Pont annyi, amennyinek látszania kell. Az Infinti Q50S esetében az S betűjelzés a sportos mivoltra próbál rámutatni, sikerrel: a Nissan luxusmárkája tényszerűen olyan felső-középkategóriás limuzint alkotott, amely ténylegesen teljesíti a sportosság fogalmát. Vagy inkább kimeríti, mivel az Infiniti Q50S Hybrid-del egy tényleges sportautót kapunk, klasszikus szedán vonalvezetéssel, majd’ 2 tonna önsúllyal, közel 5 méter hosszal. Mi lehet a titok?
Ismerjük a konkurencia képviselőit a szegmensben, a más gyártók (a szigetországi lokációból is) szintén domborítanak prémiummárkájukkal hasonló modellek forgalmazásával. Talán itt-ott elvétve találkozunk a Sport kiegészítő táblácskával, mégsem ragad el ilyen mértékben a hév, a lendület, szó szerint.
Vérében a versenypályák szelleme
Persze nem véletlen a dinamizmusra hajazó aspektus, ugyanis az Infinti Q50 debütálása előtt, amiko az autó még nagyjából tervezési stádiumban volt, Sébastien Vettel hathatósan közreműködött a végeredmény kivitelezésében. Akkor ugyebár alapvetően a formavilágba, a dizájn mikéntjébe szólt bele – meg kell jegyeznünk: nem nyúlt mellé; majd a későbbiekben színre lépő Infiniti Q50S Hybrid kapcsán is az ő általa megálmodott koncepciók nagy része került bele az autó összes porcikájába.
Mindez nyilván a hajtásláncot érinti alapvetően, de ebbe majd a cikk vége fele megyünk bele ismét részletesebben. Most nézzük a valójában lenyűgöző, lendületet sugalló formai megvalósítást, amely az Infiniti Q50S Hybrid-et jellemzi: kecses vonalak, kihangsúlyozott, ugyanakkor lapított orr-rész, felismerhetően klasszikus Infiniti stílusjegyekkel, sportos hűtőmaszk beömlővel, morcosra húzott lámpatestekkel, szembetűnő spoilerek alkalmazásával.
Az 1445 milliméteres magasságnak és az 1820 milliméteres szélességnek köszönhetően az Infiniti Q50S Hybrid ténylegesen meríti ki a kecses sportautókra jellemző összes mutatót, úgy, hogy közben a hivatalos, már-már konzervatívba hajló limuzin fazon is sikeresen megmaradhatott. A hossz is megvan mindehhez, 4800 milliméter kereken – ezzel talán kicsit túl is mutat kategóriáján az autó.
Klasszikus értelemben vett szedán formavilág
Ha már szót ejtettünk a klasszikusba hajló megközelítésekről, nyilván a legjobban az Infiniti Q50S Hybrid oldalvezetésénél tűnik mindez szembe: kissé ívelt tetővonalával, csapott és rövidre húzott far részével minden tekintetben optimális az összkép, a prémium jelleget tovább szilárdítják az egyébként önjavító fényezésben alkalmazott számos fénytöréssel operáló sík.
Jó látni, hogy az autógyártók többsége valójában törekszik arra, hogy termékeik ne a rétegmodellek sokaságát gazdagítsák. Főként, ha prémium irányról van szó, mint jelen esetben is; az Infiniti Q50S Hybrid farának kialakítása – bár nem hordoz korszakalkotó újításokat – szintén a tradíciókra építkezik. Nem túlzó, nem hivalkodó, csak pontosan annyira, amennyire szükséges. Például a kettős ezüst árnyalattal megspékelt kipufogócsonk sokat lendít az amúgy is fellegekben járó megjelenésen, ez szükséges is, hiszen csak egy sportszedánról van szó. Meglepő, de mégis igaz: a hangorkán sem marad el, na jó, ez túlzás, ilyen formában, de az biztos, hogy a V6-os egység masszívabb gázadásoknál azért hallat magáról rendesen.
Ha szedán, akkor csomagtér, ami nem variálható túl hathatósan. Persze nem is ezért szeretjük az ilyen kategorizáltságú autókat, ezzel együtt az Infiniti Q50S Hybrid kereken 400 literes pakolótérrel rendelkezik, ami nem rossz érték, főleg, ha figyelembe vesszük a hibrid kialakítás végett jelen lévő korlátokat.
Kifinomult, minőségi. A beltér is kápráztat
Igazi prémium-megodások az enteriőrben is: az Infinti Q50S Hybrid makultálan anyagminősége a beltérben is tiszteletét teszi, optimális matériák választása köszön vissza mindenütt, igényes és precíz összeszerelésről tesznek a részletek tanúbizonyságot. Azt leszámítva, hogy számos Nissan-elem köszön vissza a szakavatott szemek számára (információs kijelző a központi műszeregységen, kormánykerék egyes elemei, indítókulcs többek közt), minden klappol és hozza az elvárásokat.
A központi műszeregység elrendezése remek, tükröződésmentesen közvetít a sofőr irányába, csakúgy, mint a minimálisan a bal traktus felé döntött középkonzol is, az érintésérzékeny kapacitív LCD kijelzőt, valamint a többi touch-os gombsort beleértve. Összességében tehát összesen kettő, egymástól teljesen elkülönülő kijelzőt kapunk, a felső értelemszerűen az infotainment-é (itt az automataváltó karja mellett elhelyezkedő vezérlőtárcsával is navigálhatunk).
Természetesen az Infinti Q50S Hybrid is számos innovatív technológiával lett felvértezve. Kapunk tehát a felszereltségi listát böngészve holttérfigyelő rendszert, sávelhagyásra figyelmeztető asszisztenciát, 360 fokban közvetítő kamerarendszert, ráfutásgátlót, távolságtartó tempomatot egyebek mellett. A LED alapú frontfények adaptívak, kiválóan teljesítenek sötétedés után, jól megvilágítják a kisebb kanyarok belső ívét is.
Ha már sportos a hangolás, legyen a futómű is ennek megfelelően kemény
Forradalmi és egyben világelső: steer-by-wire kormányzás
Kétségkívül egyedi újításnak könyvelhetjük el a teljesen elektromos, steer-by-wire elnevezésű kormányzás-technológiát. A világelső megvalósítás lényege, hogy a kormánykerék fizikailag nincsen összeköttetésben az első futóművel, tehát az útról közvetített információ feljavítva, vagy teljesen átalakított formában érkezik a vezetőhöz.
Egy példával élve tehát: ha rossz, köves-kavicsos úton közlekedünk, nincsenek kormányrángatások, egyéb berezonálások, hanem egy teljesen fix, sima platformot kapunk úgy, hogy a tényleges korrekciókat a rendszer végzi, szinte észrevétlenül. Ráadásul – ahogyan azt már egyes force feedback technológiára épülő PC-s, illetve konzolos kormány játékeszközöknél érzékelhettük, a kormányzás áttételezését, ellenállásának mértékét is állíthatjuk.
Így előidézhető mesterségesen a kormányzási ciklus keménysége, sportossága, vagy épp lágysága. Mindez nagyon hangzatos, gyakorlatban is remek, azonban előfordulhat, hogy egyes autóaddiktok furcsán értelmezik majd ezt a megoldást, valamint lesz, akinél hosszabb távú megszokást igényel majd ez az egyébként forradalmi újítás.
364 lóerős összteljesítménnyel igazán nincs ok a panaszra
Ahogyan a kormányzás, irányítás viselkedésébe is bele tudunk szólni, úgy természetesen tudjuk állítani a hibrid rendszer karakterisztikáját is. Mondanunk sem kell, szinte végig Sport módozatban használtuk a szerkesztőségünkhöz érkezett tesztautót, melynek hajtásáért egy 3.5 literes V6 elrendezésű, 306 lóerős (@7000 RPM), valamint egy 58 lóerős elektromos egység szolgáltatta a hátteret. Az összteljesítmény így 364 lóerőre hízik, a benzines 350, míg a villanymotor 270 Newtonméter forgatónyomatékot állít csatasorba, így összesen 620 Newtonméter (!) préseli az ülésbe az Infinti Q50S Hybrid-ben utazókat.
A párhuzamos hibrid hajtásnak köszönhetően már alacsony fordulatszámon is rendelkezésünkre áll a kellő nyomaték, a 0-100 kilométer/órás sprintet 5.5 másodperc alatt tudtuk le, így mindössze 1 tizeddel múltuk alul a gyárilag megállapított értéket. Sport fokozatba kapcsolva az autó nyugodtnak definiálható arculata megváltozik gyökeresen, a szóló elektromotor-használatot el is felejthetjük, rögvest a V6 duruzsolása veszi át a szerepet, mely aztán a jó áttételezésű 7 sebességes automataváltónak köszönhetően hamar visszafogott zenebonába kezd; ez épp elég ahhoz, hogy mosolyra szaladjon a szánk. Meglepően jó gyorsulási- és nyomatékgörbével viseltetik az Infiniti Q50S Hybrid, ez főként ár-érték viszonylatban hozza meg gyakorlati értelmét. A sebességfokozatokat egyébként precízen kapcsolgathatjuk a kormányoszlopra helyezett fülekkel is, nagyjából mindig abban a tartományban engedélyezi a rendszer a felváltásokat, amikor mi szeretnénk.
Persze normál módban közlekedve visszafogottságra int az autó viselkedése, így tisztán elektromos hajtással 4-5 kilométert is meg tudunk tenni egyhuzamban – ez persze az akkumulátor töltöttségi szintjétől függ nagyban. A fékerő-visszatáplálás hatékonynak tűnt, bár a beépített akku egyszer sem ért el maximális töltöttségi szintet a teszt folyamán.
Hibrid, meg nem is
Tévedés azt gondolni, hogy az Infiniti Q50S Hybrid kevés üzemanyaggal is beéri. Hiába a hibrid hajtáslánc, hiába a jól hangolt technológia, a párhuzamos aggregátoknak 1.9 kilogrammot kell mozgatni üresen, ami ugyebár nem kis feladat.
Árképzés
A tesztben szereplő Infinti Q50S Hybrid AWD modell (Hybrid Sport Tech) ajánlott bruttó fogyasztói ára 17 140 000 forint (2015. január 1-étől érvényben lévő árlista adatai alapján).
2014 Infiniti Q50S Hybrid AWD specifikációk
Motor
Motortípus: 6 hengeres, V elrendezésű benzinmotor + elektromos motor (párhuzamos hibrid hajtás)
Lökettérfogat: 3498 cm³
Maximális teljesítmény: 306 LE @ 7000 ford./perc (összteljesítmény: 364 LE)
Maximális forgatónyomaték: 350 Nm (benzinmotor), 270 Nm (villanymotor), össznyomaték: 620 Nm
Erőátvitel: összkerékhajtás, hétfokozatú automata kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4800 mm
Szélesség: 1820 mm
Magasság: 1445 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Első gumik mérete: 245/40 R19
Hátsó gumik mérete: 245/40 R19
Tömeg, üresen: 1901 kg
Megengedett össztömeg: 2411 kg
Csomagtartó mérete: 400 liter
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.4 s (gyári), 5.5 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.2 l/100 km
Országúti: 5.1 l/100 km
Vegyes: 6.2 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 9.6 l/100km
Országúti: 5.3 l/100km
Vegyes: 6.8 l/100km
CO2 kibocsátás: 159 g/km
Bővebb információ az Infiniti magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS