Site icon AutóAddikt

[TESZT] Opel Mokka 1.6 CDTI ECOTEC 4×4 Cosmo – rendületlen fejlődés, és még suttog is

Az Opel marketing gépezetének egyik fő támpontja a sok-sok egyedinek ható, figyelemfelkeltő szlogen. Nem volt ez másképp annál az 1.6 literes dízel aggregát bevezetésénél sem, amelyre rábiggyesztették a Whisper Diesel, azaz magyarba ültetve Suttogó dízel jelzőt. Sokan megmosolyogják, sokan viszont elégedett biccentéssel summázzák eme kifejezést, miután az első tesztkörök után kiszállnak az ilyen motorral szerelt Opel modellből a márkakereskedés előtt: tény, hogy valami nagyon megváltozott. De mi is pontosan?

Több ízben bizonyított már szerkesztőségünknél a Suttogó, most, jelen legfrissebb tesztünkben az Opel Mokka aktuális verzióját vizsgáljuk – talán a leginkább élhető és józan választású hajtáslánccal: 1.6-os kozös nyomócsöves turbódízel, több nyomatékkal, redukáltabb fogyasztással, mindez összkerékhajtással nyakonöntve egy mutatós, közepes SUV kaszniban.

Ugyanaz, de mégis más

Ugyanis az Opel Mokka mára teljesen kilépett saját árnyékából, azokból a sztereotip megközelítésekből, amely ötvözte az autó bemutatkozását anno, néhány évvel ezelőtt. Komolyabb probléma nem is akadt, mindössze szkeptikusan közelített az autós társadalom az újonnan megálmodott – tulajdonképp szegmens – irányába. Mert mint ismeretes, az Opel Mokka nem kicsi, de nem is nagy, így, közhelyekkel élve; klasszikus értelemben vett SUV-nak kicsi, de ugyanakkor külső méreteit meghazudtoló beltérrel és kihasználhatósággal rendelkezik.

Mindezek mellé még magasnak is mondható, legalábbis, ami a vezetőállást illeti – itt ismét formabontóvá válik az egész történet. Tehát reméljük, jól érzékelhető a fentebbi sorokból, hogy az Opel Mokka egy igazi egyediség, mely kifejezetten jól irányozza be igényeinket, amennyiben szabadidős, akár hosszabb távú autózásról esik szó.

Nem sokban változott a küllem a megjelenés óta, az Opel Mokka hangsúlyos front fényszóró-kialakításokkal, viszonylag nagy hűtőmaszkkal, terepes adottságokat sugalló kartervédővel és műanyag megerősítésekkel bír az oldalak alsó szegélyén. Ehhez szemmel is jól látható emelt futómű társul, mely folyományaként az utasfülkébe bejutás is inkább fellépős érzetet ad, mintsem beülőst: épp emiatt lesz a kilátás, vezethetőség kiemelten komfortos és szimpla.

Akár a nagyok: fefedezhetőek a SUV-sajátosságok

Oldalról nézve is jól látszik: az Opel Mokka belevaló városi terepjáró (divatos kifejezéssel élve), a formavilág ugyanis ténylegesen tükrözi mindezt. Az övvonal a B oszlop után felfelé ível, majd kecsesen zár a C oszlop találkozásánál, kellemes egységet adva az összhatásnak.

Az orr-rész alatt kialakított kartervédőt imitáló műanyag kialakítás párhuzamosan helyet kapott hátul is, hangsúlyozandó az Opel Mokka robosztus külalakját. Ez sikerül is egyébként, a körbevezetett oldalerősítések, valamint a szolid, ötödik ajtóra integrált szárny is jelentősen hozzátesz a képhez, persze úgy, hogy a sportosság és üde lendületesség se maradhasson el.

Mivel szabadidőautónak kell definiálni az Opel Mokka-t, ezért nem lényegtelen, hogy a pakolhatóság, a hasznos tárolóhely mekkora, milyen szinten elégíti ki az igényeket. E téren az autó visszafogott, elsősorban a méretekből adódóan: 356 liter áll rendelkezésre alapból a csomagok számára, viszont természetesen bővíthető a tér, egészen 1372 literig. Borúra derű, hogy megszámlálhatatlan tárolórekesz, zseb, kampó és miegymás áll rendelkezésére az utazóknak, úgyhogy visszafogottabban felpakolt kiruccanások kompromisszumoktól mentesen kivitelezhetők az Opel Mokka segítségével.

Mindent bele!

Cosmo felszereltséget kapott Opel Mokka tesztautónk, ez ténylegesen a legmagasabb szint. Értelemszerűen az enteriőr bőrbelsős, minden felület sima, jól ki- és eldolgozott, az illesztések helyükön vannak, még a kopogósabb műanyagok sem keltenek olcsó hatást.

A központi műszerek elrendezése kevés megszokást igényel, a középkonzol viszont még a korábbi, sok gombos az Opel Mokka esetében. Nyilván hamarosan érkezik a nagyobb facelift, amely a belső részleteket is érinti majd, s akkor megkapja ez a modell is a jól bevált IntelliLink alapokra épülő érintős infotainmentet. Úgyhogy még akár deja vu is jelentkezhet, amúgy meg kifejezetten szerettük ezt a kialakítást – kisebb megszokás után tökéletesen lehet használni a sokak szerint az átláthatatlanság mezsgyéjén egyensúlyozó kiosztást.

Külön kedveljük az Opel Mokka kesztyűtartó-megvalósítását, a dupla fel- illetve lenyíló ajtós verziót. Igaz, a felső rekeszbe túl nagy terjedelmű és/vagy mennyiségű dolgot, dolgokat nehézkes behelyezni, viszont az alsó már elnyeli a vaskosabb holmikat is. Szintén számít ez, hiszen szabadidős túránál határtalan számú kisebb és nagyobb kiegészítő lát napvilágot.

Kényelmes ülések fogadják az Opel Mokka-ba ülő utasokat. Az elsők kényelmesek, jól tartanak, megfelelően méretezett ülő- és hátlapokkal. A vezetőüléshez tartozik egy felhajtható könyöklő is, használata esetén a kézifékkar elérése nehézkes, parkolás után mindenképp ajánlott visszahajtani a karfát.

Hátul sincs ok panaszra, ide két felnőtt utas tudja magát befészkelni teljes értékben, esetleg középre elfér még plusz 1 fő, inkább gyerek. A leginkább ideális felosztás az elöl két felnőtt, hátul két gyerek lehet, de mint tudjuk, az Opel Mokka leginkább kisebb családok közkedvelt jármű-megoldása lehet. A hátsó ülőfelületek is kényelmesek, a fejtér egy kicsit minimalizált a csapott tetővonal miatt, de ez elenyésző. A kategórián belüli tekintélyes tengelytáv hosszú térdtereket eredményez, melynek következtében közepesen hátra tolt első székekkel sem redukáljuk le a hátul ülők kényelmét – még akkor sem, ha felnőtt, átlagos testalkatú utasokról van szó.

Az Opel Mokka felfüggesztései, rugózása közepesen kemény, az úthibákra intenzívebben reagál, főként, ha magasabb sebességgel érkezünk mostohább útviszonyokkal felruházott szakaszokhoz. Viszont az előny egyértelműen az úttartás irányában keresendő: az Opel Mokka relatíve magas építése ellenére feszesen veszi a kanyarokat, még az erőteljesebb, szélsőségesebb fajtából is. Persze itt nagy segítséget nyújt az állandó összkerékhajtás, amely egyébként mindig úgy osztja szét a nyomatékot a négy keréken, hogy az a leginkább optimális legyen helyzettől függően.

Mit tud a Suttogó dízel-központú hajtáslánc?

Olvasóink egyértelműen a Suttogó dízel köré épülő taglalásra várnak, fogjunk is neki. Az 1598 köbcentiméter hengerűrtartalmú, négyhengeres dízel maximálisan 136 lóerőt tud mozgósítani 3500-as percenkénti fordulatszámon, míg a 320 Newtonméteres nyomatékcsúcs 2000-nél már elérhető, és gyönyörűen kiautózható magasabb tartományokban is – nem fogy el a szufla.

Olyannyira nem, hogy már 1000 1/min környékén is érezhető a motor erőtartaléka, kellő helyre beirányzott felváltásokkal simán 2000 alatt tartható a fordulatszám, tehát igen visszafogottan lehet autózni az Opel Mokka-val, konkrétan az 1.6 CDTI motorral. A hatsebességes váltó áttételezése megfelelően rövid az alsóbb fokozatokban, míg negyediktől felfelé már nyúlik a tartomány, s az ötödik-hatodik valódi utazófokozatokká lesznek. Hatodikban egyébként alapjáraton is gyönyörűen el lehet autózni, 60 kilométer/óra körüli értékekkel.

Ég és föld egyértelműen a korábbi 1.7 CDTI-hez hasonlítva az új 1.6 CDTI Suttogó, és ez alapvetően a teljesítményen, aspektuson látszik meg leginkább. A megnövekedett lóerőszám mellett (a 136 lóerőshöz 110 lovas is a repertoár részét képezi) a visszafogott üzemanyag-felhasználás, a dinamikusabb gyorsulás, az egyenletesebb és kiterjedtebb nyomatékgörbe érdemel említést. No és persze a zajkibocsátás, ha már suttog ez az erőforrás. Ténylegesen akad különbség, főként hidegindításnál viselkedik visszafogottabban az 1.6 CDTI az 1.7-es javára, de működés közben, üzemmeleg állapotban is valóban érezni a különbséget. Halkabb, de dízel mivoltát nem tudja teljesen levetkőzni – ez egyértelmű. Ugyanakkor az, aki dízellel választ autót, tudja, mire kell számítani – az Opel Mokka Suttogó dízele esetében viszont kellemes meglepetések érhetik a vásárlót.

No és itt van még a visszafogottság mikéntje a fogyasztás tekintetében. 4×4 hajtás, 1490 kilogrammos önsúly ellenére bőven 6 liter alatt lehet tartani a fogyasztást városban (5.6 liter/100 kilométer), országúton pedig kereken 4 literes átlagot is sikerült kiszorítanunk a hajtásláncból.

Bár terepre nyilván nem az Opel Mokka összkerekese ajánlott, az bizonyos, hogy könnyebb földutak, kisebb köves-kavicsos, netán saras útviszonyok leküzdése nem fog gondot okozni. Viszont ne feledjük, hogy jelen esetben az állandó összkerékhajtás leginkább az utazás biztonságát segíti elő, így egy percig sem kell attól tartanunk, hogy például latyakos, havas időjárásban ne tudnánk autózni maximális biztonságban a körülményektől függően.

A tesztben szereplő magas felszereltségű Opel Mokka 7 530 000 forintos alapárat kapott, de lényegében ettől felfelé is bőven rászámolhatunk, ha további kiegészítőket szeretnénk az autóhoz. A dízel induló ár Enjoy felszereltséget és 110 lovas 1.6-os ECOTEC dízelt takar Start/Stop automatikával, hatfokozatú manuális váltóval – az ár ebben az esetben 6 470 000 forint. A tényleges belépőszintet a benzines, 1.6 ECOTEC erőforrással szerelt verzió jelenti, szintén Star/Stoppal, 5 gangos kéziváltóval: 5 080 000 forintot kell a kasszánál hagyni a Selection felszereltségű Opel Mokka-ért.

2015 Opel Mokka 1.6 CDTI ECOTEC 4×4 specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 136 LE @ 3500-4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 2000-2250 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4278 mm

Szélesség: 1802 mm

Magasság: 1658 mm

Tengelytáv: 2555 mm

Első gumik mérete: 215/55 R18

Hátsó gumik mérete: 215/55 R18

Tömeg, üresen: 1490 kg

Megengedett össztömeg: 1959 kg

Csomagtartó mérete: 356 liter, 1372 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 54 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 187 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.3 s (gyári), 10.1 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.1 l/100 km

Országúti: 4.4 l/100 km

Vegyes: 5.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.2 l/100km

Országúti: 4.4 l/100km

Vegyes: 4.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 124 g/km

Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte
Exit mobile version