Site icon AutóAddikt

[TESZT] BMW X4 xDrive28i – megszokott kupéformával bizonyít ismét a márka

Ezelőtt pár héttel mutattuk be az Autóaddikt.hu és a Napimagazin.hu olvasóinak a BMW X6 városi terepjáró szinte minden földi jóval felszerelt verzióját. Most elérkezettnek láttuk az időt, hogy egyelőre kihagyva a BMW X5 modellt (teljesen más kategória, nyomokban hasonló kapcsolódási pontokkal) a bajor márka 4-es szériájának SUV-ját vegyük nagyító alá, annak rendje és módja szerint.

Valamilyen oknál fogva a szívünk a BMW dízel megoldásai irányába húz, több okból kifolyólag. Említhetnénk a magas nyomaték, a gazdaságos, mégis környezetbarát kialakítás melletti érveket, azonban minden esetben, amikor a hazai importőr benzinessel szerelt tesztautót biztosít számunkra, hogy írjunk róla, megdobban a szívünk. Sorhatos, klasszikus, mégiscsak a gyökerek valahol errefelé keresendők.

El kell szomorítanunk olvasóinkat: jelen tesztalanyunk, a BMW X4 xDrive28i formabontóan négyhengeres, 2 literes erőforrással érkezett szerkesztőségünkhöz. Hiába a közel 3000 köbcentire utaló 28i felirat, ezek a puszta tények; ezzel együtt semmiben sem szenvedtünk hiányt a teljesítmény terén (és másban sem). Jöjjenek a részletek tehát.

Ha egymás mellé állítjuk a BMW X4 és X6 modelleket, szinte semmi különbséget nem vél felfedezni a laikus, legalábbis első blikkre. Persze van jócskán eltérés – ezek részleteibe most ne menjünk bele, mindenki döntse el maga, ha egymás mellé kanyarít két fotót az autókról.

Ismérve a már jól megszokott küllem. Itt is visszaköszön

Elég az hozzá, hogy a BMW X4 karosszériájának hossza 4671 milliméter, így még bőven megmarad a kompakt SUV kategória határain belül méretében, ugyanakkor a megjelenés hordozza a klasszikus BMW-formatervet és az ahhoz tartozó összetéveszthetetlen megjelenést is. A hét-hét lamellát felsorakoztató BMW-vesék ismételten hangsúlyosak, az orr rész jellegzetességét jelentik, ami egyben ugyebár a BMW márkaarculat legjelentősebb pontja.

Csapott front kialakításával, mélyre húzott spoilerezésével a BMW x4 esetében igazán nem sikerül eldöntenünk elsőre, hogy egy megemelt, sportos aspektussal játszó hobbiautóról, vagy egy könnyedebb tereppel simán, minden gond nélkül megbirkózó robosztus, felső-középkategóriás városi terepjáróról van-e szó ténylegesen. Inkább az utóbbi mellett maradjunk, hiába a számos BMW-kilengés különféle műfajok irányába (lásd például GT), hiszen aki ilyet választ, a reprezentálás mellett nyilván a terepes magabiztosságot is előtérbe helyezi.

Nehéz elmenni amellett, hogy a BMW X4 echte X6 (stílszerűen), csak valamivel összezsugorítottabb tálalással. Eme érzés talán leginkább oldalnézetben csúcsosodik, követve a tető- és övvonalakat, valamint a B oszloptól hátrafelé, a C oszlopig meredeken vágott hátsó ívet. Nos, itt keresendő elsősorban a kupés jelleg mikéntje, melyet a cikk címében is próbáltunk már pedzegetni.

Kell, mint egy falat kenyér, hogy a BMW X4 esetében is a prémium jelleg megmaradjon. Nyilván jelen esetben (is) a tesztautónál szinte minden lehetséges alternatíva be lett vetve ennek érdekében, mely alapvetően a belső felszereltség, valamint az opciós lista kialakításánál látszódik inkább egyértelműen. Mindezekkel együtt sok felületen találkozhatunk krómozással, ezüstös árnyalatú berakásokkal (oldalajtók alsó végződései, bal oldali dupla kipufogócsonk, és a többi).

Ízléses körítéssel vonzza a tekintetet (és a vásárlókat)

Valószínűleg nem fenyeget olyan veszély, hogy a BMW X4-et nem ismernénk fel – legalábbis a hárombetűs márkát illetően – de az biztos, hogy ha nem elölről látjuk első kézből az autót, a far sokat sejtet és elmond a részletekről, netán még akkor is, ha az X4 felirat valami miatt lemaradna a csomagtér ajtajának felső széléről.

A LED alapú helyzetjelző-páros szögletesbe hajló sarkokat és ehhez megfelelő íveket kapott, felhúzva a C oszlop irányába, oldalt kissé megdöntve, a lökhárító alján pedig a masszív küllemhez elengedhetetlen matt burkolat is társul, kihangsúlyozva a hasmagasságot, amely egyébként oldalról is jól kivehető; a kerékjáratok sziluettjét jól kiemelő műanyag fedőcsíkok, melyek körbefutják a BMW X4 teljes karosszériájának alsó felületeit.

Ügyesen és ízlésesen lett kialakítva a BMW X4 enteriőrje, pontosan úgy, ahogyan azt a kategóriától, illetve konkrétan ettől a modelltől elvárja a vásárló. A kiváló minőségű anyaghasználat itt is jelen van, ugyanakkor találkozhatunk néhány helyen keményebb, kopogósabb műanyagokkal, mint ahogyan azt megszokhattunk. Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy a BMW X4 nem egyenlő az X6-tal, kőkemény szintkülönbségek vannak a külső és belső hasonlóság ellenére is: ez pontosan így van rendjén, különben megszűnnének a márkán belüli kategóriák közti korlátok.

Biztonság és kényelem a BMW X4 modellben

A BMW X4 xDrive28i tesztautóban is mindent a kényelem köré hangoltak konfigurálásnál, kezdve a legfőképp hasznos kiegészítőktől, vezetést és utazást segítő asszisztensekig, az utasok biztonságát felkaroló segédekig, rendszerekig. Vagy a már elmaradhatatlan, kiváló precizitású, 8 sebességes ZF automataváltó jelenléte is kiemelendő, mely már annyira hozzánőtt a BMW modelljeihez, mint maga a logó, vagy x-Drive összkerékhajtás.

Tulajdonképp meglepetés tehát nem érhet senkit, aki beül egy jobban felszerelt BMW X4 enteriőrjébe, főként, ha korábbi, hasonló kvalitással felvértezett BMW modelleket bemutató tesztjeink valamelyikébe már belefutott itt, az Autóaddikt.hu-n. Magasra járatott minőség, ergonómia jellemzi a kialakításokat, a kormánykerék fogása és kidolgozása újfent példamutató, a műszeregységek elrendezése – beleértve a központi kijelzőt is – makulátlan, folyamatosan sikerül azt látnunk, ami tényleg szükséges a gondtalan autózáshoz, vezetéshez.

Kényelmes, jól szabott, több irányba állítható első ülések kerültek a BMW X4-be, ezek hát- és oldaltartása remek, az ülőlapok megfelelő alaphossza is tökéletesen illeszkedik szinte minden testalkathoz, a kihúzható combtámasszal nyilvánvalóan variálhatunk is egy kicsit a személyre szabhatóságon. A hátsó traktus ülőalkalmatosságai szintén jól el lettek találva, a 2810 milliméteres tengelytávolság révén a lábtér túlmutat az átlagos méreteken, ugyanúgy, mint a térdtér esetében. Viszont készüljünk fel arra, hogy a kupés jellegű karosszéria-kialakításból adódóan a fejtér enyhén korlátozott a hátul helyet foglaló utasok számára, ami hosszabb távon már felvethet esetleges kényelmi problémákat is.

Szabadidőautó, túrázásokhoz? Igen, a BMW X4 minden kétséget kizáróan ebbe a szegmensbe tartozik, hamisítatlan külsejével, pozicionálásával, s az xDrive28i hajtáslánccal is (erről majd lejjebb bővebben). Noha külsejével és belső pozitívumaival is jól brillíroz az autó, közel sem mindegy, hogy mekkora férőhelyet tarthatunk számon csomagjainak. Az 500 literes tér bőséges, elegendő is egy átlagos, vagy akár azon felüli túrához is, bővítésre is adódik mód, egészen 1400 literig.

Innovatív technológiák felsorakoztatása

A teljesség igénye nélkül – utalva ezzel feljebb említett márkaközpontú tesztjeink felsorolásaira – jöjjön néhány azokból az innovatív technológiákból, amelyeket alkalmaztak a tesztelt BMW X4 modellben is. Kezdenénk az iDrive rendszerrel, melynek köszönhetően hatékonyan és spórolósabban autózhatunk, ehhez persze szükséges az energiatakarékos ECO Plus fokozat kapcsolása. A sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens jól tette most is a dolgát, igaz, az úthibákkal néha nehezen birkózott meg, valamint a távolságtartó tempomat emelendő még ki: korrekt működésével és pontos becsléseivel még mindig az egyik legstabilabban működő rendszer. Ugyanakkor az ütközésvédelem néhol pontatlanságokkal tarkítva funkcionált, fals, vagy épp túl erőteljes fékezésekkel blokkolta az autót.

28i, de 2 literes. Nem sorhatos, sornégyes

245 lóerő mozgósítására képes, sornégyes, 2 literes turbótöltött benzinmotor mozgatta a BMW X4 xDrive28i-t, a maga 1745 kilogrammos tömegével, összkerék-meghajtásával egyetemben. A teljesítmény leadásának maximuma 5000 és 6500 közti tartományban van teljében, az elérhető maximális forgatónyomaték (350 Newtonméter) már 1250-től áll a sofőr rendelkezésére, egészen 4800-as percenkénti fordulatszámig.

Sport módozatban a BMW X4 xDrive28i megbokrosodik a szó szoros értelmében, alacsonyabb hengerűrtartalom ide, vagy oda, és parittyaként lövi ki az autót, 6.2 másodperces nulláról százra sprinttel, három személlyel a fedélzeten. A hajtásláncba iktatott 8 fokozatú automataváltó pontos, önmagához hűen tökéletesen kapcsolgat a mechanizmus a sebességek között, melyek az X4-hez megfelelő tartományú áttétekkel rendelkeznek. Hirtelen gázreakciókra azonnali nyomatékgörbe-felépülés, vagy ha épp nem megfelelő a fokozat, vagy a fordulatszám-tartomány, villámgyors visszaváltással reagál a hajtás, éreztetve, hogy bizony nincs erőtartalék híján a 28i erőforrás.

Viszont ha úgy gondoljuk, hogy lagymatagabb, városias autózást választunk, máris jöhet a ECO állás, és kezdődhet a fékenergia visszatáplálása, az extra gazdaságos vezetés. Természetesen ilyen esetekben sincs híján a BMW X4 xDrive28i a komolyabb erőforrást igénylő gyorsítási műveleteknek, maximum a visszajelzések reakcióideje csökkenhet pár pillanattal. A módválasztó tárcsával azonban bármikor, bárhol rövid idő alatt válthatunk profilt, így ténylegesen testre szabható a BMW X4 xDrive28i.

Viszonylag magasnak mondható felépítése ellenére (1624 milliméter) a BMW X4 xDrive28i stabil tud maradni még a legszélsőségesebb kanyarvételezésekkor is. Az elöl MacPherson, hátul Multilink felfüggesztések feszesek, néha talán jobban is, mint kellene, de ebből adódóan az autó csekély orrnehézségét és alulkormányozottságát figyelmen kívül hagyva nagyjából nincs az a hirtelen bevett kanyar, amelyből ne jönne ki diadalittasan az állandó összkerékhajtást kapott BMW X4 xDrive28i.

Árazás

A cikkben szereplő BMW X4 xDrive28i modell listaáron (bruttó) 15 278 000 forintról indul, a tesztautó nyilvánvalóan ennél többet kóstált a vaskos felszereltség miatt – nagyjából 21.5 millió környékén állt meg a konfigurátor. A belépő szinten az xDrive20i jelenti, 13 297 000 forintos induló bruttóval, míg a legmagasabb ellenértéket az xDrive35d verzióért kell a kasszánál hagynunk, konkrétan 17 163 000 forintot, mely szintén induló és bruttó összeg.

2015 BMW X4 xDrive28i specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres benzinmotor turbóval

Lökettérfogat: 1997 cm³

Maximális teljesítmény: 245 LE @ 5000-6500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 350 Nm @ 1250-4800 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4671 mm

Szélesség: 1881 mm

Magasság: 1624 mm

Tengelytáv: 2810 mm

Első gumik mérete: 245/50 R18

Hátsó gumik mérete: 245/50 R18

Tömeg, üresen: 1745 kg

Megengedett össztömeg: 2360 kg

Csomagtartó mérete: 500 liter, 1400 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 67 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 232 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.4 s (gyári), 6.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 9.9 l/100 km

Országúti: 6.4 l/100 km

Vegyes: 8.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 9.1 l/100km

Országúti: 6.2 l/100km

Vegyes:7.3 l/100km

CO2 kibocsátás: 169 g/km

Bővebb információ a BMW hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.

Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.

Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike

Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte

Exit mobile version