Site icon AutóAddikt

[TESZT] Citroën C5 X 1.2 PureTech – egyenesen a gyökerekig

BX, CX, korábban a DS19. Ki ne emlékezne ezekre a francia remekművekre? Nos, a Citroën C5 X 1.2 PureTech személyében úgy tűnik, sikerült egyfajta réanimation. Teszt.

Alapvetően a komfort az a pont, amely említést, vagy inkább kiemelést érdemel elsődlegesen, ha a C5 2023-as aktuális modellverziójáról szól a fáma. Ugyanakkor ne rohanjunk nagyon előre, kezdjük a taglalást a szokásos Autóaddiktos sorrendben!

Tradíció

Mivel a Citroën mindig is tudta, hogyan kell formabontó és kifejezetten egyedi terméket gyártani, nem kevés figyelmet fordítottak a dizájn kialakítására.

Ez így volt anno is, most is – hála az égnek; az egyhangúba hajló, napjainkban igencsak monoton autóküllem-tervezési tendenciákkal szembeforduló francia gyártó a C5 tekintetében (s persze az aktuális modellportfólió terén is) remekművet alkotott. Jelenleg nem nagyon van olyan márka, ahol a formavilágot próbálják tökéletesen elhatárolni az aktuális divatirányzatoktól, vagy fogalmazzunk úgy: megszokottól. Valamit kidob a CAD, aztán ráhúzzuk, mint valami állandó skint a látványtervre, és hopp, megvan a végeredmény. S ez a végerdemény tíz autóból nyolc autónál ugyanaz.

Formaiság az erőssége. A mai napig az.

Lényeg, hogy a Citroën C5 X 1.2 PureTech már elölről szemlélve is meghozza a pozitív ellenérzést a fentiek kapcsán: a krómcsíkok képviselte hűtőmaszk-rostély egységet zár be a lámpatestekkel, úgy, hogy teljesen azt hisszük, egybe lett öntve az egész komplex mivolta. Pedig nem, a gépháztető nyitásával megtörik az egység, viszont az illesztések leheletfinomak, és rendkívüli módon harmonizálnak egymással. Itt máris látszik az a kiváltságos plusz, amit a C5 ad megjelenés tekintetében.

Oldalnézetből kombi egyértelműen, bár gondolhatjuk, hogy inkább egy kicsit felfújt ötajtós: mindegy is, legyen bármi a műfaj, kellemes a szemnek. Pont azért, mert az oldskul CX hatás meglegyinti az autófanatikust (és a laikust is), végre visszaköszön a tradicionális szellemiség Párizsból egyenesen. Az oldalablakok viszonylag vékonyra lettek húzva, az övvonalak magasak, a kerékjárati ívek hangsúlyosak, a vonalvezetés pedig követi a frontrész által beirányzott elvárásokat.

Ha a Citroën C5 X 1.2 PureTech orr-részét definiálhatjuk egyedinek, akkor a far-részt is, minden további nélkül: keskenyre rajzolt búrák, szigorúan ügyelve arra, hogy a kaszni oldalfelületére betüremkedhessenek, a domináns márkafelirat sem maradhat el a logóval egyetemben, s azért akad dupla talmi-kipufogó kialakítás is krómmal. Króm van mindenütt, de ez nyilvánvalóan fontos is egy Citroën zászlóshajó tekintetében.

Ez az igazi komfort?

Nagybetűs, retró francia kényelemözön várja az utazókat a Citroën C5 X 1.2 PureTech belterében. Bár a luxus nincs túlgondolva, minden visszafogott bizonyos értelemben, de az anyaghasználat, a kidolgozás mesteri, és tökélyre hangoltan illik az autó szellemiségéhez. Az LCD alapú műszeregyüttes panelje átlátható, jól testre szabható, könnyedén értelmezhető és hasznosítható infókat közöl még alapbeállításokkal is, a figyelmet nem vonja el a vezetésről, inkább jól kiegészíti azt. A kormánykerék fogása jó, a kezelőegységek elhelyezése szintén optimális; a váltógomb kapcsolója is pont annyira ergonomikus, amennyire kell. Egységben az erő – szokták volt mondani, és esetünkben ez az állítás helytáll.

Közepesen kemény üléseket kapott a Citroën C5 X 1.2 PureTech, amelyek jóval puhábbnak tűnnek a valóságnál. Azért, mert a Citroën C5 X 1.2 PureTech felfüggesztése a hidropneumatikus feelinget képes olyan szinten visszahozni, hogy még a kátyús utakon sem nagyon érezzük a komoly úthibákat. Simít, mint ha kötelező lenne, ring, mint egy kisebbfajta uszály, és az úttartás pedig csillagos ötös. Nagybetűs menetkomfort, nem vitás. Az autóból pedig úgy szállunk ki modnjuk 400 kilométer után, hogy meg sem érezzük a megtett távot. Nincs elült fenék, nincs kellemetlen hát- vagy derékzsibbadás. Frissesség, üdeség van, nem is kevés.

1.2 PureTech

Hogy elegendő-e ezerkétszáz köbcenti a Citroën C5 X 1.2 PureTech esetében? Mivel a súly azért tetemesebb, mint egy kereklámpás Lada esetében, felmerül a kérdés, hogy mennyire élhető is mindez gyakorlatban.

Nos, ha eltekintünk a kávédaráló-effektustól, ami az alacsonyabb RPM tartományban permanensen jelentkezik – nem érezzük, hogy egy mindössze 130 lóerős aggregát dolgozik előttünk, az autó orrában.

Magasabb fordulatszámon a viselkedés megszelídül, elhalkulnak a kerregő zajok, és egész prlémiumos viselkedést produkál a Citroën C5 X 1.2 PureTech, mind menetteljesítmény, mind pedig dinamizmus és agilitás tekintetében is. Mindehhez tudnunk kell, hogy opcionálisan konfigurálhatjuk a C5 X-et szimpla 1.6-os benzines turbómotorral, vagy ugyanígy, 1.2-essel, mild hybrid hajtással, egy plusz 80 kW villanymotorral egyetemben.

2022 Citroën C5 X 1.2 PureTech specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű háromhengeres benzinmotor turbóval

Lökettérfogat: 1199 cm³

Maximális teljesítmény: 130 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 230 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, 8 sebességes automata váltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4805 mm

Szélesség: 1805 mm

Magasság: 1490 mm

Tengelytáv: 2785 mm

Tömeg, üresen: 1781 kg

Megengedett össztömeg: 2185 kg

Csomagtartó mérete: 485 liter, 1580 literre bővíthető a hátsó üléstámlák előrehajtásával

Üzemanyagtartály mérete: 48 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 210 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.9 s (gyári), 6.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: N/A l/100 km

Országúti: N/A l/100 km

Vegyes: N/A l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100km

Országúti: N/A l/100km

Vegyes: N/A l

CO2 kibocsátás: N/A g/km

Bővebb információ a Citroën magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Exit mobile version