Site icon AutóAddikt

[TESZT] BMW X5 xDrive45e Plug-in hibrid magas szinten űzött luxus, zöld rendszámmal

Anno a BMW X5 megjelenése minden kétséget kizáróan formabontónak tűnhetett több tekintetben. Leginkább azért, mert akkoriban – legalábbis Európában – még igencsak szárnyait bontogató kategóriát képviselt a SUV-irány, és a bajorok meglépték az X5 piacra dobásával azt, amit az igények megkívántak. Azóta sokat változott a világ, remekül érezhető evolúció tapasztalható. Az X5-nél is: BMW X5 45e teszt következzen.

Most tegyük félre az ellenérzéseket és szterotípiákat. Igen, egy több tonnás SUV is lehet környezetbarát, vagy inkább környezettudatos. A zöld rendszámot nem véletlenül aggatták rá a BMW X5 45e-re, még akkor is, ha szürrális valamilyen szinten. Pedig nem az, hiszen (nem csak) papíron bőven tudja a hajtáslánc, amit ígér a márka.

A korábbi X5-széria relatíve hamar kifutott, olyannyira, hogy nem volt facelift, sem pedig második generációs hibrid hajtásrendszer. Épp emiatt a BMW nagy hangsúlyt kívánt fektetni a BMW X5 45e piacra dobására is, és úgy tűnik, minden olyasmit sikerült megvalósítani, amit hordoznia kell egy ilyen kategóriás autónak.

Legfőbb stílusjegy: a vese

Hatalmas, szinte az egész frontrészt elfoglaló vesepárossal találkozunk a BMW X5 45e-nél: tényleg akkorák, hogy szinte nem is marad másnak hely itt; a lámpaburák szokásosan morcosak és tekintélyt parancsolók emellett. A sportosság kidomborításáról mindkét oldalon egy-egy műanyag légbeömlőt modellező elem gondoskodik az alsó részeken, a robosztusság egyértelmű. Így a kultikus X5-megjelenés most sem marad el, hangulatban és küllemben ötös, megkockáztatható a sportautós jelleg is. Legalábbis, ha guggolva, nagyon elölnézetből vizsgálódunk.

Oldalról persze máris visszaköszön a klasszikus SUV formavilág: viszonylag hosszú orr és motortér-rész, magasra húzott teőívek és vonalak az A és C oszlopok közt, hatalmas, 22 colos keréktárcsák, csapott far-rész. Ennyi a recept, ennyi kell, hogy egyszerűségét meg tudja őrizni a forma. És hála az égnek, ehhez a koncepcióhoz a BMW-nél nem nyúltak hozzá.

Összehúzott, kicsit keskenyített hátsó lámpabúrákat kapott a 2020-as modellévű BMW X5 45e, ami jól áll neki kifejezetten, és szintén megtartja a klasszikusnak beállított megjelenést. Két dísz-krómvég jobb és bal oldalon a kipufogóknak, hangsúlyosra kanyarított lökhárító. Ennyi, éljen a homologitás!

Nem csalódunk az utaskabin anyagminőségében most sem

Természetesen minőségi problémákkal nem találkozunk, amikor a BMW X5 45e enteriőrjét vesszük nagyító alá. Az alkalmazott anyagok puha tapintásúak, ténylegesen selymesek, kellemes a fogásuk, a varrások gyönyörűek. Csakúgy, mint az illesztések, valamint a műanyagok jelenléte is teljesen prémiumjellegű.

Ergonómia szempontjából sincs panasz, a kormámnykerék kialakítása masszív, jó fogású, minden innen elérhető kezelőkapcsoló jól eltaláltan lett pozícionálva. A műszeregységek jól megszokottan LCD kijelzőre kerültek ismét, analógot nyokomban sem tartalmaz, bár egyelőre a középkonzol kapcsolói még azok. Minden jól átlátható és megszokható pár perc leforgása alatt, az autó komplex módon alánk dolgozik.

Magas szintű kényelmet ígér és ad is a BMW X5 45e. Az első és hátsó ülések egyaránt kínálják a kényelmet, ebben számos extra funkció áll rendelkezésre: az ülő- és hátlapok széles skálán szabhatók testre, a 2975 milliméteres tengelytáv végett nincs gond a lábtérrel sem. Főként, hogy a beltér magassága hátul majd’ 1 méter – így a fejterek is hatalmasak. Persze az lenne a furcsa, ha egy SUV-ban – ami ténylegesen az – ilyen irányú visszafogottságot kellene tapasztalni.

Nyilvánvaló, hogy aki szabadidőautót vesz, számol azzal, hogy nem kevés alkalommal majd csomagokat is kell szállítmányozni egy-egy kiruccanás alkalmával. A BMW X5 45e e téren is remek, 500 literes csomagtér áll rendelkezésre. Ez ugyan nem kiemelkedő méret, viszont bőségesen elegendő ahhoz, hogy alapvető úti „kellékeket” magunkkal vigyünk.

Mitől jobb hibrid hajtással az X5?

Tesztelt BMW X5 45e plugin hybrid hajtást kapott, viszont az autó képes tiszta hibrid üzemben is működni, amennyiben a tiszta elektromos hajtást biztosító lítium-ion akkumulátor lemerül. A gyártó 80 kilométeres tiszta elektromos hatótávot ad meg a specifikációknál, ami tartható is, abban az esetben, ha nagyon visszafogottan közlekedünk. Ez elsősorban városi araszolgatással érhető el, kizárva mindennemű intenzív gyorsítást, dinamikus haladást. Ha áltagos vezetési stíéussal autózunk a BMW X5 45e-vel, úgy 35-40 kilométeres tiszta elektromos hatótáv érhető el.

A közel 2.5 tonnás kaszni mozgatásához viszont rengeteg energia szükséges, főként, ha tisztán elektromos módban autóznánk. Az autót első körben otthoni (garázs) konnektorról kezdtük tölteni, ám sajnos 16A-val nem sikerült a procedúra, nem sikerült beállítani magasabb értéket a töltés konfigurálásánal. Így maradt a 10A, melynek következtében 2 százalékról 100 százalékra 16-17 órás időtartamot adott meg a fedélzeti computer. A pillanatnyi töltési érték 3.2-3.6 kWh óra közt mozgott méréseink szerint, ebből kiszámítható máris, hogy mondjuk egy 16 órás töltési ciklus ténylegesen mennyibe kerülhet.

Termlszetesen a töltés folyamata sokkal lendületesebb, ha egy gyorstöltőt, vagy egy villámtöltőt vetünk be a sikeres végkifejlet érdekében. Mivel egy Lidl-parkoló tűnt a legéletszerűbbnek, ezért ezt választottuk: rácsatlakoztunk egy, az áruházlánc által üzemeltetett oszlopra, és 2×30 percet töltöttünk az addigra teljesen lemerült akkumulátorba.

1 óra alatt 12 százalékosra sikerült feltöltenünk a BMW X5 45e akkuját, így kaptunk ismét pár kilométer tisztán elektromos hatótávot. Ez jó, viszont az nem, hogy a teljes töltöttésghez jó pár óra szükséges, és nagyon valószínű, hogy nem sokan fogják kivárni a 100 százalékos szintet.

Inkább menjen a használat hibrid módban? Miért is ne. Az Euro6d környezetvédelmi besorolású sorhatos benzinmotor teljesítménye 286 lóerő 5000-6000 RPM-en, míg a csúcsnyomaték 450 Newtonméter, és már 1500-nál rendelkezésre áll. Az agilitás pazar, a gázpedál lenyomására azonnal megindul a bódé, direkten, késlekedés nélkül, hangtalan suhanással. A sorhatos jelenléte érezhető, mély mormogással szól bele a hajtás működésébe, és olyan elánnal röpíti előre a közel sem pehelysúlyú BMW X5 45e-t, hogy úgy érezzük, sosem fogy ki a szufla belőle. Mindezt úgy, hogy még bőven 100 felett is képes szinte teljesen hangtalan maradni, minimális szélzajjal. Az utastérben pedig fejedelmi csend honol végig. Pontosan úgy, ahogyan az a nagykönyvben meg van írva.

Így hát az sem meglepő, hogy a BMW X5 45e képes egy laza 5.5 másodperces nulla-százas sprintre is, 4 személlyel a fedélzetén. Tehát a kis M-Packett embléma azért az optikán kívül enged következtetni gyakorlatibb dolgokra is; hiába, ezek a 3 literes sorhatos benzinesek még mindig tudnak valamit. Főként, ha meg vannak bolondítva hibridhajtással.

Fogyasztás-alakulás

Amennyiben sikerül javarészt visszafogott vezetési stílussal, tisztán elektromos üzemben autózni (módválasztó hibridben), úgy az üzemanyagfogyasztást 2.5-3.2 literre lehet leredukálni 100 kilométer tekintetében. Ez gyakorlatban is tud működni, viszont a sokkal reálisabb érték 9.7-13.1 liter átlagosan.

Árazás

A tesztelt BMW X5 45e induló listaára kevéssel több, mint 24 millió forint. A cikkben szereplő modell esetében a konfigurálásnak köszönhetően az árcédulára 36 millió forint környéki összeg került.

2020 BMW X5 45e specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű hathengeres turbótöltött benzinmotor+hibrid hajtás

Lökettérfogat: 2998 ccm

Maximális teljesítmény: 286 LE @ 5000-6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 450 Nm @ 1500-3500 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automata sebességváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4922 mm

Szélesség: 2004 mm

Magasság: 1762 mm

Tengelytáv: 2975 mm

Első gumik mérete: 275/35 R22

Hátsó gumik mérete: 275/25 R22

Tömeg, üresen: 2510 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 3150 kg

Csomagtartó mérete: 500 liter

Üzemanyagtartály mérete: 63 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.6 másodperc (gyári), 5.5 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 11.8 l/100 km

Országúti: 6.3 l/100 km

Vegyes: 10.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A

Országúti: N/A

Vegyes: 1.2-1.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 28-43 g/km

Bővebb információ a BMW hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Facebook: ITT

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: Acer

Exit mobile version