli (shift-by-wire) kapcsolója mellett sorakoznak, a nagyteljesítményű, vezeték nélküli telefontöltő akár 15 W leadásra is képes.
Belső anyagai kivétel nélkül különösen magas színvonalúak és finom tapintásúak, miközben a válaszható dinamikus színek különleges vibrálást, energiát és lendületet adnak a térnek. A kényelmes első ülések könnyűszerkezetes felépítésűek és sportos kialakításúak.
Az európai Sportage utasterének tágas és praktikus kialakításában jelentős szerepe van a modell 2.680 mm-es tengelytávjának, 1.865 mm-es szélességének, 4.515 mm-es hosszának és 1.645 mm-es magasságának, hiszen csak így lehet egyszerre tágas a fej- és a lábtér, valamint megfelelően nagyméretű a csomagtartó. A lábtér, a hátsó üléssorban 996 mm hosszú, ugyanitt a fejtér mérete 998 mm. A csomagtartó VDA szabvány szerinti alaptérfogata 591 liter, a hátsó ülések 40:20:40 arányban előredönthetők, így a maximális méret 1.780 liter.
A tökéletes gondoskodik.
és körülölelő hangzásról a Harman Kardon premium sound
rendszere
Az új európai Sportage a modell dinamizmusát még jobban kifejező, még sportosabb megjelenéssel is megrendelhető: a GT-Line kivitel a végletekig kihasználja a formák adta lehetőségeket, látványos színekkel is feldobva a vonalakat. Az utastér színharmóniája a fekete és a fehér ellentétére épül, ez még élénkebbé teszi a formai hatásokat.
Fejlett hajtásláncok A hatékonyság és a teljesítmény az európai Sportage vérében van Az új Sportage széles hajtáslánc-választékában éppúgy megtalálhatók a modern és tiszta üzemű benzin- és dízelmotorok, mint a csúcstechnológiát képviselő hibrid rendszerek.
Az új Sportage műszaki alapjait már a kezdetektől úgy tervezték, hogy a legmodernebb villamosított hajtásláncok befogadására is alkalmas legyen, hiszen a cél eleve a piac egyik legjobb hatásfokú SUV modelljének megalkotása volt. Így a hibrid (HEV) és a plug-in hibrid (PHEV) változat is igazi, kompromisszummentes szabadidő-modellként születhetett meg.
Mindkét hibrid modellváltozat hajtásláncát úgy alkották meg a Kia fejlesztői, hogy azok elemei ne csökkentsék se az utastér, se pedig a csomagtér hasznos méretét. A hibrid kivitel akkumulátorát a hátsó ülések alá építik be, így a lábtér mérete ugyanakkora, mint a belső égésű hajtással szerelt modellekben. A plug-in hajtású Sportage nagyfeszültségű akkuja az utastér alatt, a két tengely között utazik, ezzel is hozzájárulva a tökéletes tömegeloszláshoz, valamint az utastér tágasságához, kényelméhez és praktikumához.
A plug-in hibrid Sportage motorterében a Kia sikeres, 1.6 literes T-GDI benzinese dolgozik, a hajtás állandó mágneses villanymotorja 66.9 kW-teljesítményű, a lítiumion-polimer szerkezetű akkumulátor kapacitása 13.8 kWh. A hajtás kombinált rendszerteljesítménye 265 lóerő, amiből 180 lóerő a benzinmotorból származik. Az akkucsomag elektronikus szabályozóegysége folyamatosan figyeli a telep teljesítményjellemzőit, áramerősségét és feszültségét, miközben a hibajelenségekre is ügyel. Az akkumulátor minden egyes elemi cellájának feszültségét és hőmérsékletét is állandóan ellenőrzi egy erre hivatott külön elektronika.
A hibrid Sportage-et szintén az 1.6 literes T-GDI erőforrás 180 lóerős változata mozgatja, itt a rendszer állandó mágneses szinkron villanymotorja 44.2 kW teljesítményű, a lítiumion-polimer akku kapacitása pedig 1.49 kWh. A kombinált rendszerteljesítmény 230 lóerő.
Az 1.6 literes T-GDI benzinmotor tiszta üzemű, és takarékos Hybrid 48V kivitelben is elérhető az új Sportage kínálatában, 150 vagy 180 lóerős változatban. A négyhengeres égési folyamatait optimalizálták, fejlesztették hűtőrendszerét, és csökkentették a súrlódási veszteségeit.
Már a piaci bevezetéstől elérhető lesz az új európai Sportage kínálatában a Kia magas hatásfokú, és tiszta működésű 1.6 literes dízelmotorja, 115 és 136 lóerős teljesítményváltozatban egyaránt. A szelektív redukciós katalizátorral (SCR) felszerelt erőforrás nitrogénoxid- és részecske-kibocsátása is minimális. A motor 136 lóerős változata Hybrid 48V kivitelben is készül, ez a hajtáslánc tovább csökkenti a Sportage emisszióját és fogyasztását.
Az 1.6 literes T-GDI motorhoz hétfokozatú duplakuplungos robotizált automata sebességváltó (7DCT) csatlakozik, de ez az erőforrás hatsebességes kézi erőátvitellel is elérhető. Az 1.6 literes dízelek (Hybrid 48V rendszerrel vagy nélküle) hatfokozatú intelligens kéziváltóval (iMT), vagy hétsebességes duplakuplungos automatával (DCT) kaphatók.
Valamennyi új európai Sportage a Kia alapjárati startstop rendszerével (ISG) készül. Az ISG automatikusan leállítja az alapjáraton feleslegesen járó motort, amivel tovább csökkenti a fogyasztást és a károsanyag kibocsátást. Az ISG a Kia iparági szinten is vezetőnek számító fejlett vezetőtámogató rendszerével (ADAS) is együtt használható, így a rendszer már előre képes kalkulálni azokkal a forgalmi szituációkkal (kereszteződések, lámpák, stoptáblák) amelyekben a motor leállítható. Ezzel kiszűrhetők a felesleges leállítások, és a vezető is nyomon követheti az ISG éppen aktuális működési állapotát.
Tökéletes biztonság mindig, minden környezetben Az európai Sportage új Terrain Mode-dal és elektronikus szabályozású felfüggesztéssel (ECS) is elérhető A márka új, N3 jelű padlólemezén az új Sportage arra született, hogy tökélyre vigye a prémium SUV jellemzőket.
A Sportage modellek története során most először itt jelenik meg az új Terrain Mode üzemmód, amely kifejezetten az aktív életet élő vevőket célozza meg; azokat, akik a szilárd burkolatú utak elhagyásától sem rettennek vissza. Ez a beállítás automatikusan módosítja a Sportage hajtáslánci beállításait, így az autó hóban, sárban és homokban is biztonságosan és dinamikusan halad.
A Terrain Mode-on kívül az új Sportage menetdinamika kapcsolójával további három üzemmód állítható be: Comfort, Eco és Sport. A vezető által kiválasztott beállítás a műszerfal nagyfelbontású digitális kijelzőjén is mindig megjelenik.
Az új műszaki alapok alapvetően befolyásolják az új Sportage menetdinamikai jellemzőit, kifinomult, stabil és kényelmes menettulajdonságokkal, valamint agilis és dinamikus vezethetőséggel felruházva az autót. A futóművet és a kormányzást is úgy állították be, hogy a vezető ezeket a tulajdonságokat a lehető legmesszebbmenőkig kihasználhassa.
Az új, elektronikus szabályozású és folyamatosan változó csillapítású felfüggesztés (ECS) kiváló komfortot és tökéletes biztonságot kínál minden forgalmi helyzetben, a szintén elektronikus szabályozású összkerékhajtás pedig mindig optimálisan osztja el a hajtóerőt az autó első és hátsó kerekei között. Ezzel nem csak az eljutás biztonsága nő meg jelentősen, de a menetdinamika is fokozódik.
DriveWise: élen jár a biztonságban Az új Sportage-ban a legmodernebb aktív és passzív biztonsági rendszerek is megjelennek A Sportage ötödik generációjának fejlesztése során a biztonság mindvégig kiemelt szempontként szerepelt, így az új sorozat kategóriájának egyik legbiztonságosabb tagja is egyben.
A látványos karosszéria lemezei alatt az új Sportage erős és könnyű szerkezetű, torziós merevsége kiemelkedően magas. A biztonsági rendszerek sorában a két első, a függöny- és az oldallégzsákok mellett az első ülések közötti központi légzsák is megtalálható.
A Kia házon belüli fejlesztésű, fejlett biztonsági rendszereit összefoglaló ADAS, – vagy más néven a DriveWise – segít a veszélyes forgalmi helyzetek kivédésében, miközben védi és óvja az utasokat és a többi közlekedőt is. A DriveWise ADAS csomag része a Kereszteződés asszisztenssel is kiegészített Ráfutásosütközés-elkerülő támogatás, amely kereszteződésekben, balra kanyarodáskor is védelmet kínál.
Az autópályán Vezetést támogató asszisztens (HDA) a sebességkorlátozásokhoz igazodva tartja a beállított sebességet és a távolságot is az előttünk haladótól, miközben az autó sávközépen tartásában is segít.
A Navigációalapú aktív sebességtartó automatika (NSCC) a navigációs rendszer valósidejű adatait is felhasználja a biztonságos sebesség tartásához autópályán, miközben a kanyarok előtt automatikusan csökkenti a sebességet, majd a kanyarok után önműködően visszaállítja azt a korábbi értékre. Az új európai Sportage modellekhez az intelligens sebességkorlátozás-asszisztens is elérhető. A rendszer figyelmezteti a vezetőt, ha túllépi a megengedett sebességet.
Ha a vezető sávváltási szándékát irányjelzéssel is megerősíti, az Aktívfékezés-funkcióval is kiegészített holttérfigyelő rendszer (BCA) bekapcsol, és amennyiben a holttérben járművet észlel, figyelmeztet. Ha a vezető erre nem reagál, a BCA a Sportage irányításába is beavatkozva kerüli el a balesetet. A BCA rendszere párhuzamos parkolásokkor szintén aktív, azaz ilyen esetekben is figyelmeztet a holttérből érkező járművekre. A Holttérfigyelő kamerarendszer (BVM) sávváltáskor képet közvetít az autó megfelelő oldali holtteréről közvetlenül a műszerfalra, a vezető látóterébe.
A Távirányítással kiegészített parkolósegéd (RSPA) a szűk helyekre való beállásoknál, és a parkolóhely elhagyásakor is segítséget nyújt: így a vezető az autóból kiszállva, távirányítással vezérelheti parkolását. A parkolási manővereket a Tolatókamera (RVM) és a Körbelátó kamerarendszer (SVM) is támogatja, valósidejű képet közvetítve a műszerfalra az autó környezetéről.
Digitális bemutató a Müncheni Autószalonon Az új, európai Sportage digitális bemutatón debütált, szeptember 1-jé a Kia médiacsatornáin, és élőben (a plug-in hibrid változattal együtt) a Müncheni Autószalonon lesz először látható. A szeptember 7-12. között nyitva tartó kiállítás látogatói az Odeonplatz-on, a Kia standján láthatják az újdonságot.
Egy új “villám” született (A NEW BLITZ IS BORN) – ezzel a mottóval mutatta be Rüsselsheimben az Opel az Astra hatodik generációját.
A helyszinen mintegy 180, az online közvetítés segítségével több, mint ezer újságíró követhette nyomon, amint az Opel új vezérigazgatója, Uwe Hochgeschurtz első munkanapján bemutatta az új Opel Astrát. Vele együtt a Liverpool menedzsere, Jürgen Klopp leplezte le az újdonságot. Az Opel márkanagykövete izgatottan beszélt az új Astráról, amelynek egy prototípusát már volt alkalma vezetni is. Az Opel bestsellerének történetében most először lett a “villám villamosított”, hiszen az új Astra plug-in hybrid változatot is kínál, sőt egy teljesen elektromos változat is érkezik majd 2023-ban Opel Astra-e néven. Az új Astra generáció emellett hatékony benzin és dízelmotorokkal is kapható less, tehét a vásárló maga választhat a széles palettából.
“Fantasztikus autó! Az új Astra izgalmas új fejezetet nyit at kompakt Opelek történetében. Ez az első alkalom, hogy egy modellt tisztán elektromos és plug-in hybrid változatban is elérhető less. Meg vagyok arról győződve, hogy az új Astra és Astra-e sok új vásárlót vonz majd az Opel márkához” mondta az Opel vezérigazgatója, Uwe Hochgeschurtz az autó világpremierjén, Rüsselsheimben.
Az Opel márkanagykövete, Jürgen Klopp így foglalta össze első benyomásait az előszériás autóról, amit már vezethetett “Egy álcázott plug-in hybrid Astrát próbáltam ki és lenyűgözött. Csöndes és erős egyszerre, szinte úgy viselkedik, mint egy sportautó. A dizájn pedig kivételes: markáns, erőteljes, kreatív és egyedi. Gratulálok az Opelnek!”
Az Opel Astra 30 éve: Bestseller és mindig a márka arca
Az Opel közel 15 millió Astrát adott el 1991-es bevezetése óta. 30 évvel később a kompakt kategóriás modell még attraktívabb, mint valaha. Az új Opel Astra a márka formai állásfoglalása. Dinamikusabb, mint valaha, tiszta, feszes felületekkel, felesleges formaelemek nélkül, az Opel új márkaarcával, az Opel Vizorral. Első pillantásra egyértelmű, hogy ez az Astra egy új korszak meghatározó új modellje. A hatodik generáció sportos ötajtósként mutatkozik be, dinamikus külsővel és mégis tágas beltérrel. Az új Astrát az Opel főhadiszállásán, a németországi Rüsselsheim városában tervezték, fejlesztették, és ősztől ott is készül.
Az újdonság számos, korábban csak a drágább modellekre jellemző újdonságot is hoz a kompakt kategóriába. Például az adaptív IntelliLux LED® Pixel fényszórók egyenesen az Opel zászlóshajójából, az Insigniából érkeztek, és összesen 168 LED szegmenssel világítanak. Ez a megoldás kiemelkedő nem csak a kompakt autók között, de a középkategóriában is.
Az utastér változása időugrásszerű az Astra új generációjában. Az új, és teljesen digitális Pure Panel műszerfallal az analóg kijelzők ideje lejárt: új, modern grafikájú, letisztult és intuitívan kezelhető ember-gép interfész (HMI) váltotta le. Az új Astra fedélzeti rendszerei a nagyméretű érintőképernyőkön keresztül gyorsan és intuitívan kezelhetők, olyan egyszerűen akár egy okostelefon.
A Magyar Állami Operaház Adódjatok össze! jótékonysági napjának keretében szervezett szabadtéri sztárgáláján hárommillió forint adomány gyűlt össze a Regőczi István Alapítvány a Koronavírus Árváiért számára. A BMW Group Magyarország támogatását élvező rendezvényen a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee koncertjét is élvezhette a közönség.
A Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházának parkjában megrendezett koncert első felében – hasonlóan Jonas Kaufmann hagyományteremtő, 2020-as koncertjéhez – ezúttal is magyar művészeké volt a főszerep, akik Bizet, Erkel, Gershwin, Mozart, Puccini, ifj. Johann Strauss és Verdi népszerű operaslágereivel várták a közönséget.
Az est második felében világsztárok léptek színpadra: Patricia Petibon és Lawrence Brownlee közös koncertjén a művészek ízelítőt adtak legkedvesebb szerepeikből, így elhangoznak többek közt a Faust, Az ezred lánya, a Rigoletto, a Traviata és Massenet Manonjának részletei, emellett az énekesek európai és amerikai szerzők dalaiból is válogattak.
Patricia Petibon mintegy negyedszázados pályafutása alatt a szoprán fach legsokoldalúbb előadói közt vált ismertté, akiknek gazdag repertoárja a barokktól a kortárs zenéig terjed, és kiemelt helyet foglalnak el benne a francia operairodalom mellett Mozart, Verdi, vagy akár spanyol dalszerzők művei. Az örökké fiatalos díva rugalmas, gazdag díszítésekre alkalmas hangját Barcelonától Bécsig, Párizstól Milánóig a legrangosabb operaházakban és a legváltozatosabb szerepekben tette próbára a közönség nagy megelégedésére.
A bársonyos hangjával az Atlanti-óceán mindkét partján sikert sikerre halmozó Lawrence Brownlee 2002-ben a Virginiai Operában debütált A sevillai borbély Almaviva grófjaként, mely szerep csakhamar védjegyévé vált, csaknem 20 éves pályafutása során a New York-i Metropolitantől a Bécsi Állami Operaházig több rangos dalszínházban megformálta. Az elmúlt évtizedben elsősorban a bel canto, ezen belül is Rossini és Donizetti művei váltak a lírai tenor védjegyévé, amelyek főszerepeiben rendszeresen sikert arat és visszatérő vendége az Egyesült Államok és Nyugat-Európa vezető operáiban.
A gálakoncert alkalmat adott arra, hogy az Opera társadalmi felelősségvállalása jegyében a Regőczi Alapítvánnyal partnerségben felhívja a figyelmet a koronavírus-járvány árváinak támogatására. A sztárgálán, melyen Herczegh Anita, a köztársasági elnök felesége, az alapítvány kuratóriumi elnöke is beszédet mondott, hárommillió forint adomány gyűlt össze.
A BMW Group Magyarország a BMW Art&Culture programja keretében 2015 februárjában csatlakozott az Opera intézményi partnereinek sorába, kizárólagos autóipari partnerként. A sztárgála külföldi fellépőit, Patricia Petibon koloratúrszopránt és Lawrence Brownlee tenort magyarországi tartózkodásuk során egy BMW X5 45e plug-in hibrid, illetve egy BMW 740d xDrive modellel szállította a BMW Group Magyarország.
A Simu Liu főszereplésével készült alkotás szeptember 2-ától lesz látható a hazai mozikban.
Folytatódik a BMW és a Marvel Studios sikeres együttműködése: miután a júliusban debütált Fekete özvegyben (16V) a BMW X3 és a BMW 2-es Gran Coupé is feltűnt, a szeptember elején mozikba kerülő Shang-Chi és a Tíz Gyűrű legendája (12V) című alkotásban a BMW iX3 is filmpremierjét ünnepli.
A BMW iX3 éppen akkor mutatkozik be a Marvel Studios új alkotásában, amikor a frissítésen átesett modell piaci premierje is kezdetét veszi. A 2021 szeptemberében érkező újdonság innovációi a formanyelvben éppúgy visszaköszönnek, mint a modell továbbgondolt utasterében és felszereltségében. A frissítéssel a BMW iX3 még inkább előtérbe helyezi közeli rokonságát a bajor prémiummárka BMW iX és BMW i4 modellek által fémjelzett, prémium elektromos autókat felsorakoztató új modellcsaládjával.
A Shang-Chi és a Tíz Gyűrű legendájában (12V) a BMW iX3 mellett egy Melbourne Red karosszériafényezésű BMW M8 sportautó is feltűnik. Az alkotás akcióban bővelkedő jeleneteiben mindkét modell kulcsfontosságú szerepet kap, erejüket és agilitásukat bizonyítva.
A Shang-Chi és a Tíz Gyűrű legendája (12V) című filmről
A Marvel Studios Shang-Chi és a Tíz Gyűrű legendája (12V) című alkotásában a főszerepet Simu Liu játssza. Shang-Chi kénytelen újra szembenézni a múltjával, amikor a Tíz Gyűrű elnevezésű titokzatos szervezet látókörébe kerül. Wenwu karakterét Tony Leung öltötte magára, Shang-Chi barátja, Katy szerepében Awkwafina brillírozik, Jiang Nan szerepét pedig Michelle Yeoh játssza. A filmben feltűnik még Fala Chen, Meng’er Zhang, Florian Munteanu és Ronny Chieng is.
A Shang-Chi és a Tíz Gyűrű legendáját (12V) Destin Daniel Cretton rendezte, a producer Kevin Feige és Jonathan Schwartz. Az executive producerek Louis D’Esposito, Victoria Alonso és Charles Newirth. A forgatókönyvet David Callaham, Destin Daniel Cretton és Andrew Lanham írta. A film szeptember 2-ától lesz látható a hazai mozikban.
Egy ausztrál vállalat a klasszikus, 79-es sorozatú modellbe tett bivalyerős villanymotort és nagy akkumulátort.
A technológia fejlődésével az elektromos átalakítások egyre olcsóbbak, kompaktabbak és megvalósíthatóbbak...