Site icon AutóAddikt

[TESZT] Ford C-Max Energi (2013) – Plug-in hibriddel Los Angeles utcáin és elővárosi részein

A 2013-as Ford C-Max Energi az amerikai piac egyik első, valóban használható plug-in hibridje volt, amely az európai C-Max praktikumát ötvözte a környezetbarát technológiával és az amerikai igényekhez igazított felszereltséggel. Tesztünket Los Angeles és környékének ikonikus helyszínein – Beverly Hills, Bel Air, Burbank, Malibu, Venice Beach – végeztük, így az autó minden arcát megismerhettük a városi forgalomtól a tengerparti szerpentinekig.

Külső és belső benyomások

A C-Max Energi formavilága egyszerre modern és funkcionális: a magas építés, a karakteres frontrész és a kompakt méretek jól illenek a nagyvárosi környezetbe, miközben a 17 colos könnyűfém felnik és a LED-es nappali menetfények prémium hatást keltenek. A beltér a kategóriához képest kimagasló minőségű anyagokból építkezik, a bőrülések kényelmesek, a vezetési pozíció jól állítható, a hátsó sorban pedig meglepően tágas a lábtér – még hosszabb utakon sem fárasztó az utazás. A MyFord Touch infotainment rendszer ugyan kissé bonyolult elsőre, de a hangvezérlés és a Bluetooth kapcsolat jól működik.

Hajtáslánc, vezetési élmény

A C-Max Energi szíve egy 2.0 literes, négyhengeres Atkinson-ciklusú benzinmotor, amelyet egy 7,6 kWh-s lítium-ion akkumulátor és egy villanymotor egészít ki. A rendszerteljesítmény 188 lóerő, amelyet egy fokozatmentes automata (CVT) közvetít az első kerekekre.

A tisztán elektromos hatótáv EPA szerint 19-21 mérföld (kb. 30-34 km), de valós körülmények között, Los Angeles forgalmában és a part menti dombokon inkább 16-18 mérfölddel számolhatunk, főleg, ha intenzíven használjuk a klímát vagy meredekebb emelkedőkön autózunk.

A városi forgalomban, például Beverly Hills vagy Venice Beach környékén, a C-Max Energi csendben, elektromosan suhan, a villanymotor azonnali nyomatéka élvezetessé teszi az indulásokat és a gyorsításokat. A fékenergia-visszanyerő rendszer egy kis játékosságot is csempész a mindennapokba: a műszerfalon százalékos értéket kapunk arról, mennyire hatékonyan sikerült visszanyerni az energiát fékezéskor.

Az autó futóműve feszesebb, mint egy átlagos családi kompakté, ami jót tesz a kanyarstabilitásnak – ezt Malibuban, a Pacific Coast Highway szerpentinjein is éreztük. Ugyanakkor a plusz akkumulátor súlya miatt a rugózás kissé kemény, de a komfort összességében rendben van, a kabin csendes, a szél- és gördülési zajok jól szigeteltek.

Mindennapi használat, tapasztalatok LA környékén

A C-Max Energi igazi előnye a rövid, városi ingázások során jön ki: ha rendszeresen tudjuk tölteni (például Burbankben, ahol több nyilvános töltő is elérhető), akár napokig is elautózhatunk benzin nélkül. A 14 gallonos tankkal és a hibrid üzemmóddal a hatótáv 600 mérföld (kb. 960 km) körül alakul, így a hosszabb távok, például egy Malibu–Bel Air–Venice Beach kör nem jelent kihívást, sem hatótáv-parát.

A csomagtér a plug-in rendszer miatt kisebb (kb. 19,2 köbméter), de a hétvégi strandfelszerelés vagy egy nagyobb bevásárlás így is elfér. A kéz nélkül nyitható csomagtérajtó különösen praktikus volt Venice Beach-en, amikor mindkét kezünk foglalt volt.

A forgalmas LA belvárosban, illetve Beverly Hills szűk utcáiban a C-Max Energi elektromos üzemmódban agilis, könnyen manőverezhető, a parkolóasszisztens és a tolatókamera nagy segítség. Bel Air dombjain felfelé is meglepően jól húz, az elektromos nyomaték miatt nem érezni erőtlenséget, sőt, gyorsításkor kifejezetten élénk.

Fogyasztás, költségek

A valós átlagfogyasztás nagyban függ a töltési szokásoktól: ha naponta töltjük és főleg városban használjuk, akár 60-70 mpg (kb. 3,5 l/100 km) is elérhető, de ha gyakran merül le az akku és főleg hibridként használjuk, inkább 5,5-6 l/100 km körüli értékre számíthatunk. Az elektromos üzemmód 85 mph-ig (kb. 135 km/h) használható, így autópályán is rövid ideig kihasználható a villanyhajtás.

A 2013-as Ford C-Max Energi ideális választás lehet azoknak, akik Los Angeles-szerű nagyvárosban élnek, és szeretnék kombinálni a környezettudatos közlekedést a praktikum és a hosszú hatótáv előnyeivel. A prémium beltér, a kényelmes ülések, a fejlett vezetéstámogató rendszerek és a jól használható elektromos üzemmód mind a mindennapi használatot könnyítik meg. Hátrányai közé tartozik a kisebb csomagtér és a magasabb ár, de a zöld rendszám és az alacsony üzemanyagköltség sokak számára ellensúlyozhatja mindezt.

Pozitívumok: prémium beltér, kényelmes ülések, városban elektromosan is használható, hosszú összesített hatótáv, fejlett vezetéstámogató rendszerek

Negatívumok: kisebb csomagtér, bonyolult infotainment, magasabb ár, nincs pótkerék

2013 Ford C-Max Energi USA specifikációk

Motor

Motortípus: Plug-in hibrid (PHEV)

Benzinmotor

Lökettérfogat: 2 000 ccm
Maximális teljesítmény: 141 LE @ 6 000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 129 lb-ft @ 4 000 ford./perc

Elektromos motor

Maximális teljesítmény: 92 LE (68 kW)
Maximális forgatónyomaték: N/A
Rendszerteljesítmény: 188 LE
Maximális forgatónyomaték: N/A

Hibrid akkumulátor

Kapacitás: 7,6 kWh lítium-ion

Erőátvitel: Elsőkerék-hajtás, fokozatmentes automata (CVT)

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 173,6 in (4 409 mm)
Szélesség: 72,0 in (1 828 mm, tükrök nélkül)
Magasság: 63,8 in (1 621 mm)
Tengelytáv: 104,3 in (2 649 mm)
Első/hátsó gumik mérete: 225/50 R17
Tömeg, üresen: 3 859–3 986 lbs (1 750–1 808 kg)
Csomagtartó mérete: 19,2 cu.ft. (544 liter), hátsó ülések ledöntve: 42,8 cu.ft. (1 212 liter)
Üzemanyagtartály mérete: 14,0 gal.
Ülések száma: 5

Menetteljesítmények

Végsebesség: 102 mph (164 km/h), tisztán elektromos módban: 85 mph (137 km/h)
Gyorsulás 0-ról 60-ra: 8,5–8,6 másodperc (gyári/mért)

Fogyasztási adatok

EPA kombinált fogyasztás (hibrid módban): 38 mpg
EPA kombinált fogyasztás (elektromos ekvivalens): 88 MPGe
EPA elektromos hatótáv: 21 mérföld (34 km)
Tesztfogyasztás, átlagos használat: 45–65 mpg (városi, vegyes használat, töltéstől függően)

Töltési idő

120V (háztartási): kb. 7 óra
240V (gyorsabb): kb. 2,5 óra

CO2 kibocsátás: 1,8 tonna/év (EPA, kombinált használat)

Felszereltség (SEL)

Előnyök:

Hátrányok:

Fotó: Autóaddikt.hu

Exit mobile version