Site icon AutóAddikt

Vadonatúj Toyota GR Supra: minden ízében igazi sportautó

17 év után elemi erővel támadt fel az egykori ikon: a Toyota sportautó-hagyományainak modern megtestesülése a vadonatúj GR Supra. A modell formavilágát a “Sűrített extremitás” jellemzi: kompakt és erőteljes, nyers és lenyűgöző. A lélegzetelállító külső formavilág ugyanakkor az azzal tökéletesen harmonizáló, a vezető köré épülő utasteret megtapasztalva értelmezhető a maga teljességében.

Már első pillantásra nyilvánvaló, hogy a Toyota GR Supra formavilága a Toyota történelmének legendás sportautói előtt tiszteleg. A mértékadó 2000GT hatása egyértelműen felismerhető a hosszú motorházfedélben, a kompakt karosszériában és a dupla buborékos tetőkialakításban: az orr és a far kialakításában a negyedik generációs Supra jellegzetes megjelenése köszön vissza, különös tekintettel az erőtől duzzadó hátsó kerékdobokra és az integrált légterelő ívére. A hasonlóság nem csupán felszínes, hiszen a Toyota GR ugyanazt a klasszikus hajtáslánc-elrendezést alkalmazza, mint ünnepelt elődei: a nagyteljesítményű, hathengeres orrmotor a hátsó kerekeket hajtja. A Toyota GR Supra dizájn-témáját először a drámai hatású FT-1 koncepcióautóban csodálhattuk meg; a kaliforniai CALTY stúdió által megálmodott tanulmányt a 2014-es Detroiti Autószalonon mutatták be. A Toyota GR Supra vezető formatervezője, Nobuo Nakamura egyszerűen határozta meg a feladatot munkatársai számára, tudatosan kerülve az érzelmeket kifejező szavakat, hogy kötetlenül és eredeti formában valósíthassák meg a letisztult, egyedi sportautóról alkotott elképzeléseiket.

„Mivel Tada főmérnök úr szeme előtt a maximális vezetési élmény lebegett, tudtam, hogy olyan megjelenéssel kell felruháznom az autót, amely látványában és kiállásában egyaránt izgalomba hozza a sportautók szerelmeseit. A soros hathengeres orrmotor és a hátsókerék-hajtás manapság igen ritka kombinációja lehetővé tette számomra, hogy túllépjek a Toyota határain” – fogalmaz Nakamura, aki a „sűrített extremitás” fogalmával jellemezi elképzelését. Ez közvetlenül a jármű fizikai felépítésére utal, és három alapvető elemből áll:
1. Rövid tengelytáv, nagy kerekek és széles nyomtáv;
2. Testre szabott, kétszemélyes utastér;
3. A kompakt karosszériához társuló, elnyújtott motortér, amely kihangsúlyozza a soros hathengeres motor és a hátsókerék-hajtás párosát.

Nakamura olyan autót álmodott meg, amely formatervében kétségtelenül modern, mégis a klasszikus sportautók szerethető stílusjegyeit viseli magán. Az eredmény a tömeges gyárthatóságnak a határait feszegette, különösen, ami a hátsó kerékdobok erőtől duzzadó íveit illeti. A Toyota GR Supra végső dizájnjában – a nagy átmérőjű abroncsok, a rövid tengelytáv és a karosszériahossz arányaiban – egyértelműen nyilvánul meg a „sűrített” formai tematika. Figyelemre méltó tény, hogy a tengelytáv rövidebb, mint a GT86 kupéé, a kerekek viszont nagyobbak annál. Ami az „extremitást” illeti, az a jármű széles kiállásában: a feszesre szabott utastérben és a fokozott manőverezhetőséget és stabilitást eredményező, nagy nyomtávban ölt testet. A dizájn kialakítása során maximálisan ügyeltek a légellenállás és a felhajtóerő optimális egyensúlyára, illetve a két tengely közötti, ideális tömegeloszlásra. A „dupla buborék” tetőkialakítást például nem csupán hagyománytiszteletből alkalmazták: a megoldás csökkenti a jármű homlokfelületét, ezáltal mérsékli a légellenállást, anélkül, hogy ezzel korlátozná a fejteret.

Az orrkialakítást a negyedik generációs Supra ihlette, ám megjelenése annál is kifejezőbb: a modell mélyen ülő karakterét kihangsúlyozza a markáns központi hűtőmaszk, valamint az azt keretező, a motor hűtéséhez nélkülözhetetlen, nagyméretű légbeömlők. A karakteres lámpatest hatlencsés LED-es szerkezete magában foglalja az irányjelzőt és a nappali világítást is. Azáltal, hogy a fényszórótest az orrhoz közelebb, beljebb helyezkedik el, még nagyobbnak, még erőteljesebbnek tűnnek a kagylószerű első kerékívek. Oldalról szemlélve a mélyen húzódó motorházfedél az alacsony orrból kiinduló, dinamikus vonalat rajzol ki. A fedél kilépő éle és a hátsó légterelő szinte ugyanabban a magasságban helyezkednek el, a kettőt mélyen tartott övvonal köti össze. A karosszéria övvonal alatti része enyhén előre dől, míg az utasfülke erőteljesen hátra billen; utóbbi feszes, kompakt méreteire a fekete A-oszlopok és a tető oldalán kialakított karaktervonalak hívják fel a figyelmet. Tetszetős, masszív küszöbök utalnak a karosszéria merevségére.

A Toyota GR Supra az európai piacokon alapfelszerelésként kínálja a könnyű, ám igen merev, 19 colos, kovácsolt könnyűfém keréktárcsát, váltakozóan fekete és polírozott kivitelű küllőkkel. Hátul a csomagtérfedél peremén kialakított, ívelt légterelő hatékonyan semlegesíti a felhajtóerőt, míg a hátsó lökhárító trapéz alakja lefelé és kifelé, a kerekek irányába tartó mozgás érzését kelti. A hátsó lámpatestek egyszerű, körkörös kialakítást kaptak; a LED-pontokból álló, karakteres megjelenésű hátsó ködfény és tolatólámpa a lökhárító alsó részének közepén kapott helyet. A Toyota GR Supra magával ragadó formavilágát hétféle karosszériaszín – köztük az új Tündöklő Piros, Villám Sárga és Mélykék Metál árnyalatok – emeli ki. Az új matt Viharszürke fényezést a kizárólag az első 90 európai vásárló számára leszállított Toyota GR Supra A90 limitált különkiadás számára tartja fenn a Toyota (további részletek a sajtóanyagban); ez a szín matt kivitelével és leheletnyi kékes árnyalatával még látványosabbá, fémszerűvé teszi a karosszéria ívelt felületeit.

Vezetői környezet: az események középpontjában

A Toyota GR Supra vezetője a hagyományos sportkocsis elemeket ultramodern funkcionalitással kombináló környezetben foglalhat helyet. Az együléses versenyautók kezelőfelületének elrendezését követő kialakítás célja, hogy a felhasználó maximálisan a vezetésre tudjon koncentrálni. A mélyen húzódó, keskeny, vízszintes műszerfal a legcsekélyebb mértékben sem akadályozza az előre tekintést, így a vezető pontosan irányíthatja járművét nagysebességű manőverezés során, míg az elsődleges kezelőszerveket egymáshoz közel helyezték el, így gyorsan és könnyen működtethetők. A műszerfal, a középkonzol és az ajtókárpit egybefüggő kialakítása erőteljes, egységes hatást kelt. Az ajtópanelek és a középkonzol oldalán lendületesen kialakított, puha térdtámaszt találunk; ezeket a TOYOTA GAZOO Racing versenypályákon szerzett tapasztalatát felhasználva alakították ki.

A head-up kijelző, a műszeregység elemei, valamint a váltófülek közvetlenül a vezető előtt helyezkednek el, a háromküllős kormánykeréken további kapcsolók találhatók. A bőrbe burkolt kormánykerék kialakítása elősegíti a stabil fogást. A 8,8 colos, nagy felbontású digitális műszeregység tökéletesen leolvasható a kormánykerék mögött. Középen kapott helyet a térhatású fordulatszámmérő és a fokozatjelző; balra a digitális sebességkijelzés, jobbra pedig az infotainment és a navigációs adatok olvashatók le. Az aszimmetrikus középkonzol markánsan elhatárolja a vezetőt szorosan körülölelő cockpitet az utas szellősebb környezetétől. Ezen az oldalon is megtalálhatók a párnázott térdtámaszok. A klímaszabályozó panel a középkonzolon kapott helyet, a könnyű kezelhetőséget memóriás érintőgombok segítik elő; a középkonzol fölött található a 8,8 colos központi multimédiás kijelző. Ez utóbbi érintőképernyőként, illetve egy forgótárcsa segítségével is kezelhető. A csomagtartó kellően tágas két személy hétvégi csomagjai számára. A hely szükség esetén egy kiemelhető panel segítségével az utastér felé bővíthető, így elfér akár egy golftáska vagy egy pályanap rekvizitumai.

Motorsport ihletésű ülések

Az új Toyota GR Supra üléseinek kialakítását a motorsportból nyert tapasztalatok segítették, így azok minden helyzetben kényelmesek, mégis kiváló megtámasztást biztosítanak, különösen versenypályán. Az ülőlapon és a hátlapon egyaránt határozott oldalsó párnázat tartja szorosan a testet, a fejtámasz integrált kialakítású. Az ülések megrendelhetők teljes bőrkárpitozással, illetve bőr oldaltámaszokkal kombinált, perforált Alcantara huzattal, amely még határozottabban tartja a testet, és bizonyos fokú szellőzést is biztosít.

Exit mobile version