AutóAddikt Autóteszt BMW BMW i8 Roadster – a jövő techdemója

[TESZT] BMW i8 Roadster – a jövő techdemója

Elképesztő, de már négy éve gyártásban van a BMW i8. Azért elképesztő, mert a mai napig lenyűgözi az autórajongókat (és nem autórajongókat) a koncepció formavilága, kiállása, s maga a megvalósítás. Mondhatni, időtálló modellt alkottak a bajorok, telepakolva az összes lehetséges innoatív megoldással. A BMW i8 Roadster pedig a maximumot hívatott bemutatni. Teszteltük.

Régi álmunk vált valóra nem titkoltan akkor, amikor végre a BMW i8 volánja mögé pattanhattunk. Persze a „bepattanás” amolyan sallang és túlzás is egyben, hiszen nem annyira szimpla a ki- és beszállás az autóból, noha könnyű rutint szerezni ebben is. Az első pár óra után már szinte észre sem vettük, hogy nagyjából fekvő pozíciót kell felvennünk, ha haladunk, és azt sem, hogy majd’ négykézlábas mutatvány a kiszállás. Persze elő lehet adni mindezt elegánsan és sikkesen is. Sikerült.

No de vissza a tesztcikk alapvető arculatához, felépítéséhez, magához a BMW i8 Roadster bemutatásához. Nehéz a dolgunk, hiszen az autó bekategorizálása bonyolult feladat. Nyilván azért, mert nem sportautó, nem supercar, nem túraautó, s nem is személyautó. Illetve az papíron és hivatalosan, maximum a gyakorlati felhasználásnál akadnak kételyeink.

Minden, csak nem hétköznapi

Ugyanakkor tisztában kell lennünk azzal, hogy a BMW i8 Roadster nem hétköznapi jelenség. Sem küllemében, sem hangulatában, sem pedig az árazását illetően. Valami olyan, ami talán nem is létezik, de mégis előttünk van, elérhetetlen, de közben mégsem az. Gyönyörű formavilággal, megszámlálhatatlan dizájnmegoldással, részlettel, beömlővel, törésvonallal – s még sorolhatnánk napestig.

Természetesen a BMW-sablon mutatja magát, előirányozza igazi énjét: ez legfőképp elölnézetben látszik igazán. Tehát ha szemben állunk a BMW i8 Roadster-rel, az orr-kialakítás máris egértelművé teszi, hogy BMW ez, nem valami Ferrari, Lamborghini (random ami eszünkbe jut, bár sok járókelő szerint ez olyan, meg persze versenyautós), hiszen itt vannak azok a legendás, jól ismert vesék. Szigorú tekintettel közrefogva, most még osztottan, mert ugye a BMW pedzegeti az egybeolvasztott vesék bevezetését a hűtőmaszkokra.

A lámpatestek vékonyra húzottak, a LED kialakítás megvan, az alsó részeknél tekintélyes méretezésű légbeömlők kaptak helyet, sötétebb tónussal. Ugyanez a színvilág van jelen a motortérfedél közepére biggyesztve, karbon hatással, remekül beleolvadva környezetébe.

Ha már roadster, legyen olyan a forma is, nem igaz? Bár hamarosan kézzelfogaható státuszt kap a BMW Z4, ami ugye a klasszikus példánya a BMW-nek ebben a szegmensben, meg jön a 8-as széria is – tekintsük amolyan előfutárnak az i8 Roadstert, bár totálisan más mezőnyben játszik, ez nyilvánvaló.

The future is here

Oldalnézetben, lehajtott tetővel jön meg az igazi roadster-hatás: a BMW i8 Roadster már-már leírhatatlanul tökéletes e téren is, mármint ami a dizájnhűséget és magát a stílus tálalását jellemzi. Tehát nem szabad „lekabriózni”, vagy convertible-nek tituálni (bár az USA-ban az utóbbi jelzőt aggatják rá), ő egy igazi, hamisítatlan aszfaltszaggató roadster, és pont.

Minden egyes részletet, részelemet a maximálisan perfekt légellenállás megvalósítása jegyében kreáltak meg a tervezőmérnökök, erre sok egyéb mellett élénk példa az oldalajtók mellett, a B oszlop alá helyezett elvezető nyílások. Ezek amellett, hogy rendkívül illusztrisak, kifejezetten hasznosak is, hiszen al legoptimálisabb menetteljesítményt – figyelembe véve a fosszilis üzemanyaggal működő hajtáslánc-részt, valamint a zéró emissziót produkáló elektromos részt – így lehet csak optimálisan kiaknázni ls elérni azt.

Klasszikusan 2 személy befogadására képes a BMW i8 Roadster, ahogyan a kupéverzió i8 is. Viszont itt – unalomig ismételve a roadster-hatást – az összképet az ülések fejtámlájával egyvonalba helyezett hátsó, B oszlop mögá nyúló idomok teszik teljessé, ezek formavilága nagyszerűen beleolvad a tetővonalba, úgy, hogy a kettő közt még kisebb „kémlelőnyílás” is kivitelezésre került. A parányi hátsó szélvédőmodul egyébként le- és felengedhető, így teljes mértékben testre szabhatjuk a tető nélküli élményt.

Minden részletében ízig-vérig hozza kategóriájának jellegzetességeit a BMW i8 Roadster

Kemény vászontetőt kapott a BMW i8 Roadster, ezt egy gombnyomással küldhetjük hátra. A lehajtás folyamata úgy 15 másodperc (nem mértük), viszont a ténykedéshez szükséges gombot a könyöklő egyik felhajtható rekeszébe rejtették. Csakúgy, mint az USB aljzatot, így a mobileszközök menet közbeni töltése, csatlakoztatása körülményes, mert a fedelet rá kell csukni a kábelre, ami nem túl szerencsés.

Hátulról is egy műalkotás a BMW i8 Roadster. Szimplán az, ugyanis a formaterv, a kialakítás, és maga a dizájn is olyannyira jövőbemutató, hogy a négy éve tartó modellciklus ellenére még mindig tud példaértékű lenni, ha a futurisztikus megjelenést kell definiálni. A lámpatestek felső része a kaszni oldalvonalába lett integrálva, az egységet az imént már említett légelvezető-nyílás vége töri meg; a lámpatest-ívek alá egy-egy fordított kérdőjel-sziluettre hasonlító alakzat került, krómcsík berakással, közrefogva a fényes felületű lakkfekete részeket.

De mi a helyzet az enteriőrrel? Vajon legalább annyira futurisztikus, jövőképet vizionáló, mint a külső?

Szimplán megválaszolva: nem igazán. Valahogy többre számítunk, többet várunk, vagy inkább többet, még maximálisabbat akarunk. A baj az, hogy a külső dizájn annyira magasra teszi a lécet, hogy onnantól kezdve elsiklunk a már megszokott, konzervatívan BMW-s kialakítás tálalása mellett, és már-már olyasmit várunk, hogy repülőgép-botkormány legyen a hagyományos lenkrad (stílszerűen) helyett, vagy teljes LCD középkonzolt kapjunk.

Nyilván ez utópia, ha nem is annyira távoli, úgyhogy szarkasztikusan szólva elegendő beérnünk ennyivel, így, ahogy van.

Alapvetően az i3-mal érdemes párhuzamot vonni, noha az egy teljesen más koncepcicó és kategória, bár a helyzet az, hogy még talán ott is több egyedi (vagy akkor, amikor piacra került, egyedibbnek tűnő) megoldást találunk – gondoljunk csak a kormányoszlopra helyezett irányváltókarra, hogy egyet említsünk).

Tehát a BMW i8 Roadster enteriőrje szokványos BMW-belsőnek hat: a kivitelt olyan egyedi részletek dobják fel, mint a kormánykerék ívét kiemelő világos színű mintázat (csík), a középkonzol süllyesztett, lekerekített mivolta, s természetesen a felfelé nyíló oldalajtók, amelyek lényegében a leginkább meghatározó elemei a BMW i8 Roadster-nek.

A jót könnyű megszokni. A be- és kiszállást is

A beszállás megszokást igényel, ahogyan a kiszállás is. Ha valaki hivatásos versenypilóta, akkor nagy valószínűséggel nagyobb rutinnal ugrik be a volán mögé, mint mondjuk mi, de az tény, hogy könnyű megszokni a magas küszöböt, könnyedén át lehet csusszanni felette, s máris a volán mögött ülünk. Az oldalajtók nyitása-zárása a végletekig egyszerű, elektromos retesz oldja a csatlakozást, és a beépített ajtóemelő teleszkóp segítségével máris megnyílik a belső világ.

Lecsukásnál, vagy inkább behúzásnál közepes erőkifejtés szükségeltetik, arra viszont figyelni kell, hogy egy szűkebb parkolóházban, két autó közé ne nagyon préselődjünk be, mert blokkolva lesz a kiszállás. Ugyanis egy hagyományos ajtót ki tudunk nyitni akár pár centis résre is, ahol jobb esetben kipréseljük magunkat, itt viszont legalább kell 30-40 centi, hogy ténylegesen ki lehessen szállni az autóból.

Két főre tervezve, minimalizált csomagtérrel

Menetkomfort tekintetében a BMW i8 Roadster remek, két fő kényelmesen elfér s tud utazni akár hosszabb távok megtétele esetén is. Az ülések tömöttsége átmenetet képez a kagylóülések és hagyományos komfortra kihegyezett ülések közt, a tartásuk remek. Mindezek mellett az összes műszeregység, maga a cockpit és a középkonzol is remekbeszabottan értelmezhető, minden kézre esik, az anyaghasználat prémiumminőséget képvisel, ahogyan ezt egy ebbe a kategóriába rangsorolt BMW modelltől el is lehet várni.

Akkoriban, amikor a BMW i8 megjelent, a plug-in hybrid hajtáslánc még enyhén szólva gyerekcipőben járt. Mára már sokkal elterjedtebb és úgymond megszokottabb, ezért akkorát már nyilván nem szól, mint annakelőtte. Viszont maga a kialakítás, a konnektoros hibrid hajtás alkalmazásának egyedisége mindenképp a mai napig elismerésre ad okot.

Plug-in hibrid, három felvonásban

A BMW i8 Roadster hajtáslánca összesen három részre oszthatjuk, ezen belül két kategóiára. Adott egy középre helyezett, benzines, sorhármas, 1.5 literes turbótöltött aggregát 231 lóerővel, mely mellé egy előre helyezett, 143 lóerős, 250 Newtonméter nyomatékot leadó villanymotor, illetve hátra egy 20 lórőt teljesítő, 50 Newtonmétert produkáló villanymotor került beépítésre.

Az egész hajtáslánc rendszerteljesítménye 374 lóerő, a mozgósítható forgatónyomaték-csúcs pedig 320 Newtonméter.

Ahogyan azt minden hibrid, vagy konnektoros hibrid esetében is megszokhattuk, alapvetően az elektromos hajtás azokat a periódusokat hívatott áthidalni, amelyek indulásnál, lassú haladásnál jönnek képbe. A BMW i8 Roadster esetében az első és a hátsó elektromotorok a nyomatékeloszlást szabályozzák indulásnál, lassú haladásnál, de az intenzív, sportos gyorsításoknál, teljesítménycentrikus használatnál is folyamatosan biztosított jelenlétük.

Fogyasztás tekintetében első blikkre soknak tűnhet a 7.5-8 literes átlag, kiváltképp, hogy plug-in hybridről szól a fáma esetünkben. Azonban ha figyelembe vesszük, hogy egy sportautó teljesítményével operálunk, és nagyköbcentis alternatívák teljesítményszintjét kapjuk high-tech körítéssel, kimagaslóan környezetbarát tálalással.

2018 BMW i8 Roadster specifikációk

Motor

Motortípus: soros, 3 hengeres benzinmotor turbóval+elektromotor, plug-in hibrid hajtáslánc

Lökettérfogat: 1499 cm³

Maximális teljesítmény: 231 LE @ 5800 ford./perc + 143 LE, 250 Nm elektromotor elöl + 20 LE, 50 Nm villanymotor hátul. Rendszerteljesítmény: 374 LE

Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 3700 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, hatfokozatú automataváltó hátul + kétfokozatú automatavéltó elöl

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4689 mm

Szélesség: 1942 mm

Magasság: 1291 mm

Tengelytáv: 2800 mm

Első gumik mérete: 215/45 R20

Hátsó gumik mérete: 245/40 R20

Tömeg, üresen: 1595 kg

Megengedett össztömeg: 1900 kg

Csomagtartó mérete: 88 liter

Üzemanyagtartály mérete: 47 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:4.6 s (gyári), 4.4 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.6 l/100 km

Országúti: 3.9 l/100 km

Vegyes: 4.2 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Vegyes: 2.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 46 g/km

Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS