Túl van modellciklusa felén a Lexus NX 300h. 2015-ben járt nálunk utoljára a modell, nem sokkal nemzetközi bemutatója után – a léc magasra került akkor, hiszen az alapkoncepció kivételes egyediséget hordozott. A facelift alapvetően nem sok újat hozott, de érezhetően modernebb, kifinomultabb lett az autó. Teszt.
Nem szabad elfelejteni, hogy a Toyota-gyökerek mindig is eleget tettek a kívánalmaknak, főként, ahogy a kettős hajtáslánc sokak szerint klasszikus megtestesítője a környezetbarát szemléletnek. Erre nagyon ad a Lexus is, ami becsülendő, és talán jelenleg a legjobb irányvonalat képviseli. Főként, hogy a Toyota pár nappal ezelőtt bejelentette: nem óhajtanak több dízelmotorral szerelt járművet gyártani a jövőben.
Bár ez nem kimondottan az F Sport, mégis dinamikus a karakterisztika
Három évvel ezelőtti Lexus NX 300h tesztünkben a fickósított, F Sport variációt tettük górcső alá: néhány sportos, lendületet sugalló részletet kapott az a kaszni, illetve a beltér. Mi történik akkor, ha a Lexus LFA sportautót tervező teamnek adják ki feladatul a merőben új crossover megálmodását? A képlet egyszerű, létrejön máris a Lexus NX 300h, vagy ha konkrétabban irányozzuk be, az akkori tesztben is szereplő F Sport Top modell.
Máris szembetűnő az orsó sziluettet formáló, aszimmetrikus részletekkel operáló, az alapmodelléhez képest teljesen más, sportos megközelítésű rácsozatot kapott hűtőmaszk-együttese, a Lecus NX 300h leginkább szembetűnő karakterisztikai elemét ez az elem alapozza meg. A lökhárító sávja nem különül el, viszont a rendszámtábla tartójának kialakítása integrálva lett a maszkba, fölé pedig hatalmas Lexus logó került, kék árnyalatú átsejléssel, utalva a hibrid hajtásra.
Művészeti remeknek is beillik a mellső lámpatestek kialakítása, az élces, leszűkített vonalak jellemzőek itt, a sarkok dominálnak, nincsenek lekerekített sarkok, csak penge-sziluettet formázó összesség. A szigonyra emlékeztető nappali menetfények csíkjai szintén mellőzik a párhuzamosságot (a helyzetjelzők burájának alsó vonalaival), viszont remekül játszanak a szoknyák két oldalának fénytöréseivel, a jobb, valamint bal sarkokba süllyesztett aprónak ható ködlámpafészkekkel. Mindezt sok helyütt alkalmazott krómszeletekkel és berakásokkal, valamint az egész hűtőmaszk határvonalainak terjedelmében futó ezüstös szegéllyel.
Összetéveszthetetlen vonások
Az imént említett hűtőmaszk rácsmintája például kiváló részletet jelöl a témában, viszont az oldalnézetből jól látszó, 18 col átlóval bíró kerekek is hangsúlyozzák a profilt.
Kvalitás kívül és belül
A Lexus portfóliójától igencsak elvárható és egyben megszokott minőség fogadja a vezetőt és utasait, amint az utastérben helyet foglalnak. Az anyagok kidolgozottsága prémium, csakúgy, mint a tapintásuk, az illesztések, a varrások, s minden egyéb. Az első ülések kagylós jellegüket megtartották, ugyanakkor hátrány, hogy az ülőfelületek laphossza nem változtatható, ennek ellenére a tartás tökéletes, oldal- és hosszirányban is. A kardánalagútra integrált központi részhez tartozó könyöktámasz két utazó számára is elegendő könyöklési teret biztosít, ez alapvetően a jól pozícionált beltér szélességének köszönhető.
Hátul kettő átlagos testalkattal rendelkező felnőtt utas utazhat igazán kényelmesen, a hátlapok dőlésszöge itt is állítható egy-egy gombnyomással. Mivel a hátsó traktus kétoldali ülései süllyesztettek, ezért a középső utasülés értelemszerűen kényelmetlenebb, mint a két teljes értékű – ez viszont nem von le az összességében mért komfortérzetből.
Mivel a Lexus NX 300h prémiumautó, ezért magától értetődik, hogy a mai kor vívmányainak jelentős részét belezsúfolták a tudásba, mindazt, ami elvárható, s amit el is vár a büszke, újdonsült Lexus-tulaj.
Persze mindezek mellett a sávtartással szoros összeköttetésben lévő kormányzás-korrekció is éber, ha netán egy másodpercre, vagy annak töredékére elvonná valami a figyelmünket vezetés közben: a frontoldali kamera által érzékelt hiba máris feldolgozásra kerül, s a kormánykerék enyhe mozdulatai máris megteszik hatásukat.
Meg kell szokni a műszerfal elrendezését
Annak ellenére, hogy a Lexus NX 300h külleméből adódóan arra ösztönözhet, hogy egy ízig-vérig sporthibriddel akad dolgunk – így, ilyen formában nem teljesen helyénvaló. Ugyanis az autó viselkedése, illetve maga az egész hajtás-karakterisztika sokkal inkább sarkall nyugodt, megfontolt vezetésre, mintsem száguldozásra.
Lendülettel – de csak módjával
Annak ellenére, hogy egy hibrid leginkább a környezet- és a fogyasztástudatos autóvezetésről szól, természetesen el lehet szabadítani a Newtonmétereket, valamint lehet adni a sebességnek is – elegendő mindössze Sport módba állítani a fokozatváltót. Ilyenkor érezhetően megváltozik a viselkedés, az integrált elektromotorok teljes erőbedobással segítik az Atkinson ciklusú 2.5 liter hengerűrtartalmú benzinmotor munkáját. A benzines aggregát egyébként 155 lóerőt mozgósít szólóban, 5700-as percenkénti fordulatszámnál, a maximális forgatónyomaték pedig 210 Nm.
Ezek persze nyers gyári mérések, a gyakorlat mutatja meg úgyis, mire képes a Lexus NX 300h – például a tesztünkben: a mindent elsöprő gyorsulási élmény elmaradt, bár nem is vártuk, ahogyan arról már néhány sorral feljebb értekeztünk is. Sokkal inkább dinamikusnak, bő erőtartalékokkal gazdálkodni képes autónak éreztük a Lexus NX 300h-t, olyannak, amilyet a klasszikus értelemben vett hibridre vágyó vásárló szeretne. Ha pedig mellé eltökélten beirányozza a crossoverek szegmensét, akkor teljesebb és átfogóbb megoldás – meghintve ugyebár a Lexus-féle egyediséggel – vajmi kevés található jelenleg a palettán.
Hajtáslánc: igen, ez a klasszikus hibrid
Ha ügyesen kezeljük a gázpedált, úgy nagy arányban közlekedhetünk tisztán elektromos (EV) módban is, amikor az akkumulátor töltöttségi szintjétől függően jó pár kilométert kiautózhatunk. Kifejezetten előnyös mindez akkor, ha lassú, városi forgalomban araszolgatva, maximum 30-40 kilométer/órás sebességig felgyorsítva tesszük meg a rövidke távolságokat, s az sem árt közben, ha combos fékezésekkel vissza-vissza töltögetünk néhány kilométert. A full hibrid rendszer egyébként tud tehát tiszta elektromos üzemben, valamint kettős hajtásban is dolgozni folyamatosan. Aki pedig vágyja a sportosságot hang tekintetében is, az nyugodt szívvel válassza a masszív hangzásvilágot az effektgenerátor közbeiktatásával. Láttunk már több ízben is ilyesmit egyéb modelleknél, mi nem túlzottan kultiváljuk, de mindenképp jópofa, bohókás funkció.
2018 Lexus NX 300h specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres Atkinson-ciklusú benzinmotor és AC szinkron elektromotor
Lökettérfogat: 2494 cm³
Maximális teljesítmény: 155 LE @ 5700 ford./perc (benzinmotor), 42 LE (villanymotor), a rendszer összteljesítménye: 197 LE
Maximális forgatónyomaték: 210 Nm @ 4200-4400 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, E-CVT fokozatmentes automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4630 mm
Szélesség: 1845 mm
Magasság: 1645 mm
Tengelytáv: 2660 mm
Első gumik mérete: 235/55 R18
Hátsó gumik mérete: 235/55 R18
Tömeg, üresen: 1905 kg
Megengedett össztömeg: 2395 kg
Csomagtartó mérete: 188 liter, 980 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 56 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.3 s (gyári), 9.6 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.1 l/100 km
Országúti: 7.1 l/100 km
Vegyes: 7.1 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.1 l/100km
Országúti: 5.1 l/100km
Vegyes: 5.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 117 g/km
Bővebb információ a Lexus magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Fotó: Matei Bence / Camera Kft.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS