Hatodik generációját tapossa a BMW 5-ös szériája, s úgy érezzük: szinte repül az idő. Igaz, 1972 nem mostanság volt, de mindenképp érdekes tény, hogy több, mint 40 éve töretlen a népszerűsége a bajor gyártó felső-középkategóriás modelljének.
Ahogyan mondani szokták, azóta azért sok víz lefolyt már a Dunán, az igények mikéntje átértékelődött – manapság, 2015-ben nyilvánvalóan már mások a fogalmak, az elvárások a luxuskategória irányába. Annyi azért bizonyos, hogy annak idején az E12 kódjellel ellátott BMW 5 felhozatala 1.8 literestől 3.5 literesig kitolt motorpalettája bőségzavart is okozhatott akár, viszont leginkább a benzines erőforrások voltak preferáltak az érában, így szinte teljesen lefedte az igényeket a modellkínálat.
Mára kétségkívül klasszikusnak számít az első szériás 5-ös, viszont a mai napig nagy ritkán összetalálkozhatunk az utakon ezekkel a remekekkel, nem beszélve a gyakoribb E28 sorozattal (gyártás: 1982-1988), illetve az E34 klasszikusaival (gyártásban 1989-1996).
Múlt a jelenben
No de kanyarodjunk vissza a jelenbe, és nézzük, mivel domborít jelenleg a BMW a felső-középben! Cikkünkben az 5-ös család leginkább praktikus tagját, az 560 literes csomagtérrel rendelkező BMW 530d Touring-ot vesézzük ki, xDrive hajtással, Luxury felszereltséggel.
Tulajdonképp számottevő faceliftre ne számítsunk a 2015-ös modellévű BMW 5 kapcsán, a 2010-es gyártás indulása óta (6. generáció) néhány finomítás történt csak. Ugyanakkor a mérnöki precizitásnak köszönhetően számos innovatív formula nyert teret, melyek elsősorban az utasbiztonságot és menetkomfortot hívatottak volt erősíteni, tökéletesíteni, a mindenkori vásárlói igények instant térnyerése végett.
Marad úgy, ahogyan az a bajorok nagykönyvében meg van írva
Az oldalvezetés is a klasszikus elgondolások szülötte: kombi forma, nagybetűvel, úgy, ahogyan azt behunyt szemmel is elképzeljük, látjuk magunk előtt felsejleni. Kissé hátrafelé, a C oszlop lezárásáig ívelő övvonallal, elegáns sziluettel. Az oldalajtók felületei termetesek, a prémium érzetet növelik a nyitókilincsek kialakítása, enyhe süllyesztése, valamint a fénytöréssel játszó szinteltérések is megdobják az összhatást.
Nagyszerűsége egyszerűségében rejlik
Hiába a felső-középkategória, hiába a luxus, mégis a BMW 530d rendkívül egyszerű önmagában. Ez nem azt jelenti, hogy összecsapott koncepció alapján készültek a skiccek anno a tervezőasztalon, hanem sokkal inkább azt mutatja, hogy a magas, prémium szint kivitelezhető úgy is, hogy az mindenki számára emészthető maradhasson. Tehát nem szükségesek az ízléstelenségig tornázott felesleges, „semmi szükségét nem látja senki” kiegészítők, fals felhangú sallangok, csakis a puszta használhatóságra kihegyezett részletek dominálnak. No és persze a praktikum, amely elengedhetetlen egy kombi tekintetében. Még akkor is, ha BMW-ről szól a fáma, s akkor is, ha az egész megjelenés és aspektus inkább a tükörsima műutak, konkrétabban a sportpályák aszfaltcsíkja felé kacsingat, némi túlzással persze.
Igényes és tökéletes minőséggel dolgozó enteriőrt kapunk a BMW 530d esetében is, a nagytestvér 7-es sorozatához rendkívül hasonló kiszerelésben. Persze a BMW modellek – 3-as, 5-ös, 6-os, 7-es – mind szinte ugyanazt a sémát követik, aprócska eltérésekkel, kiegészítők alkalmazásával, ügyelvén az arculat tradícióinak alkalmazására.
Fentieknek megfelelően a kormánykerék kialakítása remek fogást és kezelhetőséget biztosít, vastag ívekkel, bársonyos felülettel, a vezetési komfort alappilléreként. A központi grafikus kijelző analóg modellezésű műszercsoportja pontos értékeket közvetít a sofőr irányába, beugratós mellé, ugyanis többekben előjött a pszeudo-hatás: igazinak vélték a mutatókat és a hozzájuk tartozó számlapokat.
Bőséges információáramlás
Egyszerű parkolást ígér a BMW 530d Surround View 3D-s lefedettségű kamerarendszere, gyakorlatban is: tiszta, tűéles képvisszaadás még esős időben és éjszakai megvilágításban is, az útkereszteződésekbe érve közvetít az autó körül történő eseményekről, az esetleges holttereket feltérképezve. Előre, illetve hátulra is került parkolássegítő rendszer (PDC), optikai és akusztikus jelzésekkel ellátva a járművezetőt, pontosan azért, hogy a parkolás és manőverezés ténylegesen gyerekjátéknak tűnhessen. S az is, nincsen apelláta.
Olyannyira, hogy a BMW 530d vezetése már-már annyira szimpla, mintha nem is mi vezetnénk az autót; az út-autó kapcsolat közvetítése statikus, s bár a hangszigetelés minősége nem üti meg az 6-os, vagy a 7-es sorozat normáját, a sebességérzet elveszik úgy 60 kilométer/óra magasságában, s azon kapjuk magunkat autópályán, hogy épp elértük a 130-at, de még mindig olybá tűnik, mint ha 80-nal haladnánk… Ez persze nem feltétlenül probléma, sőt, kellemes a zsigereknek, de mindenféleképp odafigyelést igényel vezetés közben. Ugyanakkor a számtalan vezetés-asszisztens gondoskodik arról, hogy biztonságban, a betartandó keretek közt közlekedjünk az autóval.
Kényelem, komfort
Akárhogy is nézzük, a BMW 530d családi autó kell, hogy legyen. Tegyük félre most a sportosságot, vagy az arra ösztönző menettulajdonságokat (lejjebb részletezve), vagy az 1462 milliméteres magasságot, a 18-as kerekeket. Praktikum tekintetében találunk oldalzsebeket, palack- és pohártárolókat, két irányban nyitható és kulccsal zárható könyöklőt, benne USB csatlakozóval. Ezek szinte minden hasonló felszereltségű és kategóriájú autóban megtalálhatóak, növelik az utazás kellemes kivitelét, csakúgy, mint a derék kvalitású bőrbevonattal készült első és hátsó ülések is.
Az elsők ülőlapjai átlagos hosszt kaptak, az elektromosan mozgatható combtámasszal bővíthetünk, csakúgy, mint a szintén motoros fejtámlákkal – itt az optimális méretezésű háttámlák szabhatóak testre. A BMW 530d ülései ergonómiailag is rendben vannak, kánikulában javallott a keringetés, főként, ha rövidnadrágban, vagy szoknyában foglalunk helyet az autóban.
Jól simítja az úthibákat BMW 530d, bár a hátul ülők kapnak a keresztbordázott felületeken áthaladva a pattogásból. Mindez nem zavaró, csak lehetne kifinomultabb, viszont kárpótol az intelligens xDrive hajtás, amely a nyomatékot mindig megfelelően osztja el a négy kerék közt út- és terepviszonyok függvényében. Így tehát elfelejthető minden aggodalom, amikor mondjuk leesik az első hó, vagy poros, zúzalékos útszakaszon kellene nagyobb tempóval bevennünk egy szélsőségesnek tűnő kanyart. A BMW 530d kormányzása direktnek mondható, hirtelen bevitt kormánymozdulatokra azonnal érkezik a reakció, belső ívet tartó, intenzív kanyarodásnál tapasztalható orrtolásos alulkormányzás, de az elektronika remekül korrigál.
Szinte sportautóvá is alakítható a BMW 530d xDrive Touring
Sorhatos, 2993 köbcentiméter hengerűrtartalmú turbódízel erőforrás dolgozott a BMW 530d orrában, 258 lóerő maximális teljesítménnyel 4000-es percenkénti fordulatszámon. Az elérhető legmagasabb forgatónyomaték 560 Newtonméter, mely már 2000-től rendelkezésre is áll, az egyenletesen felépülő töltésnek köszönhetően minimális turbólag érzettel, szinte a gázpedál lenyomása után rendelkezésre áll.
A gázreakciók közvetlenek, a nyolcgangos ZF automataváltó még mindig párját ritkítja, a fel- és visszaváltások mindig időben érkeznek. Akkor is, ha a kormánykerékre applikált fülekkel intézzük, alapvetően bármikor beleavatkozhatunk a hajtáslánc működésébe. Előny, ha sportos módban használjuk ezt a lehetőséget, ugyanis így ténylegesen kiautózható a 30d motor minden tartaléka is, ráadásként gyönyörű hangahatások is érkeznek a motortérből. Hat másodperc alatt hozható a százas sprint nulláról, ami mutatja, hogy a BMW 530d – még a gyengébbik dízellel is – könnyedén alakítható át sportos tulajdonságokat felvonultató járművé. Úgy, hogy közben azért megtartja elegáns, arisztokratikus mivoltát.
Városi körülmények közt 7.9 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást rögzítettünk a computer adatai alapján, míg országúti tempónál sikerült kereken 5 litert elérnünk. Mindkét eredmény jónak számít, főként, ha figyelembe vesszük a közel 2 tonnás száraz tömeget, az xDrive hajtást, valamint a kategóriát, amelybe beletartozik a tesztelt BMW 530d is.
2015 BMW 530d xDrive Touring specifikációk
Motor
Motortípus: hathengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 2993 cm³
Maximális teljesítmény: 258 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 560 Nm @ 1500 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4907 mm
Szélesség: 1860 mm
Magasság: 1462 mm
Tengelytáv: 2968 mm
Első gumik mérete: 245/45 R18
Hátsó gumik mérete: 245/45 R18
Tömeg, üresen: 1880 kg
Megengedett össztömeg: 2535 kg
Csomagtartó mérete: 560 liter, bővíthető 1670 literig
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 248 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.9 s (gyári), 5.7 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.9 l/100 km
Országúti: 5.0 l/100 km
Vegyes: 6.5 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.7 l/100km
Országúti: 5.1 l/100km
Vegyes: 5.7 l/100km
CO2 kibocsátás: 149 g/km
Bővebb információ a BMW hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS