Site icon AutóAddikt

[TESZT] Volvo V60 T6 R-Design Momentum – ereje teljében a ménes

Nem, nincsen szó hat hengerről. Sajnos, vagy nem sajnos? Végeredményben teljesen mindegy is, hiszen a turbóval és kompresszorral megspékelt sornégyes benzines aspektusát tekintve bőségesen túlmutat még a saját korlátain is. Vagy inkább azokon a határokon, melyek közé egy Volvo modellt bekategorizálunk. No de hát hol a visszafogottság, a konzervatív szellemiség?

2010 óta gyártják a Volvo V60-at, vagyis az S60 középszegmens kombi verzióját, mostanra, azaz konkrétan a 2014-es modellévre megfrissítették a palettát.

Ez egyebek mellett az frontrész dizájnját is érintette, a lámpatestek letisztultabb, kifinomultabb megközelítést kaptak, a hűtőmaszkot, valamint az alsó lökhárítóelemet is újraértelmezték. Mindez még kiemeltebb és hangsúlyosabb külsőt eredményez a tesztben is szereplő Volvo V60 R-Design modellnél, a maszk rácsozata került fókuszba, rajta a jobb alsó részen elhelyezett R-Design táblácskával. Az alsó beömlőpanel méhsejt-mintázattal domborít, ezáltal a sportosság kerül előtérbe, valamint az apró ködlámpafészkek tovább szilárdítják az amúgy is tekintélyt parancsoló fellépést.

Meggyőző formavilág, több év távlatából is

Korábban is, most is rendkívül megkapó a Volvo V60 széria farának kiképzése. A C oszlop hátsó traktusára tervezett, függőleges irányban elnyújtott, majd lefelé kiszélesedő, és a karosszéria sárvédővonalát követő helyzetjelzők – stílusukat tekintve – egyedülállóak, azok voltak, azok is maradtak (anno a V40-nél is formabontónak tituláltuk), gyönyörű harmóniában fogják közre a csomagtérajtót, valamint annak vonalvezetését; kétharmados arányban belógó üvegezését. A hátsó lökhárító két oldalra helyezett krómozott kipufogóvégeket, valamint diffúzoros díszítést hordoz, visszaköszönő és egyben párhuzamos méhsejtes patternnel, tompa tónusú körvonalazással. Dögös az összhatás, nincs is ezen mit vitatkozni.

Persze ha oldalnézetből virít a Volvo V60 R-Design kivitelében, kellemes fotótémát szolgáltató háttér előtt, még inkább előjön a klasszikus értelemben vett bizsergető érzés. Ugyanis az 1434 milliméteres magasság sejteti ismételten a vissza-visszatérő sportosságot, ehhez nagyban hozzátesz a 19 colos felniméret is – utóbbi kettős színkompozíciójával még inkább emeli a vizuális élményfaktort.

A kategórián belül korrektnek számító, 2776 milliméternyi tengelytávja túl azon, hogy akár öt, de négy utasnak mindenképp optimális utazást biztosít, nagyban hozzájárul az egyedibe hajló Volvo V60 fazon szerethetőségéhez. Ezalatt azt értjük, hogy a kombi-kialakítás jelen esetben sportkompakt fazont idéz, a hátratolt hátsó tengely révén inkább (hosszított) ötajós hot hatch-nek hat az autó, mintsem komoly rakterű családi alternatívának – s itt ismét képbe jönnek a 19 colos peres kerekek. Dominánsak a hátrafelé vékonyodó oldalablakok, egyre magasabbra húzott övvonallal, ezáltal a Volvo V60 R-Design legfőbb bája, a dinamikus karakterisztika ismételten az, ami feldereng.

No és persze a tökéletes színválasztás is, mely a tesztautónál igen jól el lett találva, őszintén szólva: ritka az ilyen tónusú Volvo az utakon. Mármint a színt értve, no és R-Design verziók sem parkolnak minden mellékutcában, az is bizonyos.

Mennyire családi?

Kétélű dolog ez, hiszen a komfort hányadosa, valamint a kombi karosszéria-kialakítás mind sejteti, hogy bizonyára a família ékes választása lehet a V60. Talán a V60 R-Design is, bár az más kérdés, hogyan viseli majd a férj, feleség (inkább a feleség), no és a gyerekek a masszív, gyári kerek 6 másodperces százas sprintet nulláról, vagy a határozott kanyarvételezéseket minimális fékhasználattal. Nyilván ilyen irányvonal is létezik, nem kis arányban, ha Volvo V60 R-Design megoldást keres a vásárló, viszont a 430 literes, kiválóan pakolható csomagtér átlagos méretűnek számít.

Igényes kidolgozottságú, prémium matériákból épülő enteriőrrel találkozhatunk, ha belakjuk a Volvo V60 R-Design üléseit egy utazás alkalmával, zörgő illesztések nélkülözésével, megfelelően vastag fogású és kellemesen puha vajbőr borítású kormánykerékkel. Mindezek mellett a központi műszeregység és a kezelőszervek átláthatósága, használatának könnyedésge kiemelten fontos ugyebár, ez a Volvo V60 R-Design esetében is alapvető követelmény.

A középkonzolon nem változtattak az R-Design esetében sem: az ülő emberalakot formázó kidomboruló sziluett egy három részletre felosztott levegőkeringető rendszer, a kétzónás klíma első szekciója innen érhető el, de ha automata módba kapcsolunk, akkor sem szenvedünk hiányt semmiben. Tudunk persze kormány- és ülésfűtést is állítani, vagy akár telefonszámokat tárcsázni a feljebb elhelyezkedő gombsorral, de az assistance-ot, a navigációs rendszert is innen hívhatjuk elő sok egyéb más mellett. Az egész középkonzoli rész némileg döntött a vezetőállás irányába, ez remek, hiszen minden látómezőnkön belül marad, s az elérés is könnyebb.

A központi egységhez egy 5 colos kapacitív érintőkijelző is tartozik, szinte az összes történés, esemény és információ itt jelenik meg – ezt multiinfo rendszert a Volvo Sensus-nak hívja. Az audiorendszer .wma formátumot is ismer a már bevett .mp3 mellett, s endelkezik USB és AUX 3.5 milliméteres bemenetekkel, 180 Watt összteljesítménnyel és összesen 8 darab hangszóróval.

Mindent a biztonságért, svéd módra

Számos biztonsági berendezéssel vértezték fel a Volvo V60 R-Design modellt is. Ahogyan az S60-nál, ott is megtalálható többek közt a CitySafety koccanásgátló rendszer, mely sűrű forgalomban segít elkerülni a ráfutásos baleseteket, az IntelliSafe-nek köszönhetően 50 kilométer/órás sebességig bezárólag pásztázza az előttünk lévő utat.

Ha nem vennénk észre időben, hogy hirtelen fékez valamely holtterünkben közlekedő jármű, az asszisztens azonnal aktiválja a fékrendszert, és kellő távolságon belül lassítja-megállítja az autót. A továbbfejlesztett, BLIS nevű holttérfigyelő rendszer kamerák helyett radarral pásztázza a szomszédos sávokat, és azonnal jelzi, ha a holtterekbe egyéb jármű kerül. Ugyanez a rendszer aktív tolatásnál is: az esetlegesen nem észrevehető, keresztben közlekedő járművekre is azonnal figyelmeztet.

Forradalmi technológiának is nevezhető a ráfutási rendszer legújabb változata, mely az autók és egyéb járművek mellett a gyalogosokat is felismeri. Így ha véletlenül elénk vág egy járókelő, s a szenzorok úgy érzékelik, azonnali a vészfékezés, természetesen automatikusan.

Bár ilyet (is) láttunk már, de meg kell említeni mindenképpen az automatikus távolsági fényszóró jelenlétét is. A rendszer közbeiktatásával szinte folyamatosan közlekedhetünk távolsági fénnyel, viszont ha szemből érkezik, vagy előttünk halad egy autó, azonnal csökken a reflektor fényereje, vagy indokolt esetben teljesen vissza is kapcsol tompítottra.

DSTC nevet visel a Volvo S60 IntelliSafe dinamikus menetstabilizáló rendszere. Amennyiben az elektronika érzékeli, hogy ki- és megcsúszás veszélye áll fenn, rögvest visszavesz a hajtáslánc teljesítményéből, csökken a forgatónyomaték, illetve a kerekeket – akár külön-külön is – lefékezi.

306 ló erejével gazdálkodhatunk. Több, mint elegendő

Fentiek tekintetében felmerülhet az olvasóban, hogy a Volvo V60 R-Design azon túl, hogy néminemű opitkai pluszt vonultat fel, nem sokban különbözik a szériamodellétől. Nos, a lényeg nyilvánvalóan a hajtásláncban rejlik ezúttal: turbó és kompresszor által megvadított, 306 lóerő összteljesítmény leadására képes négyhengeres benzinmotor szolgáltatja a hátteret a Volvo V60 R-Design több, mint lendületes mozgatásához.

A kissé súlyos, 1704 kilogramm száraz tömegű kasznit gyári adatok szerint 6 másodperc leforgása alatt katapultálja 100 kilométer/órás sebességre, erre méréseink rácáfoltak 0.2 másodperccel, így értelemszerűen 6.2-t futott a tesztautó. A maximális teljesítmény egyébként 5700-as percenkénti fordulatszámon érkezik, míg 400 Newtonméteres forgatónyomaték-maximum tág tartományban, 2100 és 4700 RPM közt áll rendelkezésre. Mindezt az optimális hangolású turbófeltöltőnek, valamint a kompresszornak köszönheti a Volvo V60 R-Design, mint ahogy a tiszta, sallangmentes gyorsulási görbét is.

Egyértelműen jó párosítást jelent a japán gyártmányú Aisin 8 fokozatú automata váltómű is, kellően rövidre húzott sebességtartományokkal, valamint direktben reagáló rendszerrel. A menettulajdonságok az előzőekben leírtak figyelembevételével felveszik a versenyt bármely sportkompakttal, sőt, a Volvo honlapján még azt is megkockáztatják, hogy 6- illetve 8 hengeres erőforrások, s a hozzájuk tartozó hajtásláncok produkciói mellett is versenyképes tud maradni. Gyakorlatban azért a helyzet nem ennyire egyértelmű, viszont az biztos, hogy papírforma szerint megkapjuk a csábító számadatokat, azonban érzetre természetesen más a viselkedése egy dupla ekkora hengerszámú aggregátnak – ez így is van rendjén.

Gyárilag 6.7 literes vegyes fogyasztást ígér a Volvo: mint a legtöbb esetben, ezt az értéket most sem sikerült hoznunk, sem óvatos, sem pedig kevésbé óvatos vezetéssel (utóbbival nyilván nem). Elég az hozzá, hogy városi körülmények közt, közepesen odafigyelős takarékoskodással 9.1 litert rögzítettünk 100 kilométerre átlagként, ha viszont finomkodva, környezettudatosan haladtunk, alig 1 literrel csökkentek a költségek, 8.3 liter/100 kilométer jött ki. Országúton, autóúton közlekedve 90-110 kilométer/órás tempókkal vegyesen 5.3-6.0 litert átlagoltunk 100 kilométerre, ez hozzávetőlegesen 0.5 literrel haladja meg a gyárilag előirányzott értéket.

Rettentő stabil a Volvo V60 R-Design, alulkormányozottságnak nyoma sincs még akkor sem, ha élesebb kanyarba fékezés nélkül, lendülettel érkezünk, visszafogott motorfékezéssel, kordában tartva a 306 lóerős első tengelyekre szabadított teljesítményt. A korrekt úttartásnak viszont egy feszes, hétköznapi használat során néha zavaróan kemény futómű az ára, mely megszokást igényel, főként, ha a hátsó üléseken utaztatjuk családunkat.

Volvo V60 T6 R-Design Momentum – a cikkben szereplő tesztautó kiinduló felszereltsége ez, így 12 790 000 forint a bruttó ellenérték, regisztrációs adóval együtt. A további extrázásnak köszönhetően jelen modell több, mint 16 millió forintot kóstált.

2015 Volvo V60 T6 R-Design specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1969 cm³

Maximális teljesítmény: 306 LE @ 5700 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 2100-4800 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4635 mm

Szélesség: 1899 mm

Magasság: 1484 mm

Tengelytáv: 2776 mm

Első gumik mérete: 235/40 R19

Hátsó gumik mérete: 235/40 R19

Tömeg, üresen: 1737 kg

Megengedett össztömeg: 2160 kg

Csomagtartó mérete: 430 liter

Üzemanyagtartály mérete: 67.5 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 230 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.0 s (gyári), 6.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.4 l/100 km

Országúti: 5.3 l/100 km

Vegyes: 6.5 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.9 l/100km

Országúti: 5.5 l/100km

Vegyes: 6.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 117 g/km

Bővebb információ a Volvo hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS
Exit mobile version