Site icon AutóAddikt

[TESZT] Fiat 500X 1.0 Turbo City Cross – városi divatcikk

Nem árulunk el túl nagy titkot azzal, hogy a Fiat 500 mennyire kultikus és mennyire stílusos jelenség. Egyfajta divatikon, egy olyan brand, amelyre a Fiat nagyszerűen tud építkezni Európában, és a tengerentúlon is. A Fiat 500X is ezt a vonalat hívatott követni, de az biztos, hogy a hagyományos 500-ashoz képest teljesen más a megközelítés. Fiat 500X City Cross teszt.

Természetesen ne számítsunk aprócska, játékos miniautóra: a Fiat 500X City Cross e téren máris szakít(ott) a hagyományokkal. A küllem persze gömbölyded és trendi, annak ellenére, hogy a tengelytáv, s maga a hossz is jóval nagyobb, mint a klasszikus értelmezés esetében. Jelen esetben 2570 milliméter szélességről beszélünk az első és a hátsó tengely közt, a hossz is több, mint 4 méter – egész pontosan 4269 milliméter.

Így máris látszik, hogy a Fiat 500X City Cross teljes értékű, 5 személyes, akár családi célzattal is befogható autó. Városi, kirándulós túramodell, amellyel nyugodt szívvel elmerészkedhetünk hosszabb utazásokra is, s a könyebb földutas tereptől sem jön zavarba a viszonylag magas építés miatt.

Semmivel sem lehet összetéveszteni

Hála az égnek, az orr fazonján nem változtatott a Fiat, jól ismert vonások fényében köszön vissza a lámpabura-kialakítás, az egérbajusz-szerű embléma köztesen (lásd a korai Topolino, ugyebár). A citycross-os jelleget egyértelműen lökhárítóidom környékén kell keresnünk a frontrészt személélve, a nappali menetfények alsó részre helyezett moduljai is remek egyediséget társítananak a Fiat 500X City Cross-hoz.

Oldalnézetből nem Fiat 500, inkább mini crossover, némi egyediséggel: a Fiat 500X City Cross talán oldalnézetben mutatja leginkább valós arcualtát, itt ütközik ki leginkább a korrekt hasmagasság, a műanyag szegéllyel burkolt sárvédiőívek, valamint az 5 ajtós szabadidőautós jelleg. S persze egy rakat olaszos egyediség, amit nagyjából csak az 500-as Fiat tud tükrözni és hordozni, még crossover-verzióban is.

Igazán különleges a Fiat 500X City Cross hátsó része is. Elsősorban a lámpaburák azok, amelyek vonzzák a szemet; itt a középső modul konkrétan a kaszni színárnyalatát hordozza, összetéveszthetetlenül fiatos, meg sportos, meg laza és könnyed, s még sorolhatnánk.

A frontrészről már ismerős lökhárító erősítés fémes jellege itt ismét visszaköszön, mert egy terepre is vihető alkalmatosságnak nem árt, ha ilyene is van, elöl-hátul. Gyakorlati haszna is lehet egyébként, masszívabb terepszögek által létrjövő surlódás, dörzsölődés, vagy akár egy patakon átkelve egy felpattanó kő ellen is remekbeszabottan védhet.

Minden a helyén van: praktikus és kényelmes az 500X City Cross enteriőrje

Önmagunkat ismételve a Fiat 500X City Cross egyedisége kapcsán, folytatnánk azzal, hogy a beltér is kifejezetten különleges. És egyedi. Nyilván, hiszen a Fiat tervezőmérnökei az 500-as széria esetében beleadnak ebbe apait-anyait, jelen modell esetében úgy, hogy kitűnően összeolvadjon a lifestyle-szabadidős stílusjegyekkel, és persze az ehhez köthető igényekkel.

A Fiat 500X City Cross cockpitje átlátható, egyszerű, a dizájn remek: tesztautónk esetében a konfigurálás a karosszéria színéhez hasonló műanyag részelemeket hordozott, nem holmi olcsó hatást keltve (lakkozott jelleg), törekedve a trendiség minden részletére. A masszívan jó fogású kormánykerék mögötti kijelzőpanel jól közvetít menet közben, elegye az analóg és digitális kijelzőtechnikáknak – pontosan úgy, ahogyan egy mai, modern autótól elvárható.

Meglepően nagy a helykínálat

Ülések tekintetében minden passzol és beleillik az összképbe mind kényelem, mind pedig stílus terén. A vezető- és utasoldali ülések kényelmesek, közepesen kemény ülő- és hátfelületeket kapunk, ergonómiailag is rendben vannak (hát, derék, comb). Talán az ülőlapok lehetnének csöppnyit szélesebbek, de átlag testalkattal nincs kompromisszum.

Hátul sem, meglepő módon: a Fiat 500X City Cross kialakítása itt (is) nagyon jó, elegendő térdtér, lébtér és fejtér áll rendelkezésre két felnőtt számára. Vagy akár három gyerek is utazhat itt gondtalanul, amúgy pedg az ISOFIX pontok lehetővé teszik az apróságok biztonságos szállítását is.

A Fiat 500, és 500X esetében is kedvencünk a MultiJet, ennek ellenére kimondottan kíváncsiak voltunk az 1 literes, 3 hengeres turbós MultiAir benzinesre is, amellyel a tesztautónkat szerelték. Az egész pontosan 999 köbcentiméter löketérfogatú sorhármas, 10.5:1 sűrítési arányú, hengerenként 4 szelepes aggregát 120 lóerőt képes teljesíteni 5750 percenkénti fordulatszámon, a csúcsnyomaték pedig 190 Newtonméter, alacsony, 1750-es percenkénti fordulatszámtól.

Dinamikus 3 hengeres benzines

Agilis, jól reagáló, fürge és pörgős az 1 literes MultiAir, a fenti adatokból láthatóan alacsonyabb fordulaton is jók az erőviszonyok, kevés turbólyukkal, egyenletesen felépülő nyomatékgörbével. A gázreakciók közvetlenek, bár lefulladásra való hajlam akad azért, s ennek a start-stop rendszer sem tesz túl jót. Viszont az S/S-t kiiktatva ez a probléma megszűnik, és rettenthetetlenül gyorsul a Fiat 500X City Cross, 11 másodperc alatt nulláról százra, 4 személlyel (méréseink alapján).

Városban relatíve nagy étvággyal bír a Fiat 500X City Cross, 7.9 liter/100 kilométeres átlaggal zártunk, míg országúti környezetben mindössze kereken 5 litert fogyasztott 100 kilométerre átlagolva. Így a normaátlag 7.5 literre jött ki végül.

Árazás

A tesztben szereplő Fiat 500X City Cross induló ára 5.4 millió forint környékén kezd. A cikk alanyának árcéduláján majd’ 7 millió forintos vételár szerepelt.

2019 Fiat 500X 1.0 Turbo City Cross specifikációk

Motor

Motortípus: soros háromhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 999 cm³

Maximális teljesítmény: 120 LE @ 5750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 190 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval, S/S

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4269 mm

Szélesség: 1796 mm

Magasság: 1595 mm

Tengelytáv: 2570 mm

Tömeg, üresen: 1530 kg

Megengedett össztömeg: 2085 kg

Csomagtartó mérete: 350 liter, bővíthető 1000 literig

Üzemanyagtartály mérete: 48 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 188 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.9 s (gyári), 11 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.9 l/100 km

Országúti: 5.0 l/100 km

Vegyes: 7.5 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.0 l/100km

Országúti: 5.1 l/100km

Vegyes: 5.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 133 g/km

Bővebb információ a Fiat magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Canon

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: AcerASUS

Exit mobile version