Site icon AutóAddikt

Villanyautó-dömping Kínában, az állam beavatkozást fontolgat a túltermelés miatt

Az elmúlt években Kína villanyautó-piacán példátlan növekedés ment végbe, a jelentős állami támogatások hatására sorra jelentek meg új márkák és modellek, amelyek piaci volumene rövid idő alatt rekordokat döntött. A folyamat azonban új kihívásokat is teremtett: az országban hegyekben állnak az eladhatatlan elektromos autók, amelyek a túlkínálat következtében folyamatosan veszítik értéküket. Az árcsökkenés olyan mértékű, hogy a kínai gazdaság egésze szembesül a villanyautó-gyártás fenntarthatóságának problémáival.

Állami beavatkozás a veszteséges gyártók és árháború ellen

Kína vezetése, élén Hszi Csin-ping elnökkel, felismerte a helyzet súlyosságát és nyílt kritikával illette a gyártókat. Az állam jelentős összegeket pumpált a szektorba, melynek eredményeképpen sok esetben akkor is megéri legyártani egy autót, ha az rögtön roncstelepen végzi. A támogatások nemcsak a hatékonyságot gátolták, hanem a piaci logika ellen is hatottak. A túlkínálat miatt az autók ára drasztikusan csökkent, átlagosan 17%-os árengedményt kínálnak a gyártók – ez az arány 2024 tavasza óta folyamatosan nő. Jelenleg körülbelül 50 autógyártó veszteséges, többségük várhatóan lehúzza a rolót a közeljövőben.

Fenntarthatatlan növekedés: túltermelés és alacsony kihasználtság

A túltermelés nemcsak a gyártók, hanem az egész iparág számára komoly gondokat okoz. Például vannak olyan gyártóüzemek, amelyek teljes kapacitásuk mindössze 2%-án működnek. A BYD, Kína egyik vezető EV-gyártója, az elmúlt hónapban hivatalos figyelmeztetést kapott a túltermelés miatt. A szektor fenntarthatósága érdekében a kormányzat jelenleg árszabályozási intézkedéseken dolgozik; ezen túlmenően várható a támogatások mértékének szigorú visszafogása, ami jelentősen alakíthatja át a piacot.

Az árverseny globális hatásai: olcsó kínai villanyautók exportálása

A túlkínálat miatt a kínai villanyautók ára a nemzetközi piacon is versenyképes lett. Például a BYD Dolphin modellt Kínában mindössze 2,8 millió forintnak megfelelő összegért lehet megvásárolni, míg Magyarországon ugyanaz a típus már 8 millió forintos listaárral szerepel. Ez a jelentős árkülönbség nemcsak az európai, hanem a globális autópiac átrendeződését is előrevetíti.

Kormányzati lépések: támogatások megvonása és árszabályozás

A kínai állam dilemmája egyre nyilvánvalóbb: egyrészt a támogatások visszafogása nélkül a gazdasági növekedés is veszélybe kerülhet, másrészt viszont a jelenlegi helyzet hosszú távon fenntarthatatlan. A kormány új intézkedései várhatóan tovább csökkentik a gyártók profitját, ami a szektor konszolidációját és a veszteséges cégek eltűnését vetíti előre. A döntések további sorsdöntő fordulatokat hozhatnak Kína és a világ villanyautó-piacán egyaránt.

Exit mobile version