Site icon AutóAddikt

Sikeres üzleti időszakot tudhat magáénak a Volkswagen Csoport 2016 első felében

A Volkswagen Csoport a vártnál lényegesen jobb teljesítménnyel zárta a jelenlegi pénzügyi év első felét – áll a márka szerkesztőségünkhöz eljuttatott sajtóközleményében.

A különleges tételek nélküli működési eredmény az első hat hónapban elérte a 7,5 milliárd eurót (2015: 7,0 milliárd euró), amely kiváló eredmény a Volkswagen Csoport számára 2016. első felére. Ugyanakkor a negatív hatású különleges tételek 2,2 milliárd euróval (2015: 0,2 milliárd euró) csökkentették a működési eredményt.

Ezek a különleges tételek többségében a dízel aggregátok kibocsátásával kapcsolatos ügy jogi kockázataihoz kötődnek, amelyre további 1,6 milliárd eurós keretösszeget különített el a vállalatcsoport az év első hat hónapjában. Ennek következményeként a különleges tételekkel együtt számolt működési eredmény 5,3 milliárd euróra csökkent. A Volkswagen Csoport különleges tételekkel együtt kalkulált operatív árbevétel-arányos nyereségrátája 4,9 százalékra csökkent (2015: 6,3 százalék), a különleges tételek előtt ez elérte a 7,0 százalékot (2015: 6,4 százalék). Az év első felében regisztrált árbevétel elérte a 107,9 milliárd eurót (2015: 108,8 milliárd), amely éppen alatta marad az előző évben teljesített eredménynek.

Matthias Müller, a Volkswagen Csoport igazgatótanácsának elnöke így kommentálta az évközi eredményeket Wolfsburgban: „A különleges tételek fényében kiváltképp elégedettek lehetünk az első félév eredményeivel. A számok azt mutatják, hogy üzleti modellünk megbízható. Márkáink révén a Volkswagen Csoport számos erős pilléreken nyugszik. Ezekre az alapokra építve és a „Together – Stratégia 2025” programját követve alakítjuk át a Volkswagen Csoportot autógyártóból a fenntartható mobilitás világszerte vezető szolgáltatójává.”

A konszern működési eredménye nem tartalmazza a kínai vegyesvállalatok eredményeit, amelyek 2,4 milliárd euróra (2015: 2,7 milliárd euró) adódtak. Ezen vállalatok pénzügyi eredményeit a tőkemódszer alkalmazásával számolják el, így kizárólag csak ott jelennek meg. A befektetésből származó alacsonyabb jövedelmek és az újraszervezési hatások miatt az adózás előtti eredmény az első hat hónapban 4,8 milliárd euróra csökkent (2015: 7,7 milliárd euró). Az adózás után eredmény 3,6 milliárd euróra (2015: 5,7 milliárd euró) rúgott.

„Nehéz körülmények között stabil eredményeket produkáltunk” – jelentette ki Frank Witter, az igazgatótanácsnak a pénzügyek területéért felelős tagja. „Ez mutatja a Volkswagen Csoport kiemelkedő nyereségszerző képességét. De folyamatos kemény munkára van szükség ahhoz, hogy a dízel kérdés komoly hatásait ellensúlyozzuk.”

Az első félév eredménye nem csupán az Audi, Porsche és ŠKODA márkák már korábban is valószínűsíthető erősödésének köszönhető, de ugyanúgy fontos szerepet játszott benne a Volkswagen Személyautók márka kézzelfogható, az első negyedévhez viszonyított második negyedéves bővülése. Ez a változás számos tényezőnek köszönhető, így például a szezonálisan nagy kereslet, az európai autópiac magára találása és a nagybani értékesítés újjáéledése is meghatározó volt a növekedés szempontjából. A hatékonysági program pedig itt is érzékeltette pozitív hatásait.

A gépjárműipari részleg nettó készpénz-állománya 28,8 milliárd euróra nőtt

Június végére a gépjárműipari részleg nettó készpénz-állománya 28,8 milliárd euróra emelkedett, amely 4,3 milliárd euróval haladja meg a 2015. év végi eredményt. Az autóipari részleg beruházási kiadásai 137 millió euróval 4,5 milliárd euróra csökkentek, miközben a tőkeráfordítás-aránya maradt a tavalyi év hasonló időszakában regisztrált 4,9 százalékon.

Márkák és üzleti területek

A Volkswagen Személyautók különleges tételek nélküli működési eredménye a tavalyi 1,4 milliárd euróról 0,9 milliárd euróra csökkent. A csökkenés az árfolyam változások negatív hatásainak, a kiszállítások alacsonyabb számának illetve a károsanyag-kibocsátási ügyhöz kapcsolódó magasabb marketing költségeknek tudható be.

Az Audi különleges tételek nélküli működési eredménye 2,7 milliárd eurót tett ki (2015: 2,9 milliárd). Az árfolyam változások hatásai, az új termékek és technológiák folyamatos magas költségei illetve a nemzetközi termelési hálózat kiépítésének költségei mind negatívan befolyásolták az eredményességet. A legfontosabb pénzügyi mutatók az Audi esetében magukban foglalják a Lamborghini és a Ducati márkák számait is.

A ŠKODA működési eredménye 31,2 százalékkal javult, így a tavalyi 522 millió euró után 2016. első félévében elérte a 685 millió eurót. Ez az eredmény leginkább a kiszállítások bővülésének, a kiváló modellmixnek és az optimalizált termelési költségeknek köszönhető.

A SEAT márka tovább halad a növekedés útján, az év első hat hónapjában 40 millió euróval 93 millió euróra emelte működési eredményét. A kiszállítások visszaesését és az árfolyam változásainak negatív hatásait a márkánál a költségek csökkentésével és a modellmix további javításával sikerült ellensúlyozni.

A Bentley elsősorban a megváltozott piaci környezet és az árfolyam változások negatív hatásai miatt 75 millió eurós visszaesést könyvelt el, működési eredménye az év első hat hónapjában -22 millió euróra adódott.

A Porsche 7,7 százalékkal tovább javította működési eredményét, amely elérte az 1,8 milliárd eurót, köszönhetően az évről évre növekvő kiszállításoknak és a kedvező árfolyamoknak. A kereslet leginkább a Boxster, Cayman, 911 és Macan modellek iránt növekedett.

A Volkswagen Haszonjárművek termékpalettájáról a Caddy és a Multivan/Transporter modellek voltak a leginkább kedveltek az év első hat hónapjában. 2016. első félévének működési eredménye 299 millió euróra nőtt (2015: 268 millió euró) elsősorban a kiváló modellmixnek köszönhetően.

A Scania esetében a növekvő európai kiszállítások ellensúlyozták a Dél-Amerikában, Törökországban és Oroszországban visszaeső keresletet, így a márka különleges tételek nélküli működési eredménye 550 millió euróra emelkedett (2015: 503 millió euró).

A Dél-Amerikában tartósan fennálló nehéz gazdasági környezet ellenére a MAN különleges tételek nélkül számolt működési eredménye 186 millió euróra (2015: 54 millió euró) emelkedett. A bevezetett strukturális átszervezések itt szintén éreztették pozitív hatásukat.

A MAN Power Engineering az év első hat hónapjában 103 millió eurós (2015: 135 millió euró) működési eredményt ért el.

A Volkswagen Pénzügyi szolgáltatások üzletága 2,6 százalékkal 995 millió euróra növelte működési eredményét. A mennyiségi hatások pozitívan befolyásolták az üzletág eredményét: az előző évhez képest 15,2 százalékkal emelkedett az új szerződések száma világszerte, ezzel sikerült elérni a 3,3 millió darabos szerződésállományt.

Tervek és kilátások

A kilátásokat illetően Matthias Müller, a vállalat igazgatótanácsának elnöke így nyilatkozott: „Keményen dolgozunk a vállalat nyereségszerző képességén, hiszen így biztosíthatóak csak azok a jövőbeli beruházások, amelyek ahhoz kellenek, hogy egy alapvetően autóipari szereplőből mobilitási megoldást szolgáltató innovatív üzleti egységet hozzunk létre. Éppen ezért a „Stratégia 2025” program egyik alapvetése, hogy minden márka és üzletág az értéklánc minden pontján a maximális hatékonyságra törekedjen.”

A gazdasági környezet változása, az árfolyam változások és a dízel motorok kibocsátását érintő témakör alakulásának függvényében a konszern a 2016-os évre 5 százalékos visszaesésre számít az előző év eredményéhez képest. A kibocsátási-ügy mellett a versenyképes piaci környezet, az árfolyam és a kamatok ingadozása illetve a nyersanyagok árának változékonysága további kihívásokat tartogat a vállalat számára. Pozitív hatások várhatók viszont a márkák által megvalósított hatékonysági programok révén illetve a moduláris építőelemek alkalmazásának köszönhetően is.

A Volkswagen Csoport a 2016. évi különleges tételek nélkül számolt működési eredményre vonatkozóan 5,0 – 6,0 százalék közötti operatív árbevétel-arányos nyereségrátával számol.

Exit mobile version