Ezelőtt pár héttel mutattuk be az Autóaddikt.hu és a Napimagazin.hu olvasóinak a BMW X6 városi terepjáró szinte minden földi jóval felszerelt verzióját. Most elérkezettnek láttuk az időt, hogy egyelőre kihagyva a BMW X5 modellt (teljesen más kategória, nyomokban hasonló kapcsolódási pontokkal) a bajor márka 4-es szériájának SUV-ját vegyük nagyító alá, annak rendje és módja szerint.
Valamilyen oknál fogva a szívünk a BMW dízel megoldásai irányába húz, több okból kifolyólag. Említhetnénk a magas nyomaték, a gazdaságos, mégis környezetbarát kialakítás melletti érveket, azonban minden esetben, amikor a hazai importőr benzinessel szerelt tesztautót biztosít számunkra, hogy írjunk róla, megdobban a szívünk. Sorhatos, klasszikus, mégiscsak a gyökerek valahol errefelé keresendők.
El kell szomorítanunk olvasóinkat: jelen tesztalanyunk, a BMW X4 xDrive28i formabontóan négyhengeres, 2 literes erőforrással érkezett szerkesztőségünkhöz. Hiába a közel 3000 köbcentire utaló 28i felirat, ezek a puszta tények; ezzel együtt semmiben sem szenvedtünk hiányt a teljesítmény terén (és másban sem). Jöjjenek a részletek tehát.
Ha egymás mellé állítjuk a BMW X4 és X6 modelleket, szinte semmi különbséget nem vél felfedezni a laikus, legalábbis első blikkre. Persze van jócskán eltérés – ezek részleteibe most ne menjünk bele, mindenki döntse el maga, ha egymás mellé kanyarít két fotót az autókról.
Ismérve a már jól megszokott küllem. Itt is visszaköszön
Elég az hozzá, hogy a BMW X4 karosszériájának hossza 4671 milliméter, így még bőven megmarad a kompakt SUV kategória határain belül méretében, ugyanakkor a megjelenés hordozza a klasszikus BMW-formatervet és az ahhoz tartozó összetéveszthetetlen megjelenést is. A hét-hét lamellát felsorakoztató BMW-vesék ismételten hangsúlyosak, az orr rész jellegzetességét jelentik, ami egyben ugyebár a BMW márkaarculat legjelentősebb pontja.
Nehéz elmenni amellett, hogy a BMW X4 echte X6 (stílszerűen), csak valamivel összezsugorítottabb tálalással. Eme érzés talán leginkább oldalnézetben csúcsosodik, követve a tető- és övvonalakat, valamint a B oszloptól hátrafelé, a C oszlopig meredeken vágott hátsó ívet. Nos, itt keresendő elsősorban a kupés jelleg mikéntje, melyet a cikk címében is próbáltunk már pedzegetni.
Ízléses körítéssel vonzza a tekintetet (és a vásárlókat)
Valószínűleg nem fenyeget olyan veszély, hogy a BMW X4-et nem ismernénk fel – legalábbis a hárombetűs márkát illetően – de az biztos, hogy ha nem elölről látjuk első kézből az autót, a far sokat sejtet és elmond a részletekről, netán még akkor is, ha az X4 felirat valami miatt lemaradna a csomagtér ajtajának felső széléről.
Ügyesen és ízlésesen lett kialakítva a BMW X4 enteriőrje, pontosan úgy, ahogyan azt a kategóriától, illetve konkrétan ettől a modelltől elvárja a vásárló. A kiváló minőségű anyaghasználat itt is jelen van, ugyanakkor találkozhatunk néhány helyen keményebb, kopogósabb műanyagokkal, mint ahogyan azt megszokhattunk. Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy a BMW X4 nem egyenlő az X6-tal, kőkemény szintkülönbségek vannak a külső és belső hasonlóság ellenére is: ez pontosan így van rendjén, különben megszűnnének a márkán belüli kategóriák közti korlátok.
Biztonság és kényelem a BMW X4 modellben
A BMW X4 xDrive28i tesztautóban is mindent a kényelem köré hangoltak konfigurálásnál, kezdve a legfőképp hasznos kiegészítőktől, vezetést és utazást segítő asszisztensekig, az utasok biztonságát felkaroló segédekig, rendszerekig. Vagy a már elmaradhatatlan, kiváló precizitású, 8 sebességes ZF automataváltó jelenléte is kiemelendő, mely már annyira hozzánőtt a BMW modelljeihez, mint maga a logó, vagy x-Drive összkerékhajtás.
Tulajdonképp meglepetés tehát nem érhet senkit, aki beül egy jobban felszerelt BMW X4 enteriőrjébe, főként, ha korábbi, hasonló kvalitással felvértezett BMW modelleket bemutató tesztjeink valamelyikébe már belefutott itt, az Autóaddikt.hu-n. Magasra járatott minőség, ergonómia jellemzi a kialakításokat, a kormánykerék fogása és kidolgozása újfent példamutató, a műszeregységek elrendezése – beleértve a központi kijelzőt is – makulátlan, folyamatosan sikerül azt látnunk, ami tényleg szükséges a gondtalan autózáshoz, vezetéshez.
Kényelmes, jól szabott, több irányba állítható első ülések kerültek a BMW X4-be, ezek hát- és oldaltartása remek, az ülőlapok megfelelő alaphossza is tökéletesen illeszkedik szinte minden testalkathoz, a kihúzható combtámasszal nyilvánvalóan variálhatunk is egy kicsit a személyre szabhatóságon. A hátsó traktus ülőalkalmatosságai szintén jól el lettek találva, a 2810 milliméteres tengelytávolság révén a lábtér túlmutat az átlagos méreteken, ugyanúgy, mint a térdtér esetében. Viszont készüljünk fel arra, hogy a kupés jellegű karosszéria-kialakításból adódóan a fejtér enyhén korlátozott a hátul helyet foglaló utasok számára, ami hosszabb távon már felvethet esetleges kényelmi problémákat is.
Szabadidőautó, túrázásokhoz? Igen, a BMW X4 minden kétséget kizáróan ebbe a szegmensbe tartozik, hamisítatlan külsejével, pozicionálásával, s az xDrive28i hajtáslánccal is (erről majd lejjebb bővebben). Noha külsejével és belső pozitívumaival is jól brillíroz az autó, közel sem mindegy, hogy mekkora férőhelyet tarthatunk számon csomagjainak. Az 500 literes tér bőséges, elegendő is egy átlagos, vagy akár azon felüli túrához is, bővítésre is adódik mód, egészen 1400 literig.
Innovatív technológiák felsorakoztatása
28i, de 2 literes. Nem sorhatos, sornégyes
245 lóerő mozgósítására képes, sornégyes, 2 literes turbótöltött benzinmotor mozgatta a BMW X4 xDrive28i-t, a maga 1745 kilogrammos tömegével, összkerék-meghajtásával egyetemben. A teljesítmény leadásának maximuma 5000 és 6500 közti tartományban van teljében, az elérhető maximális forgatónyomaték (350 Newtonméter) már 1250-től áll a sofőr rendelkezésére, egészen 4800-as percenkénti fordulatszámig.
Sport módozatban a BMW X4 xDrive28i megbokrosodik a szó szoros értelmében, alacsonyabb hengerűrtartalom ide, vagy oda, és parittyaként lövi ki az autót, 6.2 másodperces nulláról százra sprinttel, három személlyel a fedélzeten. A hajtásláncba iktatott 8 fokozatú automataváltó pontos, önmagához hűen tökéletesen kapcsolgat a mechanizmus a sebességek között, melyek az X4-hez megfelelő tartományú áttétekkel rendelkeznek. Hirtelen gázreakciókra azonnali nyomatékgörbe-felépülés, vagy ha épp nem megfelelő a fokozat, vagy a fordulatszám-tartomány, villámgyors visszaváltással reagál a hajtás, éreztetve, hogy bizony nincs erőtartalék híján a 28i erőforrás.
Árazás
A cikkben szereplő BMW X4 xDrive28i modell listaáron (bruttó) 15 278 000 forintról indul, a tesztautó nyilvánvalóan ennél többet kóstált a vaskos felszereltség miatt – nagyjából 21.5 millió környékén állt meg a konfigurátor. A belépő szinten az xDrive20i jelenti, 13 297 000 forintos induló bruttóval, míg a legmagasabb ellenértéket az xDrive35d verzióért kell a kasszánál hagynunk, konkrétan 17 163 000 forintot, mely szintén induló és bruttó összeg.
2015 BMW X4 xDrive28i specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres benzinmotor turbóval
Lökettérfogat: 1997 cm³
Maximális teljesítmény: 245 LE @ 5000-6500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 350 Nm @ 1250-4800 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4671 mm
Szélesség: 1881 mm
Magasság: 1624 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Első gumik mérete: 245/50 R18
Hátsó gumik mérete: 245/50 R18
Tömeg, üresen: 1745 kg
Megengedett össztömeg: 2360 kg
Csomagtartó mérete: 500 liter, 1400 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 67 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 232 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.4 s (gyári), 6.2 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 9.9 l/100 km
Országúti: 6.4 l/100 km
Vegyes: 8.1 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 9.1 l/100km
Országúti: 6.2 l/100km
Vegyes:7.3 l/100km
CO2 kibocsátás: 169 g/km
Bővebb információ a BMW hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike